SR-71 vs Viggen

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Dr.Bike skrev:
Jaa, och; Kallare media = större densitet = högre hastighet på ljudets utbredning.

Visst, men det är temperaturen som gör diffen. Med precis samma densitet kommer det ändå att skilja mellan varm och kall luft.

För att knyta ihop tumregel och formel och undvika att någon tror att det finns två skolor: a = sqrt(n*R*T) = sqrt(n*R)*sqrt(T) ~= 20*sqrt(T)

Roberth,
grattis! Gubbe... ;) Viggen är mäktig. Jag hann bara klappa maskinerna lite, har donat lite med 39:eek:r tidigare själv. Häftiga som bara den, men Viggen ger ändå den där goda magkänslan som få andra flygplan kan åstadkomma.

Springa in i vapenbalkar? Fy farao så töntigt. Så har jag aaaaaldrig gjort... lovar! :rodnar Har inte hängt massor, men jag har haft annat att göra under som gjorde att jag inte hade tid att hålla ögonen uppåt så mycket som är lämpligt. :näsblod
 

Izze

There is no reality, only perception
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Teutonia Mistral S - 2007
Jag å SR-71 i Tucson AZ, September -05.

Den är såå fin :Bugar
 

Bifogat

  • SR71.jpg
    SR71.jpg
    21.2 KB · Visningar: 166

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
sandstream skrev:
Viggen är coolast, pungt :fatta!
There can only be one...
ILA_04_Fokker_Dreidecker.jpg


sandstream skrev:
Camel och Biggles, Camel och Biaggi.... här ligger en hund gravad :va
Yep, DOG GONE !
print-red-baron.JPG
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
ft skrev:
För att knyta ihop tumregel och formel och undvika att någon tror att det finns två skolor: a = sqrt(n*R*T) = sqrt(n*R)*sqrt(T) ~= 20*sqrt(T)
Jag blev tvungen att läsa på lite i formelsamlingen. :D
ft skrev:
Roberth,
grattis! Gubbe... ;) Viggen är mäktig. Jag hann bara klappa maskinerna lite, har donat lite med 39:eek:r tidigare själv. Häftiga som bara den, men Viggen ger ändå den där goda magkänslan som få andra flygplan kan åstadkomma.
Tackar. Helt klart. :tummenupp Jobbar du med helikoptrar nuförtiden?

Izze/RedBaron: Tuffa bilder. :yoparty
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
ft skrev:
Visst, men det är temperaturen som gör diffen. Med precis samma densitet kommer det ändå att skilja mellan varm och kall luft.

För att knyta ihop tumregel och formel och undvika att någon tror att det finns två skolor: a = sqrt(n*R*T) = sqrt(n*R)*sqrt(T) ~= 20*sqrt(T)

Roberth,
grattis! Gubbe... ;) Viggen är mäktig. Jag hann bara klappa maskinerna lite, har donat lite med 39:eek:r tidigare själv. Häftiga som bara den, men Viggen ger ändå den där goda magkänslan som få andra flygplan kan åstadkomma.

Springa in i vapenbalkar? Fy farao så töntigt. Så har jag aaaaaldrig gjort... lovar! :rodnar Har inte hängt massor, men jag har haft annat att göra under som gjorde att jag inte hade tid att hålla ögonen uppåt så mycket som är lämpligt. :näsblod

skruva luckor eller :hihi

behöva kolla olja å skit när man står på plattan å inte en skruvdragare inom synhåll.. de kan ge vemsomhelst ett nervöst sammanbrott :3freak
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Dr.Bike skrev:
Ok jag läste den inte, men rent fysikaliskt gäller väl iaf följande: Ju tätare medium - ju snabbare transmission?

Ex: Ljudhastighet i luft är cirkus 340M/s men i vatten ca 1840 M/s osv.

Varmare luft eller tunnare = långsammare, kallare ELLER tätare = snabbare, vilket som kommer först.
Men vad vet jag, jag är ju en tomte!!!
:hihi

Tack förresten!
Nu är du allt lite insnöad va? :tomten
Jag kunde inte sova för jag låg och funderade på det här.

Kolla länken angående luft.http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudhastighet

Rent fysikaliskt verkar det inte gå att förenkla så som du gjorde heller.
Några exempel: Vatten 1480m/s(jag tror du bytt plats på 8 och 4) kvicksilver 1407m/s. Vatten har densiteten 1kg/dm3, kvicksilver 13.6kg/dm3.
Avsevärd skillnad på täthet men inte på ljudhastighet.
Stål 5200m/s Aluminium 5100m/s densiteter 7.9kg/dm3 och 2.7kg/dm3.
Väte 1290m/s, är lättast men farten är en uppstickare.
Gummi 50m/s (kvalitet okänd).

Fysik är underbart, det bara redovisa fakta.
I oljans värld är det allt lite svårare. ;)

Mvh Roberth
 

LasVegas

Ny medlem
Gick med
19 May 2004
Ort
Söder
Hoj
Suzuki 125cc
sirmagnus skrev:
visst är det Vidsel eller RFN.
själv låg jag där 1986 puh åren går fort snart 20 år sedan.
Vet inte om det finns kvar nu? kommer ihåg att dom hade pite palt :tungan
/M

Jag låg på F21 862

Lugn skrev:
På övningar använde vi skarp last emellanåt. Då flög vi iofs upp till Östersund och utgick därifrån, sen sköts det mot mål långt upp i Norrland nånstans (Insel?).

junkön.

