Sportshojar i ABC Stockholm reportage ikväll (SVT2)

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Guzzi-Leif skrev:
Vi motorcyklister förtjänar att tas på allvar, att ordningsmakt och beslutsfattare visar oss respekt. Vi förtjänar banor och utrymmen precis som höjdhoppare och karateklubbar.

MVH/Guzzi-Leif
Är det säkert, jag tycker de flesta skyller på andra eller allmänt skiter i alltihop, varför ska en sån grupp tas på allvar, det finns tom inlägg om att de minsan ska köra utan skyltar och liknade ifall nåt förbud införs.
 

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Framför datorn!
Hoj
1000RR Repsol Replica
CHROLO skrev:
Ser en när jag tittar mig i spegeln. Ibland är det jobbigare än annars. :)

Äsh.. Upp med hakan nu jag kan vara din polare! Så sen om jag åker för fort kan du se mellan fingrarna. :tummenupp
 

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Jag kör tyvärr sällan helt lagligt, men att hävda att man måste ha en bana för att göra det är helt fel. Älgjägare skjuter ju inte vilt omkring sig för att de inte får jaga älg i innnerstaden i juni (kanske taskig liknelse för det finns nog inte så mycket älg där, men principen...)

Gällande nyhetsinslagets uppgift om antalet dödsolyckor så talar dom om att ett visst antal olyckor var med sk. racecyklar. Menar dom klass 7 då? Isf kvalar man ju t.o.m. in med min gamla häck. Det känns som dom utnyttjar statistiken för att få allmänheten att tro att problemet är större än det är.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Guzzi-Leif skrev:
I det fall som detta gäller (TV-inslagen från STHLM), visas ju sånt förakt för samhällets regler och normer att ordningsmakten inte ens klarar att lagföra brottslingarna. Därför hoppas man väl helt enkelt att skiten skall följa med badvattnet ut, det vill säga att trafikdårarna försvinner om deras maskiner gör det.
MVH/Guzzi-Leif

Tror jag inte på,förbud för sporthojar leder nog inte till att "trafikdårarna" försvinner.
Vad blir nästa steg,nästa förbud när någon wheelar sveavägen på en supermotard.

Och dom sanna "trafikdårarna" är ju mopedisterna så moppar måste också förbjudas.
Förbjud allt som kan vara farligt och det blir inte mycket kvar.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
P@trik skrev:
Tror jag inte på,förbud för sporthojar leder nog inte till att "trafikdårarna" försvinner.
Vad blir nästa steg,nästa förbud när någon wheelar sveavägen på en supermotard.

Och dom sanna "trafikdårarna" är ju mopedisterna så moppar måste också förbjudas.
Förbjud allt som kan vara farligt och det blir inte mycket kvar.
Hur orkar du egentligen?
Det är fortfarande om en massa andra i dina inlägg.
Nu gäller det ju de med sporthoj, det är just nu dessa som strålkastaren från media och polis ligger på.
Vad som sen händer vet vi inte, men du tycker att man kan strunta i alltihop förstår jag?
Visst fasen kan man dö på en motard, men det blir ju inga 300 på vägen och dela bilar på mitten iaf.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Silwer skrev:
Hur orkar du egentligen?
Det är fortfarande om en massa andra i dina inlägg.
Nu gäller det ju de med sporthoj, det är just nu dessa som strålkastaren från media och polis ligger på.
Vad som sen händer vet vi inte, men du tycker att man kan strunta i alltihop förstår jag?
Visst fasen kan man dö på en motard, men det blir ju inga 300 på vägen och dela bilar på mitten iaf.

Vad jag menar är att det går inte att förbjuda en attityd......
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
P@trik skrev:
Vad jag menar är att det går inte att förbjuda en attityd......
Nej, men det måste gå att påverka 25-35-åringar med 14-årsattityd. Annars förlorar jag hoppet för mänskligheten.
 

ddevil

Ny medlem
Gick med
3 May 2004
Ort
Solna
Hoj
KTM LC4 640 SM
Busa på...

Vart som alla andra road av inslaget på ABC och tokgillar tillställningar som det i Lunda förra helgen, MEN... Lite får "vi" skylla oss själva när tokkörningar sker bland folk. Märkligt nog så händer få olyckor på sveavägen o liknande då det wheelas o leks på de mest underbara sätt. Men givetvis retar detta ihjäl förar av fordon på 4 hjul, bilister, barnvangsförare mfl. Att sota ur hojjen dagligen på motorvägen o lite snabbt vid varje rödljus är väll ingen större grejj o gaffla om, men ibland går det överstyr.

Håller på o kitesurfa själv, vilket är en rättså ny sport. Efter ett par olyckor förra sommaren så vart kitesurfing genast förbjudet i närhet av ett flertal badplatser. Dessa skulle givetvis kunnat undvikas om surfaren tänkt efter lite före. Kollat upp var man kan krascha, hålla koll på utrustning o testa sina beränsningar lite avskilldt innan man börjar stajjla. Istället var det ett 10 tal incidenter där vanliga dödliga strandmänniskor var mer eller mindre skadade. Så höll en ny sport på att förbjudas...

Tycker det är TOKBRA att det debbateras om detta . Hur faan ska vi få en motorstadion annars ???

Länken nedan tar upp just detta...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=56841




fart freak skrev:
Håller med Silwer, tycker att vi borde istället tänka lite på hur vi kör och vart.

Det är ju en sak att köra fort ute på landet, det tror jag att även polisen skulle tolerera (liksom det har alltid gjords tidigare).
Problemet nu istället är till stor del att vi gör det inne i stan, där det syns och sticker i ögonen på alla andra. Självklart måste då polisen fokusera mer på oss eftersom vi drar mer uppmärksamhet och klagomål iom bakhjulsåkning, buskörning och beklagliga dödsfall.

Inte fan tror jag heller att allmänheten blir direkt impad av nån som buskör en sportshoj längst Kungsgatan heller. Det inte bättre än en 19 åring i en spagge-volvo med allt för stort avgasrör som tror han är cool (fast ingen annan gör det) ner för storgatan med volymen på max ... :7peta

Jag åker aldrig i stan (om inte jag har ett ärende där) eftersom det finns inga bra väggar, många poliser, trångt med bilar, väggarbete, diesel spill till höger och vänster... Själv vill jag ut från stan asap för att köra i min egen takt.

Vi kan inte förvänta oss någon som helst respekt eller tillmötesgående från polisen eller politiker om vi kör respektlöst mitt inne i stan. Så enkelt är det.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
valmers skrev:
Nej, men det måste gå att påverka 25-35-åringar med 14-årsattityd. Annars förlorar jag hoppet för mänskligheten.


Jo, det får man väl hoppas.

Men det blir svårt att påverka om man i första meningen börjar tala om förbud,restriktioner mm.

Då blir det lätt igelkott försvar,och sen kommer man ingenstans.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
P@trik skrev:
Jo, det får man väl hoppas.

Men det blir svårt att påverka om man i första meningen börjar tala om förbud,restriktioner mm.

Då blir det lätt igelkott försvar,och sen kommer man ingenstans.

Jo, fast man får tänka på att vi inte står på samma nivå, de kan bestäma nåt utan att vi medverkar, vi kan inte bestämma nånting utan dem egentligen.
Media rider ju bara på att frossa i vansinnesåkningar och den livsfarliga racerhojens farlighet, de vill bara sälja tidningar, tyvärr blir det ändå en negativ inställning till oss av de som läser tidningarna och sen kan peka på vem som helst av oss.

Egentligen så behöver jag ju inte oroa mig så mycket över det här, jag är inte beroende av sporthoj, jag kan byta och köra nåt annat lika gärna.
Jag är heller inte bankörningsintresserad det minsta så jag bryr mig inte om ifall en bana byggs eller inte för min egen del.
Jag kör för fort jag med för övrigt, fast som nån sa jag tänker oftast på vilka konsekvenser det kan få, och har man bara tänkt efter och då slår av vid korsningar och undviker 150 knyck i stan osv så har man kommit långt och minskat riskerna att man ska hamna i en olycka rätt många hundra procent.
 
Last edited:

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Självklart kommer inte "busåkat" att försvinna bara för att varje stad i hela landet har en egen motorbana. Det kommer alltid finnas någon som vill "fyra av" sin nya hoj från ett rödlyse och få tillfredställelse via gashandtaget - det går aldrig att komma ifrån.

Om vi som tex bor i Stockholm har 22 mil enkel väg till närmsta bana så är det faktiskt rätt "långt". Det går aldrig att spontant åka till banan utan att göra någon form av större planering, betala in pengar, mecka hoj, lasta eventuellt släp och kanske tom låna bil för att slutligen åka. Det blir lite svårt om man utgår från att man har ett arbete att sköta och sen då kanske åka på till banan en kväll - utan att ta ledigt. Det spontana blir svårt och det är lättare och vara spontan än att planera för dom flesta.

Det kommer alltid att köras för fort, det kommer alltid att köras på bakhjul det är svårt att få bort och styrs i slutänden av den enskilde föraren som framför fordonet på ett mer eller mindre trafiksäkert sätt.

Däremot kan man öka sin egen medvetenhet (i trafiken/ chans för förlorat körkort/olyckor m.m) och då om möjligt hålla ett lugnare tempo på allmänväg och spara tokgasandet till bana om man så önskar - det var min poäng.
 

HanneZ

Guest
955i skrev:
Självklart kommer inte "busåkat" att försvinna bara för att varje stad i hela landet har en egen motorbana. Det kommer alltid finnas någon som vill "fyra av" sin nya hoj från ett rödlyse och få tillfredställelse via gashandtaget - det går aldrig att komma ifrån.

Om vi som tex bor i Stockholm har 22 mil enkel väg till närmsta bana så är det faktiskt rätt "långt". Det går aldrig att spontant åka till banan utan att göra någon form av större planering, betala in pengar, mecka hoj, lasta eventuellt släp och kanske tom låna bil för att slutligen åka. Det blir lite svårt om man utgår från att man har ett arbete att sköta och sen då kanske åka på till banan en kväll - utan att ta ledigt. Det spontana blir svårt och det är lättare och vara spontan än att planera för dom flesta.

Det kommer alltid att köras för fort, det kommer alltid att köras på bakhjul det är svårt att få bort och styrs i slutänden av den enskilde föraren som framför fordonet på ett mer eller mindre trafiksäkert sätt.

Däremot kan man öka sin egen medvetenhet (i trafiken/ chans för förlorat körkort/olyckor m.m) och då om möjligt hålla ett lugnare tempo på allmänväg och spara tokgasandet till bana om man så önskar - det var min poäng.
Att "spontant" kunna åka iväg när det passar är nog inte så många som kan göra. Jag har nära till kinnekulle men det är ju inte direkt många körningar där per år.
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
HanneZ skrev:
Att "spontant" kunna åka iväg när det passar är nog inte så många som kan göra. Jag har nära till kinnekulle men det är ju inte direkt många körningar där per år.

Point taken, men du har iaf någonstans att ta vägen - Grattis! Att dom sedan har dåligt med körningar är ju synd med du och alla andra i närheten har ju helt klart förutsättningen för att åka bana om så tillfälle ges.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
HanneZ skrev:
Att "spontant" kunna åka iväg när det passar är nog inte så många som kan göra. Jag har nära till kinnekulle men det är ju inte direkt många körningar där per år.

Banor är säkert heller ingen lösning, som sagt det åks som fan i trafiken i alla delar av Sverige, de som påverkas av en bana är ju den procent som väljer att köra enbart bana.
Det finns ju folk som bmwjohan som bar kör än värre på gatan när han lärt sig hur man ska göra på banan.

Det med banan blir bara som en sorts ursäkt för vad man håller på med, egentligen fortsätter nog de flesta som de alltid gjort.
 

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Värmdö
Hoj
VTR Firestorm
Det är kul att se att denna tråd har redan fått över 18,000 hits på bara ett par dagar, många vändningar och åsikter har framförts (bana, etik, polisen, osv) - det ger ju iallafall hopp.

Men vi måste fokusera på att ändra mentaliteten hos den lilla skaran av sportshojåkare som tycker att det är okej med denna typ av körning som har väckt denna debatt (dvs olämplig körning i stan och kringleder). Personligen tror jag att mönstret av den typ av sportshojare faller in i vissa fack - tex. ålder, val av hoj, antal år med A behörighet, antal fortkörnings böter/indragen körkort, storlek på grupp man kör i, körskicklighet......ja, listan kan göras lång.

När man väl har kommit fram tilll den typ av sportshojsåkare är överrepresenterad eller hur han ser ut (gärna med hjälp av polisens och försäkringsbolagens statistik), finns det olika sätt att minska den negativa beteendet i trafiken hos denna grupp: tex. kampanjer, kurser, upplysning, ändrad lagstiftning av körkorts behörighet, fadder, ändrade försäkrings vilkor.... ja, listan här kan oxå göras lång...

Jag tror att det rör sig om en mindre procent av sportshojåkare som håller på att förstöra för oss andra (men även att andras omdöme påverkas negativt av tex. grupptryck i gruppkörning, osv). Men det är dessa vi måste försöka nå ut till.

Personligen tror jag profilen kommer se ut ungefär följande:
Under 29 år, haft a behörighet mindre än 3-4 år, kör oftast i grupp, vill synas i stan, kör minst 750cc racer som är max 3 år gamal.....nån som känner sig träffad! :D
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
CHROLO skrev:
OK dåligt påläst medges.....


Va kul med en Mc polis som verkar gilla hojar de va rätt ovanligt hehe
inte polare med Tommy Hamren då eller?


Vad sägs om att få provköra en turbomoppe då kan de va nåt? :banana



Peter
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Till er som inte sett filmen, det är INTE i centrala Stockholm, det är E4:an och Årstalänken vi snackar om, båda dubbelfiligt utan möte. Sen att det går att hänga med i en sursaab säger väl en del om tempot...
Sen kan man ju ifrågasätta varför den gode polismannen valde att kliva ur sitt fordon med "D"-läget ilagt på automaten.
Svineri i stan är en sak, motorvägskörning en helt annan! :kocko

Fredrik :arsele
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Speedy skrev:
Till er som inte sett filmen, det är INTE i centrala Stockholm, det är E4:an och Årstalänken vi snackar om, båda dubbelfiligt utan möte. Sen att det går att hänga med i en sursaab säger väl en del om tempot...
Sen kan man ju ifrågasätta varför den gode polismannen valde att kliva ur sitt fordon med "D"-läget ilagt på automaten.
Svineri i stan är en sak, motorvägskörning en helt annan! :kocko

Fredrik :arsele



Jävla skitbra innlägg :yoparty

precis min tanke

dom flesta gnällspikarna här inser inte att det kunde lika gärna va dom själva
som hadde blivit filmade

Ja menar 158 i snitt fart som det stog på mätaren de kör väl om inte dom flesta så jävligt många i allafall å som sagt på motorväg
 

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Värmdö
Hoj
VTR Firestorm
Speedy + Andersson Turbo : Nu tror jag inte att polisens häxjakt på sportshojar enbart är baserad på just denna incident som visades i tv.

Vorre kul om polisen skulle släppa en "Most wanted"/"Best of" dvd med alla hojar dem har filmat genom åren :D
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
CHROLO skrev:
Självklart är målet att skapa debatt. Vad är alternativet. Jag är mc polis sedan ett antal år och i mitt arbete ingår bl.a. att åka hem till anhöriga och lämna dödsbud. Inte kul om någon nu inte förstod det. :(

Någon på forumet tyckte att problemet med illegal racing på vägarna är polisens. Hur då?
Det är vi som hojåkande kollektiv som drabbas av att dödas, skadas för livet eller att försäkringspremierna för länge sedan passerat smärtgränsen då rullstolar med kolfiberdetaljer ska köpas in till kamrater som inte längre kan köra på ett eller två hjul. :huvet

Gärna debatt - sakligt om möjligt..

Verkligen kul att SH fått en ny medlem med potential att höja nivån på "katt och råtta" debatten. Därtill får jag intrycket att du, precis som flertalet andra här på forumet, inte heller anser att ett totalförbud för sporthojar är någon bra lösning. Dock har jag en del synpunkter på senaste tidens utspel från framförallt din chefskollega på Norrortspolisen som du givetvis gärna får kommentera.

Som argument för att förbjuda sporthojar så trycker Bengt på att 6 av 13 dödolyckor hittills i Sthlm i år skett med sporthojar. Ok, men hur vet vi för det första att alla dessa med säkerhet framfördes vårdslöst i olycksögonblicket??? Varför kunde inte olyckan ha inträffat med samma förare på en mindre effektstark MC?? Åka slalom mellan bilarna (som Bengt säger) är det ju mest budtrafiken som ägnar sig åt och de kör normalt inga sporthojar.

Drabbades vidare tredje part fysiskt allvarligt i någon av dessa olyckor?? Om så var fallet så är det självklart tragiskt men står kravet på ett totalförbud verkligen i proportion till risken som förekomsten av sporthojar utgör för sina medtrafikanter?? Rattfyllerister och andra påverkade/dementa/impulsiva dåliga bilister måste ju rimligen utgöra ett väsentligt större hot mot övriga trafikanter.

Nä, känslan som åtminstone jag får av senaste veckans utspel är en illa dold frustration från vissa hörn i poliskåren för att de faktiskt inte alltid får som de vill när de vinkar in dessa fordon och att det är primärt detta som ligger till grund för den debatt man nu säger sig vilja skapa. Sen gör man, som vilken politiker som helst, vad man kan för att förmå olycksstatistiken att underbygga denna uppfattning (de är ju ok eftersom man anser sig ha ett så vällovligt syfte) och kryddar sedan med lite skrämseljämförelser i form av volvobilar med över tusen hästkrafter och förtvivlade anhöriga i samband med dödsbud mm.

Det finns verkligen de på sporthojar som inte borde ges möjlighet att framföra dessa och jag kan verkligen förstå att arbetsuppgiften lämna dödsbud inte är någon angenäm tillställning. Men det är fullständigt fel och osmakligt att använda detta som argument för att ge sig på en stor grupp människor som älskar att åka sporthoj. Som jämförelse kan ju då nämnas att antalet självmord i Sverige som också torde föranleda dödsbud, under om kanske än smärtsammare former, vida överstiger antalet avlidna, vårdlöst körande sporthojsåkare.

Jag hoppas verkligen att detta utspel inte får något djupare politiskt genomslag och därtill att de som kör sporthoj verkligen anstränger sig för att inte förse allmänheten med motiv för ett totalförbud. Således kan man alltså med fördel undvika att slanga och nonchalant tokköra där andra trafikanter kan uppleva det som en trafikfara.

Avslutningsvis vill jag bara poängtera att jag generellt sätt värderar polisens arbete i det svenska samhället mycket högt och att min erfarenhet är att trafikpoliser överlag gör ett bra jobb.

/Olzki
 
Last edited:
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top