Sporthoj vs Motard?

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
hade själv en R1a innan och bytte sen till en KTM 525 och har inte ångrat mig en enda sekund! älskar den hojen på alla sätt o vis och har aldrig haft så kul på 2 hjul eller oftast färre!

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
TukTuk skrev:
2423312 Tänkte skjuta in en (dum) fråga i en annars intressant tråd...

VAD är det egentligen som gör att motarderna slits/behöver så mycket mer service? Lättare men mindre starkt material? Starkare krafter? ... :va

Hur är det med garantierna? Måste de in på licenserade verkstäder för att gälla eller struntar man i det?

Kan inte säga till hundra 100% varför dom slits mera. Men en av dom största orsakerna är väl att man tar ut så mkt ur en lite motor. Tex som Husan trimmar den så mkt som det bara går :)

Bara fråga det dära med garantier, jag vet inte nått om det men det gör säker någon annan....

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
nilzz skrev:
2421163 Att det ska vara så svårt!!!!

Blir tokigt på detta i lands problem snart.

Nu har det dykt upp 2 st till kandidater en Aprilia sxv 550 nån som vet nått mera om den?

Sen så även Hysqvarna 510 smr, samma här nån som vet nått om den?
Knack knack... har du missat japsarna. :va :)

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
nilzz skrev:
2421690Man blev ganska öm i baken men det är väll en vanesak.

Japp man vänjer sig! det är samma som den ömmande ryggen och handlederna man fick av sporthojjen :)

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
supermoppe skrev:
2423707 Knack knack... har du missat japsarna. :va :)

Japp!
Det har jag gjort, har du några roliga förslag?

Cervantes skrev:
2423738 Japp man vänjer sig! det är samma som den ömmande ryggen och handlederna man fick av sporthojjen :)

Haha ja det är väll så!
När jag hade min första hoj en 954:a och var ute första svängen så var jag slut efter 3 mil :)
Sista repan jag gjorde med den blev på 70mil över en dag, då var jag ungefär lika trött som efter dom första 3 milen :)
Lite pinsamt att man kan spänna sig så.... Men man vänjer sig!

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Alltså....

Jämför äpplen med äpplen och päron med päron!

Om vi snackar gatbetonade hojar är KTMs LC4-modeller (625, 640, 660, Duke) att jämföra med t.ex XR650 XT660 osv. I det sällskapet hamnar LC4orna på den rejsigare sidan av skalan (tycker jag) men kanske kräver lite mer service. Et tips i det här gänget skulle kunna vara HVAs nya generation av 610n.

Bland de mer rejsbetonade är KTMs RFS (SC, ECX, SMR) att jämföra med Husas modeller, HVA SMR, Japsarnas 450or (CRF, YZ osv). Alla är rätt lika vad gäller driftsäkerhet och kostnader men skillnader finns såklart. Själv skulle jag aldrig titta på en 450/500 om jag skulle köra gata. Kvar blir FS650 - KUNGEN av mångsidighet.

Vad du själv ska ha avgör du själv efter att ha provat de hojjar som finns på marknaden. Skit i vad alla "har hört" blablabla.

Tre snabba exempel hur jag tänker:
Skulle jag leta gatbetonad hoj som fortfarande är rätt sportig ligger HVAs nya 610 fint till
Gathoj som inte lämpar sig jättebra på liten bana men som aldrig behöver servas och funkar bra på landsväg = XT660 (oj, min är visst till salu)
Rejshoj som går bra att ta ut på stan och kortare turer på landsväg = FS650.

Bara mina två ören:tomten

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
Nu kommar jag med en fråga :D tänker köpa en supermotard nästa sommar jag med! efter som att jag tycker om att leka lite :D

men jag ska bara köra på gatan & lite små turer! vad är best då ra?

vill kunna leka utan problem & inte behöva tänkte så mycket på service och allt sånt!

vilken motard är bäst då rA? är det husa ellet ktm??

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Supermoto skrev:
2423831 Alltså....

Jämför äpplen med äpplen och päron med päron!

Om vi snackar gatbetonade hojar är KTMs LC4-modeller (625, 640, 660, Duke) att jämföra med t.ex XR650 XT660 osv. I det sällskapet hamnar LC4orna på den rejsigare sidan av skalan (tycker jag) men kanske kräver lite mer service. Et tips i det här gänget skulle kunna vara HVAs nya generation av 610n.

Bland de mer rejsbetonade är KTMs RFS (SC, ECX, SMR) att jämföra med Husas modeller, HVA SMR, Japsarnas 450or (CRF, YZ osv). Alla är rätt lika vad gäller driftsäkerhet och kostnader men skillnader finns såklart. Själv skulle jag aldrig titta på en 450/500 om jag skulle köra gata. Kvar blir FS650 - KUNGEN av mångsidighet.

Vad du själv ska ha avgör du själv efter att ha provat de hojjar som finns på marknaden. Skit i vad alla "har hört" blablabla.

Tre snabba exempel hur jag tänker:
Skulle jag leta gatbetonad hoj som fortfarande är rätt sportig ligger HVAs nya 610 fint till
Gathoj som inte lämpar sig jättebra på liten bana men som aldrig behöver servas och funkar bra på landsväg = XT660 (oj, min är visst till salu)
Rejshoj som går bra att ta ut på stan och kortare turer på landsväg = FS650.

Bara mina två ören:tomten

Word:tummenupp

De flesta i gbg kör KTM 660 och verkar jäkligt nöjda med den. relativt lite service och bra kraft. Jag har inget emot att skruva lite extra och valde 525:an pga att den e så lätt o smidig (o sjukt snygg). Servicen är en barnlek och likaså ventiljustering.
CRF450R e oxå en fin hoj men lite kortare intervall på kolv om jag inte minns fel. Går upp på bakhjulet precis lika lätt som större hojarna om det bara e rätt man bakom styret.

Fråga dig vad du ska ha hojen till och hur rädd du e för lite pill.
/will

Honke skrev:
2423881 Nu kommar jag med en fråga :D tänker köpa en supermotard nästa sommar jag med! efter som att jag tycker om att leka lite :D

men jag ska bara köra på gatan & lite små turer! vad är best då ra?

vill kunna leka utan problem & inte behöva tänkte så mycket på service och allt sånt!

vilken motard är bäst då rA? är det husa ellet ktm??

skulle säga KTM 660 eller 625 (om du inte vågar kicka)

Last edited:

Honke

Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
visst kan jag kicka :D inge störe fara :)
men har ju elstart ;D underlättar :D

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
nilzz skrev:
2423768 Japp!
Det har jag gjort, har du några roliga förslag?
Japp, det har jag! Som jag skrivit i andra trådar så är WR450 en väldigt tålig rejsmoppe och som jag VET tål att nötas gata och motorväg med utan att man behöver skruva ihjäl sig.

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
Valet är inte ens svårt! Antingen köper man de guttaste dvs FS650. Eller så prutar man på rolighetsfaktorn o köper nått annat *pungt*
Öset väger lätt upp skruvandet

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Ibland är det underbart med motard.. Det var dax att betala försäkringen nu på motarden.. På sporthojjen var det vanligtvis ca 1300.- för varje månad man vart ute och ångesten var ett faktum.. Nu hamna notan på ca 4000.- och det sved ju också såklart.. tills man insåg att det är ett helt år tills jag ser räkningen igen och den kommer kunna va påställd hela året utan att behöva fundera på det :)

Honke

Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
är det nån som har provkört Yamaha xt660 då? är det nån bra supermotard???

dom nyare det vill sgäa från 03 ich uppåt??

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
eppe skrev:
2425411 :D :D :D 20/20 borde inte de va så bra de kan? hmm ähh vi frågar ktmfolket:tungan

Är väl ingen som ifrågasätter hur rolig / bra en husa är? husans körning är väl inget som någonsin diskuteras i sammanhanget?

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Nu börjar det närma sig!
På måndag är det dax att hämta det nya monstret...
Tror att det kommer att bli bra och kul.

Lägger upp en bild här på onsd så får ni se vad det blev :)

Tack så jätte myket alla som har kommit med tips och ider!!!

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Honke skrev:
2429607 hur ofta var service intervalleran på husan?

olja 5 h
ventiler 10 h .... kan ha fel men det är i de trakterna.
kontroll /byten av lager i motorn, 100 h

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...