SR-71 vs Viggen

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00

Bertborge

"kan rekomendera en knippe våt persilja"
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
en går hjävligt fort......
Dr.Bike skrev:
Ah-mennudå... porriga plan finns det många, men bara ETT är porrigast!

Mustang P51-D!

Det som hänger i taket på Royal Imperial War Museum i London och som flögs av Lieutenant P.Saunders.
Ser nu efter en sökniung att det flyttats ut till Duxford!

http://aam.iwm.org.uk/upload/img_400/MustangAAM.jpg

Ingenting slår ljudet ur en Mustang P51 :tuttar












Om man inte ville göra värnplikt men va tvungen då??

Jag sa att jag vill köra hoj men jag hadde för dålig blodsirkulation i hänerna.
Då ville jag inte längre, men så lätt va det inte. Det stod 15 kandidater på kö som ville göra men inte fick, mig skulle dom fan ha iaf. Blev Elkraftsmekaniker på F21
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ska man blanda in gamla propellerplan finns det väl egentligen bara två;


Spitfire (Utseende och namnet. Det är kultur det!)

Sopwith Camel (Biggles flög ett sånt=coolt)
 

Dr.Bike

Guest
Bertborge skrev:
Ingenting slår ljudet ur en Mustang P51 :tuttar

Preciiiis! Var på en flygdag och när de startade upp Packard-Merlin V12:an med sina raka rör, ja fyfaaaan jag får gåshud äve3n NU när jag skriver detta!
Vilken maskin! Här stod kolvmotorn på sin topp effektmässigt.

Jämnställs bara med den gång jag fick köra en Centurion på P10.... oxå det en V12:a, men en Rolls Royce! Maffig!
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Twosaint skrev:
Ta CV90 som exempel är det 6 eller 7 Europeiska länder som har köpt in sånna ? Kan ju inte vara sämsta dyngan direkt...

Rätt lustigt när man sitter och dricker öl med polare som inte gjort lumpen, dom dömer ut värnplikten och dom får det att låta som att Hockeyskolan dom gick när dom var 14 var hårdare. Alla andra länder har hårdare och värre utbildningar. Kan nån som har insikt kommentera det ? Hörde annat av våra befäl men sen vet man ju inte vad dom försökte tuta i oss.

Befälen säger alltid att just din pluton är extra bra och just din utb är speciell. Kan liksom inte säga så mycket annat och det är bra för moralen.
Skulle tippa på att majoriteten av utb utanför de nordiska länderna är tuffare.
CV90 var da shit. Om den är det fortf vet jag inte, kommer hela tiden nya fordon och uppdateringar. Googla på arena, ryskt skyddssystem, och se vad som händer. Kan även gå in på vapentillverkare och se vad dom har för godis.

Spekulationer: Sv har varit inriktat på försvars/gerillakrig. Sold är då motiverade på ett helt annat sätt än sold som ska bedriva anfallskrig, som resten av nato gör. Därför har resten hårdare disciplin och ofta fysiskt tyngre.
Men, det är inte bara förmåga att bära ryggsäck långt som spelar in, det som avgör om folk överlever nuförtiden i högteknologiska krig är snarare intelligens. Där har sv en fördel iom allmän värnplikt, en blivande civilingenjör kommer liksom inte att gå med i brittiska armen men kommer automatiskt med i svenska.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
gustav.jpg


roll.jpg


fw190g3.jpg


icke att förglömma JU 87

JU87Stuka.jpg


General E skrev:
Befälen säger alltid att just din pluton är extra bra och just din utb är speciell. Kan liksom inte säga så mycket annat och det är bra för moralen.
Skulle tippa på att majoriteten av utb utanför de nordiska länderna är tuffare.
CV90 var da shit. Om den är det fortf vet jag inte, kommer hela tiden nya fordon och uppdateringar. Googla på arena, ryskt skyddssystem, och se vad som händer. Kan även gå in på vapentillverkare och se vad dom har för godis.

Spekulationer: Sv har varit inriktat på försvars/gerillakrig. Sold är då motiverade på ett helt annat sätt än sold som ska bedriva anfallskrig, som resten av nato gör. Därför har resten hårdare disciplin och ofta fysiskt tyngre.
Men, det är inte bara förmåga att bära ryggsäck långt som spelar in, det som avgör om folk överlever nuförtiden i högteknologiska krig är snarare intelligens. Där har sv en fördel iom allmän värnplikt, en blivande civilingenjör kommer liksom inte att gå med i brittiska armen men kommer automatiskt med i svenska.


men ibland blir man förvånad av vilka nötter som blir intagna..

fast iofs.. kanske inte ska ha alltför intelligenta snubbar som sopar flygfält å transporterar fotogen :hihi då kanske de tröttnar eller komer på att de kunde ha de bättre :p
 

Dr.Bike

Guest
heimdal skrev:


Mkt fina...
Har en del av dem på väggen här *pekar* Målade av konstnären Mark Postlethwaite... och sedan gjordes 500 litografier. Googla lite på honom och ni kommer se att det oftast är hans alster som pryder Int.Defence Review och liknande.
Fick 4 fina alster MED de överlevande piloterna/navigatörernas underskrifter på som de signerade vid firandet av WWII 50 år. Dessa kom ur den tidigare Afrikakåren, men på senare delen av kriget hamnade många i Norge, och tilhörde division Eismeer. Dessa slogs bl.a med engelska lätta bombare, Beaufighters i Fördefjord i Januari 1945 i en luftstrid som i England är känd som "Black Friday"
Kan berätta mer om den för de som vill...

