Sporthoj Piteå

larsjos

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
KTM 950Sm
Jag är på iaf… så ser ni en vilsen själ med en motard på macken i jävre strax innan tio så är det jag :D

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Slå en signal när ni är i Morjärv så kommer jag och möter er. Det är jag på en vit hoj, utan hoodie...

Är det en fjäderkompressor som gäller?

Du kan inte flytta hydraulförspännaren utan att först demontera fjädern. För att demontera fjädern använder du en sådan: http://www.youtube.com/watch?v=BLjWj1NgfNU

Du kan säkert lyckas med de klo-liknande fjäderkompressorer som finns till vanliga bilfjädrar, men fjädern brukar inte vara så snygg efteråt...

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Körde nyss sträckan Selet-Mockis-Boden och shit va nais! Riktigt kul med ny beläggning!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Härligt:) Då kan Du ju ligga framför mig så saknar ingen baklyset...=)

Alatalo - jag ringer:) Knepig konstruktion, är hydrauldelen gängad?

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Jag misstänkte att det var något sådant:3freak. Vi ses i morgon:)
Slå en signal när ni är i Morjärv så kommer jag och möter er. Det är jag på en vit hoj, utan hoodie...

Du kan inte flytta hydraulförspännaren utan att först demontera fjädern. För att demontera fjädern använder du en sådan: http://www.youtube.com/watch?v=BLjWj1NgfNU

Du kan säkert lyckas med de klo-liknande fjäderkompressorer som finns till vanliga bilfjädrar, men fjädern brukar inte vara så snygg efteråt...

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Det är ju nåt "rally" med gammelbilar i morgon med start i Boden vid 10. Se upp för dem när ni är i de krokarna.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Ah, trevligt med lite fina bilar på vägarna:) Jag måste säga att det där gänget verkar vara rätt aktiva, jag har sett dom passera Pite södra ett par gånger i år på något veteranrally. Och hjälpt någon av dem med kartläsning...

Det är lugnt, så länge vi inte fastnar bakom någon Saab tvitakt vill säga:)

Pinhead

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
CB1000R -09
Jag hade tänkt försöka haka på, får se om jag möter upp på bensinmacken i Rosvik eller där ni ska svänga av i Alvik, beror lite på hur skön sängen känns imorrn.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag hade tänkt försöka haka på, får se om jag möter upp på bensinmacken i Rosvik eller där ni ska svänga av i Alvik, beror lite på hur skön sängen känns imorrn.

Hojsadeln är skönare än sängen tycker jag. :D

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Hittade en liten App som heter Glympse (ja, jag är far till en tonåring) som finns för ifån såväl som android, så vill Ni veta var vi är skickar jag ett SMS...

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Tycks torka upp fint och bli en riktigt hyffsad dag. Får väl köra lite försiktigt här i stan dock om det ligger fukt kvar på vägarna.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Om ni inte har varit där på länge - första biten från Boden mot Morjärv är ganska jävlig. Blir betydligt bättre med hyfsat ny beläggning ungefär halvvägs.

är hydrauldelen gängad?

Själva hydraulförspännaren är inte gängad, men den positioneras av två motgående muttrar på cylinderrörets utsida (axiellt såväl som radiellt med hjälp av styrpinnen som syns på bilden). Även om hydraulförspännaren ställs på minimum så har du 8-10 mm förspänning på fjädern. Utan rätt verktyg finns därför inte en chans att demontera fjäderknastret (eller att trycka ner hydraulförspännaren så långt att man kommer åt de motgående muttrarna). Tro mig, jag har sett många försöka och det brukar sluta med blodiga fingrar och skadade delar på stötdämparen...

Meatloaf

Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Det är fortfarande 7mm fjäderförspänning på fjädern när hydraulförspännaren är på minsta. Vem kan hjälpa mig att byta fjäder? Ska till Gelleråsen den 26e aug:gnissla... Jag har försökt med spännband med livet som insats och gav upp lika fort......
Om ni inte har varit där på länge - första biten från Boden mot Morjärv är ganska jävlig. Blir betydligt bättre med hyfsat ny beläggning ungefär halvvägs.

Själva hydraulförspännaren är inte gängad, men den positioneras av två motgående muttrar på cylinderrörets utsida (axiellt såväl som radiellt med hjälp av styrpinnen som syns på bilden). Även om hydraulförspännaren ställs på minimum så har du 8-10 mm förspänning på fjädern. Utan rätt verktyg finns därför inte en chans att demontera fjäderknastret (eller att trycka ner hydraulförspännaren så långt att man kommer åt de motgående muttrarna). Tro mig, jag har sett många försöka och det brukar sluta med blodiga fingrar och skadade delar på stötdämparen...

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Tack allihopa för en trevlig tur, blev nästan 54 mil på mätaren innan jag parkerade hojen i garaget:)

Hmm, har Du tillgång till någon kamrat med riktig borr, svets och lite plattstål? Här finns en enklare konstruktion som borde kunna kopieras rätt smidigt.

Jag kommer säkerligen att göra en fulvariant med gängstänger, fot- och topplatta när jag väl får fatt i en dämpare att ta lite mått ifrån. Men inte innan Du ska till G-åsen, tyvärr...

Det är fortfarande 7mm fjäderförspänning på fjädern när hydraulförspännaren är på minsta. Vem kan hjälpa mig att byta fjäder? Ska till Gelleråsen den 26e aug:gnissla... Jag har försökt med spännband med livet som insats och gav upp lika fort......

Jag tror Dig. Med tanke på mina ömtåliga frökenfingrar skulle jag aldrig försöka utan någon form av hjälp, jag minns däremot att jag lyckades på min WP 8214 - med hjälp av fjäderklor och najtråd. Men den fjädern var vit...

...Själva hydraulförspännaren är inte gängad, men den positioneras av två motgående muttrar på cylinderrörets utsida (axiellt såväl som radiellt med hjälp av styrpinnen som syns på bilden). Även om hydraulförspännaren ställs på minimum så har du 8-10 mm förspänning på fjädern. Utan rätt verktyg finns därför inte en chans att demontera fjäderknastret (eller att trycka ner hydraulförspännaren så långt att man kommer åt de motgående muttrarna). Tro mig, jag har sett många försöka och det brukar sluta med blodiga fingrar och skadade delar på stötdämparen...

Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tack alla för en väldigt trevlig dag! Speciellt nestor Roffe för den utmärkta reisemeisterfunktionen! :)
Tack också Thomas i Kalix för den utmärkta guidningen runt Kalix!:tummenupp:)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Bara att instämma med Niklas. Kanontrevlig tur med kanontrevligt folk och Reiseleitern lyckades igen. :tummenupp

Avfärd 09:45 och hemkomst 19:35 får nog anses som en hyffsad utflykt.

Tål definitivt att göras om! :)

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Attans att jag var på bröllop... Men jag är glad för er alla som kom er iväg. Låter som att ni har haft det strålande =)

//Robert

RaffeL

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2012
Hoj
Bandit 650 -08
Många mil på hojar med glada filurer i sadeln, kan det bli bättre ?

//Bandit gänget

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Instämmer i kören.. En trevlig tur på för mig mestadels nya vägar där flera var riktigt kul för att inte tala om de vackra omgivningar jag fick chansen att kolla in :)

Meatloaf

Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Vad händer med Fällforsbanan egentligen?? Är det helt lagt på is eller finns det fortfarande hopp??

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS