Sporthojs överflödiga biltråd

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Men som avslutning, vilken av följande tror ni är mest skoj (inte nödvändigtvis snabbast) av:
Evo 8
Focus ST
RX-8
325/330 runt 04-05
Golf V gti

Bmw i den ekvationen, bakhjulsdrivet är kul, även om det inte nödvändigtvis är snabbast i det sammanhanget. RX-8 (antar att du tänker på High Power varianten) är förvisso en trevlig bil den också, men har lite för mycket egenheter för att jag skulle kunna tänka mig den som en vettig vardagsbil.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Men jag kan ändå inte låta bli att fundera på hur en så väl omskriven bil som focus st skulle funka. Det är ju en bil som många har som familjebil.

Men som avslutning, vilken av följande tror ni är mest skoj (inte nödvändigtvis snabbast) av:
Evo 8
Focus ST
RX-8
325/330 runt 04-05
Golf V gti

Har inte kört en EVO 8 (eller tidigare generationer), men däremot en och annan Impreza genom åren. Det är bilar man rätt fort tröttnar på i vardagen. De är roligast på vintern med sin fyrhjulsdrift och explosiva motor. Nackdelen är att det ges få tillfällen att utnyttja bilens prestanda, vilket är frustrerande i längden. Dessutom är förbrukningen rätt horribel om man börjar gasa lite med en turbo fyra på 300+ hk. Inget vinnande koncept tider som dessa.

BMW 325/330 trivs bäst på motorvägen i högre tempo likväl som i låga farter där man kan utnyttja motorns vrid utan att behöva växla ner. Det är en mogen bil i alla avseenden. Kanske för bra för att kunna anses som rolig. Börjar bli till åren och det är nog svårt att hitta ett fint rostfritt exemplar.

Golf Gti är betydligt roligare att köra än föregångaren. Upplevs som rätt pigg med sina 200 hk och sättet den levererar effekten. Det är dock ingen bil i sann GTi anda á la 80-tal utan en mogen bil. Man ska inte förblindas av GTi emblemet med andra ord. Styrkan är att det är en praktisk bil för sin storlek. Man sitter bekvämt även i baksätet som en fullvuxen person. Inget sluttande tak bak som på Audi A4 eller BMW 3:serie. Bagageutrymmet är relativt stort. Fäller man sätena får man in desto mer.

Sedan din fundering om Focus ST på bana. Jag tror du ska slå ifrån dig de tankarna. Allt beror på vilka referenser man har och vad det är för bana man talar om. Jag har haft en del bilar genom åren som folk har frågat om jag kört på bana med dem. Svaret har ofta varit nej. Helt enkelt för att jag insett att de inte hör hemma där. Det är skillnad på att ta ut en bil på t ex en kortbana som Knutstorp med tvära kurvor och åka ner till Nürburgring. Ringen är mer som en snabb enkelriktad landsväg. Dit kan man åka med vilken bil som helst. På Knutstorp hade man helst velat ha en lätt bil med ett bra chassi och lite pulver för rakan. En tung framtung framhjulsdriven effektstark bil är bland det sista man vill åka runt med.

RX-8 har jag noll koll på mer än att den har en Wankelmotor.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
På tal om vad jag sa i en annan tråd om Ken Block så har Gymkhana 6 precis släppts.

Vad tycker ni om Ken och konceptet?


Stor eloge för att det inte är någon musik i filmen och stor eloge för att den enda musiken som är med är Slayer. Minus för att de försökt få det att se ut som om de inte tränat genom att hälla damm över hela banan för att dölja de gamla däcksspåren.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Återigen flera bra svar. Kollade snabbt på Blocket efter BMW och hittade den här. Känns lite surt att pynta över 40 för en så gammal men det kanske är värt det?
I detta exemplet får pappa åka rejsstol fram och grabbarna sitter i skinn bak. Står inget om vad förväntad effekt är men lite över 200 borde den ju ge och chassiuppdatering verkar seriösa och vettiga. Vad tror ni man kan komma ner till i vikt om man river ur t.ex inredning i bagaget och det som är rimligt inne i kupén (vad det nu skulle kuna vara)?
Värt att nämna är att övriga vagnparken består av en "riktig" familjekombi och/eller familjebuss (som kan frakta hojar) så detta är nödlösningen vid dagishämtningar.

RX-8an är ju jäkligt tuff, fyra stolar, fyra dörrar, kostar väldigt lite i Tyskland men jag blir lite rädd för wankeln.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Återigen flera bra svar. Kollade snabbt på Blocket efter BMW och hittade den här. Känns lite surt att pynta över 40 för en så gammal men det kanske är värt det?
I detta exemplet får pappa åka rejsstol fram och grabbarna sitter i skinn bak. Står inget om vad förväntad effekt är men lite över 200 borde den ju ge och chassiuppdatering verkar seriösa och vettiga. Vad tror ni man kan komma ner till i vikt om man river ur t.ex inredning i bagaget och det som är rimligt inne i kupén (vad det nu skulle kuna vara)?
Värt att nämna är att övriga vagnparken består av en "riktig" familjekombi och/eller familjebuss (som kan frakta hojar) så detta är nödlösningen vid dagishämtningar.

RX-8an är ju jäkligt tuff, fyra stolar, fyra dörrar, kostar väldigt lite i Tyskland men jag blir lite rädd för wankeln.

Hur länge har Clio RS sålts i Sverige? Det tror jag vore en bil som passar dina önskemål bra även om den kanske inte funkar som familjebil. Däremot som andrabil/banbil tror jag det är bra grejer.

Annars en Golf GTi MK1; 800kg, 110hk (ny...). En sådan kan du få billigt och lägga lite pengar på bättre fjädring, bromsar och förarstol. Som ren banbil kan du ju dessutom slänga ut en massa grejer och få ned vikten ytterligare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men va fan? Nu blev jag ju sugen på att skaffa en bus/banbil också. :mad:
Jag har inte plats för mer dumheter i ekonomin för 2014! :gråta
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Godis för alla framstegsmotståndare :)

Walther Röhrl Grupp B med tre pedaler

http://www.youtube.com/watch?v=DGIiarIrUCI

Petter Solberg i WRC 20 år senare

http://www.youtube.com/watch?v=LGk1p3-3kgY

Ayrton Senna i en Honda NSX (intressanta proffstyckare i kommentarerna :näsblod)

http://www.youtube.com/watch?v=8By2AEsGAhU

På tal om vad jag sa i en annan tråd om Ken Block så har Gymkhana 6 precis släppts.

Vad tycker ni om Ken och konceptet?

Ken Blocks videor är alltid underhållande i lagom dos.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Återigen flera bra svar. Kollade snabbt på Blocket efter BMW och hittade den här. Känns lite surt att pynta över 40 för en så gammal men det kanske är värt det?
I detta exemplet får pappa åka rejsstol fram och grabbarna sitter i skinn bak. Står inget om vad förväntad effekt är men lite över 200 borde den ju ge och chassiuppdatering verkar seriösa och vettiga. Vad tror ni man kan komma ner till i vikt om man river ur t.ex inredning i bagaget och det som är rimligt inne i kupén (vad det nu skulle kuna vara)?
Värt att nämna är att övriga vagnparken består av en "riktig" familjekombi och/eller familjebuss (som kan frakta hojar) så detta är nödlösningen vid dagishämtningar.

RX-8an är ju jäkligt tuff, fyra stolar, fyra dörrar, kostar väldigt lite i Tyskland men jag blir lite rädd för wankeln.

Lär inte vara mer effekt i den där än en standard 325'a när de var nya, men de övriga uppgraderingarna lär nog göra den kul att ratta oavsett. Vill minnas att det finns uppåt 50kg att hämta på att rensa inredningen och skrapa asfaltsmattor, men det var ett bra tag sedan jag spekulerade på att lätta en E36'a, så jag tänker inte sätta min lever på det :rolleyes:

RX-8'an är en trevlig vagn (iaf High Power varianten, har aldrig kört snikmodellen så jag kan inte uttala mig där) som tar kurvor snabbt och odramatiskt och varvar linjärt och obehindrat till rödmarkeringen. Men lågvarsvridet är obefintligt vilket gör att hela upplevelsen inte känns speciellt snabb, och de sörplar i sig soppa och olja som en uttorkad västerländskturist i sahara... har även hört att en hel del ägare har haft problem med kallstarter där bilar vägrat starta efter att ha blivit avstängda innan motorn hunnit bli varm.
Delar här i Svea är lite kinkigt också, hade en polare som nyligen behövde byta ena reflektorn... 10tkr hos Mazda handlaren, och inte så överdrivet många lik att plocka en begagnad från. Å andra sidan finns juh ebay.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
TVR:s bilar som exempelvis Cerbera eller T350 har några år på nacken men är fantastiska vagnar att leverera upplevelser.

Då kanske du ser fram emot att TVR verkar vara på väg att komma igång igen eftersom de sålts av ryssen till en engelsk köpare?

Jag tycker de byggde coola och annorlunda bilar men de borde lägga ned egen motortillverkning och köpa in från någon som kan istället. Kan finnas möjlighet att komma över BMW M-drivlinor nu när Wiesmann fått lägga ned.
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Då kanske du ser fram emot att TVR verkar vara på väg att komma igång igen eftersom de sålts av ryssen till en engelsk köpare?

Jag tycker de byggde coola och annorlunda bilar men de borde lägga ned egen motortillverkning och köpa in från någon som kan istället. Kan finnas möjlighet att komma över BMW M-drivlinor nu när Wiesmann fått lägga ned.
Är du galen! Deras AJP motorer var ju fantastiska. Fulla med karaktär, karisma, fantastisk sång och ingen svängmassa. Racing,racing, racing! Dessutom verkar dom inte ens vara otillförlitliga. Får dom igång produktionen igen så får vi hoppas att dom fortsätter att använda dessa motorer. Jag var otroligt nära att köpa en Cerbera 4,5 i sommras men jag fegade ur:fyllisar
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Supermoto skrev:
Vill ha en trackday bil

Vad tror ni om en Renault Megane RS då?
Enligt http://www.supercarexperience.se/upplevelser/racing-school/ så är det "världens snabbaste framhjulsdrivna bil och en oerhört potent banbil."
Verkar gå lös på runt 90k för en 06a.
Annars finns ju Golf R32. 4WD och 250 hk. Funkar ju absolut som vardagsbil och borde väl göra bra ifrån sig även på bana?
Finns för runt 100-120 på blocket för 08or typ.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vad tror ni om en Renault Megane RS då?
Enligt http://www.supercarexperience.se/upplevelser/racing-school/ så är det "världens snabbaste framhjulsdrivna bil och en oerhört potent banbil."
Verkar gå lös på runt 90k för en 06a.
Annars finns ju Golf R32. 4WD och 250 hk. Funkar ju absolut som vardagsbil och borde väl göra bra ifrån sig även på bana?
Finns för runt 100-120 på blocket för 08or typ.

Renault går sönder folkvagnen är galet framtung.. och går sönder, Haldex och breda däck leder gärna till mycket understyrning.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Helt magiskt snygg gammal Japskärra Tallefjant!

En kompis pappa köpte en sådan bil på 90-talet. Den hade nog sett sina bästa dagar chassimässigt. Ett riktigt vrak att köra. Var kanske en drömbil för honom en gång i tiden, vad vet jag. Så såg jag den här videon för ett tag sedan. Rätt cool bil ändå faktiskt, vilket jag inte tyckte när min kompis pappa hade en. Lustigt hur man kan förändra sitt sätt att se på saker och ting.

Grymt motorljud!

http://www.youtube.com/watch?v=EO2y_-vpolA#t=25
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Renault går sönder folkvagnen är galet framtung.. och går sönder, Haldex och breda däck leder gärna till mycket understyrning.

Var och provkörde en R32 för ett par år sedan. Tänkte det kunde vara en mysig vinterkärra med V6an och fyrhjulsdriften. En ulv i fårakläder helt enkelt. Bilen levde inte upp till förväntningarna. Motorljudet kändes konstruerat, bilen upplevdes som tung. Den samtida Golf GTi versionen kändes minst lika snabb och var roligare att köra jämförelsevis. I slutändan litade jag inte på kvalitén på motor och drivlina. Blev inget köp. Ändå vill jag ge VW eloge som tog fram bilen. Att de vågade vara annorlunda.

Renault Megane RS blev rätt snabbt en populär bil bland banrävar. Förhållandevis billig och potent bil. Kan inte uttala mig om kvalitén på dem. Vad är det som går sönder på dem? Är de allmänt klent dimensionerad för det ägarna utsätter dem för? Tittar man på begagnat annonserna på blocket är det rätt uppenbart att många har haft sina bilar på bana och lagt mil t&r Nürburgring ett antal resor per säsong. Det är ju en förhållandevis billig bil att äga och krascha jämfört med en modernare GT3. Inte särskilt svårt att se varför de blev populära om man säger så.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Var och provkörde en R32 för ett par år sedan. Tänkte det kunde vara en mysig vinterkärra med V6an och fyrhjulsdriften. En ulv i fårakläder helt enkelt. Bilen levde inte upp till förväntningarna. Motorljudet kändes konstruerat, bilen upplevdes som tung. Den samtida Golf GTi versionen kändes minst lika snabb och var roligare att köra jämförelsevis. I slutändan litade jag inte på kvalitén på motor och drivlina. Blev inget köp. Ändå vill jag ge VW eloge som tog fram bilen. Att de vågade vara annorlunda.

Renault Megane RS blev rätt snabbt en populär bil bland banrävar. Förhållandevis billig och potent bil. Kan inte uttala mig om kvalitén på dem. Vad är det som går sönder på dem? Är de allmänt klent dimensionerad för det ägarna utsätter dem för? Tittar man på begagnat annonserna på blocket är det rätt uppenbart att många har haft sina bilar på bana och lagt mil t&r Nürburgring ett antal resor per säsong. Det är ju en förhållandevis billig bil att äga och krascha jämfört med en modernare GT3. Inte särskilt svårt att se varför de blev populära om man säger så.

Det som är kul med fransoserna är att de vågar och motorer behöver inte vara fy skam men i övrigt lämnar i regel annat att önska. En fransk bil, välj märke efter behag, kan ha så knepiga fel att man blir mörkrädd alt. tveksamt om det finns tillräckligt med blodtrycksmedicin tillgängligt. På den tiden jag skruvade hade pressbilar Clio Cup V6 inne och fifan vilken rolig bil, kool var den också... men så är den just fransk. Visst som ren bandräpare så har man förmodligen en högre acceptans för kortlivade slitagedelar men utan att ha erfarenhet av bil och bana så undrar jag om de inte är direkt farliga med tanke på hur mycket problem Svensson har med dem och hur det i sin tur skulle kunna utspela sig på bana... Just a thought.

Men för att svara på frågan vad jag anser "går sönder" så är det väl framvagnsdetaljer, styrleder, spindeleder, fjädrar (som i.o.f.s. ofta byts ut till coilovers i bansammanhang som istället rostar så att det låter) samt diverse elfel. Visserligen typsik 90-tals fördomar men man måste ändå undra hur i helsifyr man kan ha 3-8 olika färger för ett och samma kablage i en bil, då gäller det att ha svart bälte i elschema ska jag be o få tala om. Hurvida detta har blivit bättre på 2000-talet låter jag vara osagt.

Under hela mitt arbetsamma liv har jag alltid då och då hört kommentarer gällande franska bilar som "de har blivit bättre" även fast det alltid blivit motbevisat.

Folkvagn är en nagel i ögat också, de har råd att bygga dåliga bilar helt enkelt. Var ett jevla liv om deras service i slutet på 90-talet/början på 2000 vilket min tolkning är att de sålde, dessutom mycket, skräp och nu är de i samma sits igen. Fundera själv, helt fördomsfritt men en Passat från 2000 är en Afrika-bil idag.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Äntligen en ny film från TaxTheRich!


Hur mycket coolare än Ken Block är inte det där? Och kulissväxellådan, kulissväxellådan!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Äntligen en ny film från TaxTheRich!

Man kan inte låta bli att fundera på vad det är för lirare som ligger bakom. Bara man kör på samma ställe i alla filmerna med de olika bilarna behöver det ju inte nödvändigtvis vara en förmögen markägare/bonde som man leds att tro via miljöerna.

Vore lite surt att sätta en 288 GTO i väggen i ladan med tanke på bilens värde och att den inte finns i så många exemplar. Hade hellre sett mer utomhus scener personligen framför Ken Block inspirerad körning i cirklar. Dog-leg växellådan en skön detalj.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Man kan inte låta bli att fundera på vad det är för lirare som ligger bakom. Bara man kör på samma ställe i alla filmerna med de olika bilarna behöver det ju inte nödvändigtvis vara en förmögen markägare/bonde som man leds att tro via miljöerna.

Vore lite surt att sätta en 288 GTO i väggen i ladan med tanke på bilens värde och att den inte finns i så många exemplar. Hade hellre sett mer utomhus scener personligen framför Ken Block inspirerad körning i cirklar. Dog-leg växellådan en skön detalj.

Kanske är lukrativt att vara lantbrukare i England med tanke på Harry Metcalfe och hans bilpark som ju inte skäms för sig heller även om den inte är riktigt i klass med de här bilarna.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top