Sporthojar borde se ut som crosshojar

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
lite nyskapande hade ju inte skadat..
Ironiskt nog så är nytänkande och förlegat....
http://en.wikipedia.org/wiki/Britten_V1000
http://en.wikipedia.org/wiki/Norton_Motorcycle_Company#Wankel_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/MotoCzysz

Tänker mig att de mest innovativa idéerna inte lyckas, samtidigt som de som gör hoj som på fyrtiotalet bara fortsätter som vanligt, bara antalet fransar som skiljer årsmodellerna (fast i lågkonjukturen så skär de ned på chromet och låter köparna betala extra för det :) )
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inte orkat läsa hela tråden.
Har i annan tråd påpekat detta med svårighet att bakhjula med motorn snurrande åt "fel" håll.
Vill bara påpeka att jag inte tror att rotationsriktningen är beroende av åt vilket håll toppen är vänd.
Om man kollar på V-twinnar, så är ofta topparna åt varsitt håll.


Det är bara när man vänder på en befintlig motor som man bör betänka att köregenskaperna kan ändra sig.

Att de flesta motorer har insuget bakåt, tror jag beror på att man måste få plats med förknaseriet och luftfilter i ett någorlunda kort chassie.

Förgasare är oerhört känsliga för att få en lugn luftström.
Avgasrören är inte alls så känsliga.
Dessutom har det visat sig att när man optimerar måtten på ett avgassystem, så blir motorn (oftast) körbarare om man har krökar.

På tvåtaktare har det funnits otaliga konstruktioner med raka avgasrör bakåt och slidmatning eller liknande på insugsidan.
Visar sig ganska snart att en rak expansionskammare fungerar utmärkt på ett specefikt varvtal (toppeffekt FTW!), men effektpuckeln blir flackare med en krokig utformning.

Edit: Glömde:
Yamahas XV motorer (åtminstonde 920, 1000 och 1100) snurrar åt "fel" håll.
Lite ovant att meka med, annars inget problem.
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top