Sniglom
Gudomlig sporthojare
Jag är helt med dig. Förstår absolut varför man vill få däcket genomtempererat vid bankörning och att det tar tid.För att ett däck ska fungera optimalt så måste hela däcket, inklusive stommen, ha driftstemperatur. Om däcket blir varmt på ytan och får bra grepp men fortfarande har en kall stomme så är det inte så mjukt och elastiskt som det ska vara hela vägen, och då kan konstiga saker hända. Fundera på varför man har däckvärmarna på en timme, trots att dom fort kommer upp i 80C på ytan
Men när du sa kallt i samband med sprickorna tänkte jag mer åt hållet kylskåpskallt och stenhårt gummi som gasas hårt rakt ur garaget, snarare än halvljummet och inte full arbetstemp rätt igenom. Missförstånd
Nej då, har all avsikt att både byta och ta det lugnt. Tänkte inte avvakta tills det händer något dåligt.Alla däck blir så där när det trots att de är helt utslitna har fått en eller några hårda starter. Eller hårda pådrag på 1an och 2an. Jag blev själv förvånad när det hände mig för 15 år sedan. Dels hade jag inte sett ett däck innan med sådana skador, dels trodde jag att däcket var bra genom att det inte ens hade gått 1000 mil. Men med ett antal kraftiga accelerationer och hjullyft blev det precis så där. I det där läget finns bara någon eller ett par millimeter kvar och i sprickorna inget alls som går ner till corden.
Det går säkert att köra en tag till på dem om det är nödläge och man tar det lugnt. Men de ska ju ändå bytas och finns ingen som helst anledning att fundera på hur länge till de kan tänkas hålla innan de havererar.
Sen om det blir byte av hoj eller byte av däck som sker först får vi se. Ska prata med hojdäck och få några förslag på lämpliga däck.
Vet inte om Pirelli Angel GT fortfarande står sig om det blir sporttouring. Dessa som sitter på har gått 1800-1900 mil något, så de har hållt över förväntan.
Last edited: