tomas_e skrev:
Jag tackar ödmjukast för dina tips! Omdrevning kan vara något, bra tänkt! Spjället du beskriver togs bort när jag bytte system, men jag bytte inte krökarna men allt ner till dem dvs inte bara slutburk utan även allt efter det till krökarna som är original!!
Kan PC vara ett alternativ då? Vem är bäst på detta till min hoj??
Vad får hojen för egenskaper som blir bättre vid en drevning av det slag du beskriver?
// Kenta
Tog de bort spjället? Det är inte så att de liksom vi tog bort vakumslangen som styr det och plugga den då? Vi hade tänkt ta bort det men vi kom fram till att man skulle behöva sänka ner motorn ur ramen för att kunna få bort det. Hade vi fel och det finns enklare sätt eller gjordes det på din?
Sitter å funderar på varför inte krökarna ingick när du bytte system. Kan tänka mig att just krökarna kanske är rätt bra redan från början och att det inte har så stor betydelse att byta dem. Sen kanske det är för att få ner priset som man låter krökarna sitta kvar. Den största strypningen är ju det där spjället i systemet lite längre bak och huvudsaken är att få bort den så det blir lite bättre genomströmning.
Vad gäller PCIII till din hoj vet jag inte så mycket, tror att du har små möjligheter att tjäna nå mer effekt utan den gör mest nytta om du är intresserad av att ändra effektkurvan så du har mer i mellanregistret eller liknande.
Vad gäller drevning är det så billigt och enkelt att jag tycker att du genast ska åka å köpa ett nytt drev och prova så får du se! Ett nytt framdrev går på under 100 lappen. Jag rekomenderar dock att du byter bakdrevet, typ 300kr, då ett mindre framdrev gör att det slits fortare och ändrar kedjans dragning till en tajtare. Det gäller bara att du har tillräckligt långt att flytta fram bakhjulet på så du får tillräckligt med kedja för att nå runt det större bakdrevet. Fördelen med det är att bakhjulet hamnar så långt fram som möjligt vilket ger lite kortare hjulbas. Den är ju lång nog som den är på den där hojen
Vill man kunna få upp maskinen på slangen lättare i fart så är det ju en fördel med så kort hjulbas som möjligt, därav bättre att byta bakdrev så bakhjulet kommer fram än framdrev då man måste flytta bak bakhjulet och därmed upphäver en del av effekten man får av nerdrevningen.
Anledningen till att dreva ner är framförallt att det blir lättare att slanga så är du helt ointresserad av att åka på bakhjulet är väl fördelarna inte så många.
Men även om du nu bara åker på två hjul blir accelerationen bättre och maskinen känns piggare vilket väl är tillräcklig anledning till att prova. Man når toppfart fortare men den är inte lika hög, tappar ca 15 km/h på topp men upp till tex 270 verklig fart blir den snabbare. Nu är det inte några stora skillnader men här jagar vi hundradelar
Om du liksom jag och min kompis gillar att provocera upp hojen på slangen titt som tätt och även i farter kring 200 så blir det helt enkelt lättare med lite lägre drevning. Sen är det väldigt mycket teknik med så kan man inte före så blir det inte nån skillnad men om man har lite koll på det så kan man märka av en hel del förändring.
Hör av dig om vad du tycker när du provat!!
Edit:
Var i Trosa å körde lite för tre veckor sen, trevlig håla
Angående priser på beg hojar just nu köpte en kompis just en -02 R1 med 1700 mil i fint skick för 57 000 kr.....
Finns det nån chans att få 45 för sin -98 tro och framförallt, om man håller på den till i vår, kan man få nå mer då och blir det nå lättare att sälja tro? Vad är era erfarenheter, går priserna upp nåt på våren?