Sporthojar borde se ut som crosshojar

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Eller är det bara jag som gärna skulle se att 2010 års R1 hade motorn vänd så som nya YZF 450:

• Insug framåt
• Avgas bakåt

Någon som vet varför radfyrorna har suttit åt andra hållet de senaste 40 åren?

För övrigt kan 2010 års YZF 450 beställas med en ”GYTR® Power Tuner” som kopplas in i tändboxen och gör att föraren kan ”adjust air/fuel mixture and ignition timing maps to match engine performance characteristics to the rider and track conditions.”

Påminner om styrreglaget på GSX-R där man kan välja mellan olika tändkurvor, men jag föreställer mig att YZF-grejen är mer avancerad än så.

Är det bara jag som tycker att japanska sporthojar borde vara anpassade för individuell justering i mycket högre grad? Fotpinnar, styre, säte, effektkurva, fjädring (elektroniskt) etc.
 

Bifogat

  • 3182.jpg
    3182.jpg
    72.7 KB · Visningar: 341
  • 3183.jpg
    3183.jpg
    30.1 KB · Visningar: 183
  • 10OFFRD_YZ450F_D1_cut_03_4ed30f5f.jpg
    10OFFRD_YZ450F_D1_cut_03_4ed30f5f.jpg
    79.2 KB · Visningar: 410
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Förutsättningarna för en liten stånka och en stor radfyra skiljer sig nog en hel del.
Platsbrist, värmeavledning (vill inte bränna de små håren i baken) samt att tyngdpunkten flyttas bakåt.

Just vad gäller Yamaha så har de väl gjort det till något av en trademark att luta cylinderraden framåt.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Platsbrist, värmeavledning (vill inte bränna de små håren i baken) samt att tyngdpunkten flyttas bakåt.
Jag har fullt förtroende för de japanska ingenjörernas förmåga att lösa problemet med brända hår på baken.

Platsbrist? Du tänker på att avgasrören hamnar i vägen för fjädringen bak? Varför skulle tyngdpunkten flyttas framåt?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag har fullt förtroende för de japanska ingenjörernas förmåga att lösa problemet med brända hår på baken.
Jag ägde en VFR, där kunde man efter körning inte ta på ramen på höger sida utan handske. Visst går det att lösa, t.ex. genom att lägga till värmesköldar, dra ut avgasrören på bägge sidorna, ha ett luftigare utrymme. Dvs. m.h.a. saker man slipper med nuvarande konstruktion. Så frågan är om det finns någon fördel som uppväger dessa nackdelar?
En R1 har ju inte direkt samma generösa utrymmen över som crossen på bilden.
Platsbrist? Du tänker på att avgasrören hamnar i vägen för fjädringen bak? Varför skulle tyngdpunkten flyttas framåt?
Yamaha körde sitt trademark "Genesis" som betydde att de lutade motorn 45 grader framåt. Vikt och tyngdpunkt följer så klart med motorpaketet.

Se bilden på crossen, du tror inte att tyngdpunkten ligger längre bak då cylindern ligger relativt långt bak, och dessutom lutar bakåt?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Annars kanske Husabergs layout kunde vara något för gathojjar också?
 

Bifogat

  • motor.jpg
    motor.jpg
    10.1 KB · Visningar: 146

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Behöver man egentligen bättre och ännu snabbare hojar än vad man har idag? Nej.

Så satsa på att bli bättre som förare istället :D

Så sa säkert någon bakåtsträvare på 50-talet också!



UTVECKLA hojarna för fasen. 250Hk / 130KG fulltankad, superklibbiga däck, hejdlös väghållning och superba bromsar...gimme gimme
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
R1 2007
R1 2009
Om man utgår ifrån en bild på R1:ans motorpaket och försöker vända på den (klipp&klistra allt finns där redan:)) så ser man kanske varför konstruktionen är lyckad? Väldigt kompakt.
Raka insugningskanaler ifrån luftburken, framåtlutad cylinderrad, växellådan "ovanpå" veven samt då att avgasrören kommer i en position där värmeproblemet reducerats och en 4-1 dragning blir enkel.
 

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Riverlake
Hoj
XT660R / X
Låter rimligt, det blir ju kortare rör till luffarturbon såväl som till avgassystemet, det måste ju spara vikt. Funkar det tekniskt och ekonomiskt så kommer det att hända, det är ju garanterat en massa motorkonstruktörer som redan tänkt tanken. Antagligen kan värmeavledningen vara ett problem.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Bygg turbo. Då får du ungefär samma vikt/effektförhållande. :)

Ja effekten kommer ju men knappast väghållning och det adderar ju vikt som ställer till det i varenda inbromsning och kurva....näe, högvarvig sugmotor e grejen för snabba varvtider.

Låter rimligt, det blir ju kortare rör till luffarturbon såväl som till avgassystemet, det måste ju spara vikt. Funkar det tekniskt och ekonomiskt så kommer det att hända, det är ju garanterat en massa motorkonstruktörer som redan tänkt tanken. Antagligen kan värmeavledningen vara ett problem.

För gathojar lär ju även insugsljudet bli problem för att ljudämpande luftburk måste sitta där kylarn behöver sitta....hmmm
SP1 har ju kylarna på sidan föresten = det finns lite utrymme frammåt.

WEIII vi har löst det, hit med 4 miljarder så utvecklar vi å bygger de häftigaste hojarna!! :yoparty
 
Last edited:

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Jag har fullt förtroende för de japanska ingenjörernas förmåga att lösa problemet med brända hår på baken.

Platsbrist? Du tänker på att avgasrören hamnar i vägen för fjädringen bak? Varför skulle tyngdpunkten flyttas framåt?

Det är klart att japanska ingenjörerna har en lösning på att bränna de små håren i baken. Man har i ett samarbete med sydamerika bestämt sig för att anamma termen "brasiliansk vaxning" från och med säsongen 2010.

Man får således ett presentkort hos "Gullan's klippotek och waxeria" beläget i Säffle.

Kladd..... Kladd..... RITSCH !!! :yoparty
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Så sa säkert någon bakåtsträvare på 50-talet också!



UTVECKLA hojarna för fasen. 250Hk / 130KG fulltankad, superklibbiga däck, hejdlös väghållning och superba bromsar...gimme gimme

Och adaptiv tyngdpunkt så man kan svänga som Rossi, acca som en dragster och bromsa som en... :rolleyes: hårt!
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Nån jättestor fördel med att ha insuget framåt och utblåsen bakåt vet jag inte om jag kan se.Skulle väll möjligen vara att man skulle kunna få lite mer Ram Air effekt då.Vad är anledningen till att dom börgat bygga Crossarna så?

Däremot att ändra rotationsriktningen på motorn skulle ju kunna vara en ide.Hojen borde ju bli mindre benägen att gå på bakhjulet då, vilket borde kunna resultera i bättre acceleration.Skulle ju knycka några procent effekt extra ioförsej, men det kanse det skulle kunna vara värt?
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Nån jättestor fördel med att ha insuget framåt och utblåsen bakåt vet jag inte om jag kan se.Skulle väll möjligen vara att man skulle kunna få lite mer Ram Air effekt då.Vad är anledningen till att dom börgat bygga Crossarna så?

Däremot att ändra rotationsriktningen på motorn skulle ju kunna vara en ide.Hojen borde ju bli mindre benägen att gå på bakhjulet då, vilket borde kunna resultera i bättre acceleration.Skulle ju knycka några procent effekt extra ioförsej, men det kanse det skulle kunna vara värt?

Det stora problemet blir väl att sälja den hojen på privatmarknaden. Det är inte många procent som utnyttjar effekten för att åka så fort som möjligt. De flesta vill nog ha kul på hojen också och leka runt på slangen.
 

raveper

Mc Förare
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Borås
Hoj
Hojlös
Skulle ju vara enklast att bygga om en bmw motor. De har ju cylindrarna åt sidorna.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top