Går det bra att hanga med, jag ska spänna gummisnodden ordentligt på min rollator...
//Raffel
Hör av er om ni hamnar i mina hemtrakter. Kaffe för stort antal personer såväl som guidad rundtur på våra (fåtal) kurviga vägar kan ordnas med ganska kort varsel.
Jag vet inte exakt vilken väg ni tänker åka, men lite varning för väg 383 (Boden-Smedsbyn-E4:an). Normalt en kanonfin väg, men de har haft beläggningsarbeten under sommaren och de har tydligen något strul med att bindemedlet i nylagd asfalt spolats bort vid ett regnväder. Ömsom grusväg ömsom glashalt, typ...
Sväng i Töre och kör till Påläng (puling)!
Mitt förslag:
Från Morjärv följer ni älven via Kamlunge, Bondersbyn, Börjelsbyn och Gammelgården mot Kalix. Inte särskilt kurvig väg, men trevlig natur och utsikt jämfört med den dödstrista rutten över Töre.
Eventuellt kaffestopp hos mig i Kalix. Annars vidare från Kalix mot Björkfors - hyfsat kurvig väg och min första teststräcka för bump absorption - och snabbt ner till Sangis och ut mot Frevisören. Inte särskilt kurvigt heller, men hyfsat naturskönt. Eventuellt fika eller rent av middag på campingens restaurang, beroende på tid.
Tillbaka mot Kalix via Lantjärv. Långa, svepande kurvor där egenskaper vid snabba riktningsbyten sätts på prov. Från Kalix (rondellen på Lulää-sidan om älven) håller ni ut mot Nyborg. Från Ytterbyn (precis innan Nyborg) håller ni västerut mot Ryssbält. Riktigt kurvig men också riktigt guppig väg, min andra teststräcka för bump absorption...
Från Ryssbält via Påläng mot Töre. Ganska rakt och tråkigt och tyvärr ganska guppigt. Sista biten vid Sören är dock kurvig och dessutom riktigt bra. Vissa av kurvorna är dock inne i själva byn och lokalbefolkningen uppskattar inte knäskrap utanför sin infart...
Från Töre försöker ni hålla er vakna fram till OK i Råneå. Härifrån tar ni vägen över Sundom tillbaka till Börjelslandet vid E4:an. Tyvärr ganska guppigt även här, men förmodligen Norrbottens mest kurviga väg. En kompis hävdar att han kunde se sitt eget baklyse på denna väg...
E4:a transport till rosa macken vid Persön och sedan via Örarna och Bensbyn in till Luleå. Inte särskilt upphetsande, men ett alternativ till sömnpillret E4:an.
Jag lovar ta med min favorithoodie dagen till ära - nu har jag ju fikat vid Rosenhill och äntligen förstått hur man ska se ut...
Hank - Har Du hojen i gatskick och kan hänga med?
Tyvärr inte det, det som en gång var baklyset ligger i en soptunna i landet med de tusen sjöarna..
Tyvärr inte det, det som en gång var baklyset ligger i en soptunna i landet med de tusen sjöarna..
...och Hoppe verkar ha försvunnit in i något kärleksland
Alatalo - väntar Du vid kaffebrickan eller hänger Du på redan innan någonstans?
Jag har lite att göra med bl.a. däckomläggning (och montering av nyanlända, uber-fräsiga delar...) så jag kommer inte att åka till Piteå sju på morgonen. Du kan väl slå en signal på 070-3503580 när ni börjar närma er, så guidar jag er antingen hem för kaffe eller till ovan nämnda ställe för kaffe eller middag (ni väljer).
Bör vara fjäderkompressor som gäller. Tror du måste släppa efter på förspänningsdelen också med en haknyckel så att fjädern inte är tokspänd.
Vart och när går tåget från Piteå? Hinner nog inte med hela rutten pga ett 50års kalas 1700, men en bit är jag på!
Passar på att lägga ut en fråga; vet någon hur man byter fjäder på en öhlinsbakdämpare med hydrualförspänning? Den är till en 99as r6a... Är det en fjäderkompressor som gäller?
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|