Sportshojar i ABC Stockholm reportage ikväll (SVT2)

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Axxexs skrev:
Sverige är ett av världens bantätaste länder räknat på banor per invånare! Varför skulle vi behöva fler banor för att gatåkare ska köra av sig på!?

Vill inte bli mer förknippad med min seriösa idrottverksamhet som är roadracing med knäppgökar som kör på gatan!!

Så lägg av med att blanda seriös idrottsverksamhet med illegala hanlingar!

Trafikvett får man på annat håll!
Folk är fruktansvärt bortskämda och kräsna; ligger banan 15 mil bort orkar man inte masa sig dit, om en bandag kostar 1000 kr är det för dyrt (fast hoj och utrustning för 150000 kr är OK).

Många av dessa "stuntare" som gapar om "fler banor" är inte det minsta motorintresserade i mina ögon. Orkar man inte åka 10-30 mil för att köra bana, kan man bara inte vara intresserad.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Efter min första bankörning insåg jag hur mycket jag hade fegat på gatan, så efter det bromsade jag senare, gasade tidigare och åkte fortare i svängarna. Bankörning för säkrare trafikmiljö låter märkligt för mig. Visst blir man en bättre förare, men det enda man gör är att flytta sin egen gräns för vad som känns otäckt. Åtminstone är/var det så för mig.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Vad har ni emot polisen egentligen? Visst jag tycker också att dom prioriterar högst märkliga saker ibland. Men för det tycker det är roligt att jävlas med dom.

Det värsta av allt är att en del obegåvade sporthojsmänniskor drar ner dom mer begåvade sporthojsmänniskorna i skiten.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Mattias skrev:
Efter min första bankörning insåg jag hur mycket jag hade fegat på gatan, så efter det bromsade jag senare, gasade tidigare och åkte fortare i svängarna. Bankörning för säkrare trafikmiljö låter märkligt för mig. Visst blir man en bättre förare, men det enda man gör är att flytta sin egen gräns för vad som känns otäckt. Åtminstone är/var det så för mig.
Man kan lära sej att köra mer vågat, men förnuftet är svårare att ändra på :tungan

Dock tror jag närheten till "bus" gör att man håller till där om det är möjligt.
De som gör som GR kommer man inte åt hur man än gör, de vill ju visa alla andra hur bra de är och då räcker inte banan till....

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag tror att man skulle kunna bygga en bana MITT i city, men så länge den inte är öppen dygnet runt och gratis så kommer buskörningen på vägarna att fortsätta.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mattias skrev:
Jag tror att man skulle kunna bygga en bana MITT i city, men så länge den inte är öppen dygnet runt och gratis så kommer buskörningen på vägarna att fortsätta.
Med depån mitt framför donken på sveavägen :D

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
1000RR Repsol Replica
valmers skrev:
100 MSEK förslår inte långt om det är en GP-anläggning som avses. Du tycker inte att detta låter som en utopi?

Dessutom var det ju ett allmänfinansierat banbygge för att reducera olyckor du började prata om. Glöm det.

Nu är ju detta hela en hypotetisk diskussion, och summan 100 miljon helt dragen från skyn. Vem hade du tänk skulle finansiera ett sådant projekt då?

PS: Har inte sagt att detta kommer minska olyckor. Jag tycker det är ganska absurt att tro det, men kanske regeringen/kommunen/staten tror på det.

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
1000RR Repsol Replica
Carolina Riedel skrev:
GP-bana?
Nä, nu får vi nog lugna oss! :gnissla

Prova sikta högt utöver det du vill ha, begär 20 saker utöver det du behöver när du väl håller på och landa i mitten!

Får du bara 1 eller 2 av dessa 20 har du redan vunnit, Jobba för en GP bana få någonting bättre är en Go-cart bana.

Men det är såklart din sak och alla kan inte göra en bra affär så är det bara!

Pasi

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
KTM
valmers skrev:
1. Hur vet du det? Bevis, forskning?
2. Bör? Varför då? Har någon presenterat en hållbar finansieringsplan? Har någon marknadsundersökning gjorts?
3. Svårt med argumentationen, kanske?

