Sporthojjars forsatta existens-berättigande...?

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
Calypso skrev:
ISA kommer att lösa ALLA statens problem med diverse upptåg i trafiken.

Jag bävar för ISA i politikernas händer! Det borde fler göra.

(Men ser det samtidigt som ett system som kan bevisa att fart inte dödar... alltid)

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Bingo skrev:
Tja, han skriver ju ingenstans att alla sporthojsåkare är as eller kronarslen. Men han förkastar kategoriskt ett beteende som är typiskt för oss, dvs att vi kör långt över gällande hastighetsbegränsning ibland.

Han menar dom som utstuderat gör det och där har han helt rätt. Kör man som idioter och leker med polisen... idioti, det påverkar alla mc-förare.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Ja, det är svårt det här. Om jag hajat rätt, finns olika "grupper" nu också. Ingen vill ha förbud men alla vill köra fort. Inte alltid men ibland. Men man bör tillhöra en bra grupp också så att inte furbud eller kritik drabbar en själv. Undrar om man kan växla mellan grupperna? Ibland vill jag köra hårt men då och då, vill jag vara mindre out-law och bara cruisa lite. Jag har till och med funderat på att köpa GR goes crazy in Europe. Men då förstör jag för grupp-1a. Om jag tankar den från internet då stödjer jag inte grupp-3c och det är bra enl 1a. Men upphovsrättinnehavaren till filmen blir ju blåst då. Fast jag har aldrig skenförsäkrat så jag bör ligga ganska bra till i de flesta grupper. Om man hyr filmen på video-butik, då går ju kanske bara ca 30:- till GR och grupp 1a bör tycka det kan vara halv-ok om man inte gör det för ofta. Nä, jag sticker iväg och kollar på skinnställ. Grupp-4f kräver skinnställ och ryggskydd tror jag.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Domifuling skrev:
Han menar dom som utstuderat gör det och där har han helt rätt. Kör man som idioter och leker med polisen... idioti, det påverkar alla mc-förare.
Det kan vara dem han syftar på, men den allmänna tonen tycker jag tyder på något annat.

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Bingo skrev:
Men han förkastar kategoriskt ett beteende som är typiskt för oss, dvs att vi kör långt över gällande hastighetsbegränsning ibland
Man kan säkert tolka det han säger på det sättet om man nu är ute efter det. Min tolkning är dock en annan och artikeln är en del i SMC:s arbete att låta oss kunna fortsätta gasa. Man kan faktiskt gasa utan att reta upp andra!

sandstream

Guest
Artikelförfattaren kunde ju ha uttryckt sig på ett bättre sätt eftersom artikeln tydligen går att tolka på olika sätt.

Som återfallsknutte och utan hoj 1997-2003 kan jag bara konstatera att jag inte hört en knyst om sporthojar under de åren så folk i allmänhet bryr sig inte så mycket som vi tror, tror jag.

Tycker att GR är en idiot med tanke på att han riskerar andra människors liv men lik förbannat tycker jag att det är underhållande att se hans filmer.

sandstream

Guest
n'Lasse skrev:
Man kan faktiskt gasa utan att reta upp andra!
Helt rätt men problemet är väl att många av dem som gasar mest och som gör det på fel ställen söker någon sorts bekräftelse, de vill vara lite tuffa. Som tur är går det över för de flesta i 30 årsåldern.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
#Olsson# skrev:
Ja, det är svårt det här.

Nej, det är faktiskt inte så svårt.
Det handlar bara om att tänka litet längre fram än visiret, och fundera ett enda ögonblick ibland över hur det man själv gör påverkar andra. För det gör det, på ett eller annat vis, i större eller mindre utsträckning.
Om jag lyckats lära min 16-årige styvson det, så borde det inte vara alltför svårgripbart... :va

(EDIT: Om man till äventyrs lever efter åskådningen att individens okränkbara frihet står över allt annat i universum, och att var och en följaktligen har sin fulla och självklara rätt att skita totalt i alla andra människor i sin omgivning, då faller givetvis mitt resonemang. Jag menar för den sakens skull inte att *du* nödvändigtvis gör det, men den filosofin är inte helt sällsynt. Jag vill till och med påstå att den verkar vanligare bland just sporthojsåkare än motorcyklister i allmänhet.)

