Sprickor i bakdäck?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
För att ett däck ska fungera optimalt så måste hela däcket, inklusive stommen, ha driftstemperatur. Om däcket blir varmt på ytan och får bra grepp men fortfarande har en kall stomme så är det inte så mjukt och elastiskt som det ska vara hela vägen, och då kan konstiga saker hända. Fundera på varför man har däckvärmarna på en timme, trots att dom fort kommer upp i 80C på ytan ;)
Jag är helt med dig. Förstår absolut varför man vill få däcket genomtempererat vid bankörning och att det tar tid.

Men när du sa kallt i samband med sprickorna tänkte jag mer åt hållet kylskåpskallt och stenhårt gummi som gasas hårt rakt ur garaget, snarare än halvljummet och inte full arbetstemp rätt igenom. Missförstånd :)

Alla däck blir så där när det trots att de är helt utslitna har fått en eller några hårda starter. Eller hårda pådrag på 1an och 2an. Jag blev själv förvånad när det hände mig för 15 år sedan. Dels hade jag inte sett ett däck innan med sådana skador, dels trodde jag att däcket var bra genom att det inte ens hade gått 1000 mil. Men med ett antal kraftiga accelerationer och hjullyft blev det precis så där. I det där läget finns bara någon eller ett par millimeter kvar och i sprickorna inget alls som går ner till corden.

Det går säkert att köra en tag till på dem om det är nödläge och man tar det lugnt. Men de ska ju ändå bytas och finns ingen som helst anledning att fundera på hur länge till de kan tänkas hålla innan de havererar.
Nej då, har all avsikt att både byta och ta det lugnt. Tänkte inte avvakta tills det händer något dåligt. :)

Sen om det blir byte av hoj eller byte av däck som sker först får vi se. Ska prata med hojdäck och få några förslag på lämpliga däck.

Vet inte om Pirelli Angel GT fortfarande står sig om det blir sporttouring. Dessa som sitter på har gått 1800-1900 mil något, så de har hållt över förväntan.
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Givetvis kommer däcken bytas, antingen jättesnart eller nästa säsong om jag får ordning på andra hojen. Absolut inte på tal om att köra ner på corden.

Bästa utkomsten hade varit att lyckas med nöd och näppe få den genom besiktning, ställa av, fixa andra hojen och inte röra 600an mer förrän nästa säsong. Men det är nog önsketänkande.

Jag skulle kanske postat i teknikforumet istället, för det jag var nyfiken på var om detta var t ex kallsprickor, torrsprickor, elak väg eller något annat. Helt enkelt, vad är det jag tittar på?

Men du tror inte på att det är kallslitage eller ålder utan att detta händer när det är tillräckligt nedslitet?

Nej, givetvis inte. Men nu har det varit ganska solvärmd asfalt när jag kört senaste dagarna. Tänkte att lagom tills motorn kommit upp i temp borde däcken absorberat en del från vägen med. Men, nej, de har ju inte varit varma som vid bankörning bara av att suga i sig 10 minuter av varm vägbana.

Har grubblat på om det kunnat vara några felaktiga nedväxlingar med för hård motorbroms som kunnat göra sitt också.

Corden kan titta fram efter 5 mil bara när det ser ut så där... och få det däcket genom bilprovningen tror jag inte mycket på. Fast vist kan du ha en bra dag, det har ju alla ibland.

Jag hade inte åkt många meter på det iaf, för däck, bromsar och skyddsutrustning är prio.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Det var värst vad mycket åsikter det är om hur mina däck har slitits, hur jag kör och vilka däck som borde sitta på.

Jag undrade om vad som orsaker den typ av sprickor som är på däcken.

Men eftersom så många vill hjälpa till med vilka däck jag ska ha och när jag ska byta, så kan vi väl dra lite bakgrund så jag får ordentliga svar utifrån min situation.

Däcktyp?
På hojen sitter det Pirelli Angel GT, ett sporttouring-däck, inte rena sportdäck. Detta valet gjordes eftersom hojen skulle gå bandagar, kurvig landsväg men också en del ren transport. Det är så hojen har körts tidigare, men de senaste två säsongerna har jag varit väldigt sliten själv, så det har tyvärr blivit mest jobbpendling och transport, vilket också avspeglats i slitaget.