Valmers, försök inte framstå som en besserwisser i alla lägen. Har du något som motbevisar det hela? Jag själv samt många andra på forumet som kört bana vittnar om att det är bra att få "köra av sig" på bana och att man blir lugnare i trafiken då.

Men det är klart, du drar ju inte nytta av en ev. bana i S-holm, så det kanske är där skon klämmer.

PS: Köper en fullstor CIG-14 så fort första spadtaget tas för en RR-bana i S-holm. :banana

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
DanTheMan71 skrev:
Vad svamlar du om att inte orka åka 10-30 mil för att åka bana.Vad tror du ,att vi som bor i Sthlm ska palla oss till närmsta vettiga bana(Åsen) ett par ggr i veckan för att köra av oss? Då skulle jag få säga upp mig från jobbet för att ha tid att åka till o från Karlskoga. Tror du att ett pass på bana per månad får en att köra mer sansat på gata,knappast.Det skulle behövas minst 2-3 dagar bankörning per vecka för det.

Du har bara träning på Gelleråsbanan för licenserade på onsdagar. Kl 17:00-20:00. Och om du av nån anledning skulle weela/göra stoopies på banan så blir du halshuggen och begravd bakom tröstet! MINST!

Vill du hyra banan privat så okej! Kostar ca 15.000:- på Gelleråsen. Dela det med dina kompisar eller nått.

Linköping har väl gatkörning varannan tisdag. Också på eftermiddagar. Du behöver alltså inte sluta jobba för det!

Själv skulle jag hellre se att man skrotade ett par banor i sverige för att på så sätt kunna sköta dem bättre än vad dom gör idag! Danmark är ett bra exempel där dom har tre permanenta banor som dom har råd att tex asfaltera om vart 4:de år trots att det är få som kör på dem jämfört med sverige!

Ska du köra 2-3 dagar per vecka på bana för att inte köra som en idiot på gata!? Tror jag inte på ett dugg! Skulle bara bero på att du skulle haft träningsvärk eller övertrakaserat ditt bankkonto i så fall! Är du en idiot på gatan så är du det trots att du "kört av dig på bana".

Själv har jag gjort 7st resor på samanlagt 564 mil för att få köra ca 120 mils körning på bana. Så dina mil till Karlskoga är ingenting!

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Pasi skrev:
........ Jag själv samt många andra på forumet som kört bana vittnar om att det är bra att få "köra av sig" på bana och att man blir lugnare i trafiken då. .......

Varför är det då så många som slangar upp sina hojar på bakhjulet och kör "sprintrace" mot sina kompisar på vägen ifrån bankörningar då!?

Pasi

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
KTM
Axxexs skrev:
Varför är det då så många som slangar upp sina hojar på bakhjulet och kör "sprintrace" mot sina kompisar på vägen ifrån bankörningar då!?

Bakhjulskörning tror jag inte kan stävjas av bankörning, däremot suget efter att köra fort och pressa hojen hårt. Har aldrig hört talas om fenomenet du beskriver, om det förekommer så är det tväremot hur jag samt de jag känner reagerar efter en bankörning. :va

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
DanTheMan71 skrev:
Vad svamlar du om att inte orka åka 10-30 mil för att åka bana.Vad tror du ,att vi som bor i Sthlm ska palla oss till närmsta vettiga bana(Åsen) ett par ggr i veckan för att köra av oss? Då skulle jag få säga upp mig från jobbet för att ha tid att åka till o från Karlskoga. Tror du att ett pass på bana per månad får en att köra mer sansat på gata,knappast.Det skulle behövas minst 2-3 dagar bankörning per vecka för det.
Pasi skrev:
Valmers, försök inte framstå som en besserwisser i alla lägen. Har du något som motbevisar det hela? Jag själv samt många andra på forumet som kört bana vittnar om att det är bra att få "köra av sig" på bana och att man blir lugnare i trafiken då.

Men det är klart, du drar ju inte nytta av en ev. bana i S-holm, så det kanske är där skon klämmer.

PS: Köper en fullstor CIG-14 så fort första spadtaget tas för en RR-bana i S-holm. :banana
Jag tror inte banåkning sänker tempot på allmän väg överhuvudtaget. Snarare tvärtom.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept