Sporthoj vs Motard?

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Rasorblade skrev:
2416895 Nå....hur gick det...blev det ngt byte?:D


Står ett par svar bakåt i tråden...

Vi får se vad som händer, men det lutar åt det hållet.
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Trucken skrev:
2416992 Sälj din Gsxr och köp en ktm 660 så blir du garanterat nöjd


Hur är en ktm 660 att jämföra mot en Husaberg 650 då? För jag kommer både vilja köra på vägen i skogen och isen. Effekt skillnad?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Köp inte motard !!! Du gör bort dig fullkomligt !! Du kommer aldrig mer vilja ha en sporthoj , så enkelt är det... Det är helt enkelt inte kul längre !:)

Väg o is spelar ingen roll om du har 660 eller husa. Skogen är det tungkört med 660:n även om det finns kraft så det räcker... Det skiljer väl ca 20 kg på 660:n o husan.

Även om husan har lite mer pulver o är lite lättare , så hade jag valt 660:n i alla fall. Husan lämnar väl ca 56-57 hk på slangen o det är ca 5 hk mer än 660:n original. Med ett akra helsystem o rätt munstycke i så har du 60 på slangen på ktm:en o det räcker gott o väl för att rycka upp den på bakhjulet i 130 km/h.

Service = fördel ktm !
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Folkezx9r skrev:
2417236 Köp inte motard !!! Du gör bort dig fullkomligt !! Du kommer aldrig mer vilja ha en sporthoj , så enkelt är det... Det är helt enkelt inte kul längre !:)

Väg o is spelar ingen roll om du har 660 eller husa. Skogen är det tungkört med 660:n även om det finns kraft så det räcker... Det skiljer väl ca 20 kg på 660:n o husan.

Även om husan har lite mer pulver o är lite lättare , så hade jag valt 660:n i alla fall. Husan lämnar väl ca 56-57 hk på slangen o det är ca 5 hk mer än 660:n original. Med ett akra helsystem o rätt munstycke i så har du 60 på slangen på ktm:en o det räcker gott o väl för att rycka upp den på bakhjulet i 130 km/h.

Service = fördel ktm !


Tackar för bra svar och tack alla andra som hjälper mig med detta svåra beslut!

Har du någon koll på servicen på ktm? Att det är mkt oljebyte service på en husa har jag fått klart för mig. Men att det blir en del skruva gör inte så mkt, då jag tycker det är helt okej.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
nilzz skrev:
2417368 Tackar för bra svar och tack alla andra som hjälper mig med detta svåra beslut!

Har du någon koll på servicen på ktm? Att det är mkt oljebyte service på en husa har jag fått klart för mig. Men att det blir en del skruva gör inte så mkt, då jag tycker det är helt okej.

660:n är lättmekad o inte lika ofta som husan. Olja o filter - 250 mil , ventiljustering -500 mil. Det finns inga lagerbyten eller kolvbyten på serviceschemat som det gör på husan. Man hinner ha MYCKET kul mellan servicarna:D .

Husan servas efter 5-10 tim beroende på körning o det blir jäkligt täta servicar !!!! I början på säsongen får man ju serva minst varannan dag när man är som mest körkåt !..:D.

Provkör en avstrypt 660 o känn efter själv om det finns tillräckligt med mos i den för dig , vilket jag är övertygad om att det gör ? Gör det det , så är det inte så mkt att tveka på... Man skippar gärna mektid för körtid !:tummenupp
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
nilzz skrev:
2416956 Står ett par svar bakåt i tråden...

Vi får se vad som händer, men det lutar åt det hållet.

ahaaaa!! ok!! lycka till!!

har du inget emot täta oljebyten så byt till Husa.....har själv en KTM 660 som jag är grymt nöjd med.........men sneglar lite åt en Husa.....det enda som tar emot är ju som sagt de täta oljebytena.....vissrligen bara en liter...men många bäckar små.....

Kan rekommendera 660 i alla fall.....och så kan man ju dreva om lite:D
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Rasorblade skrev:
2417464 ahaaaa!! ok!! lycka till!!

har du inget emot täta oljebyten så byt till Husa.....har själv en KTM 660 som jag är grymt nöjd med.........men sneglar lite åt en Husa.....det enda som tar emot är ju som sagt de täta oljebytena.....vissrligen bara en liter...men många bäckar små.....

Kan rekommendera 660 i alla fall.....och så kan man ju dreva om lite:D
Det är ju som sagt inte heller bara oljan som e dyr på en Husa, utan lager och kolvar och sånt...
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Pillande är det ju på 660n också.. en motard är ju sällan helt utan underhåll.. Det som gör att jag inte skulle köpa en husa är inte täta oljebyten för det är som sagt bara en liter och går fort.. 04:an och frammåt har dessutom 15h mellan bytena Det jobbiga är ju som sagt kolv, lager mm samt att den mår dåligt av konstant fart och bakhjulsåka..
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Cervantes skrev:
2417721 Pillande är det ju på 660n också.. en motard är ju sällan helt utan underhåll.. Det som gör att jag inte skulle köpa en husa är inte täta oljebyten för det är som sagt bara en liter och går fort.. 04:an och frammåt har dessutom 15h mellan bytena Det jobbiga är ju som sagt kolv, lager mm samt att den mår dåligt av konstant fart och bakhjulsåka..


