eppe
51 veckor kvar
men alldeles... alldeles underbart.Emmi skrev:2417616Det är ju som sagt inte heller bara oljan som e dyr på en Husa, utan lager och kolvar och sånt...
Four stroke force
buss åker man när man är full
men alldeles... alldeles underbart.Emmi skrev:2417616Det är ju som sagt inte heller bara oljan som e dyr på en Husa, utan lager och kolvar och sånt...
Yasha skrev:2420531Har sagt det förr, säger det igen. Motard är det roligaste man kan ha på två hjul! Husan är en rejsmaskin, inte speciellt bekväm på gata, men sköter man den som en bebis så är den varken dyrare eller "värre" att äga än någon annan rolig hoj.
Jag är inne på min tredje best nu, ingen av dem har ställt till några som helst bekymmer för min del, men jag vet ju vad jag har, byter olja och filter var 5e timme, gör regelbundna kontroller och rengöringar av luftfilter, ytliga lager, slangar/gummin, ställer ventilerna när hojen är trögstartad och ser till att göra en ordentlig översyn 1 gång/år (eller runt 100 timmar, vilket som kommer först).
Det är 1 liter olja i motorn, det är varken speciellt kostsamt eller jobbigt att byta, men har man inte ägt/kört en Husa själv så vet man ju inte vad man pratar om, hur mycket man än har hört av andra.
Husan ÄR INTE en gathoj, även om den är gatreggad. Köper man än, kör gata och inte sköter den ordentligt så ska man f-n inte komma och gnälla över att den går sönder heller...
Men det är ju bara vad jag tycker, eftersom jag inte kunde hålla tyst längre. Det finns säkert massor av hojar som är bättre lämpade för ditt ändamål, men troligtvis ingen som är lika rolig att köra.
( och ja, jag har och kör både sporthoj och motard och sporthojen står oftast i garaget och skäms...)
M:et skrev:2419071På gata är nog faktiskt 660 det bästa valet. Visst, Husaberg är grymt trevliga och bättre på det mesta när det gäller att köra hojen men det är ändå en tävlingshoj som har lyckats blivit gatreggad med allt vad det innebär. Jag själv har bytt från 660 till KTM 560 som är motsvarande Husaberg 650. Pigg och trevlig hoj som har kraft som en 660 och är stor som en DT50 = riktigt rolig
Jag kommer inte ihåg exakt vad som är rekommenderat när det gäller olja/filterbyte för min hoj men jag tror det är samma som för Husaberg, 15 timmar. Jag skulle aldrig i livet våga köra på samma olja i 15 timmar. Nu byter jag efter senast 3 timmar eller tävling. Skulle jag köra gata med den här hojen skulle jag få spunk av att vara tvungen att byta olja så ofta.
Jag kan dock förstå om man köper en Husaberg för att köra bana och sen tar en sväng på gata lite då och då för att sladda omkring med polarna, så tänkte jag själv göra först innan jag köpte KTM:en, men att ha en Husaberg till enbart gatåka verkar direkt onödigt enligt mig.
Åk ner till Lelles och köp en ny 06 istället, tror Ragge har bra pris på dom nu.
nilzz skrev:2421163Att det ska vara så svårt!!!!
Blir tokigt på detta i lands problem snart.
Nu har det dykt upp 2 st till kandidater en Aprilia sxv 550 nån som vet nått mera om den?
Sen så även Hysqvarna 510 smr, samma här nån som vet nått om den?
nilzz skrev:2421163Att det ska vara så svårt!!!!
Blir tokigt på detta i lands problem snart.
Nu har det dykt upp 2 st till kandidater en Aprilia sxv 550 nån som vet nått mera om den?
Sen så även Hysqvarna 510 smr, samma här nån som vet nått om den?
Magoo skrev:2421225Hade Lelles en aprilia?? Nyfiken på dom jag med....
nilzz skrev:2421690Nix ingen Aprilia på Lelles men däremot en 660
Nu har jag varit på Lelles och prövat både en 640 och 660. 640 var lite för trött tycker jag, men 660 var riktigt rolig snabb i svängarna och den ville hela tiden upp på bakhjulet helt i min smak.
