Sporthoj Piteå

RaffeL

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2012
Ort
Piteå
Hoj
Bandit 650 -08
Går det bra att hanga med, jag ska spänna gummisnodden ordentligt på min rollator...

//Raffel
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Går det bra att hanga med, jag ska spänna gummisnodden ordentligt på min rollator...

//Raffel

Alla är välkomna. Är det någon som halkar efter så brukar vi ha småstopp med jämna mellanrum för att vänta in.
 

larsjos

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Rosvik
Hoj
KTM 950Sm
När är det avfärd från jävre? Jag kanske har möjlighet att haka på med motarden om det går bra?!
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Klart Ni ska haka på:) Jag räknar med att åka runt 10.00 från Jivver, vill Ni hänga med ändå från söderort kan vi väl samlas vid ICA?

Jag har inte brytt mig om att tidsätta turen men med lite tankning, förseningar, strul etc kanske 10.45 kan passa som hålltid om någon vill haka på i Piteå/Öjebyn? Rosvik ca 11.00 och Alvik 11.30? Sisådär? Ungefär?:)

Alatalo - Klart vi hamnar i Dina trakter:) Resvägen hade jag ju finlänkat till - bifogar för Din skull en pdf. Hör gärna av er om någon revidering eller förbättring önskas. Smedsbyvägen hade vi hoppat i detta förslaget, och det var ju tydligen lämpligt:)

Det finns väl en bra väg mot Sören - Är det Töreforsvägen jag tänker på kanske? Har aldrig åkt den men bara hört gott om den - norra slingan från Sören mot Kalix verkar vara grusväg, att döma från vad jag sett från E4?

Hör av er om ni hamnar i mina hemtrakter. Kaffe för stort antal personer såväl som guidad rundtur på våra (fåtal) kurviga vägar kan ordnas med ganska kort varsel.

Jag vet inte exakt vilken väg ni tänker åka, men lite varning för väg 383 (Boden-Smedsbyn-E4:an). Normalt en kanonfin väg, men de har haft beläggningsarbeten under sommaren och de har tydligen något strul med att bindemedlet i nylagd asfalt spolats bort vid ett regnväder. Ömsom grusväg ömsom glashalt, typ...
 

Bifogat

  • Morjärv.pdf
    452.8 KB · Visningar: 101
Last edited:

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Sväng i Töre och kör till Påläng (puling)!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Mitt förslag:

Från Morjärv följer ni älven via Kamlunge, Bondersbyn, Börjelsbyn och Gammelgården mot Kalix. Inte särskilt kurvig väg, men trevlig natur och utsikt jämfört med den dödstrista rutten över Töre.

Eventuellt kaffestopp hos mig i Kalix. Annars vidare från Kalix mot Björkfors - hyfsat kurvig väg och min första teststräcka för bump absorption - och snabbt ner till Sangis och ut mot Frevisören. Inte särskilt kurvigt heller, men hyfsat naturskönt. Eventuellt fika eller rent av middag på campingens restaurang, beroende på tid.

Tillbaka mot Kalix via Lantjärv. Långa, svepande kurvor där egenskaper vid snabba riktningsbyten sätts på prov. Från Kalix (rondellen på Lulää-sidan om älven) håller ni ut mot Nyborg. Från Ytterbyn (precis innan Nyborg) håller ni västerut mot Ryssbält. Riktigt kurvig men också riktigt guppig väg, min andra teststräcka för bump absorption...

Från Ryssbält via Påläng mot Töre. Ganska rakt och tråkigt och tyvärr ganska guppigt. Sista biten vid Sören är dock kurvig och dessutom riktigt bra. Vissa av kurvorna är dock inne i själva byn och lokalbefolkningen uppskattar inte knäskrap utanför sin infart...

Från Töre försöker ni hålla er vakna fram till OK i Råneå. Härifrån tar ni vägen över Sundom tillbaka till Börjelslandet vid E4:an. Tyvärr ganska guppigt även här, men förmodligen Norrbottens mest kurviga väg. En kompis hävdar att han kunde se sitt eget baklyse på denna väg...

E4:a transport till rosa macken vid Persön och sedan via Örarna och Bensbyn in till Luleå. Inte särskilt upphetsande, men ett alternativ till sömnpillret E4:an.
 

Bifogat

  • Tur.JPG
    Tur.JPG
    39.7 KB · Visningar: 41
  • Retur.JPG
    Retur.JPG
    39.1 KB · Visningar: 44

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra förslag:) Den tar vi, sa polisen - Din rutt blir bra, Alatalo, då fixar vi även de vägarna!

Hank - Har Du hojen i gatskick och kan hänga med? Alatalo - väntar Du vid kaffebrickan eller hänger Du på redan innan någonstans? Jag lovar ta med min favorithoodie dagen till ära - nu har jag ju fikat vid Rosenhill och äntligen förstått hur man ska se ut...:)

Sväng i Töre och kör till Påläng (puling)!

Mitt förslag:

Från Morjärv följer ni älven via Kamlunge, Bondersbyn, Börjelsbyn och Gammelgården mot Kalix. Inte särskilt kurvig väg, men trevlig natur och utsikt jämfört med den dödstrista rutten över Töre.

Eventuellt kaffestopp hos mig i Kalix. Annars vidare från Kalix mot Björkfors - hyfsat kurvig väg och min första teststräcka för bump absorption - och snabbt ner till Sangis och ut mot Frevisören. Inte särskilt kurvigt heller, men hyfsat naturskönt. Eventuellt fika eller rent av middag på campingens restaurang, beroende på tid.

Tillbaka mot Kalix via Lantjärv. Långa, svepande kurvor där egenskaper vid snabba riktningsbyten sätts på prov. Från Kalix (rondellen på Lulää-sidan om älven) håller ni ut mot Nyborg. Från Ytterbyn (precis innan Nyborg) håller ni västerut mot Ryssbält. Riktigt kurvig men också riktigt guppig väg, min andra teststräcka för bump absorption...

Från Ryssbält via Påläng mot Töre. Ganska rakt och tråkigt och tyvärr ganska guppigt. Sista biten vid Sören är dock kurvig och dessutom riktigt bra. Vissa av kurvorna är dock inne i själva byn och lokalbefolkningen uppskattar inte knäskrap utanför sin infart...

Från Töre försöker ni hålla er vakna fram till OK i Råneå. Härifrån tar ni vägen över Sundom tillbaka till Börjelslandet vid E4:an. Tyvärr ganska guppigt även här, men förmodligen Norrbottens mest kurviga väg. En kompis hävdar att han kunde se sitt eget baklyse på denna väg...

E4:a transport till rosa macken vid Persön och sedan via Örarna och Bensbyn in till Luleå. Inte särskilt upphetsande, men ett alternativ till sömnpillret E4:an.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alatalo - väntar Du vid kaffebrickan eller hänger Du på redan innan någonstans?

Jag har lite att göra med bl.a. däckomläggning (och montering av nyanlända, uber-fräsiga delar...) så jag kommer inte att åka till Piteå sju på morgonen. Du kan väl slå en signal på 070-3503580 när ni börjar närma er, så guidar jag er antingen hem för kaffe eller till ovan nämnda ställe för kaffe eller middag (ni väljer).
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu tänkte jag ju mer på en anslutning närmare Dina trakter:) Jag ringer när vi är på rull får vi se hur många vi är och hur tidschemat håller eller spricker. Mitt nummer är 070-627 06 12:)

Jag har lite att göra med bl.a. däckomläggning (och montering av nyanlända, uber-fräsiga delar...) så jag kommer inte att åka till Piteå sju på morgonen. Du kan väl slå en signal på 070-3503580 när ni börjar närma er, så guidar jag er antingen hem för kaffe eller till ovan nämnda ställe för kaffe eller middag (ni väljer).
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Vart och när går tåget från Piteå? Hinner nog inte med hela rutten pga ett 50års kalas 1700, men en bit är jag på!

Passar på att lägga ut en fråga; vet någon hur man byter fjäder på en öhlinsbakdämpare med hydrualförspänning? Den är till en 99as r6a och har modellbetckning YA8341.P8310003.jpg
Är det en fjäderkompressor som gäller?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vi samlas på Shell i Jivver runt 10:00 enligt reiseleiter Rolf S. Koog.

Vad gäller bakdämparen så har jag tyvärr ingen aning. Sånt där brukar jag överlämna till kunnigt folk, typ MN Racing i Skellefteå.
 
Last edited:

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Jag har släppt allt på den hydrualiska fjäderförspänningen och vad som ser ut att vara en låsmutter ovanför går inte att lossa på om man inte monterar isär hela dämparhuset. Om jag tar bort den lilla pinnen som sitter som låsning i låsmuttern(går inte att rubba heller) så kommer "U"et för låspinnen att ta i hydrualslangen. Om jag så även kunde lossa på låsmuttern så kan jag ändå bara vrida hydrualdelen ett halvt varv innan hydrualslangen tar i gasbehållaren:huvet.


Bör vara fjäderkompressor som gäller. Tror du måste släppa efter på förspänningsdelen också med en haknyckel så att fjädern inte är tokspänd.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, ska vi säga 10.30-10.40 samling Paltzerian Öjebyn.

Du ser ju ut att ha mycket gänglängd kvar ovanför hydraulringen. Lossar Du på fjädersätesringen minskar Du förspänningen. Oftast är fjädern helt fri innan gängorna är slut och Du kan demontera både säte och fjäder. Hur vet Du att fjädern är för styv? Vad får Du för häng?

Vi kan nog reda ut detta under morgondagen, det finns folk med bra kunskap med på turen i morgon:)

Vart och när går tåget från Piteå? Hinner nog inte med hela rutten pga ett 50års kalas 1700, men en bit är jag på!

Passar på att lägga ut en fråga; vet någon hur man byter fjäder på en öhlinsbakdämpare med hydrualförspänning? Den är till en 99as r6a... Är det en fjäderkompressor som gäller?
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top