Sporthojsklassiker som investering. Diskussion önskas !

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Jaha, Då var andra "investeringshojen" inköpt.

Blev en likadan som jag har redan. 1985 gsxr 750.
Lite tråkigt kan tyckas, Men i och med att jag haft en innan har jag redan hunnit samla på mig en del riktigt fina orginal delar som ligger i lådor.

Kan nu plocka ihop en hoj som blir mint condition och en som får ett mkt bra brukskick. Samt en del delar över. Som Hjul, kåpor, tank mm.

Kommer lägga de finaste delarna i förvaring och köra med de ngt sämre delarna då hojarna luftas. På så sätt kan jag alltid få ihop minst en cykel i superskick.

Köper nog ännu ett objekt till höst. Då blir det nog inte en blåvit gixxer 85a. Lite variation måste man ju ha.

Vi får väl se i framtiden om investeringen blev bra. Om vi ff sitter och skriver här då.....

Mvh
 

Bifogat

  • IMG_1403.jpg
    IMG_1403.jpg
    217.6 KB · Visningar: 96
  • IMG_1402.jpg
    IMG_1402.jpg
    226.8 KB · Visningar: 97
  • mygixxer1.jpg
    mygixxer1.jpg
    201.6 KB · Visningar: 114
  • mygixxer2.jpg
    mygixxer2.jpg
    165.7 KB · Visningar: 115

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Vad tror vi om en Panigale?

Det ryktas om att Ducatis nästa superbike blir en V4 - alltså slutet av V2 eran för superbiken. Borde på något sätt bli eftertraktat att äga den senaste (bästa?) V2:an från Ducati (1299:an).
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Vad tror vi om en Panigale?

Det ryktas om att Ducatis nästa superbike blir en V4 - alltså slutet av V2 eran för superbiken. Borde på något sätt bli eftertraktat att äga den senaste (bästa?) V2:an från Ducati (1299:an).

Det är bara fordon som det redan som nya är större efterfrågan än tillgång på som kan öka i pris direkt eller inom en inte allt för lång framtid. Men då gäller det att den knappt är använd, helst inte alls. Det som stiger bäst i pris är äldre hojar som har ett nostalgivärde och samtidigt inte är för dyra så att många har råd att köpa dem och krigar om att få ta över.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad tror vi om en Panigale?
Det ryktas om att Ducatis nästa superbike blir en V4 - alltså slutet av V2 eran för superbiken. Borde på något sätt bli eftertraktat att äga den senaste (bästa?) V2:an från Ducati (1299:an).

I Motorrads 5000 mila test av Ducati 1199 Panigale så får den 38 poäng
(de bästa hojarna har fått över 80 poäng)
och kommer på plats 42 av 44 testade hojar.
Det mest anmärkningsvärda är att den är den dyraste hoj Motorrad någonsin kört 5000 mil med.
Driftkostnad 2,01 kr per km.
Exklusive värdeminskning och bensin.

Kostnad 2,01 kr per km kan jämföras med liknande sporthojar i Motorrads test.
Aprilia RSV4 R 1,29kr/km
Kawasaki ZX-10R 1,23kr/km
Suzuki GSX-R 1000 1,14kr/km
Honda Fireblade 1,29kr/km

Själv skulle jag inte vilja ha en Panigale med läckande Öhlins framgaffel hängande på väggen.
Läckande Öhlins framgaffel är något jag sett i depån vid en bankörning på en 1 år gammal Panigale.

Ett annat problem i dagens hojar är all elektroniken.
Den kommer döda hojarna när den lägger av.
Vilket innebär att hojar från 1950-talet kommer att gå och starta 2050.
Men jag ställer mig tvivlande till att en hoj från 2017 går att starta 2050.

Överhängande risk att tex kondensatorer i elektroniken är slut.

Men är du duktig på elektronik, kan du ju bygga reservdelar / elektronik själv när det inte längre finns reservdelar !

Hörde en ingenjör som jobbade med självstyrande bilar.
Han tyckte ett problem var att de komponenter man använde, t.ex. kameror var konstruerade för mobiler och paddor med en beräknad livslängd på 2 till 3 år.
(Det tycker inte jag är något problem, man byter ju både olja och oljefilter i moderna bilar. Bara att byta all elektronik också vart 3e år ! :)

Men smaken är olika ! Själv skulle jag gärna tänka mig en Aprilia RSV4 R, den första(?) 1000cc sporthojen med V4 motor !
 
Last edited:

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
1299R kanske, svårt att avgöra. Alla R-modeller är väl egentligen att föredra som samlingsobjekt eftersom väldigt få produceras.

I min värld kom dock skiftet redan vid Panigale-generationen, Första Ducaudi producerade hojen och då man gick över till våtkoppling och kamkedja. Med det sagt så menar jag inte på att det är en dålig hoj på något sätt. Hade gärna velat ha en 1299S/R :kär

Torrkoppling 'fo life tho! :tuttar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är bara fordon som det redan som nya är större efterfrågan än tillgång på som kan öka i pris direkt eller inom en inte allt för lång framtid. Men då gäller det att den knappt är använd, helst inte alls. Det som stiger bäst i pris är äldre hojar som har ett nostalgivärde och samtidigt inte är för dyra så att många har råd att köpa dem och krigar om att få ta över.

RD350 gick det väl tretton på dussinet en gång i tiden men de är ändå starkt efterfrågade idag. Samma med gamla Puch Dakota är orimligt högt värderade.

Det räcker nog att det en gång i tiden varit fordon som tonåringar drömt om och helst inte haft råd att köpa förrän de är medelålders gubbar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Panigale tror jag är för ny och den kommer nog falla i värde ytterligare ett tag innan de vänder uppåt och när den dagen kommer så bryr sig ingen om en läckande framgaffel.

Läckande framgaffel är väl för övrigt priset man får betala i jakten på låg friktion i gaffeln och när den dagen kommer så bidrar det bara till charmen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det man skall försöka leta efter är något som är billigt idag och är 5-10 år gammalt så man tycker det mest är gammalt skrot. Typexemplet i modern tid är väl R1 1998 i röd/vitt, de såldes för småpengar 2004-2010 när de bara var några år gamla slutkörda sporthojar. Ett annat exempel är Aprilia RS250 när man la ner klassen SP250 . Fanns precis hur många cyklar som helst med gatkåporna nya i bubbelplast, du fick en för 15kkr. Idag betalar 2-t nördarna bortåt 50kkr för en frisk.

Man kan ju se värdeutvecklingen över tid på samlarhojar sammanfaller med ägarnas ålder. 50-60 tals brittiska hojar som varit heta samlarobjekt hos generationen födda 1940-1950 kostade kring millenieskiftet betydligt mer än vad de gör idag. För idag börjar ägarna bli gamla och vill sälja sina samlarobjekt samtidigt som generationen födda 1970- är totalt ointresserade av en BSA Goldstar Clubman.

Så jag räknar kallt med att fynda mig en Seeley G50 och Norton Manx samt en träbåt om 15 år.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag får väl sitta och ruva på min R1-06 i fint skick tills alla inser att det är den bästa (sista) årsmodellen från en era när motorcykelkörning var analog och inte styrdes av datorer och elmotorer, samt dessutom den snyggaste som gjorts hittills. Sedan ska jag håva in storkovan och köpa mig en RD350 för pengarna :).
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Ämne: Sporthojsklassiker som investering.

Jo! inte var det därför garaget blev fullt med hojar. Det var ju för glädjen och känslan som dessa äldre hojar förmedlar, 80-talet när man var 30 år å lite till. Höll på med annat och varken tid eller pengar fanns till en mc-hobby. En och annan hoj har väl passerat på 80 och 90 talet men det har egentligen inte funnits tid till mc-hobby. 1:a hojperiod 1966 till ca 1976....

Slutet på 1998, tid fans så en drömhoj Hondas CB1100R 1982 kom in i mitt liv. 3800:mil och 38500.- pengar. Har varit i trafik sedan dess, mätaren klättrar emot 9500 mil. Långresor till Brno Moto:GP, 2 resor till Isle of Man och klubbträff i södra Tyskland annars mest hemmavid. En kamrat sålde förra hösten en precis likadan 63000.-- och det var ochså en hoj han kört lite med de senaste 20 åren.

Om vi inte kört våra hojar hade vi i Europa fått i dagsläget över 100000.-- för dessa då lågmilare orörda.
Men vi har haft/har kul med dessa våra favoriter och det kostar inget.........

NS400R, RD500, VF1000R sålde jag utav förra året, körde dem lite till och ifrån. Garagekostnader å försäkring, är helnöjd, är ju tycker jag en gammal knutte. Njutit och tjänat en liten slant!

