SR-71 vs Viggen

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
MattE. skrev:
Ja Mr. Bush påstod ju att Sverige inte har någon armé,
inte menat som att vi har en dålig armé utan han trodde att
vi inte hade någon överhuvudtaget :rolleyes:
Eller så trodde han att Sverige var huvudstaden i Schweiz... :3freak :hihi
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Roberth skrev:
Den(IRIS-T) blir riktigt häftig och helst då kombinerad med ett hjälmsikte för piloten.
Sedan kan vi fundera på vad "vi i väst" hållt på med när ryssarna kunnat detta i 20 år. Su27/30 rensar luften 10mil framför eget flygplan.
JAS39 "ca" 5mil med AMRAAM, JA37DI lite längre.
Regeringen Persson behöver andra samarbetspartners. :hihi

JAS39 är ett modernare och minst lika kapabelt flygplan som Su-27. R-77 Adder är en jaktrobot med ungefär samma prestanda som AMRAAM på pappret, ryska radarjaktrobotar har dock inte speciellt imponerande "combat records" vilket man kan säga om västs robotar utan att ta i. Addern är dessutom vad jag vet inte till fullo integrerad i de ryska flygplanssystemen pga pengabrist. Flankern har dessutom haft en hel del systemintegrationsproblem och hur mycket som är botat vet jag inte, dessutom har ryska flygförare ett årligt flygtidsuttag som är väldigt litet...

Gå inte på snack som att Su-27 ska kunna slå ut en Gripen på dubbla avståndet mot vad Gripen fixar vice versa, det har inte kontakt med verkligheten. Räckviddsangivelser och liknande som man kan hitta på nätet är mest nys, och den som skjuter radarjaktrobot på 10 mils avstånd han kommer givetvis inte träffa en Cessna ens.....

Men hjälmsikte/kortdistansrobotar är ryssarna världsledande på och har varit det länge, med IRIS-T kommer de inte att vara det längre.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ryssarna hade väl iofs en robot som gick att skjuta bakåt för sådär ~25 år sedan. Något sverige fick reda på långt senare, svensk taktik hade inte räknat med det..
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Dr.Bike skrev:
Mach: ljudhastighet. Dvs vid normal atmosfär vid markytan 340 m/s och långsammare ju högre du kommer (ljudet breder ut sig långsammare i ett tunnare media.)

Njae, men väl i kallare media. Ljudhastigheten är i princip bara beroende av temperatur, a = sqrt(nRT).

sirSmokealot skrev:
SR-71 var byggd så att tankarna läckte vid havshöjd. När den flög på machfart skapades det mycket värme pga friktionen. Detta ledde till att metall expanderade och därmed blev tankarna täta! :fakta

Intressant relaterat fakta: Concorden blir ett par deci längre vid marschfart. Det gör att glapp uppstår i inredningen. Den flight engineer som sticker handen mellan sitt bord och väggen och lämnar den där får ont. På marken finns det inget mellanrum... :)

heimdal skrev:
pitotrör
.. billigt å byta det :rolleyes:

sen å slå skallen i balkar å skit e ju lagom skönt också.. :D

Prandtl-Meyer-rör... om man skall vara riktigt jäkla petig. :D

Den lilla dränermasten under motorluckan är min personliga favorit, tillsammans med balk 4 (den under höger luftintag). Dem har jag bekantat mig med ett otal gånger. Urk!

Roberth skrev:
Det har inte hängts skarpa robotar på incidentplanen sedan U137 gick på grund. Det är inte politiskt gångbart och ger fel signaler.

Det behöver inte hänga robot för att kunna "låsa" på ett mål.
Det hela går att simulera med radar och beväpningssystemet.

Det finns även ett otal olika varianter på icke skarpa robotar. Allt från betongklumpar (bokstavligen, har hängt såna) till systemrobotar som är skarpa i allt utom själva drivmedlet och sprängladdningen.

Spinky Spendrup skrev:
Annat är det med Iron Eagle, där har de iaf med några israeliska Kfir. För några evigheter sedan såg jag en film med en exporterad Draken som fiendeplan. Minns ej namnet på filmen men det var snyggt med en svart Drake, tror en av bilderna i tråden är från den filmen.

Är jag rätt informerad så är de individerna de danska drakar som, till mycket morrande från svenskt håll, hamnade i USA via Danmark. Så var det inte tänk och så skulle det inte ha blivit, men blev ändå. :)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
ft skrev:
Njae, men väl i kallare media. Ljudhastigheten är i princip bara beroende av temperatur, a = sqrt(nRT).

Öhh, förklara varför ljudhastigheten är sådär ~1500m/s i vatten (20 grader) och 330-340m/s i luften..
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
oFFkeFF skrev:
Flyghöjd har inte jättemycket med hur planet är designat, utan på hur lite syre motorn kan gå på. Eftersom SR71'an och Viggen har samma motor, förutom att man krämade ur ännu lite mer effekt i viggens motor, skiljer inte flyghöjden alltför mycket..

SR71 har ungefär den mest specialiserade motor du kan hitta medan RM-8 är en JT9 (trafikflygmotor) som man hängt på ett extra fläktsteg och en EBK på och "lite" annat (blev betydligt mer kvalificerad mod än man tänkt sig från början, från vad jag hört - Volvo flygmotor har gjort ett imponerande jobb på den donken!).

Att säga att de är samma är som att säga att F1-motorerna är i princip samma som de i en VW Beetle i originalskick från -52. Bägge är Otto-motorer...

oFFkeFF skrev:
Öhh, förklara varför ljudhastigheten är sådär ~1500m/s i vatten (20 grader) och 330-340m/s i luften..

Ptja, det finns vissa skillnader mellan luft och vatten. Nu pratar vi om luft.

Kompressibel gas vs. i princip icke-kompressibel vätska - det är en viktig en.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
ft skrev:
Den lilla dränermasten under motorluckan är min personliga favorit, tillsammans med balk 4 (den under höger luftintag). Dem har jag bekantat mig med ett otal gånger. Urk!

hehe.. de va nån flygförare som traskade rakt in i balken där sidewindern hänger.. hehe.. (kommer inte ihåg nummret på den nu bara )
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Ryssarna hade väl iofs en robot som gick att skjuta bakåt för sådär ~25 år sedan. Något sverige fick reda på långt senare, svensk taktik hade inte räknat med det..

Du måste tänka på antingen AA-10 Alamo eller AA-11 Archer som kom i början av 80-talet. Dessa utvecklades för MiG-29 och Su-27 och var de första IR-robotarna som var kompatibla med hjälmsikten och därmed kunde de i princip träffa där piloten kunde se målet. Detta hölls mycket riktigt hemligt och västmakterna kände inte till detta i flera år.

Dessa robotar har emellertid prövats i strid med ganska dåligt resultat. Under kriget Etiopien-Eritrea 99/00 nån gång användes MiG-29 och Su-27 utrustade med dessa robotar och de visade sig vara väldigt lätta att störa ut med passiva motmedel (IR-facklor), de blöder mycket energi vid manövrering, har bristfällig tillförlitlighet och svårighet att låsa på högmanövrerbara mål.
Cirka en av tio robotar träffade sitt mål (4 MiG-29 sköts ner och en blev skadad och fick skrivas av, möjligt att skadan orsakades av IR-robot) och samtliga dessa var AA-11 Archers. Att jämföra med den betydligt äldre västroboten AIM-7 Sparrow som har haft en träffsannolikhet på knappt 30% i sina combat records. Under konflikten användes aldrig aktiva motmedel(störkapslar).

Så att IRIS-T enbart är något "Ryssarna kunnat i 20 år" är nonsens. När den kommer ut på förband kommer den att vara världens mest kapabla och modernaste kortdistansrobot. Pungt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Så att IRIS-T enbart är något "Ryssarna kunnat i 20 år" är nonsens. När den kommer ut på förband kommer den att vara världens mest kapabla och modernaste kortdistansrobot. Pungt.

Inte riktigt det jag menade heller. Bara att man faktiskt var omedveten om 180-graders svängen, samt om det var su25 (kan minnas fel), som faktiskt hade jaktradar bakåt och missiler riktade rakt bakåt.
Svenska jaktplan är/var inte heller direkt full-lastade med motmodel, vilket kanske kullkastat en del teorier om vilka som faktiskt vann dog-fighterna som ryssar/svenskar lekte ute över östersjön. D.v.s är man inte medveten om att ryssen framför kan skjuta bakåt, spelar det inte någon större roll hur snyggt man manövrerar till ett bra skottläge bakifrån. Nu pratar vi inte gripen, utan 80-tal och viggen.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Inte riktigt det jag menade heller.


Nä det där lät onödigt tyket, det var inte du som sa så utan Roberth och mest riktat till honom.

oFFkeFF skrev:
Bara att man faktiskt var omedveten om 180-graders svängen, samt om det var su25 (kan minnas fel), som faktiskt hade jaktradar bakåt och missiler riktade rakt bakåt.

Jaså? Det har jag faktiskt aldrig hört talas om, skulle gärna vilja veta mer, var kommer infon ifrån?

oFFkeFF skrev:
Svenska jaktplan är/var inte heller direkt full-lastade med motmodel, vilket kanske kullkastat en del teorier om vilka som faktiskt vann dog-fighterna som ryssar/svenskar lekte ute över östersjön. D.v.s är man inte medveten om att ryssen framför kan skjuta bakåt, spelar det inte någon större roll hur snyggt man manövrerar till ett bra skottläge bakifrån. Nu pratar vi inte gripen, utan 80-tal och viggen.

Med betoning på var, när Jaktviggen projekterades på 70-talet så bedömdes det som att undanmanöver räckte som motmedel i strid mot Ivan. Detta var en stor brist under 80-talet då mer manövrerbara flygplan som MiG-29 och Su-27 kom, dessa skulle kunna tvinga in våra JA37:eek:r i kurvstrid genom radarjaktrobotanfall för att sedan göra processen kort med dem genom sin överlägsna svängprestanda och dragkraft/viktförhållande. Och det är just i kurvstrid det är bra att kunna skjuta bakåt, vid radarjaktrobotanfall skjuter man i princip alltid framåt.

Först under 1990-talet fick JA37 den modd som den skulle fått 10-15 år tidigare, D-modden med AMRAAM, Störkapsel U95, samt plats för rems/fackelpacket. I kombination med Jaktviggens jaktlänk och superba radar (PS-46 var europas bästa jaktradar till F-15E baserades i Tyskland) så blev Jaktviggen den killer den borde ha varit från början.

JAS39 har tagit lärdom av detta och har stör/motmedel i tillärcklig omfattning.

Ett stort aber dock, ryssarna må ha legat före oss under 1980-talet men hur var det med tillgängligheten på dessa superplan/supervapen? Undermålig skulle jag säga, MiG-29 är en point-defender, den är avsedd att användas under egen radartäckning och räckvidden är för kort för anfall mot Sverige.
Su-27 hade kunnat jaga Viggar och Drakar som om de vore skadeskjutna kråkor MEN fanns knappast i tillräcklig omfattning, dessutom med en mängd barnsjukdomar och med facit i hand undermålig beväpning. Precis som att vi knappast hade horder av utprovade Gripar att skicka upp 1994.....

Ska vi vara realister så var det snarare MiG-23, MiG-27, Su-22 och Su-24 som hade utgjort lejonparten av de sovjetiska flygstridskrafterna vid en invasion under 80-talet. Då hade oddsen sett helt annorlunda ut....

På tal om västrobotar och träffsannolikhet så har kombinationen F-14 och Phoenix haft en träffsannolikhet på 60%....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Jaså? Det har jag faktiskt aldrig hört talas om, skulle gärna vilja veta mer, var kommer infon ifrån?

Har för mig det skrevs i någon FV-nytt. Kan höra med han som skrev den artikeln. Han är gammal ja-37 pilot och kvar i flygvapnet.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Chris Ash skrev:
Så att IRIS-T enbart är något "Ryssarna kunnat i 20 år" är nonsens. När den kommer ut på förband kommer den att vara världens mest kapabla och modernaste kortdistansrobot. Pungt.
Jag har inte sett att någon hävdar det motsatta. :va

Ska vi diskutera skjutavstånd och dylikt bör vi nog blanda in höjd och fart på eget flygplan och mål för att förstå siffrorna jag angav.
R-77 eller AA-12 har max räckvidd på 9-17mil beroende på vilken raketmotor som är monterad.
AIM-120A(AMRAAM) ligger på 5-7mil. D-versionen över 11mil(större motor).
Jag tar här inte hänsyn till träffsäkerheten.
Praktiska skjutavstånd har sedan i större utsträckning med vilka prestanda radar/flygplan/pilot har.

Till ft. Jag har jobbat med JA37 i tio år(fan vad gammal jag är :huvet ) :tummenupp

Till ft och oFFkeFF.Ljudhastigheten i luft påverkas av temperaturen enligt formeln: Roten ur grader i Kelvin gånger tjugo.
Således är den vid havsytan(15 Celsius eller 288 Kelvin) ca340m/s.
På tex 12000 meters höjd(-56C eller 217K) ca295m/s.
Vatten skall man akta sig för, det ger dålig smak i groggen. :D
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
oFFkeFF skrev:
Har för mig det skrevs i någon FV-nytt. Kan höra med han som skrev den artikeln. Han är gammal ja-37 pilot och kvar i flygvapnet.
Det är Su-34:an du tänker på. :)
 

Dr.Bike

Guest
ft skrev:
Njae, men väl i kallare media. Ljudhastigheten är i princip bara beroende av temperatur, a = sqrt(nRT).

Jaa, och; Kallare media = större densitet = högre hastighet på ljudets utbredning.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Dr.Bike skrev:
Jaa, och; Kallare media = större densitet = högre hastighet på ljudets utbredning.
Njaee. Läs formeln två inlägg upp.
Välkommen tillbaks förresten. :)
 

Dr.Bike

Guest
Roberth skrev:
Njaee. Läs formeln två inlägg upp.
Välkommen tillbaks förresten. :)


Ok jag läste den inte, men rent fysikaliskt gäller väl iaf följande: Ju tätare medium - ju snabbare transmission?

Ex: Ljudhastighet i luft är cirkus 340M/s men i vatten ca 1840 M/s osv.

Varmare luft eller tunnare = långsammare, kallare ELLER tätare = snabbare, vilket som kommer först.
Men vad vet jag, jag är ju en tomte!!!
:hihi

Tack förresten!
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top