SR 500 ska väl bli Brat style kanske...

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ja fördelen med biltema är att jag känner platschefen så reklamation lär ju inte vara nåt problem. Men Jula ser ju kanon ut får ta en koll när gaffeln är klar då går det att mäta lite mera på höjden.
Nu har jag gjort mig 2 st 70mm distanser så imorrgon får jag väl kapa lite fjädrar osv. Sen så funderar jag på ifall jag ska orka svarva av skärmfäste & ena bromsfästet men jag får se har ingen koll på våra manuella maskiner på jobbet vad som finns till dem alltså hur de funkar kan man ju klura ut.
 

Bifogat

  • IMAG0050.jpg
    IMAG0050.jpg
    165.3 KB · Visningar: 158

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
Ja fördelen med biltema är att jag känner platschefen så reklamation lär ju inte vara nåt problem. Men Jula ser ju kanon ut får ta en koll när gaffeln är klar då går det att mäta lite mera på höjden.
Nu har jag gjort mig 2 st 70mm distanser så imorrgon får jag väl kapa lite fjädrar osv. Sen så funderar jag på ifall jag ska orka svarva av skärmfäste & ena bromsfästet men jag får se har ingen koll på våra manuella maskiner på jobbet vad som finns till dem alltså hur de funkar kan man ju klura ut.

åh sån tur att ha sånt tillgängligt!
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Mmm visst är det & idag har jag svarvat ner gaffelbenen gick väldigt bra (fäste till skärmen & ena bromsfästet). Sen så slipade jag lite & avslutade med 3M trissa för polarn som har polerrum håller på att bygga om där men å andra sidan så passar det sadeln bra.
Sen så skulle jag byta till koniska styrlager & fy fan vad det strulade. De var ju högre så först så nådde inte styrstolpen genom så då fick jag förlänga lagerläget ( kolla cp uppspänningen upp&ner & baklänges). Då blev det för tight till styrhuvudet så jag fick kapa några mm där = att det övre lagerläget hamnade för högt upp så då fick jag förlänga det med.....så montering av gaffel får bli en annan dag. Vad rekomenderar ni för olja alla säger olika till sånt gammalt bös rak 30 eller??? & 125mm oljespalt??? Men lagrena kommer bli kanooon till skillnad från lösa kulor.
Nåväl skål nu på er.
 

Bifogat

  • IMAG0051.jpg
    IMAG0051.jpg
    144.6 KB · Visningar: 138
  • R0010468.jpg
    R0010468.jpg
    178.9 KB · Visningar: 162
  • IMAG0053.jpg
    IMAG0053.jpg
    181.7 KB · Visningar: 161
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Snyggt jobbat med gafflarna! Kanske gör något liknande själv någon gång. :)

Nyfiken på hur gafflarna kommer att funka efter att du kortat dom. Har själv inte fått kläm på mina riktigt... Kortade bara 45mm om jag kommer ihåg rätt + biltema gaffelolja + originalfjädrar = OK vid normal körning men stumma som bara den när man träffa ett tjälskott eller annat jvlgt. (Håll på att flyga av hojen par gånger ;)) Måste nog justera nå´t till sommaren...
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hade du haft en lös dubb att sätta i chucken så hade det nog hjälpt lite.
Cp-uppspänningar är oftast ganska roliga dock.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Har du kollat så att du inte täppt till oljekanalen?? jag har gjort en m4 med stoppskruv som ska se till att distansen sitter på rätt ställe. Sen så hade jag hyllsor i min gaffel så jag tog bara bort de så att det går utanproblem å förlänga den ifall det blir för stötigt :)
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Hade du haft en lös dubb att sätta i chucken så hade det nog hjälpt lite.
Cp-uppspänningar är oftast ganska roliga dock.
Nej men möjligen en fast bättre för drivningen en så skulle jag behöva en medbringaredå &så = mera att krocka med. Det som var tight var att komma förbi styrstoppen fick ta av endel på svarvhållaren det som är under plattan & max utstick sitter med 1 hel skruv :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Har du kollat så att du inte täppt till oljekanalen?? jag har gjort en m4 med stoppskruv som ska se till att distansen sitter på rätt ställe. Sen så hade jag hyllsor i min gaffel så jag tog bara bort de så att det går utanproblem å förlänga den ifall det blir för stötigt :)

:D Joo... Jag vet att jag velade med hur jag skulle göra med ett litet hål ungefär där den vita pilen är, chansade på att den något för vida distanshylsan skulle släppa igenom tryck... men jag har dålig koll på funktionen av det hålet, gissar att oljan har svårt att komma igenom när det smäller till. Om jag orkar får jag kanske öppna gafflarna och fixera ett hål i distanserna som du föreslår & sen hoppas på en förbättring ;). Tackar för tipset (& eventuella fler kommentarer). Cheers! :)

DSC00395.jpg
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Nej men möjligen en fast bättre för drivningen en så skulle jag behöva en medbringaredå &så = mera att krocka med. Det som var tight var att komma förbi styrstoppen fick ta av endel på svarvhållaren det som är under plattan & max utstick sitter med 1 hel skruv :)
Menar självklart en fast :p
Ja nu såg jag var problemet var.
Men det gick ju bra iaf.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Det blir bättre om du fixar hål jag lovar.
Nu är gaffeln ihop & går att sänka yttligare 20mm i kronan. Jag har 66.6mm fjädringsväg kvar nu & allt kändes fint :) Stötdämparna bak sänks nog bara ifall den känns konstig på vägen eller om jag nu får för mig att sänka den lite till i kronan.
Fin posering bild på polarn som normalt kör Classic & trimmar 2takt.
Hur som så är jag skitnöjd.
 

Bifogat

  • R0010493.jpg
    R0010493.jpg
    161.2 KB · Visningar: 308

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jaha nu har jag samlat på mig några ljuddämpare & denna tror jag blir kanon. Ska bara få svetsat en övergång & fixa en hållare :tummenupp
 

Bifogat

  • R0010498.jpg
    R0010498.jpg
    195.7 KB · Visningar: 159

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
ska du ha framlyset där uppe?:O
tycker allt den borde vändas upp å ner som du hade det innan :)
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Inte en aning först så måste jag svetsa i en längre skruv iallafall.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Är det nån som vet nån bra billig hastighetsmätare att köpa ???? Med belysning.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ja nåt sånt ser ju bra ut tyvärr så hade den billiga utgått....Polarn köpte fina mekanisk till sin guzzi från Tyskland ska undersöka lite om man kan hitta såna som passar med orginal vajern.
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Den såg kanon ut men vad är det för utväxling på sr:en då ???
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Det är samma utväxling på alla japsar så det ska nog inte vara några problem. Mest jänkare som ska vara lite udda.

(Edit 2:1 är det väl om jag kommer ihåg rätt eller var det 1:2 ;) )
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top