SR-71 vs Viggen

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Kan vara helt ute och segla iofs. Men har fått höra att jt11 som är j58, bygger på jt8 som i sin tur byggdes om till rm8. D.v.s inte samma motor, men i grunden väldigt lika.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
lite fina kanske "ovanliga bilder på Viggen.
Samtliga skrotas nu ut förutom ett par som skall tjänstgöra i andra roller.

och några på Draken...

Bifogat

• JA-37 Viggen 19.jpg
    JA-37 Viggen 19.jpg
    31.3 KB · Visningar: 196
  • AirlinersNet_PhotoID_142007.jpg
    AirlinersNet_PhotoID_142007.jpg
    135.6 KB · Visningar: 230
  • JA37 Viggen passerar ljudvallen.jpg
    JA37 Viggen passerar ljudvallen.jpg
    9.3 KB · Visningar: 300
  • petterbla3.jpg
    petterbla3.jpg
    30.7 KB · Visningar: 178
  • onward018.jpg
    onward018.jpg
    71.1 KB · Visningar: 185
  • 081.jpg
    081.jpg
    61.9 KB · Visningar: 258

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
McFille skrev:
Jaså, det var ju trist! När gjorde du de testerna?
Får se om de vill ha mig. Har klarat testerna, så nu är det "bara" konkurrensen bland oss som klarat det kvar...väntar ivrigt på svaret som skall komma runt Februari... :banana
stridflygare?
hoppas verkligen du väljs.
det hade jag ingått avtal med satan för.. little to late
den ultimata drömmer som får alla andra att blekna.

men jag har ju spakat denna iaf..om ska så göra igen..

Bifogat

• laostoy1.jpg
    laostoy1.jpg
    73.6 KB · Visningar: 225

sandstream

Guest
R2 skrev:
Trist!
Jag är lite småkär i Viggen.
Byggde modeller när man var liten, såg dem på uppvisningar här och där (mycket vanligare för, t.o.m på RR-tävlingar kom de på besök).

JAS 39 må vara bättre på allt men den är inte hälften så cool.
(Såg den brinna på nära håll 1992).

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
:brynad Nämen vad är det här för mysig tråd. Nu blir jag lite nostalgisk. Hade en bild med en SR71a på väggen när man var yngre. Bredvid H&M planschen med Bridget Hall förstås...

Så Viggen fick lås? Impregnerande. Tippar att en och annan MIG-25 fick lås. Det är mycket ECM, tur och bränsle från lås till kill på en Blackbird. Ingen nerskjuten så vitt jag vet? Och då var ändå primära arbetsplatsen över östblocket, det är coolt.
:yoparty

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
R2 skrev:
stridflygare?
hoppas verkligen du väljs.
det hade jag ingått avtal med satan för.. little to late
den ultimata drömmer som får alla andra att blekna.

men jag har ju spakat denna iaf..om ska så göra igen..

Mmm, jag hoppas jag får chansen.
Kan nog bli kanonkul, även om det numera inte finns så många arbetsplatser kvar att välja på...men men, man kan inte få allt!
Så du har spakat kopter säger du? Gött mos...har själv fått känna lite på spakarna när jag varit med farsan ute o flugit, o det var inte fel alls...
:banana

När flög du?

ädit. Heimdal - Sure thing. Blir jag antagen är det bara att hoppa upp i Bertilkärran så tar vi en tur... :fyllisar

Last edited:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Verkar vara många här som har en misstro på svenska försvarets materiel.

Ta CV90 som exempel är det 6 eller 7 Europeiska länder som har köpt in sånna ? Kan ju inte vara sämsta dyngan direkt...

Rätt lustigt när man sitter och dricker öl med polare som inte gjort lumpen, dom dömer ut värnplikten och dom får det att låta som att Hockeyskolan dom gick när dom var 14 var hårdare. Alla andra länder har hårdare och värre utbildningar. Kan nån som har insikt kommentera det ? Hörde annat av våra befäl men sen vet man ju inte vad dom försökte tuta i oss.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
McFille skrev:
Mmm, jag hoppas jag får chansen.
Kan nog bli kanonkul, även om det numera inte finns så många arbetsplatser kvar att välja på...men men, man kan inte få allt!
Så du har spakat kopter säger du? Gött mos...har själv fått känna lite på spakarna när jag varit med farsan ute o flugit, o det var inte fel alls...
:banana

När flög du?
en gubbe jag känner har två gamla vietnamn helikoptrar.
jag har flugit med några gånger, men första gången sa han "jaha du tar över lite eller?"

eee ju visst det missade man ju inte, men jösses det va svårt..
har flugit lite enmotorigt och det va ju faktiskt enkelt, men detta va som att balansera helikoptern på en pinne som rörde sig framåt i en jäkla fart..med sidvind mm...
men vilken upplevelse att få spaka en riktig gammal vietnamnhelikopter (nja, denna gick som attack i Laos i tre år)..
tänkte att "den här har vart i laos och slaktat gooks" cooolt..

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
McFille skrev:
ädit. Heimdal - Sure thing. Blir jag antagen är det bara att hoppa upp i Bertilkärran så tar vi en tur... :fyllisar

fan va gött.. jag sparar detta meddelandet å skriver ut.. sen när du sitter där i bertilkärran å ska bränna iväg så e de jag som kommer med loggboken å dedär meddelandet på ett papper å propagerar för att jag ska med :D

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
R2 skrev:

och några på Draken...
Inget militärt flygplan är vackrare/häftigare/porrigare/grymmare än J35. Cold war i ett nötskal.

sandstream

Guest
valmers skrev:
Inget militärt flygplan är vackrare/häftigare/porrigare/grymmare än J35. Cold war i ett nötskal.
Jo, JA37 är grymmare, din gamla bakåtsträvare :)

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
To be continued...
Klart att draken är grymmare. :)

När man var på flyguppvisning som en liten knodd, så minns man att draken mullrade på ett sätt som överröstade viggen på långt håll.
Kanske inte så smart taktiskt sett, men ändå väldigt manligt. :rolleyes:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Twosaint skrev:
Ta CV90 som exempel är det 6 eller 7 Europeiska länder som har köpt in sånna ? Kan ju inte vara sämsta dyngan direkt...
Hägglunds prylar is the shit, trots att de är från Ö-vik ;).

Rätt lustigt när man sitter och dricker öl med polare som inte gjort lumpen, dom dömer ut värnplikten och dom får det att låta som att Hockeyskolan
Folk som frivilligt avstått värnplikten är landsförrädare och sådana bör man inte umgås med. :fakta

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
sandstream skrev:
Jo, JA37 är grymmare, din gamla bakåtsträvare :)

Nej nej nej, klart J35 är häftigare. Ljudet och profilen får Viggen att framstå som en flygande bulle...vilket den iof. är...en flygande bulle som dock låter jäkligt gött.

Det häftigaste är ändå att det fanns så otroligt många J35. Har läst att under en tid hade Sverige världens 3:e starkaste flygvapen med J35:eek:rna...det ni! :banana

McB skrev:
Vi som ville men inte fick då? :angel

Ni är ursäktade. Ni kan ju inte hjälpa att ni är genetiskt odugliga... :hihi

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...