Edit: Vi gör så här istället
http://www.white1foundation.org/history_blackfriday.htm

Att det fanns fler koncentrationsläger i Norge under kriget än i centraleuropa, samt att Norge ansågs som det viktigaste låset mot Ryssen av Hitler är okänt till stor del i Sverige då vi inte vill kännas vid historien under kriget då norrmännen fick klara sig själva.
Sånt undertrycks helt i läroplanen i grundskolan, och vad som hände i Finland respektive Norge får vi aldrig lära oss, men Islams 5 grundpelare får vi lära oss...
 
Last edited:

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
Dr.Bike skrev:
Att det fanns fler koncentrationsläger i Norge under kriget än i centraleuropa, samt att Norge ansågs som det viktigaste låset mot Ryssen av Hitler är okänt till stor del i Sverige då vi inte vill kännas vid historien under kriget då norrmännen fick klara sig själva.
Sånt undertrycks helt i läroplanen i grundskolan, och vad som hände i Finland respektive Norge får vi aldrig lära oss, men Islams 5 grundpelare får vi lära oss...


devafan.. de hade jag ingen aning om

sen att finnarna jagade ut tysken upp i noge va nått nytt jag lärde mig ifrån "soldat i waffen SS" boken :)

berätta gärna mer.. de som inte lärs ut i skolorna brukar vara intressantast
 

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Diverse
När vi nu badar i krigshistoria och flygplan har jag en sak jag undrar över:

SR-71 i all ära, men hur har det varit med Viggen/Gripen osv. möten med ryska flygplan? Historier? Berättelser? :banana
 

Dr.Bike

Guest
heimdal skrev:
devafan.. de hade jag ingen aning om

sen att finnarna jagade ut tysken upp i noge va nått nytt jag lärde mig ifrån "soldat i waffen SS" boken :)

berätta gärna mer.. de som inte lärs ut i skolorna brukar vara intressantast

Så sant...

Det var ju inte för inte herr A.H skickade upp hela organisation Todt (deras fortifikationskår) efter att engelska kanalens batterier (Batteri Todt och batteri Lindemann) samt byggandet av eisenbahnenkanonen Doras förstärkningsvallar (banvallarna rasade och det blev märken i rälsen då man skjöt!!) skickades till Norge.
Där fick de bygga 300 (jepp TREEEE Hundra) kustartilleribatterier längs hela Norska kusten som försvar mot Ryssen.
En del var nog så kvalificerade som dagesn berganläggningar vi klappar oss på bröstet för:
_egen brunn
_egen elkraft
_starkt fortifikatoriskt skydd
_renad luft med övertryck

Osv, emedan många batterier givetvis bara var ilandslängda fartygspjäser.

SS-kåren hade en egen avdelning som åkte runt på de olika krigsskådeplatserna och mönstrade förbanden noggrannt. SÅ noggrannt som nu bara tyskar kan göra :hihi
Och när de kom till Norge hade de ett standardprotokoll för kustfästningarna som bestod av inte mindre än 3-500 punkter som skulle gås igenom! (allt beroende på fästningens grad av utbyggnad och avancemang)

Nåde den befälhavare som inte hade tränat sitt manskap eller hade pejl på grejerna!
Ståndsrätt, och oftast ett hårt straff. Dock sköts det inte så ofta som det ryktas. TYskarna var noga med hushållningen, medelåldern på soldaten var ju i vissa förband nere på 19 år...

Men som sagt Herr H tyckte att detta land, Norge var superviktigt. Och han hade även en baktanke:

Det svenska stålet!

Kiruna hade då som nu sin uthamn i Narvik, och ett av målen var givetvis att säkra stålleveranserna till det Tyska krigsmaskineriet.
De hårda slagen kring Narvik är oomvittnat några av de hårdaste i kriget, trots att vi då i sverige låtsas som att de aldrig ägt rum.
Otroliga umbäranden och de möten jag själv haft med krigsveteraner här uppe berättar om hur jävligt det var.

För att inte detta skulle ske att Tyskarna kom åt malmen så skickades i princip alla nationer från den allierades sida upp för att möta detta nya hot, och EN av planerna (som idag är officiell) var att Engelsmännen tänkte invadera Serige för att förhindra detta... *andas in och tänk på vad detta betyder*...

HUrsom helst, Efter hårda strider, med i första hand det norska 16.infanteriregementet hade Tysken drivits ända mot svenska gränsen, och de var inringade uppe på Björnefjell.
Timmarna innan de allierade skulle knyta ihop säcken för gott för tyskarna så gav tyskland Norge ett Corleone om att "om ni gör detta, då d.vlar!" Dessutom började tyskarna invadera Flandern, och alla allierade styrkor drogs utan vidare väntan in på rot, de skulle ner i europa och slåss.

Epilogen på den striden, där inga Svenska förband sades ha deltagit, är förståss inte sann: Visserligen bara ett kompani med gränsbevakning, men de stod på svenska sidan och såg allt...
Självfallet hade de inte kunnat stå emot tyskarna om de velat smita undan förföljarna in över svenskt territorium, och än idag... hittas fransk ammunition inne på svensk mark...

Såvitt jag vet har vi aldrig haft dessa kalibrar. Och läser man på gravstenarna nere i Beisfjord, och minnesmonumenten ser man att La Legio´n verkligen var där. Franska främlingslegionärer, sida vid sida med svenskar ur gränsstyrkorna samt det då nyuppsatta brittiska SAS gjorde processen kort med de tyskar som försökte smita över till sverige...

Lite fritt ur mitt minne. Det finns säkerligen sakfel, men om jag minns Oberst Johansen rätt och även den svenske frivillige Allan Mann så var det i stora drag på detta viset.

Jomänn.

Nutidshistoria så det stänker om det!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Dr.Bike skrev:
Att det fanns fler koncentrationsläger i Norge under kriget än i centraleuropa, samt att Norge ansågs som det viktigaste låset mot Ryssen av Hitler...
Ja, eller hur :rolleyes: Låset mot ryssen mot vaddå?
 

Dr.Bike

Guest
Bingo skrev:
Ja, eller hur :rolleyes: Låset mot ryssen mot vaddå?

Mot att få Ryssen i röven.

Ryssen hade TVÅ möjligheter att komma ut i Europa:

Landvägen, och sjövägen.

Genom Öresund kunde de INTE komma.

Återstår då den lite längre resan.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
McFille skrev:
Det häftigaste är ändå att det fanns så otroligt många J35. Har läst att under en tid hade Sverige världens 3:e starkaste flygvapen med J35:eek:rna...det ni! :banana

Det stämmer inte, under en tid på 50-talet ska Svenska Flygvapnet ha varit världens 4:e största räknat till antalet flygplan (Efter Sovjetunionen, USA och Storbritannien i nämnd ordning) som ska ha varit runt 1200 st, reserver och skolflygplan EJ räknade. Men på 50-talet ingick inte J35 i krigsorganisationen, den testflög bara.

Däremot J29 Tunnan, J33 Venom, J28 Vampire, J34 Hunter och A32 Lansen för att nämna några grymma kärror....

t-rex skrev:
Ska man blanda in gamla propellerplan finns det väl egentligen bara två;


Spitfire (Utseende och namnet. Det är kultur det!)

Sopwith Camel (Biggles flög ett sånt=coolt)

Hawker Tempest och Typhoon slår allt!

Napier Sabre är DEN överlägset coolaste motorn som nånsin byggts någonsin, alla kategorier. 4000hk ur en stjärnmotor på 40-talet....

Dr.Bike skrev:
Mot att få Ryssen i röven.

Ryssen hade TVÅ möjligheter att komma ut i Europa:

Landvägen, och sjövägen.

Genom Öresund kunde de INTE komma.

Återstår då den lite längre resan.

En ofantlig pansarkil genom östeuropa var också en möjlighet, vilket var precis vad de valde.

Norge var klent försvarat av Tyskarna om man nu ska jämföra med andra ställen alltså.

Meissner skrev:
När vi nu badar i krigshistoria och flygplan har jag en sak jag undrar över:

SR-71 i all ära, men hur har det varit med Viggen/Gripen osv. möten med ryska flygplan? Historier? Berättelser? :banana

Såna finns det nog en uppsjö av. En av de intressantare är ett möte mellan en dansk J35 Draken och två ryska Su-15 som slutade med två ryska Su-15 som frontade havsytan....

Ska se om jag hittar källan till det där.
 

Dr.Bike

Guest
Chris Ash skrev:
Det stämmer inte, under en tid på 50-talet ska Svenska Flygvapnet ha varit världens 4:e största räknat till antalet flygplan (Efter Sovjetunionen, USA och Storbritannien i nämnd ordning) som ska ha varit runt 1200 st, reserver och skolflygplan EJ räknade. Men på 50-talet ingick inte J35 i krigsorganisationen, den testflög bara.

Däremot J29 Tunnan, J33 Venom, J28 Vampire, J34 Hunter och A32 Lansen för att nämna några grymma kärror....



Hawker Tempest och Typhoon slår allt!

Napier Sabre är DEN överlägset coolaste motorn som nånsin byggts någonsin, alla kategorier. 4000hk ur en stjärnmotor på 40-talet....



En ofantlig pansarkil genom östeuropa var också en möjlighet, vilket var precis vad de valde.

Norge var klent försvarat av Tyskarna om man nu ska jämföra med andra ställen alltså.


Präxis! Och det blev ju som sagt liiite bråttom ner för kvarvarande styrkor i Norge...

Kursk.... där gick det åt en och annan vagn.

Den där Napiern...har du nån bild på den? :tummenupp
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top