SR-71 vs Viggen

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
När man passerat 30 så blir lumparhistorier mer & mer larviga....snälla , kan ni inte hålla er till lördagskvällarna med grabbarna...

För övrigt är F4 Phantom det råaste stridsflygplan som tjänsgjort...

Och lite mer flygkuriosa för er som kollat på Top Gun, "MIG 28" som Tompa & Co flög emot, är egentligen en T-38 Talon som dom målade svarta & satte röd stjärna på! :tummenupp ...för MIG 28 har aldrig funnits :arsele

Bifogat

• f4b_phantoms_vf161.jpg
    f4b_phantoms_vf161.jpg
    33 KB · Visningar: 116
  • t38.jpg
    t38.jpg
    22.5 KB · Visningar: 131

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
HönaPower skrev:
När man passerat 30 så blir lumparhistorier mer & mer larviga....
åsså lägger du själv upp bilder på tuffa flygplan :rofl

sgtpepper skrev:
Hårdare kadaverdisciplin ja, men skulle det krävas hårdare fysik att sitta i ett mysigt amerikanskt/brittiskt pansarskyttefordon understött av allsköns militärteknik -vs- snart är det dags att gå ut i fria kriget med två påsar frystorkat och tre magasin till AK5:an? :)

Fria kriget är jobbigare men även om man sprang 10 mil om dagen när man gjorde lumpen skulle det inte hjälpa "när kriget kommer" :hihi eftersom konditionen är borta några veckor efter lumpen i vilket fall.
En yrkessold kan lägga mer tid på fys än en svensk värnpl på grund av att han är i branchen mkt längre, vpl utbildas under hela tjänstgöringen och muckar så snart de har någorlunda koll på vad de skall göra.
Visst, att sitta i natostridsvagn kräver nog ingen större fysik, men att vara pansarskytte eller jägare och rensa städer i Irak är nog ingen lek. Fortf är risken att hamna i stid i praktiken mkt högre för de flesta utlänska förband. :)

Last edited:

Dr.Bike

Guest
HönaPower skrev:
När man passerat 30 så blir lumparhistorier mer & mer larviga....snälla , kan ni inte hålla er till lördagskvällarna med grabbarna...

Vem är DU att tala om för folk vad de ska tala och inte tala om?

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
HönaPower skrev:
Och lite mer flygkuriosa för er som kollat på Top Gun, "MIG 28" som Tompa & Co flög emot, är egentligen en T-38 Talon som dom målade svarta & satte röd stjärna på! :tummenupp ...för MIG 28 har aldrig funnits :arsele

Jag har alltid trott att det var F5 Freedom Fighters som agerade Mig. De är iaf ganska lika. Var dag lär man sig något nytt!

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Fakkverk skrev:
Jag har alltid trott att det var F5 Freedom Fighters som agerade Mig. De är iaf ganska lika. Var dag lär man sig något nytt!
Det kan faktiskt vara båda två typer som figurerar. Måste hem och kolla! :D

Annat är det med Iron Eagle, där har de iaf med några israeliska Kfir. För några evigheter sedan såg jag en film med en exporterad Draken som fiendeplan. Minns ej namnet på filmen men det var snyggt med en svart Drake, tror en av bilderna i tråden är från den filmen.

Appropå flyg i filmer, var det inte i en Hamilton film som ett amerikanskt plan lyfte från ett hangarfartyg som F14, blev en F15 i luften och släppte bomber som en F18??? Geeez... :huvet

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Dr.Bike skrev:
Håller med dig till del, men vad avser korvettsystemet typ Visby har du fel då i princip alla vapensystem redan finns, och ingen anskaffning behövs.

Förutom att luftvärnet är i princip ickeexisterande och att de väl fortfarande inte har någon helikopterhangar? Dessutom har marinen inte råd att anskaffa den nya Rb15 Mark III av SAAB.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bertborge skrev:
har inte stenkoll på utlänska plan :confused: hur står sig en Mig-31 mot SR-71an??
Migen är väll ganska snabb? Vad finns det mer för plan som kan tänkas "plocka" SR-71an??

