Sporthoj som förstacykel??är jag dum??

Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Superduke -09
satt precis och läste igenom några trådar här och fick mig en rejäl tankeställare.
har inhandlat en suzuki 750gsxr 99a.

håller på med kortet nu.är 21 år.
fundrerar helt allvarligt på om det är fullt friskt och börja med en racercykel?
är de möjligt eller bör man börja med ngt mer körvänligt?
fundrerar på en hornet 900 istället,vad är era erfarenheter om första hojjar?
är inte sugen på och dö i sommar även om jag kommer ha en jäkla respekt för cykeln kanske de är för extremt??

och just gixxern är den cp-extrem eller den går och ha som första hojj?:)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Om du bara tar det lugnt så tror jag la inte att Gixxern är svår att köra på något sätt. Tillhör du dem som har extremt svårt att ta det lugnt så skulle jag rekomendera en CB 400 eller nåt att börja med. :tummenupp

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
satt precis och läste igenom några trådar här och fick mig en rejäl tankeställare.

fundrerar helt allvarligt på om det är fullt friskt och börja med en racercykel?
är inte sugen på och dö i sommar även om jag kommer ha en jäkla respekt för cykeln kanske de är för extremt??

Nej du är inte dum... Köp något du vill ha! Tror att din hobby tappar charmen om du köper något som du egentligen inte ville ha för att någon annan rekommenderade den som något lämpligt att börja på.

Svårt att tänka mig att det finns någon cykel på marknaden (bland dussinhojjarna) som är _för_ extrem. Det handlar till stor del om ditt huvud om du klarar av att behärska dig.

-@

Raderad medlem 21068

Guest
tycker du gör rätt!
du bestämmer ju farten med högerhanden, kör med sunt förnuft och läs trafiken.
så länge du har rätta respekten och kan gasa på de "rätta ställena" och lite tur så skulle jag nog behållt hojen du har nu.

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Bara det att reflektera över valet är ju tecken på sunt förnuft. Tar du med dig det ut på vägen skall du se att det går alldeles lysande. Själv började jag inte på en sporthoj men det berodde nog mest på att jag inte då insåg att det var det jag ville ha.

Det många nybörjare kanske upplever första gången på en snabb hoj är just hur snabb den är. Det är lätt att få lite panik de första gångerna när hojen drar iväg tillsynes ohejdbar då man gasat lite ivrigt. Se till att bekanta dig med effekten på en bred, rak och tom väg så kommer allt bli hur kul som helst när du och bågen lärt känna varandra!:tummenupp

L.I.L.L.E.M.A.N

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Hoj
Kawasaki Z1000, Triumph Bobber, Honda CB 750 Four

Hamna i diket och trilla omkull kan du göra med en trampcykel...
Precis som din signatur säger: "Är huvudet dumt får kroppen lida". Kör med förstånd så kan du ha vilken cykel som helst som första hoj är min åsikt. :tummenupp

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
Kawasaki zx10r 04
Sen så kommer du ju bara ångra dig när du väl insett att det är ju igentligen en racemaskin du ville ha. Sen som jag fattat det är väl 750n en toppen nybörjarmaskin inte sant?! :tummenupp

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Valet av motorcykel kan kvitta om du kör som en idiot. Du kan köra ihjäl dig på en vanlig cykel.

Istället kan du titta på lite bilder från folk som har dött i trafiken. Vill du sluta så? Om inte, kör med insidan, då kan du köra vilken typ av hoj du vill!

Lycka till med köpet. Gixxern är f.ö en väldigt bra förstahoj!

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Hornet 900 är en KANONHOJ och jag garanterar att du inte saknar kräm i den på ett BRA tag!

Personligen är jag glad över att jag började köra med en 85hk hoj istället för en 140hk hoj, 85 hk kommer man RUSKIGT långt med...Hade jag haft 140, då hade det nog varit tvivelaktigt om man levt idag...

Känner du att du är mogen nog och hantera det ansvar det faktist är att köra en sån racermaskin som du har köpt så behåll den för all del, däremot har du säkert mer glädje av en mer lättkörd hoj, speciellt nu i början av din karriär.

Jag tycker att det mkt märkligt hur alla ynglingar hejar på varandra när den ene köper vassare hoj än den andre...Inte undra på att försäkringen ser ut som den gör idag?!!

När ska effekthysterin sluta? Är det först när alla "tuffingar" har kört ihjäl sig?

Folk som säger att man ändå hade lyckats köra ihjäl sig på en cb400n snackar en hel del skit, en JÄVLA skillnad på när 43 hästar brakar loss och när 143 hästar gör det
.

peace out!

Last edited:
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Superduke -09
tackar....blir lite lugnare nu..fick lite ångest när jag läst död-tråden här på forumet...=)=).vet om att jag kommer ha världens respekt för cykeln..har för mycket och leva för...funderar även på att gå kurser direkt.några bra tips??skåne kille....samt som någon sa att köra på öde vägar och verkligen lära känna cykeln....så i sommar blir de till att verkligen köra lugnt och sansat....

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Nej du är inte dum... Köp något du vill ha! Tror att din hobby tappar charmen om du köper något som du egentligen inte ville ha för att någon annan rekommenderade den som något lämpligt att börja på.

Svårt att tänka mig att det finns någon cykel på marknaden (bland dussinhojjarna) som är _för_ extrem. Det handlar till stor del om ditt huvud om du klarar av att behärska dig.

-@

Well spoken :fakta

, en JÄVLA skillnad på när 43 hästar brakar loss och när 143 hästar gör det

Det är iofs sant men det är piloten som avgör hur det ska köras, inte hojen.
Att 900 Hornet är en bra förstahoj håller jag dock med om, kanske tom den bästa.

Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Med ålder kommer visdom... MEN man måste inte vara gammal för att vara vis!
Med det vill jag säga att du bara genom att starta denna tråd visat att du är vis och därigenom förstått att den där gasrullen på höger sida har mer än två lägen.
Alltså är en sporthoj helt rätt för dig!:tummenupp
Ha det trevligt i trafiken och hoppas att vi möts någon gång!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Med ålder kommer visdom... MEN man måste inte vara gammal för att vara vis!
Med det vill jag säga att du bara genom att starta denna tråd visat att du är vis och därigenom förstått att den där gasrullen på höger sida har mer än två lägen.
Alltså är en sporthoj helt rätt för dig!:tummenupp
Ha det trevligt i trafiken och hoppas att vi möts någon gång!

:fakta
/J

Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Superduke -09
trevliga jävlar här inne =)....NICE!
det jag ska ha med mig ut i trafiken är en sak som jag har fått lära mig och verkligen tänkt igenom:
kör med huvudet och inte högerhanden....mer konkret kan de inte bli...ser verkligen fram emot sommaren...men funderar ändå starkt på en 600 hornet faktiskt...rätt granna ändå =)

Kneedrag

Guest
Börja med sporthoj om du känner dig redo.
Kör med huvudet och gör inga idiot chansningar så klara du dig bra. Tänk hela tiden när du kör att du är osynlig och att alla bilar är älgar ( de kan göra vad som helst )

Kör med ett ordentligt ryggskydd billig livförsäkring

lycka till

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Well spoken :fakta
Det är iofs sant men det är piloten som avgör hur det ska köras, inte hojen.

Visst, det går att skjuta ihjäl nån med luftpistol, men det är fan svårare än att göra det med en fet magnum...

eller ska vi säga såhär då...
Om du "råkar missa" med luftpickan, och träffar någon bystander, så är det knappast lika farligt som om du missar med magnumen...
För någon gång missar nog vi allihopa, råkar dra lite väl på gasen, INGEN är bäst på att köra säkrast från början...

Last edited:

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
Gul Hornet 600
trevliga jävlar här inne =)....NICE!
det jag ska ha med mig ut i trafiken är en sak som jag har fått lära mig och verkligen tänkt igenom:
kör med huvudet och inte högerhanden....mer konkret kan de inte bli...ser verkligen fram emot sommaren...men funderar ändå starkt på en 600 hornet faktiskt...rätt granna ändå =)

Horneten går inte så illa, heller. Men det är bra mycket blåsigare i högre hastigheter. =) Det avskräcker iaf mig från högfartstouring..

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Visst, det går att skjuta ihjäl nån med luftpistol, men det är fan svårare än att göra det med en fet magnum...

eller ska vi säga såhär då...
Om du "råkar missa" med luftpickan, och träffar någon bystander, så är det knappast lika farligt som om du missar med magnumen...
För någon gång missar nog vi allihopa, råkar dra lite väl på gasen, INGEN är bäst på att köra säkrast från början...

Ok, den liknelsen var sådär.

-@

Tycker det är en dålig jämförelse, men du har ju rätt i ovanstående.

Hah, måste bara tillägga att jag inte läst detta inlägg innan jag skrev mitt svar.

Nu kan jag väl erkänna att dina värderingar och åsikter för det mesta klingar rart och mysigt i mina fagra öron.

-@

Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Nej du är inte dum, det är inte vad man kör som räknas utan hur man kör.

Köp vad du vill ha o slip massa (dumma!) byten senare.

Edit: Var lite slö, du har ju fått samma input tidigare i tråden. Tänk på hur du uppför dig på bågen bara så är det lungt

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...