Guzzi-Leif skrev:....Jag sätter en tia på att EU, inom fem år, beslutat att mc....
MVH/Guzzi-Leif
Inte mer??
/Olzki
Guzzi-Leif skrev:....Jag sätter en tia på att EU, inom fem år, beslutat att mc....
MVH/Guzzi-Leif
Olzki skrev:Verkligen kul att SH fått en ny medlem med potential att höja nivån på "katt och råtta" debatten. Därtill får jag intrycket att du, precis som flertalet andra här på forumet, inte heller anser att ett totalförbud för sporthojar är någon bra lösning. Dock har jag en del synpunkter på senaste tidens utspel från framförallt din chefskollega på Norrortspolisen som du givetvis gärna får kommentera.
Som argument för att förbjuda sporthojar så trycker Bengt på att 6 av 13 dödolyckor hittills i Sthlm i år skett med sporthojar. Ok, men hur vet vi för det första att alla dessa med säkerhet framfördes vårdslöst i olycksögonblicket??? Varför kunde inte olyckan ha inträffat med samma förare på en mindre effektstark MC?? Åka slalom mellan bilarna (som Bengt säger) är det ju mest budtrafiken som ägnar sig åt och de kör normalt inga sporthojar.
Drabbades vidare tredje part fysiskt allvarligt i någon av dessa olyckor?? Om så var fallet så är det självklart tragiskt men står kravet på ett totalförbud verkligen i proportion till risken som förekomsten av sporthojar utgör för sina medtrafikanter?? Rattfyllerister och andra påverkade/dementa/impulsiva dåliga bilister måste ju rimligen utgöra ett väsentligt större hot mot övriga trafikanter.
Nä, känslan som åtminstone jag får av senaste veckans utspel är en illa dold frustration från vissa hörn i poliskåren för att de faktiskt inte alltid får som de vill när de vinkar in dessa fordon och att det är primärt detta som ligger till grund för den debatt man nu säger sig vilja skapa. Sen gör man, som vilken politiker som helst, vad man kan för att förmå olycksstatistiken att underbygga denna uppfattning (de är ju ok eftersom man anser sig ha ett så vällovligt syfte) och kryddar sedan med lite skrämseljämförelser i form av volvobilar med över tusen hästkrafter och förtvivlade anhöriga i samband med dödsbud mm.
Det finns verkligen de på sporthojar som inte borde ges möjlighet att framföra dessa och jag kan verkligen förstå att arbetsuppgiften lämna dödsbud inte är någon angenäm tillställning. Men det är fullständigt fel och osmakligt att använda detta som argument för att ge sig på en stor grupp människor som älskar att åka sporthoj. Som jämförelse kan ju då nämnas att antalet självmord i Sverige som också torde föranleda dödsbud, under om kanske än smärtsammare former, vida överstiger antalet avlidna, vårdlöst körande sporthojsåkare.
Jag hoppas verkligen att detta utspel inte får något djupare politiskt genomslag och därtill att de som kör sporthoj verkligen anstränger sig för att inte förse allmänheten med motiv för ett totalförbud. Således kan man alltså med fördel undvika att slanga och nonchalant tokköra där andra trafikanter kan uppleva det som en trafikfara.
Avslutningsvis vill jag bara poängtera att jag generellt sätt värderar polisens arbete i det svenska samhället mycket högt och att min erfarenhet är att trafikpoliser överlag gör ett bra jobb.
/Olzki
Olzki skrev:Inte mer??
/Olzki
CHROLO skrev:Jag ska börja med att framhålla att jag inte är någon siffernisse med järnkoll på olyckstatistik. Jag tror vidare att det är svårt att få någon rättvis bild av på vilket sätt de motorcyklar som varit med i dödsolyckor framförts. Detta av flera anledningar: I de fall där det varit fråga om singelolyckor finns det i många fall inga vittnen heller. Följaktligen har troligtvis inte heller utomstående utsatts för fara.
Frustrationen som jag upplever i de situationer du beskriver är knappast illa dold. Den är inte alls dold. Jag är nu inte någon förbudsivrare som det förmodligen är lätt att tro. Debatten som tagit fart förs nu på olika nivåer, inte minst i detta forum. Med en dåres envishet hävdar jag fortfarande att det är den som är målet med förbudsutspelet. Jag tror inte för ett ögonblick att det verkligen blir ett förbud mot sporthojar, men instämmer i din vädjan om att sporthojsförare inte ytterligare genom sin körning eller olyckor ska bidra till statistiken. Mitt mål i trafiken är nollvisionens, hur byråkratiskt och trist det än må låta.
Naturligtvis tolkas min kommentar om att lämna dödsbud till anhöriga som skrämselpropaganda. Oavsett hur det tolkas så har det tillhört och kommer även fortsättningsvis tillhöra mina arbetsuppgifter.
Om det var så att det fanns ett forum för rattfyllerister/dementa/impulsiva och på annat sätt dåliga förare så skulle kanske jag skriva ett och annat inlägg där också. Nu är ju denna grupp knappast mottaglig för argument. Dessutom brinner jag ju personligen för hojåkning och inget annat.
C
maccan#22 skrev:Handlar ju lite om hur man sköter sig på så sett tycker jag... för kan nog säga med 99% säkerthet att det finns nog fan ingen som kör HELT laglit på varken bil lr mc i hela sverige... det är vad ja tror!
hrc skrev:Stämmer. Många kör prick efter mätaren och ligger således och lusar c:a 10% under gällande hastighetsbegränsning och ger mig slaganfall när jag kommer bakom, är trött och vill hem och sova. Gärna klockan fyra en lördagmorgon i något litet samhälle mellan Gävle och Uppsala. Detta körsätt är visserligen inte olagligt men borde vara det. Fram för variabla hastighetsgränser. 70 på natten, 50 på dagen. Perfa.
Tänk på att det är just då du är som farligast i trafiken - "trött, vill hem och tycker alla kör långsamt"... inte menat som gnäll utan som en liten väckarklocka. Kör försiktigt och var medveten om du inte är en säker förare under dom omständigheterna!
Men vem fasen orkar läsa 13 sidor på detta forum...CHROLO skrev:OK dåligt påläst medges.....
UltraMarine skrev:hrc skrev:Stämmer. Många kör prick efter mätaren och ligger således och lusar c:a 10% under gällande hastighetsbegränsning och ger mig slaganfall när jag kommer bakom, är trött och vill hem och sova. Gärna klockan fyra en lördagmorgon i något litet samhälle mellan Gävle och Uppsala. Detta körsätt är visserligen inte olagligt men borde vara det. Fram för variabla hastighetsgränser. 70 på natten, 50 på dagen. Perfa.
Tänk på att det är just då du är som farligast i trafiken - "trött, vill hem och tycker alla kör långsamt"... inte menat som gnäll utan som en liten väckarklocka. Kör försiktigt och var medveten om du inte är en säker förare under dom omständigheterna!
Får inte fram nån bild, bara ljud. Ingen som kan göra om den till "vanlig" filmfil till oss mindre kunnigaLillOrvar skrev:
Kraschpucken skrev:flyttar upp tråden en bra bit och hoppas som ovanstående att datorkunnig kan fixa till filen till mpg eller liknande.. *dåligt datorkunnande*
Nej, men efter en vecka...Laban skrev:Om man kikar på länken så har den inget datum, bara ett klockslag "1930", så den länken var inaktuell redan ett dygn efter sändningen.
Helt riktigt! Sorry. Får väl skylla på att jag är lite nyvaken fortfarande...sandstream skrev:Nej, men efter en vecka...
No1 skrev:Vad skall man säga...
Bra polisarbete polisen!!!
Dom visar först ett klipp när dom följer efter en mc som försvinner i från dem vid ett rödljus, i nästa situation hur jag försöker leda upp min mc mot muren (saknar sidostöd) efter att dom "överraskat" mig när jag stog HELT STILLA med avslagen tändning!!! :kocko
Jag vart vid det tillfället rapporterad för olovlig körning samt framförande av ett ej registrerat fordon till trotts att dom gick igenom videon dom hade i från dom senaste minuterna utan att se en enda bild av mig framföra min mc.............duktigt jobbat polisen då åklagaren la ner ärendet i dag!!!
En tanke: var det samma skinnställ på mc föraren som smet och som jag hade.....................Hhmmm!!!
No1...
Ps! dessutom visar dom upp en enorm körskicklighet och säkerhets tänkande då dom hoppar ut ur sitt tjänste fordon med växeln varför oskyldiga kunnat drabbats!!! Ds!
heimdal skrev:får inte ner den
pred skrev:
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |