Sporthojen ska tamejfan utrotas!!!!!

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Såld.
Har kanske som många av er andra fått hem Mc-folket (SMC´s). När man läser den blir man nästan uppgiven av allt som står om sporthojar.

1. Försäkringsbolag nobbar kurser - de tolkar lagen olika, en del godkänner smc´s bankurser och en del givetvis inte. Gäller trafikförsäkringen alltså - If gäller inte å de visste vi ju sen innan men däremot folksam, som skall gälla var nu tveksamma och ville ha en prövning i varje enskilt fall säger man nu. Hur fasen ska de ha det egentligen :va

2: Snabbare restriktioner - Det kan gå snabbare än väntat att det blir restriktioner för de absolut vassaste sporthojarna :gråta . En massa snack om hur de ute i Europa skall göra med sporthojarna, och Sverige lär följa efter isåfall. De är farliga, väldigt hög effekt kontra vikt. Vadå? skall de införa strypningar nu igen, fanns ju tidigare ( 100hk ) eller får man svetsa på någon jävla stålbalk så hojens vikt ökar till drygt 300 kilo :rolleyes: för de tycks som om en cykel som är lätt är rent av livsfarlig, bättre då med de lokomotiv som finns med vindruta stor som ett skyltfönster! :zpy

Gemene man har väl för helsike lättare att hantera en smidig hoj än en dubbelt så tung? Myndigheter :huvet Effekten är ju bra och ha när man vill göra en SÄKER omkörning av en lååååång lastbil :tummenupp

Verkat när man läser att trafikutskottet verkligen har tänkt att genomföra något drastiskt iaf, sporthojen :död eller.......

Men iofs. om det blir strypningar eller så, då blir väl försäkringen billigare antar man :hihi ABSOLUT INGET SOM JAG TROR KOMMER ATT HÄNDA, nä de höjer nog ännu mera, och ännu mera....

De absolut vassaste sporthojarna - vilka räknas in i den kategorin??? Tyvärr lär väl min göra det :censored och din zx10, cbr1000rr, r1 och så vidare :4skrika
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tycker att alla bensindrivna fordon ska bort. Dags att tänka mer på miljön. Ingen här kommer leva om 40 år om det fortsätter som det gör just nu.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Inte jag heller, misstänker jag. Man går väl från jobbet direkt till kistan, utan omvägen via pension.

Förbjud alla nyttofordon som går på bensin. Behåll alla nöjesfordon som går på bensin. Då minskar vi utsläppen till 95 procent.

Swedie skrev:
Ingen här kommer leva om 40 år om det fortsätter som det gör just nu.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Swedie skrev:
Tycker att alla bensindrivna fordon ska bort. Dags att tänka mer på miljön. Ingen här kommer leva om 40 år om det fortsätter som det gör just nu.

Man ska inte bara överleva livet, man ska leva det med :fakta :D
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
NSR_Martin skrev:
Man ska inte bara överleva livet, man ska leva det med :fakta :D

Ja precis, bana i varje kommun så spelar det mindre roll vilka hojjar man tillåter på allmän väg, kul med bil också!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Pejo skrev:
Inte jag heller, misstänker jag. Man går väl från jobbet direkt till kistan, utan omvägen via pension.

Förbjud alla nyttofordon som går på bensin. Behåll alla nöjesfordon som går på bensin. Då minskar vi utsläppen till 95 procent.
Njae, personfordonen ger typ 15% av världens utsläpp, de som borde stoppas är flygen och industrierna. Där pumpas det olja i sinne!
 

TL Johan

Socio 5356
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Surahammar
Hoj
Ducati Monster 1000Sie
Gixxer 1 skrev:
Gemene man har väl för helsike lättare att hantera en smidig hoj än en dubbelt så tung? Myndigheter :huvet Effekten är ju bra och ha när man vill göra en SÄKER omkörning av en lååååång lastbil :tummenupp

:trött
Ja då var vi där igen. Vi använder ju bara den höga effekten vid omkörningar. Vi kan ju inte vara så jäkla smarta vi sporthojsåkare som verkligen tror på det resonemanget :kocko
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Swedie skrev:
Tycker att alla bensindrivna fordon ska bort. Dags att tänka mer på miljön. Ingen här kommer leva om 40 år om det fortsätter som det gör just nu.

Vad spelar det för roll? Du kommer ändå inte att överleva livet, det är ingen som har gjort än och du blir nog inte först :D

Men givetvis skulle ett bra alternativ till motorer drivna på fosiltbränsle (som samtidigt är kul att köra) vara uppskattat! men tänk vad man skulle sakna blåröken...
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
OlleR6 skrev:
Njae, personfordonen ger typ 15% av världens utsläpp, de som borde stoppas är flygen och industrierna. Där pumpas det olja i sinne!

mmm... whoooops tillbaka till stenåldern, iaf inte vidare härifrån.
 

PierreC

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Estocolmo
Hoj
BMW R1100S -04
För att inte tala om hur mycket fossila bränslen som används till uppvärmning och elproduktion.... Å så snackar folk om att man ska skrota kärnkraften... :huvet Å elda Fossilt istället... Smart!!! :kocko Lägg energin på att göra kärnkraften säkrare istället och utveckla vinkraftverk, solvärme osv.... :tummenupp

Funderar stenhårt att börja köra bilen å hojen på E85 och båten på Raps.....
 

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Såld.
OLJEKYLD GSXR skrev:
Nu är jag kanske lite löjlig, men det KAN ju vara så att det finns en anledning till att myndigheter får upp ögonen för sporthojar istället för glidare?
Tyvärr så är det ju faktiskt så, det begriper jag med. Men synd bara att det drabbar alla som har sporthoj och som klarar att hålla sig skadefria och kan balansera utan stödhjul på hojen:tungan Stod förresten i BIKE att skadorna var allvarligare för de med klass 3 hojar, pga att sportisarna hade bättre skyddsutrustning :tummenupp Alltid något positivt ändå!
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
E85 är ett mycket bra bränsle, och jag är väldigt förvånad över att inte fler bilar byggs från fabrik för detta drivmedel.
Mycket låga utsläpp och man kan plocka ut samma effekt, och åtminstone med turbo mer effekt än med handelsbensin pga tåligheten mot spikningar.
Jag har testat att etanolkonvertera en bil som jag turbokonverterat, med mkt bra resultat. Spikningarna som fanns innan upphörde helt, jag ökade soppamängden, tändningen och laddtrycket. Mitt urusla tändsystem klarade inte av att ge gnista då, så bytte tillbaka till vanliga 98oktaniga soppan.
Etanol är billigare också!
Att E85 inte slagit igenom misstänker jag beror på oljemaffioserna.
Problemet att sporthojar ev. ska förbjudas har jag inget förslag mot, mer än att förbjuda politikerna :mad:
 

Vroom

NO REGRETS
Gick med
20 Aug 2003
Ort
GBG Sveriges Framsida!
Hoj
Hojlös
hittade detta på vv. http://www.vv.se/traf_sak/statistik/nationell/historisk_fardsatt.htm
finns en stigande trend bland svåra olyckor hos motorcyklar. dödsolyckor ligger inte hög t jämfört med mitten av 80-talet och det finns nog dubbelt så snabba hojjar nu som då.
det är bolagen svindlande med pengar som börjar kännas av nu och vi sporthoj åkare blir syndabockarna.

ett rungande DRA ÅT HELVETE till försäkringsbolagen :mad:
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Men vänta nu...
Skulle det alltså vara möjligt att fixa om en hoj till att köra på etanol?
Låter som en idé för nån meckarsugen :tungan
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Vroom skrev:
hittade detta på vv. http://www.vv.se/traf_sak/statistik/nationell/historisk_fardsatt.htm
finns en stigande trend bland svåra olyckor hos motorcyklar. dödsolyckor ligger inte hög t jämfört med mitten av 80-talet och det finns nog dubbelt så snabba hojjar nu som då.
det är bolagen svindlande med pengar som börjar kännas av nu och vi sporthoj åkare blir syndabockarna.

ett rungande DRA ÅT HELVETE till försäkringsbolagen :mad:

Det här tycker jag är intressant statistik
http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/dod_skadad.pdf

enilgt detta verkar det inte vara lika farligt att åka Mc nu som det var för 24 år sen.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag använder gärna Sporthoj.com i syfte för att få Motorcykelsverige (mer) medvetna om miljön.

Som tidigare talare så är det faktiskt inte stor del i miljöskadorna som "trafiken" orsakar.

Vilka industrier är värst och vilka behövs minst?
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
vågen skrev:
Men vänta nu...
Skulle det alltså vara möjligt att fixa om en hoj till att köra på etanol?
Låter som en idé för nån meckarsugen :tungan

Ja, och det är "lätt"!
Det krävs att man ökar soppamängden och ställer upp tändningen. Men aktionsradien blir kortare, och det är ju redan rätt kort med hoj, så inget jag kommer att ge mig in på. Min kompis kör sin bruksbil med 50%etanol och 50% bensin utan modifieringar, den rycker lite och är lite svårstartad, men den går bra :) Mindre sot i motorn också!
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
enhjuling skrev:
Det här tycker jag är intressant statistik
http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/dod_skadad.pdf

enilgt detta verkar det inte vara lika farligt att åka Mc nu som det var för 24 år sen.

299 svårt skadade 2001, 394 år 2002. D.v.s inte så mycket fler dödsolyckor, dock en REJÄL ökning svårt skadade. Dödsfall är iofs inte billigt, men svårt handikappade människor kostar både staten och försäkringsbolagen ännu mer.

Farligare att åka hoj år 2004, njae, egentligen inte, men solklart är det att det är fler oerfarna förare ute i trafiken, med riktigt vassa cyklar..
BRA bromsar, innebär inte att det är lättare att bromsa, om man inte kan bromsa.. Varje år bromsar folk omkull sig.. ABS skulle nog rädda många från det, men det kan man ju inte ha på en superracer..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top