Inte orkat läsa hela tråden.
Har i annan tråd påpekat detta med svårighet att bakhjula med motorn snurrande åt "fel" håll.
Vill bara påpeka att jag inte tror att rotationsriktningen är beroende av åt vilket håll toppen är vänd.
Om man kollar på V-twinnar, så är ofta topparna åt varsitt håll.
Det är bara när man vänder på en befintlig motor som man bör betänka att köregenskaperna kan ändra sig.
Att de flesta motorer har insuget bakåt, tror jag beror på att man måste få plats med förknaseriet och luftfilter i ett någorlunda kort chassie.
Förgasare är oerhört känsliga för att få en lugn luftström.
Avgasrören är inte alls så känsliga.
Dessutom har det visat sig att när man optimerar måtten på ett avgassystem, så blir motorn (oftast) körbarare om man har krökar.
På tvåtaktare har det funnits otaliga konstruktioner med raka avgasrör bakåt och slidmatning eller liknande på insugsidan.
Visar sig ganska snart att en rak expansionskammare fungerar utmärkt på ett specefikt varvtal (toppeffekt FTW!), men effektpuckeln blir flackare med en krokig utformning.
Edit: Glömde:
Yamahas XV motorer (åtminstonde 920, 1000 och 1100) snurrar åt "fel" håll.
Lite ovant att meka med, annars inget problem.