Ämne: Sporthojsklassiker som investering.
Jo! inte var det därför garaget blev fullt med hojar. Det var ju för glädjen och känslan som dessa äldre hojar förmedlar, 80-talet när man var 30 år å lite till. Höll på med annat och varken tid eller pengar fanns till en mc-hobby. En och annan hoj har väl passerat på 80 och 90 talet men det har egentligen inte funnits tid till mc-hobby. 1:a hojperiod 1966 till ca 1976....
Slutet på 1998, tid fans så en drömhoj Hondas CB1100R 1982 kom in i mitt liv. 3800:mil och 38500.- pengar. Har varit i trafik sedan dess, mätaren klättrar emot 9500 mil. Långresor till Brno Moto:GP, 2 resor till Isle of Man och klubbträff i södra Tyskland annars mest hemmavid. En kamrat sålde förra hösten en precis likadan 63000.-- och det var ochså en hoj han kört lite med de senaste 20 åren.
Om vi inte kört våra hojar hade vi i Europa fått i dagsläget över 100000.-- för dessa då lågmilare orörda.
Men vi har haft/har kul med dessa våra favoriter och det kostar inget.........
NS400R, RD500, VF1000R sålde jag utav förra året, körde dem lite till och ifrån. Garagekostnader å försäkring, är helnöjd, är ju tycker jag en gammal knutte. Njutit och tjänat en liten slant!
Bygga upp en samling: 1988-2002 homologiseringshojar WSBK. Har ju i rask takt fyllt garaget med dessa uddahojar, försökt intala mig varje gång att köpet var till rätt pris för stunden och att om jag ändrar mig får jag pengarna tillbaka. Ska jag vara ärlig så kanske det inte alltid är så, men är hojarna väldigt osynliga på europas säljmarknader har man ju till slut inga val som köpare!
Samlingen e inte helt komplett, kommer väl aldrig bli en Bimota Tesi i samlingen. Jättedyr..... skulle köpt den för 20 år sedan, så är det!
Sälja utav samlingen, om några år har jag passerat 70 år, kommer en orka med att få till ett bra resultat på .... investeringen eller samlingen vill jag säga ..... eller är en senil glömsk och lite orkeslös inför jobbet då tror jag man kan säga att det blir svårt! tjäna en slant. Många faktorer spelar in!
En kamrat har nyligen sålt ett gäng hojar till en ex-bilkille, Italienska lyxbilar. Han tröttna på de jättedyra 4-hjulingarna och kikar på lite uddahojar. Betala bra och vill ha fina ex!
Själv var jag i ett hobbygarage för ett halvår sedan, ett gäng hojar och några fina bilar i ett garage som liknade ett stort finrum. Han var trött på det och även trött på tanken på jobbet att sälja dem en och en. Motorcycklarna hade stått "still" i över 10 år !!!!!! Han åkte runt under 2 års tid och provkörde/köpte dessa hojar, riktigt vad planen var vet jag inte. Han tyckte väl det var bättre än pengar på banken. Efter 11 år vet han att det var fel. Äldre, ingen direkt arvtagare som kunde hjälpa till, låsta bromsar på alla, förgasarknas, gamla däck, inga batterier, obesiktigade, osv. Det var bekanta hojar för mig, pensionär å lite tid över. Snabb överblick, förhandling, paketpris 8 hojar! Ska väl inte vara så svårt. Ok inte så svårt, men sikken tid det tar i pensionärstempo, började se över alla bromsar och lite läckande gafflar. Så nu e de flyttbara. Började med den som såg minst bra ut....... å nu 4 månader efter e jag inte klar med den!!! Trodde kanske jag skulle kunna sälja dem i år och få lite pröjs för jobbet???
2 hojar fungerade finemang, sett ur alla perspektiv. 1 är snart klar för bilprovningen. 5 kvar! Investering? Tjäna en snabb slant?? förlust........ NEJ!
Kul, ja! Härlig tid i garaget, ja! Hål i plånboken, ja! Kunde jag inte sålt dem med bara lite arbetsinsats? JO!
Hoj.... köpa? Inte så svårt!
Hoj.... sälja? Inte helt lätt!
Hoj.... sälja? Tjäna pengar på den. Någon, några hojar... ok!
Hoj.... som hobby i större köpa/sälja volymer, blir ju ett helt jobb. Lön då?
Köpa en hoj billigt, sälja dyrt, tjäna pengar. Tjäna pengar e skattepliktigt...... så då måste en ha koll för att göra avdrag för kostnader. Då blir det lite jobb! Toyman