Denna säsongen har jag äntligen kommit igång lite igen, flera bandagar och knixar inplanerade. Så för mig känns det tveksamt om det är rena touringdäck som ska på. Svårt när man vet att man kommer göra all typ av körning, men inte vet hur mycket.

Hur tänkte jag med att eventuellt behålla däcken säsongen ut?
Tanken var att jag knappt skulle röra 600an mer denna säsongen och att jag skulle köra min s1000rr jag skaffade i höstas. Sedan skulle jag storserva 600an i vinter och sätta på fräscha däck till våren, så de nya däcken slapp stå en vinterförvaring i onödan.

Men det har verkligen strulat för mig med s1000rr och det har varit en hel del att fixa. Så först blev den stående på service länge, sedan var det nedslag på besiktningen och nu är det lite småfix jag behöver göra. Därför har jag kört till jobbet med 600an ett tag. Vilket är fler plattkörande mil än vad som var tänkt. Hela min förhoppning är att få s1000rr besiktad snart och inte nöta så många fler mil på 600an.

Men 600an ska besiktas om några veckor, så även med 0 mil till kanske dessa däcken inte går igenom.

Oavsett, när jag väljer nya däck tänkte jag göra det utifrån hur jag vill och planerar att köra. Inte för livssituationer som kan uppstå och påverka. Blir väl inte värre än att man får göra ett lite tidigare byte i värsta fall.

Hur jag kör?
Dessa däcken har sett bra mycket mer nedlägg tidigare under sin livstid. Innan de blev plattkörda var det faktiskt inte mycket till chickenstrips på dem. Men ibland fortsätter inte saker som man tänkt. Här är en bild tagen på falkenberg efter att ljuddämparen fick smaka på asfalten.
View attachment 449575

Nej, det är ovanstående beskrivning som hänt, inte att allt måste köras tills det är trasigt. Vet inte om det känns vettigt att köpa nya touringdäck i fall det skulle bli säsonger där jag inte har möjlighet till kul körning. Då byter jag hellre däck lite tidigare om de blir platta.



Om du inte vet vad som orsakar sprickorna, behöver du inte kommentera. Jag förstår att du saknar gamla sporthoj, det är helt okej.

Hoohoojaja....
Nu var det ju inte en kukmätartävling jag var ute efter men kul att du bevisar för alla att du minsann kan köra ENDA ut till däckens kant.
Gratulerar.

Vet du vad jag saknar???
Att man kan dra en/ ett skämt utan att någon känner sig krENgt eller behöver hålla någon i handen.
DET ÄR VAD JAG SAKNAR!!!!

Tack för mig
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha, ja tänk vad ett slitet däck kan orsaka krenGthet och k*kmätartävling om vem som minsann kan lägga ned mest. :krama

Nu är däcket slut. Byt. Köp vad du vill efter ditt användningsområde, nästa däck kommer att se ut sådär också strax innan corden tittar fram.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Hoohoojaja....
Nu var det ju inte en kukmätartävling jag var ute efter men kul att du bevisar för alla att du minsann kan köra ENDA ut till däckens kant.
Gratulerar.

Vet du vad jag saknar???
Att man kan dra en/ ett skämt utan att någon känner sig krENgt eller behöver hålla någon i handen.
DET ÄR VAD JAG SAKNAR!!!!

Tack för mig

:glömdet
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Man måste inte nödvändigtvis vara lättkränkt för att tycka det är jävligt rövigt att få svar på frågor man inte ställt.
Välmenande råd får man i överflöd nuförtiden. Svar på frågor, not so much.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Dom där sprickorna kommer när korden i stort sett är framme. Det finns nästan inget gummi kvar över korden. Har varit med om detta själv. Vissa däck har ju inget mönster mittpå, och det kan då vara svårt att veta hur slitet det är. Om du kör några mil ytterligare kommer du att se korden.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man måste inte nödvändigtvis vara lättkränkt för att tycka det är jävligt rövigt att få svar på frågor man inte ställt.
Välmenande råd får man i överflöd nuförtiden. Svar på frågor, not so much.

Mm det är ju klart. Jag skall bestämma hur andra svarar, annars blir jag krenGt.

