SR-71 vs Viggen

sandstream

Guest
McFille skrev:
Nej nej nej, klart J35 är häftigare. Ljudet och profilen får Viggen att framstå som en flygande bulle...vilket den iof. är...en flygande bulle som dock låter jäkligt gött.
Viggen är coolast, pungt :fatta!
t-rex skrev:
Sopwith Camel (Biggles flög ett sånt=coolt)
Camel och Biggles, Camel och Biaggi.... här ligger en hund gravad :va
heimdal skrev:
men ibland blir man förvånad av vilka nötter som blir intagna.. fast iofs.. kanske inte ska ha alltför intelligenta snubbar som sopar flygfält å transporterar fotogen :hihi då kanske de tröttnar eller komer på att de kunde ha de bättre :p
Har en polare som servade JAS och han vinkade i väg ett plan av misstag en gång och stod rakt bakom när de drog i väg.
Han flög en bit, svimmade och sen luktade han fotogen ett tag.
Kan tilläggas att han lyckades kröka "pinnen" längst fram på ett JAS också när de svängde lite för snävt med en robotvagn :rofl

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
sandstream skrev:
Kan tilläggas att han lyckades kröka "pinnen" längst fram på ett JAS också när de svängde lite för snävt med en robotvagn :rofl
pinnen? läs på.... :fatta! :tungan

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
story.

sr 71 baserad i UK. tog en sväng runt baltikum, vände i finska viken och passerade söderut mitt mellan öland och gotland, där genskjutningen tog plats...

37orna startade från kallinge, ökade farten till M1.5 på 10 000meter och steg sedan till farten tog slut rakt mot sr71an. vanligtvis nåddes nästan 18 000 meter (dock är flygplanet inte godkänt att flyga över 16 000 pga avsaknad av tryckdräkt, blodet börjar koka om tryckkabinen ger upp...) ibland flög 2 till 3 37or på rad och ngn fick låsning...

skysst fart i mötet, runt M4...

:öl

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:
En ofantlig pansarkil genom östeuropa var också en möjlighet, vilket var precis vad de valde.
Ja eller hur. I valet mellan att skicka sin ofantliga pansarflotta och sin ofantliga pansarkil så valde de att skicka pansarkilen. Good choice!

Den bolsjevik-sovjetiska pansarflottan var fruktad! Särskilt av AH. Har ni förresten tänkt på att AH baklänges blir HA? Kan det vara en slump?

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Chris Ash skrev:
Såna finns det nog en uppsjö av. En av de intressantare är ett möte mellan en dansk J35 Draken och två ryska Su-15 som slutade med två ryska Su-15 som frontade havsytan....

Ska se om jag hittar källan till det där.

:tummenupp

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
sandstream skrev:
Har en polare som servade JAS och han vinkade i väg ett plan av misstag en gång och stod rakt bakom när de drog i väg.

pitotrör
.. billigt å byta det :rolleyes:

sen å slå skallen i balkar å skit e ju lagom skönt också.. :D

när å var låg din kompis å servade JAS då

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
sandstream skrev:

Haha, vilket klantarsle till polare du har. När jag låg som JAS-mekaniker var det också en tomte som fick för sig att gå bakom ett JAS som vi klargjorde. Den stod dock på tomgång, men visst fan blev han svedd. Fast han blev nog mer svedd av befälen som drog in honom till ett privat rum för att läxa upp honom... :hihi

Att böja pitotrör är inte billigt precis. Kommer ihåg nånting om 300 lax per rör... :3freak
Efter det var vi väldigt noga med att runda pitotröret ordentligt...

Chris Ash skrev:
Det stämmer inte, under en tid på 50-talet ska Svenska Flygvapnet ha varit världens 4:e största räknat till antalet flygplan (Efter Sovjetunionen, USA och Storbritannien i nämnd ordning) som ska ha varit runt 1200 st, reserver och skolflygplan EJ räknade. Men på 50-talet ingick inte J35 i krigsorganisationen, den testflög bara.

Jaja, så kan det nog varit.
Aldrig får man ha kul. :4skrika

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
General E skrev:
Befälen säger alltid att just din pluton är extra bra och just din utb är speciell. Kan liksom inte säga så mycket annat och det är bra för moralen.

Jo det är man lite införstådd i iaf, men nån lek vet jag inte om jag tycker att det var. Sen blir jag förbannad då det sitter nån jävla lirare och säger att det är fjantigt då han aldrig ätit guldburk,ätit ur snuskburken 4:e dagen i fält, spenderat en vecka ute i skogen i lomben med fan -25 i snittemperatur eller haft nån jävla vapenvård. :mad:

General E skrev:
CV90 var da shit. Om den är det fortf vet jag inte, kommer hela tiden nya fordon och uppdateringar

Stridsfordonet med beteckningen CV9035 har blivit en stor succé för verkstadsföretaget i Örnsköldsvik. Hittills har Hägglunds i och med ordern till Danmark sålt 1 170 stridsfordon till sex olika länder.

"Ordern bekräftar återigen att Stridsfordon 90 är konkurrenskraftigt och stärker sin position som det europeiska stridsfordonsalternativet", Stridsfordon 90 har tidigare köpts av försvaren i Sverige, Norge, Finland, Schweiz och Holland.

CV90 IS da shit :fakta

Ädit: Förresten det där med moralen dom berättade ungefär hur många minuter sveriges försvar skulle stå emot Mother Russia. Tror inte ens jag skulle hinna med en skinnhiss.

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Twosaint skrev:
Jo det är man lite införstådd i iaf, men nån lek vet jag inte om jag tycker att det var. Sen blir jag förbannad då det sitter nån jävla lirare och säger att det är fjantigt då han aldrig ätit guldburk,ätit ur snuskburken 4:e dagen i fält, spenderat en vecka ute i skogen i lomben med fan -25 i snittemperatur eller haft nån jävla vapenvård. :mad:

Att man har hyperelak utbildning och kadaverdisciplin betyder inte att man får bättre soldater. Svenska soldater är ganska högt aktade internationellt för de uppgifter som de har fått i skarpt läge, dvs fredsbevarande insatser. Hur bra vi är i krig/strid är lite svårare att uttala sig om då det inte hänt i någon nämnvärd omfattning sen början av 1800-talet. Jag tror tyvärr den svenska värnpliktsutbildningen är avsevärt sämre än på invasionsförsvarets tid. Då hade man en klar uppgift, repetitionsövade ofta och höll inte på med en massa annat fjantande som idag(Alla de där jävla föreläsningarna om etik,sex och samlevnad,hur duktiga försvarsmakten är på att behandla ungdomar som människor och annat jävla mög kunde de bytt ut mot fler stridsskjutningar och fältveckor).

Twosaint skrev:
Stridsfordonet med beteckningen CV9035 har blivit en stor succé för verkstadsföretaget i Örnsköldsvik. Hittills har Hägglunds i och med ordern till Danmark sålt 1 170 stridsfordon till sex olika länder.

"Ordern bekräftar återigen att Stridsfordon 90 är konkurrenskraftigt och stärker sin position som det europeiska stridsfordonsalternativet", Stridsfordon 90 har tidigare köpts av försvaren i Sverige, Norge, Finland, Schweiz och Holland.

Stridsfordon 90 är bra men vapenköp har många andra faktorer som spelar in än just vapnens prestanda. MIG-21 är ett av världens mest sålda flygplan till exempel, och har inte världens mest imponerande combat records.

Twosaint skrev:
Ädit: Förresten det där med moralen dom berättade ungefär hur många minuter sveriges försvar skulle stå emot Mother Russia. Tror inte ens jag skulle hinna med en skinnhiss.

Haha befäl är för roliga med sina rövarhistorier....

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Vad menar ni med att Viggen "låste" på planen?

När jag skruvade Viggen så hade beredskapsroten endast skarp AKAN och den låser man väl inte på målet?

:confused:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Lugn skrev:
Vad menar ni med att Viggen "låste" på planen?

När jag skruvade Viggen så hade beredskapsroten endast skarp AKAN och den låser man väl inte på målet?

:confused:

Rb71 Skyflash, radarjaktrobot. Låter mycket märkligt att incidentberedskapen inte är beväpnad.......

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Chris Ash skrev:
Rb71 Skyflash, radarjaktrobot. Låter mycket märkligt att incidentberedskapen inte är beväpnad.......

30mm kanon är väl beväpning?

Någon robotlast hade incidenten dock inte 2000.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:

Så är det faktiskt. När jag låg på beredskap 2004 så var gripenkärrorna också bara laddade med AKAN...vi fick höra att det var någonting med krigsberedskapen, att vi inte fick flyga med skarpa robotar om det inte var högre krigsberedskap.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
McFille skrev:
Så är det faktiskt. När jag låg på beredskap 2004 så var gripenkärrorna också bara laddade med AKAN...vi fick höra att det var någonting med krigsberedskapen, att vi inte fick flyga med skarpa robotar om det inte var högre krigsberedskap.
intressant, penibelt
läget va ju ett annat på sr71 incident tiden, då hade viggen högst troligen robotar

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
McFille skrev:

På övningar använde vi skarp last emellanåt. Då flög vi iofs upp till Östersund och utgick därifrån, sen sköts det mot mål långt upp i Norrland nånstans (Insel?).

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
R2 skrev:
intressant, penibelt
läget va ju ett annat på sr71 incident tiden, då hade viggen högst troligen robotar

Jo, att våra kärror flög runt med något annat än jaktrobotar under Kalla kriget finner jag svårt att tro.

Idag så...ja egentligen är man väl inte förvånad. Undrar om de överhuvudtaget har nån ammuniton i förrådsställning till AK5....

Intressant är iaf att vi har mindre antal Rb99 än vad vi har flygplan....

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lugn skrev:
På övningar använde vi skarp last emellanåt. Då flög vi iofs upp till Östersund och utgick därifrån, sen sköts det mot mål långt upp i Norrland nånstans (Insel?).

Ja, de övningsskjuter däruppe...det är väl enda gången de flyger med skarpa robotar kan jag tänka mig. Vi fick hänga skarpa robotar en gång under vår utbildning, men de tog vi av illa kvickt igen. :(

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
McFille skrev:
Ja, de övningsskjuter däruppe...det är väl enda gången de flyger med skarpa robotar kan jag tänka mig. Vi fick hänga skarpa robotar en gång under vår utbildning, men de tog vi av illa kvickt igen. :(

fan.. de fick ju inte vi göra ens :(

fast iofs.. skillnaden är väl egentligen inte stor.. :)

på den beredskapstjofräsen jag va på 01 så va de enbart AKAN som va laddad å klar.. men de va gött med en veckas "semester" på gotland iaf :hihi

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning