Sporthojsklassiker som investering. Diskussion önskas !

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Ja,en NSX kan vara en vettig placering. EN gammal vän till mig har ägt en ngr år nu...dags att sälja(hus,kotte osv)å han har väl iofs kanske inte gått fram ngr mängder på det men det har gått fram iaf. Finns nog vettigare placeringar än NSX vad vidare e om man ser det så.

Mitt arbete e alltså att banka å skruva i den formen av bilar-så det inte missförstås. Handla med skiten får andra göra,jag har mitt på det torra,utan det jag gör e alltså de praktiska arbetena med dem. Levt av det i över 20 år.

Sant e som sagts ovan att den världen e ganska specifik. Lite snårskog,så förslagsvis ägnar man en del tid åt att bli up to date med den innan man lägger ut en spänn. Ägna mao det första året till att läsa vad du behöver. Stämma av med verkstäder där man arbetar med den typen av bilar osv. Vidare e Sverige lite unikt pga det rent enorma motorintresse som finns/capita. Gör att bilar som e mkt hett eftertraktade här kan vara precis värdelösa i jmfrl i resten av europa men betinga jättestålar i England,USA eller sydamerika.
Ex.
Känner en riktig tomte utanför Gbg som specialiserat sig på gamla rollsar,bentleys osv. En äldre man som idag lever på att vrida till den typen av bilar å sälja. Sverige e INTE hans marknad,men i tex England/Skottland osv finns uppenbarligen kunder till hans alster å det e inga småpengar som omsätts.

Tror det största kruxet med hojar i sammanhanget e den begränsade mängden kapital i sammanhanget. Dvs,mkt få hojar trillar upp emot 200´å uppåt i beggat skick. Iom det lämnar det begränsad marginal hur du än vänder å vrider på det.

Kikar vi på raggarmarknaden e den i Sverige..märklig. Kunderna på den typen av bilar e oftast människor som ägde en när de fyllt körkort-eller drömde om en. Då var de billiga. Idag e samma människor 40+ å normalt stadda vid kassa vilket drivit upp priserna överlag.
Rejält många gånger åxå.
Det som gör Sverige märkligt i sammanhanget e att vi inte gör ngn större åtskillnad på just det med modell.
Jag kan tex mkt väl förstå varför en gammal Q eller R kodad Mustang Mach1 kostar pengar(sk Cobra jet resp Super cobra jet) men det lustiga med Sverige e att även en vanlig M kod å liknande kan kosta löjliga summor den med.
Samma....COPO,Z-28,SS camaros...men problemet e att folk överrenoverar en gammal vanlig sportcoupe...åsså kostar den nära nog detsamma.
Så e det ENBART i Sverige. I alla andra länder där intresset finns är det en STOR skillnad i prisbild dem emellan som vi av ngn anledning saknar.
Mycket märkligt.

Tar vi sen de klassiska europeerna så finns det fler sådana än man orkar räkna å där däremot e det bara specialarna som räknas. Eller,i mkt större grad iaf.(BMW CSL osv som exempel)

Att där kommer en "japan kult" vad gäller prestanda hojar tror jag du kan ta till banken. Frågan e när å frågan e vad den kommer betyda ekonomiskt.
Jag har för en ingen aning iaf.
70-75´för en gammal RD500 i nyskick eller helrenoverad KH750?
Ptja....kanske,men det står knappast på ekonomiskt säker mark ÄN så länge. En gissning e att det tar nog runt 10 år till för det.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
En fotnot i sammanhanget e att just det stora motorintresset per capita i Sverige gör att vi internationellt sett skapar välansedda renoveringar. Mao håller renoverade fordon i detta landet internationellt sett ganska hög klass.
Tiden när man ägnade sig åt "PP-100 reparationer" i detta landet e förbi sedan länge.
Kort sagt,man skall ställa stora krav på objektet innan pengar byter ägare. En bil eller hoj som verkligen e renoverad tål att synas i skarvarna.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Tror det största kruxet med hojar i sammanhanget e den begränsade mängden kapital i sammanhanget. Dvs,mkt få hojar trillar upp emot 200´å uppåt i beggat skick. Iom det lämnar det begränsad marginal hur du än vänder å vrider på det.

Precis.

Det är nog det som är problemet om man vill tjäna pengar på hojar. Även om man lyckas pricka rätt med investeringarna blir det i slutändan ändå inga större pengar. Speciellt inte om man tar med inflationen i beräkningen.

Om man däremot har ett rejält startkapital att börja med kan man med bra kunskaper och lite tur tjäna grova pengar på att investera i dyra bilar. Eller som det allmänt brukar uttryckas: Det är den första miljonen som är kruxet, sedan går det av sig själv om man sköter sina kort väl.
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille


Ojjoj !

Den väckte ju ngt inom en !
Fan alltså.

Precis.

Det är nog det som är problemet om man vill tjäna pengar på hojar. Även om man lyckas pricka rätt med investeringarna blir det i slutändan ändå inga större pengar. Speciellt inte om man tar med inflationen i beräkningen.

Om man däremot har ett rejält startkapital att börja med kan man med bra kunskaper och lite tur tjäna grova pengar på att investera i dyra bilar. Eller som det allmänt brukar uttryckas: Det är den första miljonen som är kruxet, sedan går det av sig själv om man sköter sina kort väl.

Tjena !

Ja, det verkar vara så. Har kollat runt lite mer på engelska classic hoj säljare och försökt minnas lite priser från förr.

Ska det bli ngt riktigt klirr i kassan vid pension blir det til att köpa ett helt knippe hojar. Så kapitalinsatsen för hojar blir ofrånkomligt mkt högre än om man köpte en bil för låt säga 30`.

Lite trist känns det att det verkar ligga till så.
Man får nog se det som att man har en fantastisk hobby som man kan tjäna en del pengar på, Dock ej bli rik på Som med bilar.

Jag är dock ff ganska övertygad om att det går att pensionsspara på det här sättet. Man får nog sänka ambitionsnivån en del bara.

Mvh
 
Last edited:

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Här e annars en godbit om man tycker om dessa, bör dra i värde om den få vara org i 20år framot.

http://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_H2A__73_34783638.htm

Men skulle vara roligare med en org H3a

Annars e de ju ex motop gp hojar men då pratar man ju om kanske 800000-1.2 mille , då är de en del pengar som sakt som inte random swe har råd med.

Tjena !

En kollega som bor i tyskland har en H3a han har sparat sen han tog körkortet.Det var hans andra hoj. Han har haft den i 31 år och den är i nyskick. Han tar ut den på ngn träff då och då bara.

Frågade förra året vad han skulle ha för den. Han sa bara, in your dreams haha.

Kawas trepipar lär bli dyrare och dyrare. Redan samlarhojar.
Suzukis större tvåtaktare har inte alls hängt med i det rejset.
Är det för att de är så mkt mer civiliserade tro ?
Jag gissar det. Kaworna var ju sin tids värstingar.

Denna dök upp då jag surfade runt idag. Borde inte bli billigare om ett par år.

http://www.blocket.se/halland/Ducati_34776177.htm?ca=23_2&w=2

Ja, Paso är ff skitbilliga. Har sett flera i den prisklassen på sistone.
Tror den kommer att bli kultförklarad förr eller senare.
Bara en tidsfråga.

Den faller in under idèn om att ha ett större garage eller lokal där man kan samla på hojar. Hittar jag en sån lösning vad det lider ska jag definitivt kolla på en Paso.

Mvh
 
Last edited:

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Jag har köpt en RG(V)500 Replica som "investering". Jeg har ikke nogle planer om at skulle køre på den, eller jo... 2 bandage på mandag och tisdag på Knutten (nästa vecka). Derefter kommer den till att står igjen om der ikke er nogle der vil handle :)

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=54750

For mig var det kun 2takt som kunne være interessant men jeg har også andre hojar jeg kigger på:

Honda CBX1000 (6cyl)
Nico Bakker Suzuki
Martin Kawasaki Z900 (alternativt 100% original Z900)
Rickman Honda CB750
Dunstall Triumph
Norton Commando 850
Suzuki GT750

Disse er lidt ældre och hvis det SKAL være en 80-tals hoj, så skal det være en Suzuki GSXR 750 från 85

Om ni kender nogle som har disse hojar till salu, please let me know :tummenupp
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
En anledning att hojar är knepigare investeringsobjekt torde vara, att de grånade män med feta plånböcker som kallas köpare, inte riktigt är i skick längre att köra motorcykel. Även samlarobjekt vill man ju kunna ta sig en svängom med, och det är naturligtvis lättare med bil än hoj.
 

desmo79

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Norrköping
Hoj
MuZ Scorpion Sport -95, Ducati 748 SP -95
En anledning att hojar är knepigare investeringsobjekt torde vara, att de grånade män med feta plånböcker som kallas köpare, inte riktigt är i skick längre att köra motorcykel. Även samlarobjekt vill man ju kunna ta sig en svängom med, och det är naturligtvis lättare med bil än hoj.

Sedan får vi inte glömma att det inte är givet att de äldre herrarna om 20 år har mc-kort.. Så även om de drömde om den Fireblade när de var 15 så tog de aldrig körkortet. Därmed har de inte möjligheten att köpa sin drömhoj senare i livet..
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Att där kommer en "japan kult" vad gäller prestanda hojar tror jag du kan ta till banken. Frågan e när å frågan e vad den kommer betyda ekonomiskt.
Jag har för en ingen aning iaf.
70-75´för en gammal RD500 i nyskick eller helrenoverad KH750?
Ptja....kanske,men det står knappast på ekonomiskt säker mark ÄN så länge. En gissning e att det tar nog runt 10 år till för det.

En helrenoverad KH750 för 75 är ruskigt billigt. En skapligt renoveringsobjekt går för runt 50-60 (den H2a som låg på blocket iförrgår för 35 får betraktas som gratis). Nu snackar vi visserligen om en renovering beståendes av läskigt mycket NOS-prylar som driver iväg priset, men ändå är välinvesterade (sålänge merparten av hojen renoveras med NOS, där det går).
RD500 har jag ingen koll på, men där kan jag tänka mig att 70 är lite i överkant, om vi inte tar MC-varuhusets ex som knappt gått något.

Som kuriosa är jag på jakt efter ett NOS avgas till min Z1000 -77. Dock börjar jag bli tveksam när jag såg gårdagens auktionsslut på ebay.de för ett NOS.

Om ni kender nogle som har disse hojar till salu, please let me know :tummenupp

^^

Hehe.

Men skulle vara roligare med en org H3a

H3a? Du blandar inte ihop den med en H1 (500cc). Dock är 750:n mer eftertraktad.



Edit: Annars tycker jag det är rätt ghey att samla på sig udda dyrare hojar. Inte alls så koolt.
 
Last edited:

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
En anledning att hojar är knepigare investeringsobjekt torde vara, att de grånade män med feta plånböcker som kallas köpare, inte riktigt är i skick längre att köra motorcykel. Även samlarobjekt vill man ju kunna ta sig en svängom med, och det är naturligtvis lättare med bil än hoj.

Haha, Point taken. :tummenupp

Sedan får vi inte glömma att det inte är givet att de äldre herrarna om 20 år har mc-kort.. Så även om de drömde om den Fireblade när de var 15 så tog de aldrig körkortet. Därmed har de inte möjligheten att köpa sin drömhoj senare i livet..

Ännu en hypotes som kan stämma...

Se om du kan hitta någon MV agusta att rusta upp..


Tjena !

Både för dyrt och jag är en ambitös amatör vad det gäller mek.
Givet tips annars.
 
Last edited:

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Jag har köpt en RG(V)500 Replica som "investering". Jeg har ikke nogle planer om at skulle køre på den, eller jo... 2 bandage på mandag och tisdag på Knutten (nästa vecka). Derefter kommer den till att står igjen om der ikke er nogle der vil handle :)

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=54750

For mig var det kun 2takt som kunne være interessant men jeg har også andre hojar jeg kigger på:

Honda CBX1000 (6cyl)
Nico Bakker Suzuki
Martin Kawasaki Z900 (alternativt 100% original Z900)
Rickman Honda CB750
Dunstall Triumph
Norton Commando 850
Suzuki GT750

Disse er lidt ældre och hvis det SKAL være en 80-tals hoj, så skal det være en Suzuki GSXR 750 från 85

Om ni kender nogle som har disse hojar till salu, please let me know :tummenupp

Tjena !

Den sista du nämner har jag redan. Så där sitter jag lugn. Bara fortsätta pyssla om och byta ngn smågrej då och då om man hittar ngn del på nätet.

De andra hojarna du räknar upp är alla fina och redan samlar objekt.
Tror man kan köpa vilken som av dem och se värdet stiga långsamt.

Lite OT nu, Men du bor i Manila ?
Scuba diver+Philippines=dykning ???

Jag är inte i den svängen men jag åker till philipinerna ett par gånger om året. Bor i peking så det är nära och billigt att åka över.

Mvh
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille

Såg den oxå nyss.

Dock för mkt mekk för min del.
Och det är skrapat och trasigt lite här och där på kåporna.

Men den är nog ändå prisvärd för den som kan mekka till den och sen kan hitta lite kåpor till den. Alt laga/lacka till dom.

Sitter många fina orginaldelar kvar på den och vissa grejor ser ut att vara i gott skick.
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Jag ska iaf spara min GSXR1100 -92 oavsett om den blir värd massor med deg eller inte, utan mest för att cykeln är i sjukt fint skick och har lite mil o få ägare.
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top