SR-71 vs Viggen

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:
...historier om Svenskt jaktflyg som klättrat såpass högt att de kunnat skjuta ner dem om de hade velat...
Fast då får de skjuta framifrån. SR71 flyger väl snabbare än jaktrobottarna?

Undrar hur fort en modern "SR71" skulle kunna flyga. Det här planet är ju snart 50 år gammalt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nja, på 80-talet var Jaktviggen beväpnad med RB71 Skyflash, den ska göra Mach 4+. Men i praktiken innebär det ändå att skott framifrån är enda sättet, i teorin skulle ett extremt turskott kunna träffa om JA37:an kom flygande och genskjöt SR-71:an i princip rakt under den.

Rb71 har en räckvidd på 45 km och med fartskillnaden så måste den vara närmare än 8500 m för att kunna flyga ikapp innan den har slut på soppa. Och angivna maximala operationshöjdskillnad mellan SR-71 och JA37 är nästan 10 000 meter....

En modern SR71 kanske finns/fanns på prototypstadiet

http://www.fas.org/irp/mystery/aurora.htm
 
Last edited:

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Det är skillnad på angivet och verklighet...lixom som effekten på motorcyklar duvet
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
fireblade skrev:
Det är skillnad på angivet och verklighet...lixom som effekten på motorcyklar duvet

Jo det är jag mycket medveten om. SAAB tenderar att vara väldigt konservativa med sina uppgifter medan McDonnel-Douglas, Lockheed och andra jänkarfirmor givetvis har de värsta kärrorna på pappret.....
 

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Om de nu hade visuell kontakt så tror jag bestämt att SR-71 flög lägre än angiven maxhöjd och JA-37 betydligt högre än angiven maxhöjd.

För 10 år sedan kunde man med spionsateliter i gynnsamma förhållanden läsa numerplåtar på bilar (vad vi fick veta då), hur mycke mer ser man idag? som vi inte får veta nått om.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Jo det är jag mycket medveten om. SAAB tenderar att vara väldigt konservativa med sina uppgifter medan McDonnel-Douglas, Lockheed och andra jänkarfirmor givetvis har de värsta kärrorna på pappret.....

Det är väldigt få som avslöjar exakta siffror, och man döljer så gott man kunde sina prestanda.
Viggen går betydligt högre än man skrivit.
Flyghöjd har inte jättemycket med hur planet är designat, utan på hur lite syre motorn kan gå på. Eftersom SR71'an och Viggen har samma motor, förutom att man krämade ur ännu lite mer effekt i viggens motor, skiljer inte flyghöjden alltför mycket..
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Det är väldigt få som avslöjar exakta siffror, och man döljer så gott man kunde sina prestanda.
Viggen går betydligt högre än man skrivit.
Flyghöjd har inte jättemycket med hur planet är designat, utan på hur lite syre motorn kan gå på. Eftersom SR71'an och Viggen har samma motor, förutom att man krämade ur ännu lite mer effekt i viggens motor, skiljer inte flyghöjden alltför mycket..

Sen har ju iofs SR-71 två motorer och mer soppa. Det slurpar i sig lite fotogen när man ligger och stiger med fullt pådrag på EBK:n :)

Jag väntar fortfarande på en kommentar från ft.....das fliegeringenjör....
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Last edited:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Chris Ash skrev:
Jo det är jag mycket medveten om. SAAB tenderar att vara väldigt konservativa med sina uppgifter medan McDonnel-Douglas, Lockheed och andra jänkarfirmor givetvis har de värsta kärrorna på pappret.....


Läste samma artikel igår när jag satt på dass. Jävligt intressant faktiskt och som sagt det var inte bara en gång. Var väl nån pilot som varit med om det 5 ggr.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
General E skrev:
...batmobile...

Tar 45 minuter mellan LA och NY det där, en sträcka som med reguljärflyg tar 6tim.
(Om det är det som står på hangarfartyget ungefär vid 42nd i NY)
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
SR-71 var väl mer att betrakta som en "prototyp" - den gick ju inte ens att tanka utan att det läckte :)

viggen var tänkt som ett dubbelmotorigt bombplan och skulle bära en atombomb.
 

Henken

Guest
Och med den historian har jag lärt mig att jag är krigsplacerad! Har funderat på varför den tidningen kommer till mig...
 

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Oxie (Toarp)
Hoj
To be continued...
UltraMarine skrev:
SR-71 var väl mer att betrakta som en "prototyp" - den gick ju inte ens att tanka utan att det läckte :)
.

Nja, prototyper tillverkas väl inte i 30+ exemplar?

Och att den läckte var väl för att materialet skulle få plats att sträcka på sig när den blev varm. Den växte med runt 10 centimeter på längden vid över 300 grader.
 

Bifogat

  • 112255.JPG
    112255.JPG
    75.8 KB · Visningar: 333

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
UltraMarine skrev:
SR-71 var väl mer att betrakta som en "prototyp" - den gick ju inte ens att tanka utan att det läckte :)

viggen var tänkt som ett dubbelmotorigt bombplan och skulle bära en atombomb.
Nja, du pratar väl om fpl 36?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
UltraMarine skrev:
viggen var tänkt som ett dubbelmotorigt bombplan och skulle bära en atombomb.

Som Valmers säger, det var A36....

Viggen byggdes ju i 329 exemplar i allt från Attack till Telekrigsversioner.
 

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Superfast
Fan sicket fett jobb o vara flygare, men det dög man inte till, kom till nån simulatorsak på dag två när man fick stämpla ut :huvet

Kul tidning! Min Fartygschef från lumpen var med på s.41, haha.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top