#nittiotalist


Buy quality, cry once
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Man kan också tycka att ett svar är rövigt utan att samtidigt anse att man har rätt att "bestämma hur andra svarar".
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Måste flika in och undra, hur behåller ni bakdäck i över 1000 mil?? Min 690 Duke har gått 700 drygt nu sen ny och är inne på mitt tredje bakdäck.... Endast gata. Metzeler M7 RR, De kanske är bra mycket mjukare?
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Ett alternativ du inte berört är att köpa ett begagnat däck. Skall du jobbpendla med hojen under säsongen till BMWn är fit for fight, köp ett bättre begagnat bankört däck för några hundringar med massa gummi kvar på mitten. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Måste flika in och undra, hur behåller ni bakdäck i över 1000 mil?? Min 690 Duke har gått 700 drygt nu sen ny och är inne på mitt tredje bakdäck.... Endast gata. Metzeler M7 RR, De kanske är bra mycket mjukare?

M7RR är ett sportdäck, och AngelGT är ett sporttouringdäck åt det sportiga hållet så antagligen skulle du få ut lite mer av ett AngelGT i mil.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Måste flika in och undra, hur behåller ni bakdäck i över 1000 mil?? Min 690 Duke har gått 700 drygt nu sen ny och är inne på mitt tredje bakdäck.... Endast gata. Metzeler M7 RR, De kanske är bra mycket mjukare?

Michelin PR5 håller betydligt bättre... och håller i fullt tillräckligt även annars.


...och hur många framdäck har du slitit ut?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Lite korkad fråga kanske men hur mycket mönster har ni kvar när ni byter?
Byter ni fram och bak samtidigt?
Om inte bör man ha samma däck fram och bak?
Finns det någon i sthlm som tar hand om hel hoj och inte lösa hjul?


Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lite korkad fråga kanske men hur mycket mönster har ni kvar när ni byter?
Byter ni fram och bak samtidigt?
Om inte bör man ha samma däck fram och bak?
Finns det någon i sthlm som tar hand om hel hoj och inte lösa hjul?


Skickat från min H8324 via Tapatalk

Jag byter när det däck med minst mönster är en bit förbi slitagevarningen men medan det fortfarande finns lite mönster kvar. Byter både fram och bak samtidigt, blir bara kassa köregenskaper med ett halvslitet framdäck och nytt bakdäck.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lite korkad fråga kanske men hur mycket mönster har ni kvar när ni byter?
Byter ni fram och bak samtidigt?
Om inte bör man ha samma däck fram och bak?
Finns det någon i sthlm som tar hand om hel hoj och inte lösa hjul?


Skickat från min H8324 via Tapatalk

Jag har bytt båda oftast, fram kanske räcker lite längre men det har inte hållit två bakdäck för mig för det mesta. Sedan beror det på vilka däck, och hur man kör hur sltiaget blir. Pendlingen sliter nästan inte alls på framdäcken verkar det som, men käkar bakdäck rätt friskt. Iaf på sporthojen. :hihi
När jag kör bana på sporthojen går fram åt ungefär lika fort som bak.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Måste flika in och undra, hur behåller ni bakdäck i över 1000 mil?? Min 690 Duke har gått 700 drygt nu sen ny och är inne på mitt tredje bakdäck.... Endast gata. Metzeler M7 RR, De kanske är bra mycket mjukare?

+1 på den för fæn. Jag har alltid trott att folk råkat trycka in en nolla för mycket bara. Jag pendlar visserligen mest tråkig raksträcka 50/50 E4, landsväg varje dag ca. 80 km men men tar nästan alltid en riktigt kurvig, fin omväg också som är mer som en gokartbana med backar och krön. Nu är ju inte min 400 FWS direkt något vridmonster men jag ligger ändå på och brassar ganska bra genom kurvorna som finns. Ändå blir däcket platt på mitten, fort. Jag byter 3-4 bakdäck per framdäck. Byter typ varje månad. Det är alltså 350 mil/ månad och bakdäck.

Jag har tom försökt att så långt jag kan undvika bakbromsen och motorbromsen men det blir ändå helt platt på mitten efter all motorvägspendling upp och ner i fart. Visst...Skulle jag ligga i konstant laglig fart och köra passivt och puttra från trafikljusen så är jag säker på att de skulle hålla längre och slitas mer jämnt men vafan... Då kan jag ju köra bil eller moppe istället. Det låter ju knappast som om det är så ni andra kör heller.......eLlEr?

Nu har jag 18 tums däck i bak och utbudet bland sportdäck finns knappt. Jag kör mest tourer, sporttourer och har prövat nåt classicdäck också. Heidenau K65, Avon AM26 Roadrider, Metzeler Lasertec, Maxxis M6103 och nåt Michelin, alla med samma resultat.

Snälla Bullen. Hjälp mig.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Måste flika in och undra, hur behåller ni bakdäck i över 1000 mil?? Min 690 Duke har gått 700 drygt nu sen ny och är inne på mitt tredje bakdäck.... Endast gata. Metzeler M7 RR, De kanske är bra mycket mjukare?
Kan inte säga att jag gjort något särskilt alls med min körstil. Men som du skriver är M7RR ett mjukare däck än de jag har. Angel GT ska vara hårdare i mitten just för att orka mer pendlingskörning.

+1 på den för fæn. Jag har alltid trott att folk råkat trycka in en nolla för mycket bara. Jag pendlar visserligen mest tråkig raksträcka 50/50 E4, landsväg varje dag ca. 80 km men men tar nästan alltid en riktigt kurvig, fin omväg också som är mer som en gokartbana med backar och krön. Nu är ju inte min 400 FWS direkt något vridmonster men jag ligger ändå på och brassar ganska bra genom kurvorna som finns. Ändå blir däcket platt på mitten, fort. Jag byter 3-4 bakdäck per framdäck. Byter typ varje månad. Det är alltså 350 mil/ månad och bakdäck.

Jag har tom försökt att så långt jag kan undvika bakbromsen och motorbromsen men det blir ändå helt platt på mitten efter all motorvägspendling upp och ner i fart. Visst...Skulle jag ligga i konstant laglig fart och köra passivt och puttra från trafikljusen så är jag säker på att de skulle hålla längre och slitas mer jämnt men vafan... Då kan jag ju köra bil eller moppe istället. Det låter ju knappast som om det är så ni andra kör heller.......eLlEr?

Nu har jag 18 tums däck i bak och utbudet bland sportdäck finns knappt. Jag kör mest tourer, sporttourer och har prövat nåt classicdäck också. Heidenau K65, Avon AM26 Roadrider, Metzeler Lasertec, Maxxis M6103 och nåt Michelin, alla med samma resultat.

Snälla Bullen. Hjälp mig.
Underligt, 350 mil låter ganska extremt för att köra en hel del pendling.

Jag har ändå gasat på rätt ordentligt med det här däcket och använder motorbromsen frekvent. Kan inte på något sätt påstå att jag fiskört eller ansträngt mig för att få ut fler mil ur däcket.

Hur är det med lufttrycket? Kör du med däcktillverkarens eller hojtillverkarens rekommendation? Har du mätt trycket när däcket är varmkört?

Såg någon här på sporthoj som lättade på trycket om det var slitet i mitten och ökade trycket om det var slitet på sidorna, men vet inte hur smart det är.

Ett alternativ du inte berört är att köpa ett begagnat däck. Skall du jobbpendla med hojen under säsongen till BMWn är fit for fight, köp ett bättre begagnat bankört däck för några hundringar med massa gummi kvar på mitten. :tummenupp
Äsch, kan lika gärna slänga på ett nytt. Har inte möjlighet att kränga däck själv, så blir lite för stökigt och dyrt att sätta på begagnat. Men det är ett bra tips, tack.

Lite korkad fråga kanske men hur mycket mönster har ni kvar när ni byter?
Byter ni fram och bak samtidigt?
Om inte bör man ha samma däck fram och bak?
Finns det någon i sthlm som tar hand om hel hoj och inte lösa hjul?
Jag har alltid bytt fram och bak samtidigt, men mina tidigare däckbyten har varit tvungna av däckens ålder, snarare än mönster. Även om mönstret är fint tappar man en hel del grepp efter fem år.

Mitt framdäck är fortfarande ganska okej, men skulle absolut inte vilja ha det kvar med tanke på att det är några år nu. Tänker mig att jag får ett mer jämnt grepp som tillverkaren tänkt sig om jag byter båda.

När jag beställt från hojdäck.se har de haft en lista över däckverkstäder som kan ta emot hela hojen.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top