Så det lutar mot att det blir en Ktm 660. Man blev ganska öm i baken men det är väll en vanesak.
köper du en 660 innan du har testat Husa så blir denilzz skrev:2421690Nix ingen Aprilia på Lelles men däremot en 660
Nu har jag varit på Lelles och prövat både en 640 och 660. 640 var lite för trött tycker jag, men 660 var riktigt rolig snabb i svängarna och den ville hela tiden upp på bakhjulet helt i min smak.
Så det lutar mot att det blir en Ktm 660. Man blev ganska öm i baken men det är väll en vanesak.
Är man oduglig på att kicka får man väl använda ELSTARTENBlå R1 skrev:2421228
Husqvarna är inget som jag har eller har haft men den e snygg, men jag är på en del cross tävlingar och det är inte för inte som Husqvarna killarna börjar kicka 10min innan alla andra = Dom brukar inte vilja starta.
Klyvamotor för att byta kolv jag hadde nog bara tagit bort cylindern!!!Mr_100% skrev:2416465En sak som är säker är, om du har "tummen mitt i handen" skall du inte köpa en husaberg för det blir en hel del mecka det kan jag lova dig. Bara en sådan enkel sak som att byta kolv, då får du klyva hela motorn inklusive växelådan. Det är inte fråga om den rasar utan när den rasar. Tex. balansviktslager skall bytas med ganska täta intervaller= klyva hela motorn. jag kanske låter lite negativ men är man bara förbered på att mecka är det bara att handla för det är en kul hoj att köra.
Inte om du har en Husaberg -01 eller nyare....edud skrev:2422421Klyvamotor för att byta kolv jag hadde nog bara tagit bort cylindern!!!
eppe skrev:2422165köper du en 660 innan du har testat Husa så blir de
nilzz skrev:2422612Får väl leta upp en och provköra den då
nilzz skrev:2421016Jag har funderat hur jag ska göra, men har inte kommit fram till nått. Igår var vi ett gäng som var ute och körde många väldigt små väger som troligtvis är bra mkt roligare med motard än med sporthoj.
Det blev en runda på ca 10 mil, hur skulle det funka med en husa 650?
Blå R1 skrev:2421228
Husqvarna är inget som jag har eller har haft men den e snygg, men jag är på en del cross tävlingar och det är inte för inte som Husqvarna killarna börjar kicka 10min innan alla andra = Dom brukar inte vilja starta.
När dom dock får igång dom så brukar det gå fort..
För att ta ett citat från Transworld MX: Vi förstår inte varför man vill ge sig det handikappet som en Husqvarna är!! (dock inget exakt citat och kanske bara gäller MX!!)
nilzz skrev:2421163Att det ska vara så svårt!!!!
Blir tokigt på detta i lands problem snart.
Nu har det dykt upp 2 st till kandidater en Aprilia sxv 550 nån som vet nått mera om den?
Sen så även Hysqvarna 510 smr, samma här nån som vet nått om den?
BYAKIN skrev:2422780Det är därför som husqvarna har vunnit VM med sin motard, ha ha, måste ge motståndarna lite försprång? Så klart, hur skulle rejsen se ut annars? Ännu mer dominans antagligen. Sen att dom är dekaltrimmade me "world champion" är ju bara ballt.
Huskyn är mer än bara en hoj, en oändlig historia av framgång. Skämt åsido, jag pruttar runt på en 510-06'a (300 mil sen Maj), full effekt å service är 100/500/1000 osv för att garantin ska gälla, byter olja filter själv var hundrade (enbart för att va präktig) tills jag kör iväg den för service hos husqvarna dealern. Provkör även huskyn innan du avdärdar den.
nilzz skrev:2422908Vad rör det sig om för service kostnader på en 510? Om man byter olja och så själv.
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |