R2 skrev:
Yes Mavericken är vanlig. Den, sidewindern, AMRAAM och bombkapsel 90 var de som vi hängde under värnpliktstiden.
R2 skrev:
Eller så trodde han att Sverige var huvudstaden i Schweiz...MattE. skrev:Ja Mr. Bush påstod ju att Sverige inte har någon armé,
inte menat som att vi har en dålig armé utan han trodde att
vi inte hade någon överhuvudtaget
Något såntRoberth skrev:Eller så trodde han att Sverige var huvudstaden i Schweiz...
R2 skrev:
Roberth skrev:Den(IRIS-T) blir riktigt häftig och helst då kombinerad med ett hjälmsikte för piloten.
Sedan kan vi fundera på vad "vi i väst" hållt på med när ryssarna kunnat detta i 20 år. Su27/30 rensar luften 10mil framför eget flygplan.
JAS39 "ca" 5mil med AMRAAM, JA37DI lite längre.
Regeringen Persson behöver andra samarbetspartners.
Dr.Bike skrev:Mach: ljudhastighet. Dvs vid normal atmosfär vid markytan 340 m/s och långsammare ju högre du kommer (ljudet breder ut sig långsammare i ett tunnare media.)
sirSmokealot skrev:SR-71 var byggd så att tankarna läckte vid havshöjd. När den flög på machfart skapades det mycket värme pga friktionen. Detta ledde till att metall expanderade och därmed blev tankarna täta!
heimdal skrev:pitotrör
.. billigt å byta det
sen å slå skallen i balkar å skit e ju lagom skönt också..
Roberth skrev:Det har inte hängts skarpa robotar på incidentplanen sedan U137 gick på grund. Det är inte politiskt gångbart och ger fel signaler.
Det behöver inte hänga robot för att kunna "låsa" på ett mål.
Det hela går att simulera med radar och beväpningssystemet.
Spinky Spendrup skrev:Annat är det med Iron Eagle, där har de iaf med några israeliska Kfir. För några evigheter sedan såg jag en film med en exporterad Draken som fiendeplan. Minns ej namnet på filmen men det var snyggt med en svart Drake, tror en av bilderna i tråden är från den filmen.
ft skrev:Njae, men väl i kallare media. Ljudhastigheten är i princip bara beroende av temperatur, a = sqrt(nRT).
oFFkeFF skrev:Flyghöjd har inte jättemycket med hur planet är designat, utan på hur lite syre motorn kan gå på. Eftersom SR71'an och Viggen har samma motor, förutom att man krämade ur ännu lite mer effekt i viggens motor, skiljer inte flyghöjden alltför mycket..
oFFkeFF skrev:Öhh, förklara varför ljudhastigheten är sådär ~1500m/s i vatten (20 grader) och 330-340m/s i luften..
ft skrev:Den lilla dränermasten under motorluckan är min personliga favorit, tillsammans med balk 4 (den under höger luftintag). Dem har jag bekantat mig med ett otal gånger. Urk!
oFFkeFF skrev:Ryssarna hade väl iofs en robot som gick att skjuta bakåt för sådär ~25 år sedan. Något sverige fick reda på långt senare, svensk taktik hade inte räknat med det..
Chris Ash skrev:Så att IRIS-T enbart är något "Ryssarna kunnat i 20 år" är nonsens. När den kommer ut på förband kommer den att vara världens mest kapabla och modernaste kortdistansrobot. Pungt.
oFFkeFF skrev:Inte riktigt det jag menade heller.
oFFkeFF skrev:Bara att man faktiskt var omedveten om 180-graders svängen, samt om det var su25 (kan minnas fel), som faktiskt hade jaktradar bakåt och missiler riktade rakt bakåt.
oFFkeFF skrev:Svenska jaktplan är/var inte heller direkt full-lastade med motmodel, vilket kanske kullkastat en del teorier om vilka som faktiskt vann dog-fighterna som ryssar/svenskar lekte ute över östersjön. D.v.s är man inte medveten om att ryssen framför kan skjuta bakåt, spelar det inte någon större roll hur snyggt man manövrerar till ett bra skottläge bakifrån. Nu pratar vi inte gripen, utan 80-tal och viggen.
Chris Ash skrev:Jaså? Det har jag faktiskt aldrig hört talas om, skulle gärna vilja veta mer, var kommer infon ifrån?
Jag har inte sett att någon hävdar det motsatta.Chris Ash skrev:Så att IRIS-T enbart är något "Ryssarna kunnat i 20 år" är nonsens. När den kommer ut på förband kommer den att vara världens mest kapabla och modernaste kortdistansrobot. Pungt.
Det är Su-34:an du tänker på.oFFkeFF skrev:Har för mig det skrevs i någon FV-nytt. Kan höra med han som skrev den artikeln. Han är gammal ja-37 pilot och kvar i flygvapnet.
ft skrev:Njae, men väl i kallare media. Ljudhastigheten är i princip bara beroende av temperatur, a = sqrt(nRT).
Njaee. Läs formeln två inlägg upp.Dr.Bike skrev:Jaa, och; Kallare media = större densitet = högre hastighet på ljudets utbredning.
Roberth skrev:Njaee. Läs formeln två inlägg upp.
Välkommen tillbaks förresten.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |