Sporthojjars forsatta existens-berättigande...?

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Du presidenten!
Om du nu har så mkt åsikter o goda idéer, varför inte offra lite av din fritid för att representera oss sporthojsåkare i SMCs styrelse o kanske få lite inblick, snarare än att sitta o gnälla på ett forum? Bara en tanke.

Du säger du ska gå ur SMC. Vem ska du stödja istället? Finns det någon annan som jobbar för motorcyklister? Det är kanske så att du snarare ska försöka ställa lite krav på den organisation som faktiskt försöker göra nåt?

För min egen del så tycker jag SMC gör ett bra jobb. Det är svårt att representera alla och jag kan förstå hans reaktion på mkt. Även gällande din förra kaffeivrångstrupenreaktion. En skattehöjning på nästan 10x gäller ALLA hojåkare oavsett modell, franssnisse såsom rejskondomspojkar.
När dom dessutom vill att vi hojåkare ska betala lika mkt i skatt som en bil, dvs en bra bit över 1000-lappen så förstår jag också att dom höjer rösterna.

Sen kan jag kanske hålla med om att SMC inte håller någon direkt rejsprofil, men ska dom det? Hur många kör sporthoj jämfört med andra MC? Att det sen är vi som kanske behöver mest hjälp är ju en annan femma. Och det hjälper inget vidare att vissa av oss då kör som idioter så det drabbar alla som vill fortsätta köra sporthoj på gata...

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
CorbenDallas skrev:
Du presidenten!
Om du nu har så mkt åsikter o goda idéer, varför inte offra lite av din fritid för att representera oss sporthojsåkare i SMCs styrelse o kanske få lite inblick, snarare än att sitta o gnälla på ett forum? Bara en tanke.

Du säger du ska gå ur SMC. Vem ska du stödja istället? Finns det någon annan som jobbar för motorcyklister? Det är kanske så att du snarare ska försöka ställa lite krav på den organisation som faktiskt försöker göra nåt?

För min egen del så tycker jag SMC gör ett bra jobb. Det är svårt att representera alla och jag kan förstå hans reaktion på mkt. Även gällande din förra kaffeivrångstrupenreaktion. En skattehöjning på nästan 10x gäller ALLA hojåkare oavsett modell, franssnisse såsom rejskondomspojkar.
När dom dessutom vill att vi hojåkare ska betala lika mkt i skatt som en bil, dvs en bra bit över 1000-lappen så förstår jag också att dom höjer rösterna.

Sen kan jag kanske hålla med om att SMC inte håller någon direkt rejsprofil, men ska dom det? Hur många kör sporthoj jämfört med andra MC? Att det sen är vi som kanske behöver mest hjälp är ju en annan femma. Och det hjälper inget vidare att vissa av oss då kör som idioter så det drabbar alla som vill fortsätta köra sporthoj på gata...

Du korvsallads-pojken!
Det var inte min avsikt att gnälla, snarare att uttrycka min åsikt, vilket dessa forum ju är till för(sist jag kollade iaf!).
Sedan att du misstolkade det som "gnäll" är ju tråkigt...

Som du mycket riktigt påpekar ä ju problemet VEM som kan tillvarata ens intressen o representera dem på ett korrekt vis - för egen del har jag varken tid, lust eller engagemanget som krävs!
Jag blir bara så uppgiven när man överallt kan läsa om poliser/politiker som vill förbjuda sporthojjar, och när nu en företrädare för "vår" riksorganisation uttalar sig på samma sätt så blir man bara LESS...
Om sedan DU väljer att vara kvar i SMC och gör bedömnigen att de på ett korrekt sätt företräder sporthojsåkare, så är det ju DITT val - inget jag kommer att hoppa på dig för.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Håller med om att artikeln var lite väl "magsur", men som sagts ovan, är det inte bättre att gå in och argumentera, exempelvis på www.motorcyklisterna.org. (De har ett forum som skulle må bra av lite action...) Kikade nu på deras forum, och sporthojsdebatten var inte särskilt het.
Sen är det väl så att flera SH medlemmar är med i SMC på ett eller annat sätt, och jag antar att de deltar i de interna SMC debatterna, bla.a en del Uppsala folk
Låt oss göra oss hörda. Om jag förstod den bespottade polischefen som citerades i tidningen så verkar han ha tagit till sig lite av de som hört av sig till honom, bl.a. några SH:are, även han nämnde numer avsaknad av bana i Sthlms-området (oavsett om nu detta är en lösning eller inte, men det verkar som att han varit mottaglig för information/åsikter...)

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
El Presidente skrev:
Om sedan DU väljer att vara kvar i SMC och gör bedömnigen att de på ett korrekt sätt företräder sporthojsåkare, så är det ju DITT val - inget jag kommer att hoppa på dig för.

Jag för min del är *fullkomligt* övertygad om att alla som kör hoj idag - inte minst sporthoj - har SMC att tacka för väldigt mycket. :yoparty

Vilken bild av motorcyklismen i Sverige vill *du* helst presentera för okunniga politiker och beslutsfattare; GR, outlaws och dödsolyckor på kvällstidningarnas löpsedlar eller en organisation som företräder en kvarts miljon hojåkare (om än med bristande representation av just sporthojsåkare)?

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
och här har ni en länk till den omtalade artikeln!

http://www.motorcyklisterna.org/pdf/mcfolket/NFS-604.pdf

ni måste ha acrobat reader för att läsa så ni vet.

I övrigt så ser jag inte var han försöker bekämpa sporthojar och har bytt "sida"?

Förklara ni som tycker att han gör det, hur ni tänker?

Jag ser det mer som att han på ett mycket logiskt vis argumenterar för att det inte är motorcykeln isej som är farlig det är föraren.

