Sporthoj som förstacykel??är jag dum??

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Visst har effekten betydelse ...
"Det är du själv som håller i gashandtaget", javisst är det så, men som nybörjare så kommer man några ggr att upptäcka att det går inih-e fort fram mot en sväng bara för att man vred till på rullen när "det var så långt till nästa böj".
För att undvika de lägena hjälper det med lite mindre effekt.
I många fall så bromsar nybörjaren så hårt och så länge att man antingen bromsar omkull sig eller fortsätter rakt fram, helt enkelt för att man blev rädd.
Det tar flera år, och gärna några bankörningar, innan man inser hur fort man faktiskt kan gå in i en sväng och innan man lärt sig det är man ett lätt byte för "oväntat hög hastighet".
Nu kanske det finns killar som kan behärska sig till de skaffat sig tillräckligt med erfarenhet .... jag kunde det inte, men om man iaf har den insikten så förlägger man sina "tester" till små, lågtrafikerade vägar :) Ja, och var alltid åtminstone 2 i sällskap, men inte fler än 4 ... Lycka till med körningen. Det är när man får köra på egen hand som utbildningen börjar :tummenupp

precis vad jag försökt få sagt mellan sågningarna ;)
 

Whyan

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Åstorp och Nairobi Kenya
Hoj
Over and out.... Bil = Porsche Cayenne :-)
satt precis och läste igenom några trådar här och fick mig en rejäl tankeställare.
har inhandlat en suzuki 750gsxr 99a.

håller på med kortet nu.är 21 år.
fundrerar helt allvarligt på om det är fullt friskt och börja med en racercykel?
är de möjligt eller bör man börja med ngt mer körvänligt?
fundrerar på en hornet 900 istället,vad är era erfarenheter om första hojjar?
är inte sugen på och dö i sommar även om jag kommer ha en jäkla respekt för cykeln kanske de är för extremt??

och just gixxern är den cp-extrem eller den går och ha som första hojj?:)

Hej.
Hoppas du kan forstår mit Dansk/Svenska ;-)

Först Til dette "Sporthoj som förstacykel??är jag dum??" Svarat er NEJ.

Bara det du stillar denna fråga, gör mig opmärksom på du er på ret väg.

Til hoj välj.
Ja jag tyckar en gsxr750 er for mycke, inte for at jag inte tror du kan köre med en 140hk motor, men den er kanske inte den besta hoj och läre sig och köre på, Den har et mycke extrem köreset och det krævs du kan handtera den från böjen, hur man bromsar best, vet va motstyrning er och mycke mer....... och tro mig du har mycke andra ting och tänka på i bojran.....

Sen er det sänt de andre skriver " Min fösta hoj var en R1 och der er inte hant noget "

Det tyckar jag bara er bra men har killen LÄRT sig och köre hoj på rigtigt?????
( En stridspilot första plan er jo inte et häftigt saab stridsplan )

Min första hoj var en Kawasaki ZXR750 ´94 med c.a 123 hk och de 2 år jag körte på den gik det bra, men jag kunna bara köre rakt fram.

Jag tyckar det er bettra och läre sig och köre på rigtigt och då sen köpe dröm hojen....

Jag tyckar du ska köpe den Honda hornet du tittar på, kanske bara en 600.

Sen tyckar jag det er bra om du tar en körekurs typ som smc bkk på knutstorp.

Maila mig gärna tilbaka om du behöver hjälp.....

Mvh.
Michael
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Kanon hoj du köpt! Perfekt första hoj! Är fortfarande nybörjare (2003 mc kort) och det gäller även nu att köra med insidan. I början tyckte jag det var roligast att bara accelerera 1,2 rakt fram körde lugnt i kurvur tills man lärde sig hojens begränsningar. Behåll hojen tills du fått kortet för mkt effekt byt hoj, eller vrid mindre på rullen!:tummenupp
 

Whyan

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Åstorp och Nairobi Kenya
Hoj
Over and out.... Bil = Porsche Cayenne :-)
Kanon hoj du köpt! Perfekt första hoj! Är fortfarande nybörjare (2003 mc kort) och det gäller även nu att köra med insidan. I början tyckte jag det var roligast att bara accelerera 1,2 rakt fram körde lugnt i kurvur tills man lärde sig hojens begränsningar. Behåll hojen tills du fått kortet för mkt effekt byt hoj, eller vrid mindre på rullen!:tummenupp

Tyckar du själv
" I början tyckte jag det var roligast att bara accelerera 1,2 rak "
Er och köre med insidan?????
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Vad är det för fel att accelerera ut 1 och 2 ans växel?
Rakt fram är det ju lugnt.:va
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Hur blir det i sommar när hjälmen är på och hornen har växt ut. När du blir frånåkt av dina lite mer erfarna hojbröder, kommer du kunna acceptera det? Du har juh trots allt en värstinghoj bygd för rejält raceåka!! Då kan det vara svårt att vara lika mogen med rullen.