MiG-25 plockades ju fram i panik av ryssarna sedan man fått dåndimpen av att höra att höghastighetsbombaren Valkyrie var på väg....

Både Foxbat och Foxhound är jävligt snabba, de har motor för att komma över Mach 3 men hastighetsbegränsningen är vid 2.8 för att spara motorerna. Dock är de smidiga som kassaskåp i luften och blöder energi som få saker denna sidan om ett flygande piano på högkant. Tror max G-belastning är 4.5 G eller något i den stilen.

Bemannade luftvärnsrobotar skulle man kunna säga...

Kuriosa är att det enda amerikanska flygplanet som sköts ner av irakisk jakt under Gulfkriget sköts ner av ett MiG-25.

General E skrev:
åsså lägger du själv upp bilder på tuffa flygplan :rofl

Fria kriget är jobbigare men även om man sprang 10 mil om dagen när man gjorde lumpen skulle det inte hjälpa "när kriget kommer" :hihi eftersom konditionen är borta några veckor efter lumpen i vilket fall.
En yrkessold kan lägga mer tid på fys än en svensk värnpl på grund av att han är i branchen mkt längre, vpl utbildas under hela tjänstgöringen och muckar så snart de har någorlunda koll på vad de skall göra.
Visst, att sitta i natostridsvagn kräver nog ingen större fysik, men att vara pansarskytte eller jägare och rensa städer i Irak är nog ingen lek. Fortf är risken att hamna i stid i praktiken mkt högre för de flesta utlänska förband. :)

Fysik är nog ingen jätteviktig bit, adekvat och verklighetstrogen utbildning är nog det allra viktigaste om det kan kombineras med lika välutbildad ledning och en vettig doktrin (läs: Den tyska uppdragstaktiken, lika bra idag som för 60 år sen). Stridserfarenhet är också bra att ha.

Fast allra bäst är förstås att man har resurser och eldkraft nog för att skjuta bort fienden från jordens yta samtidigt som man käkar hamburgare från BK. Hur bra och framgångsrik man än är på taktisk nivå spelar det ingen roll om fienden vinner de strategiska framgångarna.

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
To be continued...
Spinky Spendrup skrev:
För några evigheter sedan såg jag en film med en exporterad Draken som fiendeplan. Minns ej namnet på filmen men det var snyggt med en svart Drake, tror en av bilderna i tråden är från den filmen.

Det kanske är den där helikopter-filmen med Nicholas Cage och Tommy Lee Jones som flög med Apache. Tror den hette Thunderbirds. Sorry,men det går inte att quota så bra på en psp.

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Nu var jag tvungen att kolla upp det som den Messerschmitt jag är... Fire birds aka Wings of the Apache hette den.

Vilket skräp att det är svårt att quota med PSP. Du kan ju ge bort den till mig istället? :tomten

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Chris Ash skrev:
Förutom att luftvärnet är i princip ickeexisterande och att de väl fortfarande inte har någon helikopterhangar? Dessutom har marinen inte råd att anskaffa den nya Rb15 Mark III av SAAB.

Precis vad jag ville ha sagt. :tummenupp

Helikopterhangar finns men FM har ingen helikopter som får plats i den.

Dr.Bike

Guest
Hallå Roberth!

Jag svarade dig lite avseende ditt pokulerande om FM dyra leksaker tidigare i tråden.
Några fler funderingar i ämnet? (förutom det Chris säger)
(antar att du missade min replik?)

Chris Ash skrev:

Ser att den gode Chris svarat i ditt ställe Roberth!

Jorrå, Rbs15 MkIII är på G! Allt finns "i princip" och nu är det "bara" den nya integrationen av roboteldledningen i saabs ledningssystem. Men även det är "klart" och allt ska ju förståss provas och testas samt monteras, så joodå, det är några år ahead.
Luftvärnet var ju den känsliga punkt som jag inte ville att du skulle peta i! :lol
Det är sant att det ännu inte sitter några bamse ombord.
Time will tell...

Roberth

Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Dr.Bike skrev:
Hallå Roberth!

Jag svarade dig lite avseende ditt pokulerande om FM dyra leksaker tidigare i tråden.
Några fler funderingar i ämnet? (förutom det Chris säger)
(antar att du missade min replik?)

Ser att den gode Chris svarat i ditt ställe Roberth!

Jorrå, Rbs15 MkIII är på G! Allt finns "i princip" och nu är det "bara" den nya integrationen av roboteldledningen i saabs ledningssystem. Men även det är "klart" och allt ska ju förståss provas och testas samt monteras, så joodå, det är några år ahead.
Luftvärnet var ju den känsliga punkt som jag inte ville att du skulle peta i! :lol
Det är sant att det ännu inte sitter några bamse ombord.
Time will tell...
Jag har varit nedkopplad ett tag för intag av julskinka. :)
Visst finns det funderingar och jag ser här att både Du och Chris har högre detaljkunskaper än mig om just Visbyklassen.
Har du hört nåt om när Gripen beväpnas med Meteoren?
Det är ju först då den kan börja hävda sig i jaktrollen internationellt.
Ny ir-robot(IRIS-T) lär väl ha skjutits med vid det här laget och om det jag läst stämmer spöar den både rb-71 och 74 avseende skjutavstånd.
God fortsättning.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Roberth skrev:
Jag har varit nedkopplad ett tag för intag av julskinka. :)
Visst finns det funderingar och jag ser här att både Du och Chris har högre detaljkunskaper än mig om just Visbyklassen.
Har du hört nåt om när Gripen beväpnas med Meteoren?
Det är ju först då den kan börja hävda sig i jaktrollen internationellt.
Ny ir-robot(IRIS-T) lär väl ha skjutits med vid det här laget och om det jag läst stämmer spöar den både rb-71 och 74 avseende skjutavstånd.
God fortsättning.

IRIS-T har ju vektoriserad dragkraft dessutom vilket gör att den kan manövrera på ett överlägset sätt, den kan tex rent teoretiskt göra en snabb 180 från vingen och bekämpa ett bakomvarande flygplan.

JAS39 är ju iofs beväpnad med RB99 AMRAAM som radarjaktrobot idag och den står sig bra internationellt. Men det är en interimslösning och antalet robotar är litet.

Både IRIS-T och METEOR hänger på pengafrågan som jag fattat det.

Roberth

Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Chris Ash skrev:
IRIS-T har ju vektoriserad dragkraft dessutom vilket gör att den kan manövrera på ett överlägset sätt, den kan tex rent teoretiskt göra en snabb 180 från vingen och bekämpa ett bakomvarande flygplan.

JAS39 är ju iofs beväpnad med RB99 AMRAAM som radarjaktrobot idag och den står sig bra internationellt. Men det är en interimslösning och antalet robotar är litet.

Både IRIS-T och METEOR hänger på pengafrågan som jag fattat det.
Den(IRIS-T) blir riktigt häftig och helst då kombinerad med ett hjälmsikte för piloten.
Sedan kan vi fundera på vad "vi i väst" hållt på med när ryssarna kunnat detta i 20 år. Su27/30 rensar luften 10mil framför eget flygplan.
JAS39 "ca" 5mil med AMRAAM, JA37DI lite längre.
Regeringen Persson behöver andra samarbetspartners. :hihi

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
agm-65 maverick på en jas
vanlig bestyckning eller?

edit: a10 porrfilm

Bifogat

• gripen.JPG
    gripen.JPG
    66 KB · Visningar: 157
Last edited:

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Roberth skrev:
Jag håller med dig. En ryss skulle hävda att vi har dåliga vapen med för kort räckvidd.
Ett återkommande misstag FM/FMV gör och då särskilt i Marinen och Flygvapnet är att de bygger väldigt fräcka/snabba/tuffa fartyg och flygplan så när vapnen skall köpas finns inga pengar kvar.
Ja Mr. Bush påstod ju att Sverige inte har någon armé,
inte menat som att vi har en dålig armé utan han trodde att
vi inte hade någon överhuvudtaget :rolleyes:

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...