Per J SMC skrev:
Det var inte dåligt! Vilken debatt det blev, kul!
Det var jag som skrev "Motståndsrörelse" i senaste MC-Folket, nog bäst man duckar......
Så här är det: Jag älskar sporthojar och deras utstrålning, deras urkraft, deras vägegenskaper. Har själv kört sporttourer i många år, bland annat över 6000 mil på en Blackbird.
Det jag i min spalt vill lyfta upp till ytan är de problem som faktiskt finns när det gäller Sporthojarna. På senare tid finns det en debatt både i Sverige och inom EU om Sporthojarna och det är inga positiva tongångar. Snacket handlar om restriktioner, begränsningar, förbud, höjd behörighetsålder med mera, med mera.
Jag pekar inte på något sätt ut alla som kör Sporthoj, de flesta är någorlunda laglydiga och utmärker sig inte på något extremt sätt. Det är de som genom extrema hastigheter och farliga beteenden vi tillsammans måste motarbeta inom "Motåndsrörelsen". Den grupp som utmärker sig tror jag inte är homogen på något sätt utan vem som helt av oss kan göra dumheter utan att egentligen tänka efter. Det är då vi tillsammans ska hålla tillbaka de extremaste avarterna så att vi slipper få myndigheternas ögon på oss och ännnu fler rop på förbud och restriktioner. Allt för att vi tillsammans måste värna om Sporthojen, dess existens och allas rätt att välja den typ av motorcykel var och en vill köra.
Passar på att tillägga att jag deltog i testet av tre Italienska fullblod i senaste MC-Folket och att Gixxern som Petra testar i samma nummer lånade jag vid några olika tillfällen av generalagenten och att MC-Folket stack emellan med sitt test.
Per Johansson
SMC
Motståndsrörelse till vad egentligen? Det dåliga beteendet?
Det är ju inte helt enkelt. De flesta som köper ferraris glider med dem på stureplan, ett fåtal utnyttjar dem som de är tänkta att nyttjas.
Vad gäller sporthojar, så är det tvärtom, de flesta försöker någon gång testa gränserna. Hur ska man motverka det? Vad är extrema hastigheter? På relativt tom motorväg tycker jag personligen inte 250 är särskilt fort, det är till och med tillåtet på en hel del motorvägar i europa.
Men som sagt hur motverkar man att folk utnyttjar resurserna i sporthojar på fel ställen och över sin egen kompetens? Jag ser något som är väldigt svårt här iaf..
Egentligen bara att titta på en del av "befolkningen" här, som i mångt och mycket tycker en r1'a är en bra första hoj, "eftersom det är man själv som styr gasen".. Man kan skalla sig blå för att förklara att det inte är enklare att köra en hoj för att den har sinnessjukt vrid, snabbstyrt chassi och perfekta bromsar, när den som kör är långt från perfekt..
Vad gäller svineri i trafiken tror jag faktiskt inte det är särskilt utbrett heller, ok, vi fick se en film där ett gäng inte stannar för polisen, samtidigt tyckte inte jag någon av dem på filmen körde särskilt vårdslöst, förutom att det gick lite för fort, men det hör heller inte till vanligheterna.,