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
69:an skrev:
Nej, det är faktiskt inte så svårt.
En bra början är att montera på originalblåset :fakta

Per J SMC

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
Honda Goldwing
Spotrthojars fortsatta existenberättigande

Det var inte dåligt! Vilken debatt det blev, kul!
Det var jag som skrev "Motståndsrörelse" i senaste MC-Folket, nog bäst man duckar......
Så här är det: Jag älskar sporthojar och deras utstrålning, deras urkraft, deras vägegenskaper. Har själv kört sporttourer i många år, bland annat över 6000 mil på en Blackbird.

Det jag i min spalt vill lyfta upp till ytan är de problem som faktiskt finns när det gäller Sporthojarna. På senare tid finns det en debatt både i Sverige och inom EU om Sporthojarna och det är inga positiva tongångar. Snacket handlar om restriktioner, begränsningar, förbud, höjd behörighetsålder med mera, med mera.

Jag pekar inte på något sätt ut alla som kör Sporthoj, de flesta är någorlunda laglydiga och utmärker sig inte på något extremt sätt. Det är de som genom extrema hastigheter och farliga beteenden vi tillsammans måste motarbeta inom "Motåndsrörelsen". Den grupp som utmärker sig tror jag inte är homogen på något sätt utan vem som helt av oss kan göra dumheter utan att egentligen tänka efter. Det är då vi tillsammans ska hålla tillbaka de extremaste avarterna så att vi slipper få myndigheternas ögon på oss och ännnu fler rop på förbud och restriktioner. Allt för att vi tillsammans måste värna om Sporthojen, dess existens och allas rätt att välja den typ av motorcykel var och en vill köra.

Passar på att tillägga att jag deltog i testet av tre Italienska fullblod i senaste MC-Folket och att Gixxern som Petra testar i samma nummer lånade jag vid några olika tillfällen av generalagenten och att MC-Folket stack emellan med sitt test.
Per Johansson
SMC

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
#Olsson# skrev:
Ja, det är svårt det här. Om jag hajat rätt, finns olika "grupper" nu också. Ingen vill ha förbud men alla vill köra fort. Inte alltid men ibland. Men man bör tillhöra en bra grupp också så att inte furbud eller kritik drabbar en själv. Undrar om man kan växla mellan grupperna? Ibland vill jag köra hårt men då och då, vill jag vara mindre out-law och bara cruisa lite. Jag har till och med funderat på att köpa GR goes crazy in Europe. Men då förstör jag för grupp-1a. Om jag tankar den från internet då stödjer jag inte grupp-3c och det är bra enl 1a. Men upphovsrättinnehavaren till filmen blir ju blåst då. Fast jag har aldrig skenförsäkrat så jag bör ligga ganska bra till i de flesta grupper. Om man hyr filmen på video-butik, då går ju kanske bara ca 30:- till GR och grupp 1a bör tycka det kan vara halv-ok om man inte gör det för ofta. Nä, jag sticker iväg och kollar på skinnställ. Grupp-4f kräver skinnställ och ryggskydd tror jag.

:lol

Riktigt bra och roligt inlägg :tummenupp

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Per J SMC skrev:
Det var jag som skrev "Motståndsrörelse" i senaste MC-Folket, nog bäst man duckar......
Så här är det: Jag älskar sporthojar och deras utstrålning, deras urkraft, deras vägegenskaper. Har själv kört sporttourer i många år, bland annat över 6000 mil på en Blackbird.

Det jag i min spalt vill lyfta upp till ytan är de problem som faktiskt finns när det gäller Sporthojarna. På senare tid finns det en debatt både i Sverige och inom EU om Sporthojarna och det är inga positiva tongångar. Snacket handlar om restriktioner, begränsningar, förbud, höjd behörighetsålder med mera, med mera.

Jag pekar inte på något sätt ut alla som kör Sporthoj, de flesta är någorlunda laglydiga och utmärker sig inte på något extremt sätt. Det är de som genom extrema hastigheter och farliga beteenden vi tillsammans måste motarbeta inom "Motåndsrörelsen". Den grupp som utmärker sig tror jag inte är homogen på något sätt utan vem som helt av oss kan göra dumheter utan att egentligen tänka efter. Det är då vi tillsammans ska hålla tillbaka de extremaste avarterna så att vi slipper få myndigheternas ögon på oss och ännnu fler rop på förbud och restriktioner. Allt för att vi tillsammans måste värna om Sporthojen, dess existens och allas rätt att välja den typ av motorcykel var och en vill köra.

Passar på att tillägga att jag deltog i testet av tre Italienska fullblod i senaste MC-Folket och att Gixxern som Petra testar i samma nummer lånade jag vid några olika tillfällen av generalagenten och att MC-Folket stack emellan med sitt test.
Per Johansson
SMC

Motståndsrörelse till vad egentligen? Det dåliga beteendet?
Det är ju inte helt enkelt. De flesta som köper ferraris glider med dem på stureplan, ett fåtal utnyttjar dem som de är tänkta att nyttjas.
Vad gäller sporthojar, så är det tvärtom, de flesta försöker någon gång testa gränserna. Hur ska man motverka det? Vad är extrema hastigheter? På relativt tom motorväg tycker jag personligen inte 250 är särskilt fort, det är till och med tillåtet på en hel del motorvägar i europa.
Men som sagt hur motverkar man att folk utnyttjar resurserna i sporthojar på fel ställen och över sin egen kompetens? Jag ser något som är väldigt svårt här iaf..
Egentligen bara att titta på en del av "befolkningen" här, som i mångt och mycket tycker en r1'a är en bra första hoj, "eftersom det är man själv som styr gasen".. Man kan skalla sig blå för att förklara att det inte är enklare att köra en hoj för att den har sinnessjukt vrid, snabbstyrt chassi och perfekta bromsar, när den som kör är långt från perfekt..
Vad gäller svineri i trafiken tror jag faktiskt inte det är särskilt utbrett heller, ok, vi fick se en film där ett gäng inte stannar för polisen, samtidigt tyckte inte jag någon av dem på filmen körde särskilt vårdslöst, förutom att det gick lite för fort, men det hör heller inte till vanligheterna.,

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Per J SMC skrev:
Vilka är problemen med sporthojar menar du? Min fråga gäller inte vad svenska eller Eu-myndigheter ser som problem utan vad du och SMC uppfattar vara problemet.

Kör vi för fort (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=5401&highlight=h%F6gsta+hastighet)?

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Ok, vilken grupp tillhör jag???
Jag gillar att gasa och åka undan men jag försöker med hela min mentala kraft hålla 30 på 30-sträckor (lyckas oftast ganska bra, brukar bli 40 på mätaren...) I tätbebyggda områden håller jag också igen men sen är det fri fart och PLUGGEN om det bara finns plats.
Jag kör ALLTID i full utrustning och önskar bara att det fanns mer tid för banåka. :banana
Jag är dessutom starkt beroende av körkortet i jobbet (kör taxi...) så att stanna är kanske inte det första jag tänker på att göra om polisen vill att jag ska stanna på essingeleden... :va

Fredrik :tomten

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
Speedy skrev:
Ok, vilken grupp tillhör jag???
Jag gillar att gasa och åka undan men jag försöker med hela min mentala kraft hålla 30 på 30-sträckor (lyckas oftast ganska bra, brukar bli 40 på mätaren...) I tätbebyggda områden håller jag också igen men sen är det fri fart och PLUGGEN om det bara finns plats.
Jag kör ALLTID i full utrustning och önskar bara att det fanns mer tid för banåka. :banana
Jag är dessutom starkt beroende av körkortet i jobbet (kör taxi...) så att stanna är kanske inte det första jag tänker på att göra om polisen vill att jag ska stanna på essingeleden... :va

Fredrik :tomten

Usch o fy! :fatta!

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Per J SMC skrev:
Jamenvisst är det! SMC borde synas mer här (på sporthoj.com) för att tvätta bort "gubb-stämpeln" som någon pratar om. Då tror jag att budskapet går fram lättare också bland ungtuppar o andra fartdårar (som mig själv tex) :)

Per J SMC skrev:
Jag är lite nyfiken på varför debatten förs just nu. Sporthojar har ju funnits ganska länge o även om dom onekligen är fartvidunder nu så var även gårdagens sporthojar fartvidunder på den tiden. Är det här verkligen ett nytt fenomen frågar jag mig? Eller är det bara lite på "modet" att prata om det just nu. Jag kan ifs tänka mig att pga vissa filmer så blir det mer populärt att diskutera det hela.

Per J SMC skrev:
Jag pekar inte på något sätt ut alla som kör Sporthoj, de flesta är någorlunda laglydiga och utmärker sig inte på något extremt sätt. Det är de som genom extrema hastigheter och farliga beteenden vi tillsammans måste motarbeta inom "Motåndsrörelsen".
Hur? Vad är mirakelkuren?

Per J SMC skrev:
Den grupp som utmärker sig tror jag inte är homogen på något sätt utan vem som helt av oss kan göra dumheter utan att egentligen tänka efter. Det är då vi tillsammans ska hålla tillbaka de extremaste avarterna så att vi slipper få myndigheternas ögon på oss och ännnu fler rop på förbud och restriktioner. Allt för att vi tillsammans måste värna om Sporthojen, dess existens och allas rätt att välja den typ av motorcykel var och en vill köra.
Vi moraltanter här på sporthoj brukar propagera för att det är okej att gasa bara man gör det på rätt ställe. Jag tror nog vi når fram till en o annan som tänker en gång extra, men som vanligt är det väldigt svårt att nå fram till alla och många har åsikten, "sköt du ditt så sköter jag mitt".
Fler mirakelkurer? [/QUOTE]

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Bingo skrev:
Vilka är problemen med sporthojar menar du? Min fråga gäller inte vad svenska eller Eu-myndigheter ser som problem utan vad du och SMC uppfattar vara problemet.

Kör vi för fort (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=5401&highlight=h%F6gsta+hastighet)?

Per J SMC skrev:
Det är de som genom extrema hastigheter och farliga beteenden vi tillsammans måste motarbeta inom "Motåndsrörelsen".
Där har du ditt svar Bingo...

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
CorbenDallas skrev:
Jag är lite nyfiken på varför debatten förs just nu. Sporthojar har ju funnits ganska länge o även om dom onekligen är fartvidunder nu så var även gårdagens sporthojar fartvidunder på den tiden. Är det här verkligen ett nytt fenomen frågar jag mig? Eller är det bara lite på "modet" att prata om det just nu. Jag kan ifs tänka mig att pga vissa filmer så blir det mer populärt att diskutera det hela.

ring och fråga ghostrider, han vet säkert :rolleyes:
tack vare hans filmer har alla kunnat se hur sporthojar körs (kan köras). nu tror jo alla att det är så alla med sporthoj kör alltid.
klart att det irriterar svensson att se någon susa mellan hans nya volvo v70 full med ungar, och riskera hans liv bara för att tillfreställa sitt ego. du skulle väl inte uppskatta om bilförarna skulle börja ignorera hojar, och helt sonika tränga oss av vägen för att han tycker det är roligt. ja, jag vet att det inte riktigt är samma sak, men kom inte på en bättre liknelse.

förresten så tyckte jag oxå att det var underhållande att se ghostrider i början, men nu när man förstår hur mkt skit han gör för oss hojåkare så går det duktigt bort.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati