Sporthojar borde se ut som crosshojar

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det stora problemet är inte ingenjörerna utan de fruktansvärt konservativa kunderna som nöjer sig med att nya modellen väger något kilo mindre och har någon hästkraft till....

Titta bara vilket liv det blev när Yamaha lanserade crossplanevev, för första gången på länge steg inte toppeffekten i papperna och snacket bland kunderna började gå om att nya sucka/Honda/whatever var mycket grymmare.
Ingen är beredd att betala 5kkr mer för en cykel som har justerbar ECU, men massor av folk köper en PCIII. Vem är beredd att betala 15kkr mer för en cykel som har riktigt bra fjädring och en styrdämpare som inte måste bytas ut för banåka? Nej skall kunderna betala 15kkr extra så skall det vara för mer skryteffekt på ett papper....

Lagstiftarna hejdar en del kreativitet med buller/miljö-krav, ekonominissarna förstör end el men emst av allt förstör kunderna som vill ha något som går i samma invanda spår.....
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Det stora problemet blir väl att sälja den hojen på privatmarknaden. Det är inte många procent som utnyttjar effekten för att åka så fort som möjligt. De flesta vill nog ha kul på hojen också och leka runt på slangen.

Det är möjligt.Men tillräkligt med effekt så borde den ju gå på slangen endå.Acceleration är ju alltid skoj:D

Dragracingåkarna borde ju vara intreserad av att vända rotationsriktningen tycker man?Nån som vet om det har exprementerats nått med det?Dom värre klasserna bygger väll i princip egna motorer i alla fall, s¨å då kan dom väll göra som dom vill med det...?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det är möjligt.Men tillräkligt med effekt så borde den ju gå på slangen endå.Acceleration är ju alltid skoj:D

Dragracingåkarna borde ju vara intreserad av att vända rotationsriktningen tycker man?Nån som vet om det har exprementerats nått med det?Dom värre klasserna bygger väll i princip egna motorer i alla fall, s¨å då kan dom väll göra som dom vill med det...?
Det känns som att det kvittar vilket håll motorn snurrar åt när man ändå har 300hk+ på hjulet.
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Det känns som att det kvittar vilket håll motorn snurrar åt när man ändå har 300hk+ på hjulet.

Tvärt om då ju, på en moppe är det väll skit samma, framhjulet vill inte gärna lämna asfalten i onödan.Har man 300hk så är väll alla medel man kan ta till för att få framhjulet att inte sticka till väders välkommet..?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kul ämne.

Sporthojar ser inte ut som crossar för att tekniska nyheter filtreras ner från tävlingshojar till gathojar, men inte över segmentsgränserna.

Men skulle då gathojarna se ut som motogphojar snart?
Yamaha har ju tagit ett stort steg med sin crossplane-vev, klart inspirerad av deras M1, men eg långt ifrån då den på M1 inte bara har en annan förskjutning utan också snurrar åt andra hållet.

Men jag tycker det är synd att det inte vågas brytas mot invanda mönster och testa udda lösningar.

Boris:
jo ja, men samtidigt som de fruktansvärt konservativa kunderna nöjer sig med 2hk till och ett facelift, så serveras heller inget annat till dom i marknadsföringen av nya hojar, hönan och ägget kanske men..

vad det gäller motorn åt andra hållet så finns det ju en kille här på SH som håller på och bygger en sån...eh,,
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag har fullt förtroende för de japanska ingenjörernas förmåga att lösa problemet med brända hår på baken.

Platsbrist? Du tänker på att avgasrören hamnar i vägen för fjädringen bak? Varför skulle tyngdpunkten flyttas framåt?

På bild ser det ju mer logiskt ut att bränsle trycks i fram och avgaserna ska ut bak,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, men det har nog ingen betydelse efter som allt är inkapslat i motor ända tills det kommer avgaser ur ljuddämparen.

Gamla Susuki RG 500 banhojarna hade ju 2 avgasrör framåt och 2 avgas bakåt och förgasarna in på sidorna samt 2 vevaxlar så kallad, square four, bra eller dåligt :confused: det gick ut av fan det med.

Jag tror det handlar mest om designteamet som ska ha sitt helt enkelt.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Däremot att ändra rotationsriktningen på motorn skulle ju kunna vara en ide.Hojen borde ju bli mindre benägen att gå på bakhjulet då, vilket borde kunna resultera i bättre acceleration.Skulle ju knycka några procent effekt extra ioförsej, men det kanse det skulle kunna vara värt?
:va Snurrar inte veven framåt på en R1 idag? Om den sitter framför och lägre än tyngdpunkten borde det rimligen innebära att gyrokraften vill sänka framhjulet, dock inte tillräckligt för att kompensera för all effekt som ändå skickar upp framskärmen i luften. Så att vända motorn borde snarare gynna wheelie-killarna.

Man kan kanske tänka sig att man vänder hela motorpaketet, växellådan är ju integrerad. Om växellådan hamnar framför motorn kan man göra svinginfästningen längre fram, kanske t.o.m. framför tyngdpunkten och lååång sving. Det borde i så fall hjälpa till att hålla framhjulet i backen. Fast troligen är det inte så enkelt, då hade det redan gjorts - och på ett enklare sett än att vända hela motorpaketet.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
:va Snurrar inte veven framåt på en R1 idag? Om den sitter framför och lägre än tyngdpunkten borde det rimligen innebära att gyrokraften vill sänka framhjulet, dock inte tillräckligt för att kompensera för all effekt som ändå skickar upp framskärmen i luften. Så att vända motorn borde snarare gynna wheelie-killarna.

Man kan kanske tänka sig att man vänder hela motorpaketet, växellådan är ju integrerad. Om växellådan hamnar framför motorn kan man göra svinginfästningen längre fram, kanske t.o.m. framför tyngdpunkten och lååång sving. Det borde i så fall hjälpa till att hålla framhjulet i backen. Fast troligen är det inte så enkelt, då hade det redan gjorts - och på ett enklare sett än att vända hela motorpaketet.

fast det är väl inte bakhjulsåka man vill påverka med vänd rotation,
om jag fattat det rätt så är det skillnaden på att rotera med hjulen eller emot dom, och vad det gör för kurvtagning, som är vinsten.
 

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Flera tävlings tvåtaktare har haft insugen framåt och barbeque i röven av de raka piporna under sadeln.
Yamaha TZ250 sent -80tal såg ut på det viset.
Sedan gick man över till V twin i stället för paralell twin.
Ett annat problem är lösa luftburken som du måste ha idag för ljudets skull!!
Det kan bli svårt att få rätt längd på ett bakåtvänt avgasrör också, man vill oftast ha en viss längd för rätt motstånd.
Slutsatsen är att det kan funka på en tävlingshoj men det är nog väldigt svårt att lösa på en gathoj.
Isolera sadel och bensintank från värme går men kostar vikt och de funkar ju dåligt.
Honda lekte med tanken under motorn på sin 500 i början på -80talet men man fick väldigt lustiga problem med viktfördelningen.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
gick la sådär..

fast de e klart, på slutet va det korkade beslut om att inte lägga pengar på en ny motor med max tillåten kubik som ställde till det, och i början massa F1 folk som byggde motorn.
Lite som det här med FB Corse i motogp, BMWs F1 folk har gjort motorn och den ska tydligen ha i det närmaste 0 i slag.
 

Bifogat

  • sauber2.jpg
    sauber2.jpg
    21 KB · Visningar: 62
Last edited:

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Krävs ju inte mycket längre sving för att få den att plana ut bättre, i WSBK har man väll förlängt svingarna med några centimeter bara.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
fast det är väl inte bakhjulsåka man vill påverka med vänd rotation,
om jag fattat det rätt så är det skillnaden på att rotera med hjulen eller emot dom, och vad det gör för kurvtagning, som är vinsten.
Du kan så klart ha rätt angående vilken fördel det skulle vara med bakåtroterande vev.
Dock så var det just motverkan av bakhjulsåka som Lokander skrev om i sitt inlägg och det var det som jag argumenterade emot.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Du kan så klart ha rätt angående vilken fördel det skulle vara med bakåtroterande vev.
Dock så var det just motverkan av bakhjulsåka som Lokander skrev om i sitt inlägg och det var det som jag argumenterade emot.

absolut, sorry, såg kanske lite fel ut där :glömdet
mitt "påpekande" borde vart till hans inlägg ju :huvet
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
...har nog ingen betydelse...

Jag tror det handlar mest om designteamet som ska ha sitt helt enkelt.
Absolut och just designen kan vara en nog så bra anledning att vända på motorn.

En Yamaha skulle vara annorlunda jämfört med en Honda eller Suzuki på ett mer fundamentalt sätt än annan form på kåpor och strålkastare.

Om man får önska fritt gör Suzuki som på bilderna och skapar en V8 av 2 st Hayabusamotorer.

Låter såhär:

http://www.youtube.com/watch?v=iwtyZosuPNE
 

Bifogat

  • hayabusav82800.jpg
    hayabusav82800.jpg
    23 KB · Visningar: 50
  • l_POWERTECV8.jpg
    l_POWERTECV8.jpg
    120 KB · Visningar: 40
  • hayabusav8.jpg
    hayabusav8.jpg
    9.7 KB · Visningar: 197
  • v8.jpg
    v8.jpg
    201.6 KB · Visningar: 41

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
En Yamaha skulle vara annorlunda jämfört med en Honda eller Suzuki på ett mer fundamentalt sätt än annan form på kåpor och strålkastare.
Yamaha kan väl fortsätta med R4 och sin bigbang tändföljd i så fall? Om vi ändå ska "önska" oss något annorlunda så får Suzuki och Honda gärna göra V4:eek:r för gatracers, i det senare fallet kanske helst en V5:a :)
För mig är det lättare att köpa att de väljer att producera en gatracer med likheter ifrån sina prototypracers än att de gör design enbart för att vara annorlunda.
De som söker annorlunda för annorlundas skull får säkert sitt lystmäte i BMW-hojens utseende :rolleyes:
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
För mig är det lättare att köpa att de väljer att producera en gatracer med likheter ifrån sina prototypracers än att de gör design enbart för att vara annorlunda.
Exakt.

Det vore fint om Honda efter sex år med fyrtakt i GP och 17 år efter CBR 900 RR visade en utveckling av sporthojskonceptet. Det känns som skivan har hakat upp sig på låten radfyror-på-tusen-kubik-med-teleskopgaffel-och-raka aluminiumprofiler-mellan-styrhuvud-och-sving.

:trött
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
:va Snurrar inte veven framåt på en R1 idag? Om den sitter framför och lägre än tyngdpunkten borde det rimligen innebära att gyrokraften vill sänka framhjulet, dock inte tillräckligt för att kompensera för all effekt som ändå skickar upp framskärmen i luften. Så att vända motorn borde snarare gynna wheelie-killarna.

Man kan kanske tänka sig att man vänder hela motorpaketet, växellådan är ju integrerad. Om växellådan hamnar framför motorn kan man göra svinginfästningen längre fram, kanske t.o.m. framför tyngdpunkten och lååång sving. Det borde i så fall hjälpa till att hålla framhjulet i backen. Fast troligen är det inte så enkelt, då hade det redan gjorts - och på ett enklare sett än att vända hela motorpaketet.

Jag vet ingenting om gyrokrafternas påverkan på en MC måste jag erkänna.Det jag tänkte på var snarare trögheten i motorns roterande delar.Ni vet, det som får en bil att gunga i sidled när man pumpar på gasen (om den inte har tvärstäld motor förståss, men dom bilarna har väll så jolliga motorer att dom nog inte skulle gunga så mycket endå:))

Om man ställer en MC motor som veven snurrar åt samma håll som bakhjulet på, på garagegolvet, och lyckas få den att balansera tillräkligt bra för att den ska kunna gå på tomgång utan att skaka omkull, och så ger man fullgas...Då kommer motorn börja rulla bakåt.Samma sak med en motor som roterar åt andra hållet så kommer motorn att slå över frammåt.

Den kraften borde göra MCn mindre benägen att gå på slangen vid acceleration om man vändre rotationsriktning på motorn oavsätt om motorn sitter framför eller bakom tyngdpunkten tycker jag...Hur stor skillnad det gör har jag däremot ingen aning om.Inte heller hur det påverkar kurvegenskaperna, men om banhojarna nu redan har motorer som snurrar år andra hållet så är det nog inte negativt heller antar jag.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag vet ingenting om gyrokrafternas påverkan på en MC måste jag erkänna.Det jag tänkte på var snarare trögheten i motorns roterande delar.Ni vet, det som får en bil att gunga i sidled när man pumpar på gasen (om den inte har tvärstäld motor förståss, men dom bilarna har väll så jolliga motorer att dom nog inte skulle gunga så mycket endå:))

Om man ställer en MC motor som veven snurrar åt samma håll som bakhjulet på, på garagegolvet, och lyckas få den att balansera tillräkligt bra för att den ska kunna gå på tomgång utan att skaka omkull, och så ger man fullgas...Då kommer motorn börja rulla bakåt.Samma sak med en motor som roterar åt andra hållet så kommer motorn att slå över frammåt.

Den kraften borde göra MCn mindre benägen att gå på slangen vid acceleration om man vändre rotationsriktning på motorn oavsätt om motorn sitter framför eller bakom tyngdpunkten tycker jag...Hur stor skillnad det gör har jag däremot ingen aning om.Inte heller hur det påverkar kurvegenskaperna, men om banhojarna nu redan har motorer som snurrar år andra hållet så är det nog inte negativt heller antar jag.
Prova en hoj med längsgående vev, som t.ex. Moto Guzzi eller BMW. Stå på tomgång varva så känner man tydligt hur den vill tippa.

Den kraften verkar för att hålla nere framhjulet så som en normal R1a eller Fireblade är konstruerad nu. Yamaha experimenterade väl med att låta veven snurra åt andra hållet, men den fick lynniga egenskaper (Edwards intervju har jag för mig men google hittar den inte nu så jag har kanske drömt?).
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top