Det låter lita som att ni försöker få in mig på Ktm, kan hända att ni lyckas också :)
Hur ofta kan det röra sig om kolvbyten och lagerbyten på en husa?
 

Mr_100%

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
På landet
Hoj
Ingen just nu
Enligt husabergs manual.
Olja och filter 15h eller 100l bensin
Vevlager och balanslager 45h eller 300l bensin
Kolven skall man bara kontrollera (mäta spel) vid 45h enligt manualen.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
nilzz skrev:
2417865 Det låter lita som att ni försöker få in mig på Ktm, kan hända att ni lyckas också :)
Hur ofta kan det röra sig om kolvbyten och lagerbyten på en husa?

Nä absolut inte! va själv sugen på en husa! hur grymma som helst men underhållet är lite avskräckande!
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Precis, många glömmer att det är motordelar som slits hårt i husabergmotorer. Inte BARA att kolla ventiler och byta olja/filter. Som i en annons t.ex. där det står "servad enligt boken" har ägaren bytt vevlager och balansaxellager vid 45-60 timmar(lite olika beroende på årsmodell) ? Lite vanskligt att köpa begagnad husaberg tyvärr, men har man haft den ett tag så har man snart kollat över det mesta. Jag själv mekar gärna under vintern eller lämnar iväg motorn för att få åka husaberg, men alla är olika.
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
wheelie82 skrev:
2418295 Precis, många glömmer att det är motordelar som slits hårt i husabergmotorer. Inte BARA att kolla ventiler och byta olja/filter. Som i en annons t.ex. där det står "servad enligt boken" har ägaren bytt vevlager och balansaxellager vid 45-60 timmar(lite olika beroende på årsmodell) ? Lite vanskligt att köpa begagnad husaberg tyvärr, men har man haft den ett tag så har man snart kollat över det mesta. Jag själv mekar gärna under vintern eller lämnar iväg motorn för att få åka husaberg, men alla är olika.

Hej!

Har du någon koll på vad vilka priser det rör sig om för kolv och vevlager, balansaxellager? Vad det kostar att lämna det till en verkstad för kolvbyte och lager byten.
Om det skulle bli en husa så tror jag nog att jag skruvar själv då jag vill lära mig så mkt som möjligt om den maskin jag kör.

Har du kört någon Ktm 660? Vill veta lite mera hur dom står sig mot varandra om man glömmer allt det med service.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
nilzz skrev:
2418319Har du kört någon Ktm 660? Vill veta lite mera hur dom står sig mot varandra om man glömmer allt det med service.

Har iofs inte kört nån husa än men efter allt man läst så går det ju inte att komma ifrån att 660:n är slöare och tyngre skiljer några häst och har förmodligen lite olika register och +20kg så visst lär det vara skillnad!!

Kan ju säga att hade det bara vart olja/filter hade jag tagit husan direkt! resten skrämmer mig lite efterssom jag inte har tillräckligt med mekar kunskaper! men är det inget problem så..
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Se dig om vad polarna har också. Inget kul att stå med något udda när man behöver meckhjälp. Hade jag gjort liknande val så hade det blivit 660.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
På gata är nog faktiskt 660 det bästa valet. Visst, Husaberg är grymt trevliga och bättre på det mesta när det gäller att köra hojen men det är ändå en tävlingshoj som har lyckats blivit gatreggad med allt vad det innebär. Jag själv har bytt från 660 till KTM 560 som är motsvarande Husaberg 650. Pigg och trevlig hoj som har kraft som en 660 och är stor som en DT50 = riktigt rolig :)
Jag kommer inte ihåg exakt vad som är rekommenderat när det gäller olja/filterbyte för min hoj men jag tror det är samma som för Husaberg, 15 timmar. Jag skulle aldrig i livet våga köra på samma olja i 15 timmar. Nu byter jag efter senast 3 timmar eller tävling. Skulle jag köra gata med den här hojen skulle jag få spunk av att vara tvungen att byta olja så ofta.
Jag kan dock förstå om man köper en Husaberg för att köra bana och sen tar en sväng på gata lite då och då för att sladda omkring med polarna, så tänkte jag själv göra först innan jag köpte KTM:en, men att ha en Husaberg till enbart gatåka verkar direkt onödigt enligt mig.
Åk ner till Lelles och köp en ny 06 istället, tror Ragge har bra pris på dom nu.
;)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Kom och tänka på den här tråden idag när jag åkte en sväng.. Kom i en kurva hade bara åkt några hundra meter så däcken var kalla.. på en sporthoj betyder det ialla fall för mig att man måste ta det lungt! På motarden så tycker jag det är skitkul att dra på påväg ur kurvorna och ställa upp den lite :yoparty och man gör det med en otrolig lätthet och väldigt kontrollerat! något jag aldrig skulle drömma om på en sporthoj..
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top