En riktig broder blir mer imponerad av en på snäll cykel som kör hårt än tvårt om! ;)

Men man ska väl köpa den cykel man vill ha, vad är det annars för nöje?
Lycka till!
 

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
Hej,

Jag hade exakt samma funderingar som dig! Jag tog kortet i slutet av september förra året och skaffade mig en superduke på en gång! Jag har många gånger känt att fan det här är för mycket att sitta på! Men kör du med huvudet så fungerar ju allt!

Jag är dock glad att det inte blev en kåphoj som första hoj för då hade jag nog legat i diket! Superduken har ju all kraft men utan kåpor så lockas man inte att ligga över 180! (blåser som fannnn)

En varning dock som någon annan skrev i tråden! När du gruppkör eller blir omkörd av några, tänk att fan vad kul jag kan dra dom med min hoj! Men ge fan i att bevisa det! Det är då olyckan är framme!

Jag kände samma sak! Jag försökte hänga på några killar när vi låg i 200 så insåg jag att gan jag kan inte kontrollera det här och sen drog jag ner! Killarna väntade in längre fram och kollade in hojen sen crusade vi lite ett tag!

Det är gemenskap inte att dem ska städa upp dina spillror när du böjt hojen runt trädet!

Lycka till och kör lugnt!
 

Whyan

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Åstorp och Nairobi Kenya
Hoj
Over and out.... Bil = Porsche Cayenne :-)
Vad är det för fel att accelerera ut 1 och 2 ans växel?
Rakt fram är det ju lugnt.:va

Tyckar bara inte de just er den rådgivning man ska gi en nybörjare.

Och det er just når det går i fuld fart på 2ern at der kommer nogt uväntet som en bil från sidan....

Och då kommer vi läse om dette på minneslunden :död
 

walle85

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Ort
uppsala
Hoj
R1
Tyckar bara inte de just er den rådgivning man ska gi en nybörjare.

Och det er just når det går i fuld fart på 2ern at der kommer nogt uväntet som en bil från sidan....

Och då kommer vi läse om dette på minneslunden :död

håller faktiskt med.. köra fort kan alla göra. men när det skiter sig det är då kunnadet sätts på prov. lycka till med kortet. kommer få många härliga stunder i sommar:tummenupp
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Tyckar bara inte de just er den rådgivning man ska gi en nybörjare.

Och det er just når det går i fuld fart på 2ern at der kommer nogt uväntet som en bil från sidan....

Och då kommer vi läse om dette på minneslunden :död

Den gången det kommer en bil på motorväg från sidan????
Det var inget råd det var bara vad jag tyckte var roligt i början.
Om man vill köra lite fortare är det bättre att elda på lite på motorväg än köra fort på kurviga vägar i början är min mening.
 

thompa_86

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2005
Ort
mölndal
Hoj
m3 3,2
Som första hoj hade jag en yzf 750, men fick inte åker särskilt många gånger på den innan en olycka, nästa hoj blev en gsxr 1000 som i princip är min förstahoj och jag ångrar det inte en sekund. Olyckan var mitt fel men hade lika väl kunnat hända någon 50åring på glidare eller med hornet 600.


Hög effekt, är väl nästan den sämsta anledning att skylla på när det gäller hur svårkörd en hoj är. Snarare hög vikt och tyngdpunkt. yzf:en är klart mer svårkörd pga av detta.

Jag lovar att du kommer märka ganska fort att gasreglaget inte bara är en on/off knapp, så behåll du gixxern! :tummenupp
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Kastar mig in i diskussionens hetta :)

Först vill jag ge lite bakgrundsfakta. Jag tog mitt A-kort 2005. 12 år efter mitt B. Det är jag glad för i efterhand då jag fått många års trafikvana. Trådskaparen är idag 21. Ungefär då man lärt sig planera vilken fil man skall ligga i :D (Inget personligt), men de tar tid att lära sig läsa trafiken.

På körskolan var det HONDA "Seven Fifty" som kördes. Lagom antal kusar men 5 vxl. Blåser bra i 120... Mitt val av hoj, gjordes mycket av estetiska skäl. Jag har alltid gillat de stora Honda-maskinerna. Det blev en CBR 1000F -89. (Se bilder). Detta val, är säkerligen inte det optimala, men jag är idag glad för det ändå. Här är mina argument.

1. Som ny med A-kort, är fartupplevelsen stor i förhållande till bil. Man sitter ju mitt ute i det fria.
2. Denna hojen, har en motor som ger kraft så det räcker.
3. Dess vikt, tillsammans med kåporna gör den stabil i blåst och vid omkörningar. En kompis med en GS400 ogillar att köra om lastbilar. Med denna hojen är det inga problem. Jag behövde aldrig bli rädd för att det "gungar till" lite i hojen.

Slutsatsen av detta är att det är bra med en större o tyngre hoj. Med lite mer volym får du dessutom vridmoment. Det är svårt på en mindre maskin.

Då jag gillar långkörningar har jag bytt upp mig. Men jag anser fortfarande att hojarna kan mer än jag och skall därför ta en BKK för att bli en bättre förare.

Jag har, trotts mina 12 år med körkort, gjort tabbar på mc som, som väl är slutat väl. Saker som "de borde jag fattat" och "oups nu gick de för fort". Vintertid läser man om: "Halkan orsakade 3 avåkningar" Halkan??? Inte att de kördes för fort för rådande väglag
:va

Mitt råd är: Följ hjärtat. Gillar du hojen, köp den. Men kör försiktigt! Ta ut marginalerna till medtrafikanterna, speciellt i landsvägskorsningar. Inse dina brister och akta dig för grupptryck (hetskörning).

Hoppas vi ses i sommar! Lycka till :tummenupp
 
Last edited:

Sharkie

Medlem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Söder om söder
Hoj
XT660R unt kromsläde
Jag tog mitt körkort i höstas och köpte en GSXR750 -96 i vintras och har precis börjat köra lite på den. Hornen växer ut jävligt snabbt men i mitt fall är det nog brist på omdöme som gör att jag vrider på ibland.

Jag har redan fått en "ajaj, det kunde slutat illa"-upplevelse. Jag gasade på några hundra meter innan jag skulle svänga av vägen men körde alldeles för snabbt och hann inte bromsa utan fick skamset köra vidare och vända i nästa korsning. Jag är bara glad att det hände i en helt ofarlig vänstersväng på landsväg och utan trafik istället för en sväng.

Jag kör efter det min körskolelärare sa till mig "Utgå ifrån att alla andra trafikanter är idioter" och kör inte gärna om folk när man ser att det ligger flera bilar tätt i rad. Man vill ju inte sluta livet i bakluckan någon rostig volvo.

Men som de andra har sagt, köp du en sporthoj. Kör man med omdöme och inser sina och hojens begränsningar så är det inga problem.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Men om man bara utnyttjar en 60 % av effekten i en ordentligt sporthoj så förstår jag inte riktigt varför man inte kan ha en mer lättkörd motorsvagare hoj som dessutom är mycket billigare att försäkra? :va
Trevligt att spara en åtminstone 10 lök per år som man kan lägga på mer semester, restresor eller däck.. men det är väl ingen här inne som som inte är ekonomiskt oberoende?
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det är ingen som nämner att olika hojar är bra på olika saker.
Hur har trådskaparen tänkt köra?
Skall han på långtouring? Då kanske inte en GSXR är optimal.
Tänker han köra bana? Då är det ju en perfekt hoj.
Det är väl mer än bara hästkrafter som spelar in.
 
Gick med
12 Feb 2007
Ort
kristianstad
Hoj
Superduke -09
jag har nog tänkt mig använda den i vardagliga sammanhang.
någon längre tur blir de säkert,käääringen har stuga på gotland och där är väldigt väldigt fina vägar..ska bli fint och köra där.rekommenderas starkt till alla er som inte kört där.

och jag är fortfarande lite kluven....men det är väl som många säger..ta kortet...prova på...märker man att den är för mycket finns de säkert någon annan som vill ha den =)..ska väl inte vara svårsåld i sommar =)...aja den som lever får se....:), tack för alla positiva svar btw..kul och läsa!
många motorcyklar ute i krisitanstad-åhus idag,har nog sett ett 20-tal på väg hem från jobbet...knappt sugen man blir :)

Mvh Niclas
 

wolf_1

Ät gör man endå dör man.
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Mora
Hoj
Gsxr 750 -96
Om det hjälper så kan jag säga att jag som du för ett år sedan när jag var 21 skaffa kort och en gixxer som första hoj och jag lever än idag :tummenupp
Inget jag ångrar alls.


satt precis och läste igenom några trådar här och fick mig en rejäl tankeställare.
har inhandlat en suzuki 750gsxr 99a.

håller på med kortet nu.är 21 år.
fundrerar helt allvarligt på om det är fullt friskt och börja med en racercykel?
är de möjligt eller bör man börja med ngt mer körvänligt?
fundrerar på en hornet 900 istället,vad är era erfarenheter om första hojjar?
är inte sugen på och dö i sommar även om jag kommer ha en jäkla respekt för cykeln kanske de är för extremt??

och just gixxern är den cp-extrem eller den går och ha som första hojj?:)
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top