Izze skrev:
Jag å SR-71 i Tucson AZ, September -05.

Den är såå fin :Bugar


Precis där var jag också.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Roberth skrev:
Jag har inte sett att någon hävdar det motsatta. :va

Ska vi diskutera skjutavstånd och dylikt bör vi nog blanda in höjd och fart på eget flygplan och mål för att förstå siffrorna jag angav.
R-77 eller AA-12 har max räckvidd på 9-17mil beroende på vilken raketmotor som är monterad.
AIM-120A(AMRAAM) ligger på 5-7mil. D-versionen över 11mil(större motor).
Jag tar här inte hänsyn till träffsäkerheten.
Praktiska skjutavstånd har sedan i större utsträckning med vilka prestanda radar/flygplan/pilot har.

Det är skillnad på angivna siffror och verkliga, eftersom de angivna oftast kommer direkt från tillverkaren som gärna brer på. Ta ett exempel, Jaktviggens gamla radarjaktrobot Rb 71 Skyflash har en angiven räckvidd enligt tillverkaren på 45-50 km. Svenska flygvapnet angav maxräckvidden till 5-10 km. Någonstans däremellan har du förmodligen den verkliga.

Att en AA-12 Adder med den storleken det är på roboten skulle ha cirka dubbla räckvidden mot AMRAAM faller på sin egen orimlighet. Men det brukar imponera på arabstater när det är köpedags.....

Och om man inte tar med träffsäkerhet i ekvationen så blir ju kommentaren "Su-27 rensar luften 10 mil framför sig" lite konstig.

Roberth skrev:
Det är Su-34:an du tänker på. :)

Ahaa...men då är det inte så slagkraftigt längre då Su-34 är en prototyp som tillverkats i en handfull exemplar och som knappast dogfightats med några JA37:eek:r på 80-talet (Första flygning 1993).

Den bakåtriktade radarn avses här, de bakåtriktade jaktrobotarna verkar bara ha varit en eventualitet och har på sin höjd varit ett testprogram.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Chris Ash skrev:
Det är skillnad på angivna siffror och verkliga, eftersom de angivna oftast kommer direkt från tillverkaren som gärna brer på. Ta ett exempel, Jaktviggens gamla radarjaktrobot Rb 71 Skyflash har en angiven räckvidd enligt tillverkaren på 45-50 km. Svenska flygvapnet angav maxräckvidden till 5-10 km. Någonstans däremellan har du förmodligen den verkliga.

Att en AA-12 Adder med den storleken det är på roboten skulle ha cirka dubbla räckvidden mot AMRAAM faller på sin egen orimlighet. Men det brukar imponera på arabstater när det är köpedags.....

Och om man inte tar med träffsäkerhet i ekvationen så blir ju kommentaren "Su-27 rensar luften 10 mil framför sig" lite konstig.



Ahaa...men då är det inte så slagkraftigt längre då Su-34 är en prototyp som tillverkats i en handfull exemplar och som knappast dogfightats med några JA37:eek:r på 80-talet (Första flygning 1993).

Den bakåtriktade radarn avses här, de bakåtriktade jaktrobotarna verkar bara ha varit en eventualitet och har på sin höjd varit ett testprogram.
Jag förenklat en del.
Skjutavstånden gäller rakbana, nos mot nos anfall och ganska hög fart.
På långa avstånd är det ganska lätt att avstyra ett robotanfall bara genom att påbörja en långsam sväng.

Angående Rb 71 har du helt rätt. Nos mot nos anfall, samma höjd och båda ligger strax under ljudfart så är det knappt att hinna väja för skrotet.

Angående Su-34 så vet jag inte om fabriken fått någon såld till ryska flygvapnet. Den har hög prio.
Det har florerat bilder när den avfyrar robot bakåt. Vad det gav för resultat?! Ingen aning.
Idag kan man göra ganska mycket bara med en radar.
Det kan spekuleras i om den känner av målsökaren från en radarrobot och sedan stör ut den/styr motmedel.

När jag gick kursen på JA37DI framkom många intressanta saker om vad en radar kan användas till. Ganska hemligt också, så jag nämner det bara.
Kärran var mycket kompetent. Sen skrotade man den.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Roberth skrev:
När jag gick kursen på JA37DI framkom många intressanta saker om vad en radar kan användas till. Ganska hemligt också, så jag nämner det bara.Kärran var mycket kompetent. Sen skrotade man den.

JA37DI minns inte att jag hört om denna, evo viggen eller?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
R2 skrev:
JA37DI minns inte att jag hört om denna, evo viggen eller?

Eftersom Roberth har jobbat med kärran så kan han nog berätta mer men D-modden var ju egentligen en utprovning av Gripens jaktroll i Viggen-format, enkelt beskrivet....
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top