Sporthoj vs Motard?

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
Emmi skrev:
2417616 Det är ju som sagt inte heller bara oljan som e dyr på en Husa, utan lager och kolvar och sånt...
men alldeles... alldeles underbart.
Four stroke force:yoparty
buss åker man när man är full

:pannkyss

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Har sagt det förr, säger det igen. Motard är det roligaste man kan ha på två hjul! Husan är en rejsmaskin, inte speciellt bekväm på gata, men sköter man den som en bebis så är den varken dyrare eller "värre" att äga än någon annan rolig hoj.

Jag är inne på min tredje best nu, ingen av dem har ställt till några som helst bekymmer för min del, men jag vet ju vad jag har, byter olja och filter var 5e timme, gör regelbundna kontroller och rengöringar av luftfilter, ytliga lager, slangar/gummin, ställer ventilerna när hojen är trögstartad och ser till att göra en ordentlig översyn 1 gång/år (eller runt 100 timmar, vilket som kommer först).

Det är 1 liter olja i motorn, det är varken speciellt kostsamt eller jobbigt att byta, men har man inte ägt/kört en Husa själv så vet man ju inte vad man pratar om, hur mycket man än har hört av andra.

Husan ÄR INTE en gathoj, även om den är gatreggad. Köper man än, kör gata och inte sköter den ordentligt så ska man f-n inte komma och gnälla över att den går sönder heller...

Men det är ju bara vad jag tycker, eftersom jag inte kunde hålla tyst längre. Det finns säkert massor av hojar som är bättre lämpade för ditt ändamål, men troligtvis ingen som är lika rolig att köra.

:krama

( och ja, jag har och kör både sporthoj och motard och sporthojen står oftast i garaget och skäms...)

Last edited:

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Yasha skrev:
2420531 Har sagt det förr, säger det igen. Motard är det roligaste man kan ha på två hjul! Husan är en rejsmaskin, inte speciellt bekväm på gata, men sköter man den som en bebis så är den varken dyrare eller "värre" att äga än någon annan rolig hoj.

Jag är inne på min tredje best nu, ingen av dem har ställt till några som helst bekymmer för min del, men jag vet ju vad jag har, byter olja och filter var 5e timme, gör regelbundna kontroller och rengöringar av luftfilter, ytliga lager, slangar/gummin, ställer ventilerna när hojen är trögstartad och ser till att göra en ordentlig översyn 1 gång/år (eller runt 100 timmar, vilket som kommer först).

Det är 1 liter olja i motorn, det är varken speciellt kostsamt eller jobbigt att byta, men har man inte ägt/kört en Husa själv så vet man ju inte vad man pratar om, hur mycket man än har hört av andra.

Husan ÄR INTE en gathoj, även om den är gatreggad. Köper man än, kör gata och inte sköter den ordentligt så ska man f-n inte komma och gnälla över att den går sönder heller...

Men det är ju bara vad jag tycker, eftersom jag inte kunde hålla tyst längre. Det finns säkert massor av hojar som är bättre lämpade för ditt ändamål, men troligtvis ingen som är lika rolig att köra.

:krama

( och ja, jag har och kör både sporthoj och motard och sporthojen står oftast i garaget och skäms...)

Jag har funderat hur jag ska göra, men har inte kommit fram till nått. Igår var vi ett gäng som var ute och körde många väldigt små väger som troligtvis är bra mkt roligare med motard än med sporthoj.
Det blev en runda på ca 10 mil, hur skulle det funka med en husa 650?

Det som jag är mest ute efter är en lätt och smidig hoj men med drag i, ska funka att köra på bana isen grusväg och ev en sväng i någon grusgrop.

Nu ska jag bege mig till Lelles och kolla vad dom har där :)

M:et skrev:
2419071 På gata är nog faktiskt 660 det bästa valet. Visst, Husaberg är grymt trevliga och bättre på det mesta när det gäller att köra hojen men det är ändå en tävlingshoj som har lyckats blivit gatreggad med allt vad det innebär. Jag själv har bytt från 660 till KTM 560 som är motsvarande Husaberg 650. Pigg och trevlig hoj som har kraft som en 660 och är stor som en DT50 = riktigt rolig :)
Jag kommer inte ihåg exakt vad som är rekommenderat när det gäller olja/filterbyte för min hoj men jag tror det är samma som för Husaberg, 15 timmar. Jag skulle aldrig i livet våga köra på samma olja i 15 timmar. Nu byter jag efter senast 3 timmar eller tävling. Skulle jag köra gata med den här hojen skulle jag få spunk av att vara tvungen att byta olja så ofta.
Jag kan dock förstå om man köper en Husaberg för att köra bana och sen tar en sväng på gata lite då och då för att sladda omkring med polarna, så tänkte jag själv göra först innan jag köpte KTM:en, men att ha en Husaberg till enbart gatåka verkar direkt onödigt enligt mig.
Åk ner till Lelles och köp en ny 06 istället, tror Ragge har bra pris på dom nu.
;)

Ska ta mig en tur till Lelles nu och provköra så får jag se vad som händer.

Last edited:

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Att det ska vara så svårt!!!!

Blir tokigt på detta i lands problem snart.

Nu har det dykt upp 2 st till kandidater en Aprilia sxv 550 nån som vet nått mera om den?

Sen så även Hysqvarna 510 smr, samma här nån som vet nått om den?

Magoo

Streetfucker
Gick med
27 Sep 2005
Hoj
Tomt på lagret för tillfället
nilzz skrev:
2421163 Att det ska vara så svårt!!!!

Nu har det dykt upp 2 st till kandidater en Aprilia sxv 550 nån som vet nått mera om den?

Hade Lelles en aprilia?? Nyfiken på dom jag med....:tummenupp

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
nilzz skrev:

Aprilian är grym, mycket pulver och snygg design..
Men det är oxå en "rejs" motard = mycket service (vet dock inte hur mycket) men en sån är jag rätt så sugen på.. Det är ju en twin oxå!!!

Husqvarna är inget som jag har eller har haft men den e snygg, men jag är på en del cross tävlingar och det är inte för inte som Husqvarna killarna börjar kicka 10min innan alla andra = Dom brukar inte vilja starta.
När dom dock får igång dom så brukar det gå fort..

För att ta ett citat från Transworld MX: Vi förstår inte varför man vill ge sig det handikappet som en Husqvarna är!! (dock inget exakt citat och kanske bara gäller MX!!)

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Nix ingen Aprilia på Lelles men däremot en 660 :)

Magoo skrev:
2421225 Hade Lelles en aprilia?? Nyfiken på dom jag med....:tummenupp

Nu har jag varit på Lelles och prövat både en 640 och 660. 640 var lite för trött tycker jag, men 660 var riktigt rolig snabb i svängarna och den ville hela tiden upp på bakhjulet :) helt i min smak.
Så det lutar mot att det blir en Ktm 660. Man blev ganska öm i baken men det är väll en vanesak.

Last edited:

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
nilzz skrev:
2421690 Nix ingen Aprilia på Lelles men däremot en 660 :)

Nu har jag varit på Lelles och prövat både en 640 och 660. 640 var lite för trött tycker jag, men 660 var riktigt rolig snabb i svängarna och den ville hela tiden upp på bakhjulet :) helt i min smak.
Så det lutar mot att det blir en Ktm 660. Man blev ganska öm i baken men det är väll en vanesak.

Aprilia importeras till Norden av TMP Scandinavia och närmaste återförsäljare än nog Din MC i Sollentuna nu när Cycle Center i Uppsala gått i konkurs. Aprilias Motard verkar ligga i en helt annan liga! http://www.tmpscandinavia.com/sweden/aprilia/rxv.htm

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
nilzz skrev:
2421690 Nix ingen Aprilia på Lelles men däremot en 660 :)

köper du en 660 innan du har testat Husa så blir de:machinegu :rolleyes:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Blå R1 skrev:
2421228
Husqvarna är inget som jag har eller har haft men den e snygg, men jag är på en del cross tävlingar och det är inte för inte som Husqvarna killarna börjar kicka 10min innan alla andra = Dom brukar inte vilja starta.
Är man oduglig på att kicka får man väl använda ELSTARTEN:7peta

edud

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
husqvarna 570smr
Mr_100% skrev:
2416465 En sak som är säker är, om du har "tummen mitt i handen" skall du inte köpa en husaberg för det blir en hel del mecka det kan jag lova dig. Bara en sådan enkel sak som att byta kolv, då får du klyva hela motorn inklusive växelådan. Det är inte fråga om den rasar utan när den rasar. Tex. balansviktslager skall bytas med ganska täta intervaller= klyva hela motorn. jag kanske låter lite negativ men är man bara förbered på att mecka är det bara att handla för det är en kul hoj att köra.
Klyvamotor för att byta kolv jag hadde nog bara tagit bort cylindern!!!:va

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
tror det hela är sjukt individuellt, jag hade motard några månader.... det _är_ kul med motard... men funkade inte riktigt ekonomiskt o ha både sporthoj och motarden, och när jag skulle välja va det ingen tvekan om saken, sporthoj.... motarden känns som det enda man gör e o uuuilllar o blir förbannad så fort det e lite transport... thats it.. iaf för mig, testade även o köra lite offroad.. men då ska man fan ha en riktig cross.. motarden (iaf den jag hade) va lite för stor för det tyckte jag.

Men va fan, prova, alla e olika, och dom är roliga, frågan e om man vill kompromissa (beroende på va man gillar då givetvis).

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
nilzz skrev:
2421016 Jag har funderat hur jag ska göra, men har inte kommit fram till nått. Igår var vi ett gäng som var ute och körde många väldigt små väger som troligtvis är bra mkt roligare med motard än med sporthoj.
Det blev en runda på ca 10 mil, hur skulle det funka med en husa 650?

Skulle funka precis lika bra med en husa som med en 660 ! Skillnaden är att efter din runda med polarna , så får du serva husan... Med 660:n är det bara att tanka o köra vidare...:). Kan garantera att du inte kör fortare på gata med en husa... Nu har du ju provat 660:n o vet vad den motorn kan...:)

BYAKIN

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda XR650R Dallara
Blå R1 skrev:
2421228

När dom dock får igång dom så brukar det gå fort..

För att ta ett citat från Transworld MX: Vi förstår inte varför man vill ge sig det handikappet som en Husqvarna är!! (dock inget exakt citat och kanske bara gäller MX!!)

Det är därför som husqvarna har vunnit VM med sin motard, ha ha, måste ge motståndarna lite försprång? Så klart, hur skulle rejsen se ut annars? Ännu mer dominans antagligen. Sen att dom är dekaltrimmade me "world champion" är ju bara ballt.

nilzz skrev:

Huskyn är mer än bara en hoj, en oändlig historia av framgång. Skämt åsido, jag pruttar runt på en 510-06'a (300 mil sen Maj), full effekt å service är 100/500/1000 osv för att garantin ska gälla, byter olja filter själv var hundrade (enbart för att va präktig) tills jag kör iväg den för service hos husqvarna dealern. Provkör även huskyn innan du avdärdar den.

Last edited:

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
BYAKIN skrev:
2422780 Det är därför som husqvarna har vunnit VM med sin motard, ha ha, måste ge motståndarna lite försprång? Så klart, hur skulle rejsen se ut annars? Ännu mer dominans antagligen. Sen att dom är dekaltrimmade me "world champion" är ju bara ballt.

Huskyn är mer än bara en hoj, en oändlig historia av framgång. Skämt åsido, jag pruttar runt på en 510-06'a (300 mil sen Maj), full effekt å service är 100/500/1000 osv för att garantin ska gälla, byter olja filter själv var hundrade (enbart för att va präktig) tills jag kör iväg den för service hos husqvarna dealern. Provkör även huskyn innan du avdärdar den.

Vad rör det sig om för service kostnader på en 510? Om man byter olja och så själv.

BYAKIN

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda XR650R Dallara
nilzz skrev:
2422908 Vad rör det sig om för service kostnader på en 510? Om man byter olja och så själv.

Oljefilter 50:- 1,4 L olja, (castrol GPS, rek. av Husqvarna) 110:-/liter.
Luftfilter rengörnings medel + filter olja, 100 + 100, räcker iof. till ganska många underhåll.
En inte allt för dyr kostnad per tillfälle då jag servar den, det är nog ganska så lika på alla märken (KTM,Husa,Honda osv.) En motard är billig, enda är däck kontot som går åt styggt!

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Tänkte skjuta in en (dum) fråga i en annars intressant tråd...

VAD är det egentligen som gör att motarderna slits/behöver så mycket mer service? Lättare men mindre starkt material? Starkare krafter? ... :va

Hur är det med garantierna? Måste de in på licenserade verkstäder för att gälla eller struntar man i det?

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha