Ja,en NSX kan vara en vettig placering. EN gammal vän till mig har ägt en ngr år nu...dags att sälja(hus,kotte osv)å han har väl iofs kanske inte gått fram ngr mängder på det men det har gått fram iaf. Finns nog vettigare placeringar än NSX vad vidare e om man ser det så.
Mitt arbete e alltså att banka å skruva i den formen av bilar-så det inte missförstås. Handla med skiten får andra göra,jag har mitt på det torra,utan det jag gör e alltså de praktiska arbetena med dem. Levt av det i över 20 år.
Sant e som sagts ovan att den världen e ganska specifik. Lite snårskog,så förslagsvis ägnar man en del tid åt att bli up to date med den innan man lägger ut en spänn. Ägna mao det första året till att läsa vad du behöver. Stämma av med verkstäder där man arbetar med den typen av bilar osv. Vidare e Sverige lite unikt pga det rent enorma motorintresse som finns/capita. Gör att bilar som e mkt hett eftertraktade här kan vara precis värdelösa i jmfrl i resten av europa men betinga jättestålar i England,USA eller sydamerika.
Ex.
Känner en riktig tomte utanför Gbg som specialiserat sig på gamla rollsar,bentleys osv. En äldre man som idag lever på att vrida till den typen av bilar å sälja. Sverige e INTE hans marknad,men i tex England/Skottland osv finns uppenbarligen kunder till hans alster å det e inga småpengar som omsätts.
Tror det största kruxet med hojar i sammanhanget e den begränsade mängden kapital i sammanhanget. Dvs,mkt få hojar trillar upp emot 200´å uppåt i beggat skick. Iom det lämnar det begränsad marginal hur du än vänder å vrider på det.
Kikar vi på raggarmarknaden e den i Sverige..märklig. Kunderna på den typen av bilar e oftast människor som ägde en när de fyllt körkort-eller drömde om en. Då var de billiga. Idag e samma människor 40+ å normalt stadda vid kassa vilket drivit upp priserna överlag.
Rejält många gånger åxå.
Det som gör Sverige märkligt i sammanhanget e att vi inte gör ngn större åtskillnad på just det med modell.
Jag kan tex mkt väl förstå varför en gammal Q eller R kodad Mustang Mach1 kostar pengar(sk Cobra jet resp Super cobra jet) men det lustiga med Sverige e att även en vanlig M kod å liknande kan kosta löjliga summor den med.
Samma....COPO,Z-28,SS camaros...men problemet e att folk överrenoverar en gammal vanlig sportcoupe...åsså kostar den nära nog detsamma.
Så e det ENBART i Sverige. I alla andra länder där intresset finns är det en STOR skillnad i prisbild dem emellan som vi av ngn anledning saknar.
Mycket märkligt.
Tar vi sen de klassiska europeerna så finns det fler sådana än man orkar räkna å där däremot e det bara specialarna som räknas. Eller,i mkt större grad iaf.(BMW CSL osv som exempel)
Att där kommer en "japan kult" vad gäller prestanda hojar tror jag du kan ta till banken. Frågan e när å frågan e vad den kommer betyda ekonomiskt.
Jag har för en ingen aning iaf.
70-75´för en gammal RD500 i nyskick eller helrenoverad KH750?
Ptja....kanske,men det står knappast på ekonomiskt säker mark ÄN så länge. En gissning e att det tar nog runt 10 år till för det.
Mitt arbete e alltså att banka å skruva i den formen av bilar-så det inte missförstås. Handla med skiten får andra göra,jag har mitt på det torra,utan det jag gör e alltså de praktiska arbetena med dem. Levt av det i över 20 år.
Sant e som sagts ovan att den världen e ganska specifik. Lite snårskog,så förslagsvis ägnar man en del tid åt att bli up to date med den innan man lägger ut en spänn. Ägna mao det första året till att läsa vad du behöver. Stämma av med verkstäder där man arbetar med den typen av bilar osv. Vidare e Sverige lite unikt pga det rent enorma motorintresse som finns/capita. Gör att bilar som e mkt hett eftertraktade här kan vara precis värdelösa i jmfrl i resten av europa men betinga jättestålar i England,USA eller sydamerika.
Ex.
Känner en riktig tomte utanför Gbg som specialiserat sig på gamla rollsar,bentleys osv. En äldre man som idag lever på att vrida till den typen av bilar å sälja. Sverige e INTE hans marknad,men i tex England/Skottland osv finns uppenbarligen kunder till hans alster å det e inga småpengar som omsätts.
Tror det största kruxet med hojar i sammanhanget e den begränsade mängden kapital i sammanhanget. Dvs,mkt få hojar trillar upp emot 200´å uppåt i beggat skick. Iom det lämnar det begränsad marginal hur du än vänder å vrider på det.
Kikar vi på raggarmarknaden e den i Sverige..märklig. Kunderna på den typen av bilar e oftast människor som ägde en när de fyllt körkort-eller drömde om en. Då var de billiga. Idag e samma människor 40+ å normalt stadda vid kassa vilket drivit upp priserna överlag.
Rejält många gånger åxå.
Det som gör Sverige märkligt i sammanhanget e att vi inte gör ngn större åtskillnad på just det med modell.
Jag kan tex mkt väl förstå varför en gammal Q eller R kodad Mustang Mach1 kostar pengar(sk Cobra jet resp Super cobra jet) men det lustiga med Sverige e att även en vanlig M kod å liknande kan kosta löjliga summor den med.
Samma....COPO,Z-28,SS camaros...men problemet e att folk överrenoverar en gammal vanlig sportcoupe...åsså kostar den nära nog detsamma.
Så e det ENBART i Sverige. I alla andra länder där intresset finns är det en STOR skillnad i prisbild dem emellan som vi av ngn anledning saknar.
Mycket märkligt.
Tar vi sen de klassiska europeerna så finns det fler sådana än man orkar räkna å där däremot e det bara specialarna som räknas. Eller,i mkt större grad iaf.(BMW CSL osv som exempel)
Att där kommer en "japan kult" vad gäller prestanda hojar tror jag du kan ta till banken. Frågan e när å frågan e vad den kommer betyda ekonomiskt.
Jag har för en ingen aning iaf.
70-75´för en gammal RD500 i nyskick eller helrenoverad KH750?
Ptja....kanske,men det står knappast på ekonomiskt säker mark ÄN så länge. En gissning e att det tar nog runt 10 år till för det.