Sporthoj som förstacykel??är jag dum??

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev

INGEN är bäst på att köra säkrast från början...

Det har du förbannat rätt i!!!
Men min uppfattning efter att ha roddat en del gruppkörningar är att många avåkningar sker i skarpa kurvor i 30-60 km/h, då spelar det ingen större roll om hojen toppar 200, 250 eller 300 km/h. En del "förståsigpåare"(avser inte dig, inte än iaf:) ) har nån slags förkärlek till att rekommendera alla nybörjare nån trött gammal j-a äcklig kubiksnål mongohoj, antingen för att de är avundsjuka eller för att de bara tycker att det ska vara så. Lite mer pulver i motorn ger mer glädje, och är det nånting hojkörning handlar om så är det just glädje. Jag säger inte att man måste köpa en 180-hästarsklubba det första man gör men lite mos i maskin ska man inte vara rädd för.
Är man dessutom, som trådstartaren, utrustad men en god portion ödmjukhet så finns det ingen anledning att tro att han inte skulle reda ut detta på ett säkert sätt :)

nmi

Sporthojsnörd
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
hojlös
satt precis och läste igenom några trådar här och fick mig en rejäl tankeställare.
har inhandlat en suzuki 750gsxr 99a.

håller på med kortet nu.är 21 år.
fundrerar helt allvarligt på om det är fullt friskt och börja med en racercykel?
är de möjligt eller bör man börja med ngt mer körvänligt?
fundrerar på en hornet 900 istället,vad är era erfarenheter om första hojjar?
är inte sugen på och dö i sommar även om jag kommer ha en jäkla respekt för cykeln kanske de är för extremt??

och just gixxern är den cp-extrem eller den går och ha som första hojj?:)

tycker inte heller att du är dum!
jag tog själv kortet nu augustu 06 å hann inte skaffa nån hoj förra säsongen.letar just nu efter en honda cbr 600 2000 å nyare.vissa säger att det itne är en bra nybörjar hoj men det e endast jag som vet hur jag kommer köra å det jag vet är att trafiken är inget att leka med och du har endast ett liv!

ps.nån som har nån cbr600 till salu?rr eller fs och INTE den vanliga f modellen!.ds

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

När ska effekthysterin sluta? Är det först när alla "tuffingar" har kört ihjäl sig?

Det kommer nya tuffingar hela tiden.

Men jag instämmer med övriga i den här tråden - det är du som bestämmer hur fort du vill köra. Om du kör efter din förmåga så ska det inte vara några problem!

Ta det lungt så ses vi på vägarna!:tummenupp

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Men min uppfattning efter att ha roddat en del gruppkörningar är att många avåkningar sker i skarpa kurvor i 30-60 km/h, då spelar det ingen större roll om hojen toppar 200, 250 eller 300 km/h.

Hör med ett försäkringsbolag så ska du få höra att det spelar en avsevärd roll. Det är inte bara en förhöjd stöldrisk som gör att sporthojar är dyrare att försäkra hos våra försäkringsbolag än andra hojar.

AlGhouti

AlGhouti
Gick med
20 Nov 2005
Hoj
Svart gsxr1000-07 med leo vince
Kan gå andra vægen också. Børjar man med en effektsvag hoj så får man gasa som fan før att hænga på polarna =) Jag tog extremt mycket chanser før o hænga med fzr1000 och gsxr1100 med min gpz500 nær det begav sig i -92.
Økade farten i kurvorna istællet. Krashade flera ggr pga det.
Førsækringsbolagen tycker som sagt det spelar en stor roll så ekonomiskt ær det kanske inte den bæsta hojen? Men køp inte en tråkig trøtt hoj bara før att det e din førsta (edit: inte før att en hornet behøver vara tråkig). Kør med huvudet, Olycks statistiken ljuger dock inte. Man kør ofta mer vårdsløst i ung ålder (I alla fall gjorde jag det). Nu har jag 3 ggr så många kusar men inbillar mig att jag kør mycket mer førsiktigt. Som flera andra har påpekat hær så verkar du ju vara en ødemjuk och ansvarsfull kille, så i ditt fall hade jag inte varit rædd før en 750.
Be safe and have fun =)

Last edited:

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
tackar....blir lite lugnare nu..fick lite ångest när jag läst död-tråden här på forumet...=)=).vet om att jag kommer ha världens respekt för cykeln..har för mycket och leva för...funderar även på att gå kurser direkt.några bra tips??skåne kille....samt som någon sa att köra på öde vägar och verkligen lära känna cykeln....så i sommar blir de till att verkligen köra lugnt och sansat....

Här!!:tummenupp
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1599

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Nej du är inte dum....I sådana fall är jag det också, hehe..

Första hojen för mig, tog kortet förra hösten....ska ta det VÄLDIGT lugnt jag också.

Vill åka med en Onsdagstur framöver i en långsam och liten grupp, om det går ordna.

Lucus

Guest
Jag skaffade mig en CBR954 som först hoj, hade inte ens haft moppe tidigare och det gick bra. Vurpade inte men var nära ett antal gånger och idag tackar jag högra makter att jag har klarat mig helskinnad. Problemen var inte raksträckorna utan det var när vägen började svänga.

Jag säger bara att misstag är mer förlåtande på bana än på allmän väg.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jag körde en r6a som första hoj, den var mkt trevlig med fina vägengenskaper och inte allt för brutal effekt. Ångrar inte att jag började med en sporthoj, utan det är högerhanden som bestämmer hur fort det går på varje ställe. Så länge du kör fort / hårt på rätt ställe så tror jag du kommer trivas med sporthoj.

Mvh // Xyron

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
tackar....blir lite lugnare nu..fick lite ångest när jag läst död-tråden här på forumet...=)=).vet om att jag kommer ha världens respekt för cykeln..har för mycket och leva för...funderar även på att gå kurser direkt.några bra tips??skåne kille....samt som någon sa att köra på öde vägar och verkligen lära känna cykeln....så i sommar blir de till att verkligen köra lugnt och sansat....

Blir säkert bra så länge du tar det lugnt och sansat, ge dig inte ut på öde vägar ensam bara :)

Det finns kanon bra SMC BKK kurser på bla Knutstorp, bara att boka dig du kommer inte att ångra det :tummenupp

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Jag tog kortet förra året och jag är väldigt glad att jag började med en offroadhoj, känns som att hondan min inte hade förlåtit de 2-3 misstagen som offroadaren tillät mig göra.

visst man kan köra ihjäl sig på vad som heldst men slöare(& mer lättstyrd) hoj = säkerhetsmarginal och sånt är det inget fel på!

fast om man kör mkt motorväg/ladsväg så gör man bäst i att köpa kåphoj direkt..

Nicotin

Guest
låter som att en gixxer 750 blir en kanon första hoj..

Sen får man hoppas att dina horn inte växer ut så snabbt och långt som för vissa andra..

Tänk bara på som andra skrivit, bilar ser dig aldrig..
Kör efter det..

Och det finns ställen som har utrymme för bus..

Det har du förbannat rätt i!!!
Men min uppfattning efter att ha roddat en del gruppkörningar är att många avåkningar sker i skarpa kurvor i 30-60 km/h, då spelar det ingen större roll om hojen toppar 200, 250 eller 300 km/h. En del "förståsigpåare"(avser inte dig, inte än iaf:) ) har nån slags förkärlek till att rekommendera alla nybörjare nån trött gammal j-a äcklig kubiksnål mongohoj, antingen för att de är avundsjuka eller för att de bara tycker att det ska vara så. Lite mer pulver i motorn ger mer glädje, och är det nånting hojkörning handlar om så är det just glädje. Jag säger inte att man måste köpa en 180-hästarsklubba det första man gör men lite mos i maskin ska man inte vara rädd för.
Är man dessutom, som trådstartaren, utrustad men en god portion ödmjukhet så finns det ingen anledning att tro att han inte skulle reda ut detta på ett säkert sätt :)

Kapten har heelt rätt..:tummenupp

Steka blåskägg till sommaren..:D

Last edited:

Anders Annell

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Harris Magnum 2
satt precis och läste igenom några trådar här och fick mig en rejäl tankeställare.

fundrerar helt allvarligt på om det är fullt friskt och börja med en racercykel?
är inte sugen på och dö i sommar även om jag kommer ha en jäkla respekt för cykeln kanske de är för extremt??

Försök att komma ut på bana o lära dig dina och hojjens begränsningar. Utanför uppsala finns det en gokartbana där man varje måndag kan träna kurvteknik i moderata farter, brukar vara nått hundratal som är där, det borde väl finnas nått i närheter till dig. Kolla med SMC, du har ju både knutstorp och falkenberg i närheten.:)

Maackan

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
GSX-R1000 K5 (såld)

Ahh det e inga problem, det e helt och hållet upp till dig själv, kör med insidan...min första hoj va en R1:a, jag var 22 när jag tog mitt kort :)
Lycka till och ta det lugnt :tummenupp

chomme

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
r6 2004
det finns inte fel första hoj bara chauffören kör med huvudet:tummenupp

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
ST3R

Jag hade själv en Gsxr 750-98 som första hoj då va jag också 21 ......

Självklart ska du ha kvar gixxern , ta det bara lungt , inse dina egna begränsningar så ska det inte vara några problem :)

förövrigt en kanon hoj :tummenupp

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nä du är inte alls dum. Se bara till att försöka hålla den där respekten när våren och sommaren kommer, asfalten blir varm och torr, nätterna ljusa och ljumma och ni är ute o åker, du och kompisarna. Det är då det är lätt att tycka att man är världsmästare.

Kör med insidan och njut av din gixxer 750:tummenupp

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Visst har effekten betydelse ...
"Det är du själv som håller i gashandtaget", javisst är det så, men som nybörjare så kommer man några ggr att upptäcka att det går inih-e fort fram mot en sväng bara för att man vred till på rullen när "det var så långt till nästa böj".
För att undvika de lägena hjälper det med lite mindre effekt.
I många fall så bromsar nybörjaren så hårt och så länge att man antingen bromsar omkull sig eller fortsätter rakt fram, helt enkelt för att man blev rädd.
Det tar flera år, och gärna några bankörningar, innan man inser hur fort man faktiskt kan gå in i en sväng och innan man lärt sig det är man ett lätt byte för "oväntat hög hastighet".
Nu kanske det finns killar som kan behärska sig till de skaffat sig tillräckligt med erfarenhet .... jag kunde det inte, men om man iaf har den insikten så förlägger man sina "tester" till små, lågtrafikerade vägar :) Ja, och var alltid åtminstone 2 i sällskap, men inte fler än 4 ... Lycka till med körningen. Det är när man får köra på egen hand som utbildningen börjar :tummenupp

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Spelar ingen roll vad du köper som förstahoj, du kommer ändå att utvecklas som förare väldigt fort i början. Och när den processen hållit på ett tag, så kommer du likförbannat vilja prova en annan hoj.

Så jag hävdar - köp vad f-n som helst som förstahoj, du kommer ändå vilja byta.

Och ditt val är verkligen inte det sämsta. ;)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring