McFille skrev:Ni är ursäktade. Ni kan ju inte hjälpa att ni är genetiskt odugliga...
Oduglig, my ass. Ryggskada om jag får be!
McFille skrev:Ni är ursäktade. Ni kan ju inte hjälpa att ni är genetiskt odugliga...
McB skrev:Oduglig, my ass. Ryggskada om jag får be!
Dr.Bike skrev:Ah-mennudå... porriga plan finns det många, men bara ETT är porrigast!
Mustang P51-D!
Det som hänger i taket på Royal Imperial War Museum i London och som flögs av Lieutenant P.Saunders.
Ser nu efter en sökniung att det flyttats ut till Duxford!
http://aam.iwm.org.uk/upload/img_400/MustangAAM.jpg
heimdal skrev:BF109 & FW190 & ME 262
här har ni flygporr http://www.ww2-airshows.lone-wolfs-den.com/videoclips.htm
Dr.Bike skrev:Ah-mennudå... porriga plan finns det många, men bara ETT är porrigast!
Mustang P51-D!
Det som hänger i taket på Royal Imperial War Museum i London och som flögs av Lieutenant P.Saunders.
Ser nu efter en sökniung att det flyttats ut till Duxford!
http://aam.iwm.org.uk/upload/img_400/MustangAAM.jpg
Bertborge skrev:Ingenting slår ljudet ur en Mustang P51
Twosaint skrev:Ta CV90 som exempel är det 6 eller 7 Europeiska länder som har köpt in sånna ? Kan ju inte vara sämsta dyngan direkt...
Rätt lustigt när man sitter och dricker öl med polare som inte gjort lumpen, dom dömer ut värnplikten och dom får det att låta som att Hockeyskolan dom gick när dom var 14 var hårdare. Alla andra länder har hårdare och värre utbildningar. Kan nån som har insikt kommentera det ? Hörde annat av våra befäl men sen vet man ju inte vad dom försökte tuta i oss.
General E skrev:Befälen säger alltid att just din pluton är extra bra och just din utb är speciell. Kan liksom inte säga så mycket annat och det är bra för moralen.
Skulle tippa på att majoriteten av utb utanför de nordiska länderna är tuffare.
CV90 var da shit. Om den är det fortf vet jag inte, kommer hela tiden nya fordon och uppdateringar. Googla på arena, ryskt skyddssystem, och se vad som händer. Kan även gå in på vapentillverkare och se vad dom har för godis.
Spekulationer: Sv har varit inriktat på försvars/gerillakrig. Sold är då motiverade på ett helt annat sätt än sold som ska bedriva anfallskrig, som resten av nato gör. Därför har resten hårdare disciplin och ofta fysiskt tyngre.
Men, det är inte bara förmåga att bära ryggsäck långt som spelar in, det som avgör om folk överlever nuförtiden i högteknologiska krig är snarare intelligens. Där har sv en fördel iom allmän värnplikt, en blivande civilingenjör kommer liksom inte att gå med i brittiska armen men kommer automatiskt med i svenska.
heimdal skrev:
Dr.Bike skrev:Att det fanns fler koncentrationsläger i Norge under kriget än i centraleuropa, samt att Norge ansågs som det viktigaste låset mot Ryssen av Hitler är okänt till stor del i Sverige då vi inte vill kännas vid historien under kriget då norrmännen fick klara sig själva.
Sånt undertrycks helt i läroplanen i grundskolan, och vad som hände i Finland respektive Norge får vi aldrig lära oss, men Islams 5 grundpelare får vi lära oss...
heimdal skrev:devafan.. de hade jag ingen aning om
sen att finnarna jagade ut tysken upp i noge va nått nytt jag lärde mig ifrån "soldat i waffen SS" boken
berätta gärna mer.. de som inte lärs ut i skolorna brukar vara intressantast
Ja, eller hur Låset mot ryssen mot vaddå?Dr.Bike skrev:Att det fanns fler koncentrationsläger i Norge under kriget än i centraleuropa, samt att Norge ansågs som det viktigaste låset mot Ryssen av Hitler...
Bingo skrev:Ja, eller hur Låset mot ryssen mot vaddå?
McFille skrev:Det häftigaste är ändå att det fanns så otroligt många J35. Har läst att under en tid hade Sverige världens 3:e starkaste flygvapen med J35rna...det ni!
t-rex skrev:Ska man blanda in gamla propellerplan finns det väl egentligen bara två;
Spitfire (Utseende och namnet. Det är kultur det!)
Sopwith Camel (Biggles flög ett sånt=coolt)
Dr.Bike skrev:Mot att få Ryssen i röven.
Ryssen hade TVÅ möjligheter att komma ut i Europa:
Landvägen, och sjövägen.
Genom Öresund kunde de INTE komma.
Återstår då den lite längre resan.
Meissner skrev:När vi nu badar i krigshistoria och flygplan har jag en sak jag undrar över:
SR-71 i all ära, men hur har det varit med Viggen/Gripen osv. möten med ryska flygplan? Historier? Berättelser?
Chris Ash skrev:Det stämmer inte, under en tid på 50-talet ska Svenska Flygvapnet ha varit världens 4:e största räknat till antalet flygplan (Efter Sovjetunionen, USA och Storbritannien i nämnd ordning) som ska ha varit runt 1200 st, reserver och skolflygplan EJ räknade. Men på 50-talet ingick inte J35 i krigsorganisationen, den testflög bara.
Däremot J29 Tunnan, J33 Venom, J28 Vampire, J34 Hunter och A32 Lansen för att nämna några grymma kärror....
Hawker Tempest och Typhoon slår allt!
Napier Sabre är DEN överlägset coolaste motorn som nånsin byggts någonsin, alla kategorier. 4000hk ur en stjärnmotor på 40-talet....
En ofantlig pansarkil genom östeuropa var också en möjlighet, vilket var precis vad de valde.
Norge var klent försvarat av Tyskarna om man nu ska jämföra med andra ställen alltså.
Dr.Bike skrev:Präxis! Och det blev ju som sagt liiite bråttom ner för kvarvarande styrkor i Norge...
Kursk.... där gick det åt en och annan vagn.
Den där Napiern...har du nån bild på den?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|