Även så tar han avstånd från GR och dylika beteenden i trafiken.

Det han verkar vilja komma till är ju att han vill få stopp på alla vansinneskörningar så att sporthojen kan komma att finnas kva även i framtiden.

Calypso

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
R1:NSR 250SPx2
ISA kommer att lösa ALLA statens problem med diverse upptåg i trafiken.

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Hoj
Bülldog
Om alla bara kunde gå med i "Non accelerating generation" så blir allting bra. :hoppskrat

Duax

GoGoGo!!!!!!!
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
YZF-R6-05 "Rossi Replica", XT600E-03, DBR-1 Midzize 150cc-08, Neos50-02
Loader skrev:
Om alla bara kunde gå med i "Non accelerating generation" så blir allting bra. :hoppskrat

"Non accelerating generation" det låter surt att gå med i... :kocko

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
El Presidente skrev:
Du korvsallads-pojken!
Du, Presidentasatan! :D

El Presidente skrev:
Det var inte min avsikt att gnälla, snarare att uttrycka min åsikt, vilket dessa forum ju är till för(sist jag kollade iaf!).
Sedan att du misstolkade det som "gnäll" är ju tråkigt...
Helt riktigt, du för även gnälla. Faktiskt. Men vad du än uttrycker för åsikt, gnäll eller ej, så får du ju räkna med att få svar. En del kanske tycker lika som du, andra inte. Jag tycker inte riktigt som du. Jag förstår din reaktion till viss del, men jag kan också förstå "hans" reaktion.

El Presidente skrev:
Som du mycket riktigt påpekar ä ju problemet VEM som kan tillvarata ens intressen o representera dem på ett korrekt vis - för egen del har jag varken tid, lust eller engagemanget som krävs!
Exakt, det har inte jag heller. Därför har jag insett att istället för att ingen gör nåt, så tycker jag SMC gör mkt bra. Det finns säkert saker dom gör som är mindre bra, men jag väljer SMC på ungeför samma grund som när jag röstar politiskt. Jag väljer det alternativ som känns mest bra, eftersom det inte finns nåt som är perfekt. Och i det här fallet finns det ju bara ett alternativ eftersom SMC onekligen är rätt unika.
Sen tycker jag det är trist att hoppa på folk som lägger stor del av sin fritid på att hjälpa andra...

El Presidente skrev:
Jag blir bara så uppgiven när man överallt kan läsa om poliser/politiker som vill förbjuda sporthojjar, och när nu en företrädare för "vår" riksorganisation uttalar sig på samma sätt så blir man bara LESS...
Förstår dig, jag blir också uppgiven, MEN, jag kan på sätt o vis förstå samhällets reaktion. Speciellt då som tidningsrubriker skriker ut sitt budskap om hur många som kör i hjäl sig och politiker uttalar sig korkat.
Sen finns det ju folk som kör som idioter i trafiken, men hurvida det verkligen är ett nytt fenomen eller inte det kan man verkligen diskutera. Det som är nytt är väl att man filmar eländet o dessutom kan tjäna pengar på det o skapa en myt om sig genom det.

El Presidente skrev:
Jag hoppar inte på dig heller, Presidenten :) jag försökte bredda synvinkeln lite, det är allt.

Last edited:

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Domifuling skrev:
Kan någon citera vart han va negativ mot sporthojsåkandet?
Det kan nog ingen göra eftersom han inte är det, snarare tvärtom. Han är negativ mot dem som gasar på fel sätt på fel ställe och drar polisens, politikers och omgivningens missnöje över sporthojsåkare!

/Lasse - en blivande medlem av motståndsrörelsen

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
n'Lasse skrev:
Det kan nog ingen göra eftersom han inte är det, snarare tvärtom. Han är negativ mot dem som gasar på fel sätt på fel ställe och drar polisens, politikers och omgivningens missnöje över sporthojsåkare!

/Lasse - en blivande medlem av motståndsrörelsen

Sorry.
Jag kör lite för fort ibland (och vill göra det) och kommer INTE att gå med i motståndsrörelsen. Endast de som inte kör för fort ibland kan gå med ! Vem kastar första stenen.......?

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Kawwa skrev:
Endast de som inte kör för fort ibland kan gå med
*suck* Då har du inte förstått ett dugg av vad Per är ute efter. Jag kör också för fort ibland och vill gärna göra det. Men jag slangar inte genom stan i 100 blås! Eller kör om mellan bilar på E4:an i 200! Eller kör 150 förbi bondgården där bonden håller på att ta in korna! :7peta

Citat ur artikeln:
"...motståndsrörelse mot dem som genom sitt sätt att köra motorcykel skapar en hotfull debatt..."

/Lasse - kör gärna för fort ibland och tillhör motståndsrörelsen :tummenupp

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Domifuling skrev:
Kan någon citera vart han va negativ mot sporthojsåkandet?
Tja, han skriver ju ingenstans att alla sporthojsåkare är as eller kronarslen. Men han förkastar kategoriskt ett beteende som är typiskt för oss, dvs att vi kör långt över gällande hastighetsbegränsning ibland. Att han sedan är positivt inställd till sporthojsförare som kör i laglig fart är ju trevligt men inget som gör mig särskilt glad eftersom jag inte, ens med bästa vilja, kan räknas till den gruppen.

Det där snacket om Sverige som föregångsland dessutom... Fy fan vad dumt och lågt det är. Vem tror han egentligen att han är. I England har de tio gånger så många sporthojsförare på tredjedelen så stor yta som i Sverige. De behöver sannerligen inte snegla på oss för att se vare sig problemet eller drastiska lösningar. Vad sägs t ex om totalt MC-förbud på 70-vägar, eller en MC-fri landsbygd? Det lobbas starkt för det där...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln