Visst har du rätt. Mitt yrke sedan över 20 år e den typen av bilar,å jag repeterar-handlar man det "rätt" så e avkastning från börsen för vanligt folk närmast patetiskt i jämförelse rent praktiskt.
Hojar däremot kan jag för lite om för att yttra mig över,men att -80 talare skulle vara för nya e rent nonsens ur bilperspektiv iaf.
Ta en bil som Mercedes 190 2.3 samt 2.5-16. Dvs svaret på tidiga BMW M3. En vettig sådan köpte man för 10 år sen för typ 15-20 lappar. Idag kostar en fin ledigt 100´. En tidig M3a i sin tur(som ju e en mkt sen 80 talare i huvudsak den med) e ju 150 loppor bara det står på hjul.
Mao gäller det rent logiskt prexiss som du e inne på att använda kristallkulan.
Som nämnts...tidiga Fizzer å Gixxer...tidiga Fireblades(förutsatt att vi inte talar slutkört skrot)
Låter iaf rimligt för min del att de kommer sticka i pengar.
Ligger en gammal Kawa 750 H2a ute på blocket fn...begärs 75´...tror knappast ngn tar den för de pengarna,å däri ligger väl lite av grejen med hojar. Vanliga hojar kommer aldrig närma sig de ekonomiska höjderna bilar gör. Eller,det låter iaf mig väldigt orimligt.
Har själv ngr gamla Camaro -69;or ståendes. Den ena en riktig specialare,å värderad som den står till 500´. En bil jag när det begav sig betalade knappa 50´för kan jag säga.
Däremot...exemplet du tar upp med Pantera. Haft ngr stycken å jag vill nog mena att vettiga,användbara ex legat ekonomiskt mkt stilla i Sverige. 300´då...å det e ung vad samma bil kostar idag om vi talar en L eller GTS eller ngt liknande. Grupp 3 bilarna naturligtvis ngt dyrare å de gt5 breddade i sin tur...beror nog mkt på vilket grundchassie.
Tjena !
Ja, Det är nog så att bilar är "enklare" då det riktar sig mot massorna.
Det verkar som att de stiger betydligt snabbare i pris än hojar dessutom. Vad det nu beror på.
Nu var ju frågan om hojar kunde/kan göra samma resa. Och jag tror vi närmar oss ngn slags mainstream inställning, Att det går, Men är svårt och att kostnaderna kommer äta upp mkt. Precis som förvalta kapital också gör förvisso.
Panterorna som nämndes i artikeln jag läste beskrevs aldrig. Men det stod att Panteror skeppas runt hela jorden idag om de är i bra skick.
Det var ju en amerikansk tidning, Och de nämnde att man enkelt köpte en fin pantera för runt 100` i Staterna i mitten på 90-talet, Som nu säljs framförallt till europa för 3-400`. Kommer själv ihåg att det fanns flera fina Panteror i sverige på den tiden runt 100-150`.
Frågan är ju vilka hojar som blir motsvarigheten till de exempel du nämner. MB 2,5 16, M3, etc. ?
Mercorna du nämner har ju en avkastning på nästan 1000%.
exkl kostnader då.
Direkt översatt kanske vi pratar om just specialare som SP modeller alt småserie hojar som nämnts. Typ Bakker, Bimota, Bullen, m fl
Det är uppmuntrande att läsa ditt inlägg ivf.
Själv funderar jag på att köpa en Honda NSX som skoj investering.
Mvh
Jag bygger min pensionsförsäkring på att spara äldre hojar, har samlat i ett tiotal år och gissar att utveckling har varit god jämfört med börser och liknande. För att få god utdelning så är nog första kravet att det ska vara billigt när det köps. För att få tag i en sådan knarr så gäller det att vara snabb och inte tveka, om cykeln finns på andra sidan Sverige och det är kväll så åker man om priset är rätt. Dagen efter är den såld till någon annan eller vilket är vanligt någon har bjudit mer.
Marknaden på cyklar i Sverige är bra med många billiga cyklar vilket innebär att det är köparens marknad, att sälja här är kasst. Exempelvis så finns det en Z1000R på blocket se länk nedan. Den har ganska högt pris i Sverige men om den är så fin som den ser ut och alla delar finns med så är modellen värderad till dubbla och trippla i USA och Tyskland och säkert andra länder utöver dessa. Även den Bakker som har nämnts i tråden är nog maxad i pris här men i Europa kan man få mer.
Tips på cyklar som jag tror ökar i värde är GSX1100R olika årsmodeller då kulten kring dessa är stor jamfört med t ex FZR eller ZZR som visserligen var snabbare men saknar utstrålningen. Om man vill skapa en samling så är de fyra turbohojarna något som skulle gå att få ihop för ca 50-80 tusen, borde vara en sund investering men Kawasakin är nog svårfunnen.
RD350 nämns från början men i England så är priserna rejält höga på dessa, särskilt tidiga utan YPVS vilket är en i Sverige helt ointressant modell för nästan alla. Anledningen är nog att det var en populär modell som ny och många vill ha en igen. Förövrigt så är inte alltid ovanlighet en bra sak då det faktiskt verkar som att ju populärare modellen var från början desto fler vet vad det är och vill ha en, kanske drömde om en eller hade när ungdomen forfarande var något som pågick.
Det bästa är ändå att även om de inte skulle öka så mycket i värde så bara att ha dem är värt massor för mig i alla fall. Jag samlar på gamla racers så om du har en stående så hör av dig.
http://www.blocket.se/dalarna/Kawasaki_Z1000_R2_34091336.htm?ca=11&w=3
Hej !
Tack för intressant inlägg. Du har väl tageit det ett par steg längre än jag tänkt mig. Har inget bra förvaringsalternativ ännu. Men skulle jag hitta rätt "lada" på landet, Så skulle jag kunna tänka mig att göra som du.
Dina förslag påminner om mina egna ideer, Även om jag tror mer på 750n vad det gäller GSXRen. Men å andra sidan är de första årsmodellerna av 1100an mkt prisvärd just nu. Och det finns knappt några orginalare att få tag på redan nu.
Mvh
... annars finns det en rd500 på blocket som inte är så dyr.
Hej !
RGVn såg ju äckligt fin ut. Är det en annons du hittat eller ?
TLR är ju en udda best alltså. Den ser så pass udda ut att den kanske blir just en klassiker ngn gång. Men jag tror det kommer bli en längsam ökning på den. Kan ej förklara varför dock...