Bygga upp en samling: 1988-2002 homologiseringshojar WSBK. Har ju i rask takt fyllt garaget med dessa uddahojar, försökt intala mig varje gång att köpet var till rätt pris för stunden och att om jag ändrar mig får jag pengarna tillbaka. Ska jag vara ärlig så kanske det inte alltid är så, men är hojarna väldigt osynliga på europas säljmarknader har man ju till slut inga val som köpare!

Samlingen e inte helt komplett, kommer väl aldrig bli en Bimota Tesi i samlingen. Jättedyr..... skulle köpt den för 20 år sedan, så är det!

Sälja utav samlingen, om några år har jag passerat 70 år, kommer en orka med att få till ett bra resultat på .... investeringen eller samlingen vill jag säga ..... eller är en senil glömsk och lite orkeslös inför jobbet då tror jag man kan säga att det blir svårt! tjäna en slant. Många faktorer spelar in!

En kamrat har nyligen sålt ett gäng hojar till en ex-bilkille, Italienska lyxbilar. Han tröttna på de jättedyra 4-hjulingarna och kikar på lite uddahojar. Betala bra och vill ha fina ex!

Själv var jag i ett hobbygarage för ett halvår sedan, ett gäng hojar och några fina bilar i ett garage som liknade ett stort finrum. Han var trött på det och även trött på tanken på jobbet att sälja dem en och en. Motorcycklarna hade stått "still" i över 10 år !!!!!! Han åkte runt under 2 års tid och provkörde/köpte dessa hojar, riktigt vad planen var vet jag inte. Han tyckte väl det var bättre än pengar på banken. Efter 11 år vet han att det var fel. Äldre, ingen direkt arvtagare som kunde hjälpa till, låsta bromsar på alla, förgasarknas, gamla däck, inga batterier, obesiktigade, osv. Det var bekanta hojar för mig, pensionär å lite tid över. Snabb överblick, förhandling, paketpris 8 hojar! Ska väl inte vara så svårt. Ok inte så svårt, men sikken tid det tar i pensionärstempo, började se över alla bromsar och lite läckande gafflar. Så nu e de flyttbara. Började med den som såg minst bra ut....... å nu 4 månader efter e jag inte klar med den!!! Trodde kanske jag skulle kunna sälja dem i år och få lite pröjs för jobbet???
2 hojar fungerade finemang, sett ur alla perspektiv. 1 är snart klar för bilprovningen. 5 kvar! Investering? Tjäna en snabb slant?? förlust........ NEJ!

Kul, ja! Härlig tid i garaget, ja! Hål i plånboken, ja! Kunde jag inte sålt dem med bara lite arbetsinsats? JO!

Hoj.... köpa? Inte så svårt!
Hoj.... sälja? Inte helt lätt!
Hoj.... sälja? Tjäna pengar på den. Någon, några hojar... ok!
Hoj.... som hobby i större köpa/sälja volymer, blir ju ett helt jobb. Lön då?

Köpa en hoj billigt, sälja dyrt, tjäna pengar. Tjäna pengar e skattepliktigt...... så då måste en ha koll för att göra avdrag för kostnader. Då blir det lite jobb! Toyman
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Dom flesta gubbarna i Vincent Owners Club tycker att man har hojen för att använda. Ju mer dess bättre. Hojar som kostade några hundra pund på sextiotalet och kostat några tusen pund att hålla i gång kan man i dag köpa för åttiotusen pund. Det fina med Vincent och Norton Manx är att varenda bit finns att köpa nytt.
Min syn på det hela är att man ska satsa på en hoj man drömt om att ha, som man gillar att köra och där man hoppas att det finns hyfsat med reservdelar om 20-30 år.
Så alla nyare hojar med en massa elektronik lär väl stanna för gott om några år...
 

gp007

Nenne
Gick med
21 Feb 2005
Ort
STHLM
Hoj
FZ-1, rs250r NX5, GRC rsr,
rs250r.jpg

Alltid drömt om att ha en riktig 2-takts racer. Köpte det för några år sen, gjorde i ordning den och nu står den där. Tanken var att köra men jag har inte ens startat den sen jag har plockat ihop den.
Men det är kul att se den varje dag man kommer till jobbet.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Den lilla svarta ankungen Suzuki GSXR 1100 från -86.På sin tid av en del ansedd som totalt fel i GSXR släktet men likväl sålde den ganska bra men jag kan inte minnas när jag såg en senast.

e9wx3k.jpg
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
I slutet av åttiotalet minns jag att Kawasakis trepipar låg på runt 5.000,- i Gula tidningen. Samma med Monkeybike.

Då skulle man köpt några stycken och sparat KA-TJINGGGGG 2017
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jaha, Då var andra "investeringshojen" inköpt.

Blev en likadan som jag har redan. 1985 gsxr 750.
Lite tråkigt kan tyckas, Men i och med att jag haft en innan har jag redan hunnit samla på mig en del riktigt fina orginal delar som ligger i lådor.

Kan nu plocka ihop en hoj som blir mint condition och en som får ett mkt bra brukskick. Samt en del delar över. Som Hjul, kåpor, tank mm.

Kommer lägga de finaste delarna i förvaring och köra med de ngt sämre delarna då hojarna luftas. På så sätt kan jag alltid få ihop minst en cykel i superskick.

Köper nog ännu ett objekt till höst. Då blir det nog inte en blåvit gixxer 85a. Lite variation måste man ju ha.

Vi får väl se i framtiden om investeringen blev bra. Om vi ff sitter och skriver här då.....

Mvh

Nu har inte Slangan rört muspilen på SH på ett år, men kan det här va hans hojar?

Skärmbild (35).jpg
https://www.blocket.se/stockholm/Triss_i_Gixxers___GSXR_750___Unikt_tillfalle_72261687.htm?sa=1
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Många i tråden föreslår de ”självklara” samlarhojarna CBX, 1100R, GSX-R, Ducce 916, R7 osv och visst kommer de att öka mer. Såg att jag själv redan tidigt i tråden föreslog ZXR 750. Ett kanske inte så klockrent tips, borde nog skrivit ZXR 750R istället.

Men iallafall, jag skulle vilja slänga fram ett par doldisar (jodå, jag är Yamaha-nörd!) som jag tror kommer öka i pris vartefter folk ”upptäcker” dem: Yamaha V-Max av första årgångarna och GTS 1000, ni vet med omega-ram och navstyrning.
Hade den senare varit en sporthoj hade den varit värd det tjugodubbla. Nu får man en för 20 papp - om man hittar en, förstås.
Yamaha_GTS1000_01.jpg


Offroadhojar kommer sällan på tal i såna här diskussioner, men jag framhåller gärna några. Honda har ett säkert kort i XLV 750R, de sätts också ut (de få gånger man ser en till salu) för högre pris än en ”vanlig” 80-talsoffroad och kommer garanterat att öka. Jag spår också att den första generationen African Twin, XRV 650R, blir dyr i framtiden.
Honda XLV 750R.jpgHonda XRV650 89 (1).jpg


Yamaha då? Självklart, det var ju de som var först med ett stort järn för grus. Det järnet hette XT 500 och har höjts till skyarna i Tyskland. Där får man betala
4-6.000€ för ett fint exemplar, med toppar uppåt 10.000€. Riktigt så illa är det inte här. Än.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...=xt+500&maxPowerAsArray=KW&minPowerAsArray=KW
Nästa XT på väg upp är definitivt den första generationen av 600 Ténéré med den maffiga 30-literstanken. Trenden är samma för den som för 500:an - stigande, kolla bara i Tyskland.
XT 600 Ténéré.jpg


Ett lika säkert tips är valfri tvåtakts cross-femhundra. Såg nyligen en Suzuki RM 500 för 45 lax på blocket. https://www.blocket.se/ystad/Suzuki_RM_500_cc_72515689.htm?ca=12&w=3





Ööhh, visst fan! Det var ju sporthojsklassiker vi skulle tipsa om här...
 
Last edited:

suzukipojken86

Det löser sig nog
Gick med
28 Oct 2007
Ort
karlstad
Hoj
hojlös
Jag renoverade min Gsx-r -85 från det här

mingsxr85.jpg

till det här

IMG_4422 (2).JPG

Och det har varit allt annat än en investering, men jävlar vad bra det blev :banana
Motorcyklar ska användas, det andra får man ta som ett plus vid försäljning.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Den lilla svarta ankungen Suzuki GSXR 1100 från -86.På sin tid av en del ansedd som totalt fel i GSXR släktet men likväl sålde den ganska bra men jag kan inte minnas när jag såg en senast.

e9wx3k.jpg

:kär:kär En sån har jag haft, med likadant system.

Och en blåvit också...:gnissla:gnissla:gnissla
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top