Sporthoj som förstacykel??är jag dum??

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
ZX9R
Som nybliven återfallare räknas väl jag som nybörjare antar jag... På den gamla goda tiden hade jag en mellanklassare med mindre än hälften av den effekt som andra hade att leka med. Men jag ville ju inte vara sist för det, utan fick komensera med att aldrig någonsin släppa på gasen. Var det bara tillräckligt krokigt så var jag först, på motorväg alltid sist. På den tiden var jag ung och odödlig så det gick bra. Vågade inte byta till enabbare cykel då, eftersom jag förstod att min körstil skulle följa med och förmodligen resultera i något otäckt. Nu efter alltför många års uppehåll blev det en gammal plastraket och helvete vad det går undan när man gasar... Det är ju faktiskt omöjligt att hålla fullt hela tiden. All effekt skrämmer mig lite vilket känns bra.
Slutsatsen är alltså att det är bättre med för mycket effekt som ger respekt för cykeln, än för lite som lätt lurar en att tro att man är bättre/snabbare/snyggare än vad man igentligen är.

Inte vet jag om det där vart begripligt, eller hur jag kört med 140 hk när jag var 21, eller om jag bara yrar, men jag har aldig fel...?

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Ingen
Ta det bara lugnt i trafiken. Jag var ganska nybliven sporthojare med en gixxer 750 och skrev en topic om att ibland var man lite rädd för olyckor. Sen smällde jag rejält en vecka efteråt.

Tat lugnt bara och tänk gärna 2 ggr när du kör så funkar det med sh ;)

frikie

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Buell 1125R, tidigare Suzuki sv 650s, Suzuki RG 125 - 87
Jag tillhör dem som inte rekommenderar en sådan effektstarkt förstagångshoj. Speciellt inte en med kåpor. Risken är med en gixxer att det går lite väl fort, utan att man tänker på det. Och oavsett hur behärskad man tror sig vara så nog fasen händer det att man gasar.

Ett annat argument är att man gärna vill byta "upp" sig efter ett tag, nyare, ännu mer effektstark hoj.Börjar man med 140 hk, så finns det mindre att ta av. Börjar man med 70 så finns det betydlig mer.

En Suzuki SV 650, tycker jag är utomordentlig första hoj, har vridet iom. en V-twin, bra acc till 150km/h och lätthanterlig.

//Daniel

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
honda cbr 600rr
satt precis och läste igenom några trådar här och fick mig en rejäl tankeställare.
har inhandlat en suzuki 750gsxr 99a.

håller på med kortet nu.är 21 år.
fundrerar helt allvarligt på om det är fullt friskt och börja med en racercykel?
är de möjligt eller bör man börja med ngt mer körvänligt?
fundrerar på en hornet 900 istället,vad är era erfarenheter om första hojjar?
är inte sugen på och dö i sommar även om jag kommer ha en jäkla respekt för cykeln kanske de är för extremt??

och just gixxern är den cp-extrem eller den går och ha som första hojj?:)

klart du ska köra med gixxern....det e ju kroppen som styr hojen....sen så finns det ju mycket delar ifall att du skulle skrapa lite (vilket vi hoppas att du inte gör)....

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
även på min lilla 600 växer hornen ut... tog kortet i aug 2006 så jag har inte alls mkt erfarenhet...

Har fått nån aj aj aj upplevelse, dock har man tänkt mkt under vintern nu och bestämt sig för att ta en bkk, bättre förare + billigare försäkring = en rätt bra affär enligt mig...

hinner du ta kortet lagom till en bkk kanske det kan vara å rekommendera?

Får även passa på att gratulera dig som tänkt till och skaffat hojen innan kortet! underlättar mkt vid en uppkörning om man har många mil i kroppen. Kan även rekommendera att du övar konbana med din hoj, även om du slår ena handen i tanken och andra i kåpan hela tiden är det väldigt fördelaktigt...
när du sitter på trafikskolans cykel kommer du köra som om du aldrig gjort annat... För även om du inte kan klara av konbanan för fem öre övar du upp balansen vilket underlättar extremt!

Och som alla andra i tråden säger... använd de hjärnceller du har fått till ditt förfogande så syns vi kanske på vägarna!

MVH Niclas

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Körde tidigare Ducati
Det är omöjligt att du kommer gasa lugnt. Är du förståndig köper du en annan hoj. Men å andra sidan vet jag hur det är - man trivs bäst om man följer sitt hjärta.

Ta det lugnt!

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Så länge du anväder huvet när du kör så spelar hojvalet inte så stor roll.

Lycka till med körkortet & ta det lungt i sommar:)

Patte76

patte
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
vfr750
Köp den du vill ha och kör med insidan (försök i alla fall). Olyckor händer, tyvärr, med det mest varierande modeller...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1. Utgå ifrån att du kommer krascha, och skaffa utr. därefter.

2. Ärligt talat tror jag att du kommer vara lugnare med Gixxern är du varit med en Hornet. Horneten är mkt lättare och därmed snabbare i stan och på riktigt små väger, och det är förmodligen där du klotar om du gör det.. I det läget behöver du bara se till att inte krascha i 200+..

3. Åk inte 200+ om det inte är fritt och du VET att det inte svänger massa och/eller ligger skit/grus på vägen!

Gillar gixxern, de är ok, för att va en sporthoj :tungan !

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Bland det första du, och många med dig, bör komma till insikt med innan du sadlar din sporthoj är att du faktiskt inte är en odödlig stålman utan jewligt skör på två hjul och 180 kg metall.

Var ödmjuk mot dig själv och erkänn att du inte är Rossi efter två kilometer avverkade på en Gixxer/Retta/Ninja whatever, är du det kommer det gå som smort! :)

Lev väl /J

MR R6™

Alla andra är dumma i huvudet!
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
Ktm 450 exc
Det går mycket snack om vad ens första hoj bör vara. personligen anser jag att man ska ta den hojen man vill ha, och har råd att äga.
Min första snäcka var en R6 -99!:yoparty

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Sporthoj

Köp gärna en sporthoj. Jag gjorde de efter att inte ägt hoj på 12 år (hade då iof en Suzuki11000). Läs gärna tråden förbjud sporthojar som jag startade. Där står mycket nyttigt och onyttigt om hastighet och beteende.
Kan bara rekommendera dig att först lära känna hojen och köra med förstånd dvs kör med marginal , ALLT kan hända.
Visa hänsyn i trafiken och var förutseende , håll blicken långt fram , var extre beredd vid korsningar och bilar som står i begrepp att göra vänstersvängar eller köra ut från korsning.
Ha en bra hojsommar och förhoppningsvis olycksfri.

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
satt precis och läste igenom några trådar här och fick mig en rejäl tankeställare.
har inhandlat en suzuki 750gsxr 99a.

håller på med kortet nu.är 21 år.
fundrerar helt allvarligt på om det är fullt friskt och börja med en racercykel?
är de möjligt eller bör man börja med ngt mer körvänligt?
fundrerar på en hornet 900 istället,vad är era erfarenheter om första hojjar?
är inte sugen på och dö i sommar även om jag kommer ha en jäkla respekt för cykeln kanske de är för extremt??

och just gixxern är den cp-extrem eller den går och ha som första hojj?:)

köp det du vill ha och ta d varsamt på riskfyllda ställen...så går d hur bra som helst... min första hoj e den ja har nu, det e nog d bästa köpet i mitt liv... hojen gör ju det du ber den om o inget annat såvida inga yttre faktorer påverkar(tex dåligt väglag)...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring