Sporthoj Piteå

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Tack själv, Din Prilla går som ett skållat troll men funderade nog vad den fått för mesig dunderklump i sadeln under delar av dagen:D

Det är ju alltid trevligt att träffas, och gamla gula Bettan hade tydligen drabbats av osedvanlig törst, jag blev stående drygt en km hemifrån med snustorr tank:)

Det får vi göra om nån gång, kanske någon fler Pitebo vågar sig på lite snävsvängar till och med? :tummenupp

Jag tänkte faktiskt på om vi skulle ha hällt i lite soppa från dunken jag hade stående i bussen, men så tänkte jag att du nog hade koll på det där, Sorry :(

He jer bara komma förbi! Jag skulle ha haft mig en egen 675 med kraschpuckar överallt så man fick se hur fort det går åka med den, kändes som om det skulle gå hänga på skapligt ändå =)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det där såg intressant ut! Du kommer att få helt andra köregenskaper med de grejerna, kan bli både bättre och sämre. Skall du ha en liknande gaffelkronalösning som din farsa? Jag antar att Busagaffeln är nästan lika kort som R1 gaffeln på XJR:en? 17" hjulet höjer ju framdelen men gaffeln sänker väl igen. Sen så skall du alltså höja bak? Jag skulle gärna provköra det ekipaget eftersom jag haft lite tankar själv åt det hållet med en gammgsx...:)

Jo, det kommer bli en helt annan hoj, andra som gjort samma / liknande ingrepp gillar dock USD-gaffel och annan sving bättre än originalgrejorna som inte är något att hurra för sådär...

Försprånget på Busa-gaffeln är likadant som original (så när som en par millimeter) däremot är den som du säger kortare. Kommer inte ihåg exakt hur mycket kortare det blir totalt men skulle jag bara byta till 17" fram (istället för 16" som nu) så skulle jag tjäna drygt 30mm. Busa-gaffeln är å andra sidan bara 710mm jämfört med originalgaffelns dryga 800mm, kommer tappa ca 60mm fram.

Överväger att fräsa en enkelt stegad övrekrona så att man kan droppa gaffelbenen lite i kronorna och på så sätt tjäna ca 20mm rätt enkelt (totalt 40mm kortare fram), precis som på farsans fast inte lika kraftigt, hans är stegad 60mm, få kronor har så mycket.

Bakdelen ska upp ungefär lika mycket som det syns på bilden, och bakhjulet kommer hamna ungefär där det är nu. Har kapat svingen och nu ska det tillverkas nya justeringsblock (140mm justering och 100mm förlängning) för att försöka behålla hjulbasen trots dom andra ingreppen i hojen.

Sen blir det givetvis att förstärka ramen där det behövs, samt lite ny färg och nya komponenter. :)

Provkörning kan säkert ordnas till våren när det är tänkt att det ska vara klart. :tummenupp

Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Provkörning kan säkert ordnas till våren när det är tänkt att det ska vara klart. :tummenupp

Det ser jag fram emot:tummenupp

Det är nog bra att behålla hjulbasen men höjningen kommer nog att innebära förändringar på "squat/antisquat" vilket kan ge konstigheter när du lägger på gas, speciellt gas i kurva. Men det där får du mäta fram när det blir så dags och kompensera med på stötdämpar/fjädringssidan...

Hursomhelst så är det ett kul bygge:tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Det ser jag fram emot:tummenupp

Det är nog bra att behålla hjulbasen men höjningen kommer nog att innebära förändringar på "squat/antisquat" vilket kan ge konstigheter när du lägger på gas, speciellt gas i kurva. Men det där får du mäta fram när det blir så dags och kompensera med på stötdämpar/fjädringssidan...

Hursomhelst så är det ett kul bygge:tummenupp

:)

Jodå, fullt medveten om att det kommer bli lite geometriförändringar i bakfjädringen på hojen, sen blir det ju lite annan sittställning också i och med höjningen (mer framåtlutad), men det är sånt man får klura på när man börjar riva ner hojen på riktigt.

Ny gaffel är relativt lätt att få på. XJR framfälgen passar rakt in, behöver bara göra två bussningar till hjulaxeln och offset-plattor för bromsoken. Sen är det bara en fråga om styrstolpen är rätt längd, annars är det i princip bara nya lager som gäller.

Ska göra några mock-up block på förlängningarna till svingen i trä för att se vars man hamnar på ett ungefär idag hade jag tänkt. Ringde även och hörde om lite aluminium men eftersom det var semestertider kunde man inte som privatperson beställa hem. :(

Nåja, ut i solen nu, ska byta filter, olja och få på grenrören igen.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
:)

Jodå, fullt medveten om att det kommer bli lite geometriförändringar i bakfjädringen på hojen, sen blir det ju lite annan sittställning också i och med höjningen (mer framåtlutad), men det är sånt man får klura på när man börjar riva ner hojen på riktigt.

Ny gaffel är relativt lätt att få på. XJR framfälgen passar rakt in, behöver bara göra två bussningar till hjulaxeln och offset-plattor för bromsoken. Sen är det bara en fråga om styrstolpen är rätt längd, annars är det i princip bara nya lager som gäller.

Ska göra några mock-up block på förlängningarna till svingen i trä för att se vars man hamnar på ett ungefär idag hade jag tänkt. Ringde även och hörde om lite aluminium men eftersom det var semestertider kunde man inte som privatperson beställa hem. :(

Nåja, ut i solen nu, ska byta filter, olja och få på grenrören igen.

Lycka till! Redovisa framstegen här så vi får se vad som händer:)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Lycka till! Redovisa framstegen här så vi får se vad som händer:)

Det kommer jag definitvt att göra. :tummenupp

Har startat lite smått i Streetfighter & Caféracer forumet, men det är lite kyligt i den forumdelen (ingen/lite respons).

Tror jag ska öppna upp en tråd i Hojbyggen istället. Mer folk som kommenterar (roligare) där.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...om vi skulle ha hällt i lite soppa från dunken jag hade stående i bussen...Jag skulle ha haft mig en egen 675 med kraschpuckar överallt så man fick se hur fort det går åka med den, kändes som om det skulle gå hänga på skapligt ändå =)

Sluta tjafsa nu, min sak att kolla soppan när jag var för lat för att tanka innan jag åkte:glömdet :)

Mmm, jag glömde ju själv att hetsa Trajjan runt några varv för att jämföra med motarden... Det får vänta till senare!

Hade du vetat att jag var där och testade Prillan idag åxå, så hade du väl inte vågat skriva sådär, eller hur...:mad:

Det vågade aldrig Olof berätta:mad: Till Dina övriga laster ska härmed läggas att Du även är åt pepparn för morgonpigg:)

...Hoppas vi hinner ses nåt mer innan jag åker ner igen, du kan ju alltid kika förbi här för att få tillbaka lite av allt kaffe du fyllt mej med...:)...Häng med ut på onsdagkväll, så får du uppleva nåt otäckt!...

Sorry, sitter på hotell i Tromsö, sippar på en kall och kollar mailen. Livet är inte så tokigt när allt kommer omkring...(f´låt Ronny):)

...Det var väl nästan tur att man fick åka upp i regn, så man har några pluspoäng att plocka av...:rolleyes:

Det var ju därför och endast därför Du kvalade in i tjälskottserien:mad: (och så kör Du ju trecylindrigt vilket av naturen uppväger en myckenhet av brister)

:D

Last edited:

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Tiger 800 XC
Jag fattar inte vad det är!? Verkar som att man är nån sorts j*a regnmagnet! :mad:

Åkte ut en sväng igår med en kompis sambo, så hon skulle få lufta en Retta som utökat Piteås hojbestånd på senare tid. Åkte bort och drog Vallen-vägen och så långt var det väl OK, men sen!:gnissla Började regna i Ersnäs. Sen ville vi ju inte bara sitta och sur-åka E4:an hem heller, så det blev lixom en blind, som försökte leda annan blind, när vi började dra oss hem mot Pite. Kan meddela att det resulterade i tvätt-jobb för 2 st hojägare.:brinnerup Vi jassade 1 mil blöt/lerig grusväg på hemvägen.:D Men nu står min Piggelin-gröna grusbuse nytvättad och fin i garaget igen och bara skriiiker efter att få luftas igen! Fast det är väl tveksamt om det blir så mycket mer alpluft för den att dra in i motorn, för snart skall det lastas och så bär det av ner mot sTokholm igen!

Sköt om Er och hoppas att banan i Fällfors snart står klar för Er här uppe! Borde väl bli välbesökt kan jag tycka, här uppe i Tjälskottsland!:krama Skrik till om Ni kommer med hoj nere runt människobyn åxå, så skall jag försöka guida Er ut till lite sköna svängar där nere!:tummenupp

/ Lars

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Jag fattar inte vad det är!? Verkar som att man är nån sorts j*a regnmagnet! :mad:

Åkte ut en sväng igår med en kompis sambo, så hon skulle få lufta en Retta som utökat Piteås hojbestånd på senare tid. Åkte bort och drog Vallen-vägen och så långt var det väl OK, men sen!:gnissla Började regna i Ersnäs. Sen ville vi ju inte bara sitta och sur-åka E4:an hem heller, så det blev lixom en blind, som försökte leda annan blind, när vi började dra oss hem mot Pite. Kan meddela att det resulterade i tvätt-jobb för 2 st hojägare.:brinnerup Vi jassade 1 mil blöt/lerig grusväg på hemvägen.:D Men nu står min Piggelin-gröna grusbuse nytvättad och fin i garaget igen och bara skriiiker efter att få luftas igen! Fast det är väl tveksamt om det blir så mycket mer alpluft för den att dra in i motorn, för snart skall det lastas och så bär det av ner mot sTokholm igen!

Sköt om Er och hoppas att banan i Fällfors snart står klar för Er här uppe! Borde väl bli välbesökt kan jag tycka, här uppe i Tjälskottsland!:krama Skrik till om Ni kommer med hoj nere runt människobyn åxå, så skall jag försöka guida Er ut till lite sköna svängar där nere!:tummenupp

/ Lars

Äsch, du är väl inte gjord av socker? :tungan

Fick min nya jacka igår (kanon-jacka förresten) så då var vi tvungna att åka iväg på en tur (två faktiskt, en förmiddags- och en eftermiddagstur), på eftermiddan blev det däremot lite små-skvätt och åska men vi lyckades komma hem till garagets säkerhet innan det öste ner allt för mycket.

Härom veckan så körde dock jag och farsan i spöregn mellan Älvsbyn och Piteå. Det var inte lika roligt. Man var genomblöt, men det funkade det också.

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race
Någon/några som är sugna på att köra en sväng imorgon lördag (18/7)?

Jag är det och har gärna sällskap av fler. :)

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Tiger 800 XC
Någon/några som är sugna på att köra en sväng imorgon lördag (18/7)?

Sugen - Javisst! Men tyvärr inte möglich... Lämnar Piiiitstan lördag morgon för resa ner till sTokholm, med hojen på släp bakom bilen. 86 mil psykisk tortyr... :gnissla
Hoppas du får med nån av infödingarna här uppe!:tummenupp

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race
Sugen - Javisst! Men tyvärr inte möglich... Lämnar Piiiitstan lördag morgon för resa ner till sTokholm, med hojen på släp bakom bilen. 86 mil psykisk tortyr... :gnissla
Hoppas du får med nån av infödingarna här uppe!:tummenupp

Det var ju surt, satt själv o svettades i bilen påväg upp från Uppsala idag. Var mkt avundsjuk på de hojar man mötte med full semesterpackning.

Får hoppas det är några andra som har möjlighet.

Hoppas er resa söderut inte blir för olidlig.

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
Det var ju surt, satt själv o svettades i bilen påväg upp från Uppsala idag. Var mkt avundsjuk på de hojar man mötte med full semesterpackning.

Får hoppas det är några andra som har möjlighet.

Hoppas er resa söderut inte blir för olidlig.

Tänker åka ner till Skellefteå, dom träffas på klubben kl 12.00. Åker från Rosvik på ca: 1/2 timme, bara att haka på efter vägen

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race
Tänker åka ner till Skellefteå, dom träffas på klubben kl 12.00. Åker från Rosvik på ca: 1/2 timme, bara att haka på efter vägen

Ok, jag är på. Måste bara hämta hojen, har den en bit bort...

Var ska vi träffas?

Last edited:

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race
Tänkte dra ut på en vända idag också eftersomn det är bra väder.

De som vill hänga med träffas på OK-degeränget kl. 14.00 så drar man iväg sen.

Har funderingar på att köra denna tur som Roffe tipsade om tidigare i tråden, dock aningen modifierad: Ett alternativ är ju Rosvik, Rosviksbodarna, Vallen, Ersnäs, Sjulsmark och sedan mot Piteå via 374:an.

Har någon andra förslag är de välkomna!

Lund

Övar
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
CBR600F3 -95, XR650R -03
Idag hamnade jag av olyckliga skäl i jävre (punktering), eftersom Roffe varje gång man ser honom pratar om Icas mjukglass blev jag tvungen att prova.
Mycket god, och mycket glass!

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race
Tråkigt med däcket!

Jag tänkte åka ner o köra med skellefte-gänget på onsdag, www.yr.no lovar bra väder. :) De brukar ha samling vid 18 vid klubben, så jag tänkte åka ca 17 från pite.

Fler som är sugna att hänga på?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Tråkigt med däcket!

Jag tänkte åka ner o köra med skellefte-gänget på onsdag, www.yr.no lovar bra väder. :) De brukar ha samling vid 18 vid klubben, så jag tänkte åka ca 17 från pite.

Jag och farsgubben hade säkert hängt med men vi har nog fullt upp med att packa hojarna med tält, sovsäckar och andra förnödenheter inför Deltaträffen i helgen. :tummenupp

EliasB

"In Sweden we call it a kick"
Gick med
21 May 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 S -02 Suzuki DR-Z 400S -04
Tråkigt med däcket!

Man blir lite sugen på att hänga med, tyvärr finns det så lite hojåkare här i älvsbyn så det vore ju kul.
Vet du var dom ska å köra?
Hänger man med om man inte kör sporthoj?
Det har ju en tendens till att blåsa lite när man kommer upp i fart :rolleyes:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...