SR-71 vs Viggen

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Blackninja skrev:
Fan sicket fett jobb o vara flygare, men det dög man inte till, kom till nån simulatorsak på dag två när man fick stämpla ut :huvet

Jaså, det var ju trist! När gjorde du de testerna?
Får se om de vill ha mig. Har klarat testerna, så nu är det "bara" konkurrensen bland oss som klarat det kvar...väntar ivrigt på svaret som skall komma runt Februari... :banana
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
McFille skrev:
Jaså, det var ju trist! När gjorde du de testerna?
Får se om de vill ha mig. Har klarat testerna, så nu är det "bara" konkurrensen bland oss som klarat det kvar...väntar ivrigt på svaret som skall komma runt Februari... :banana

får ja följa med då? på en tur i planet dvs
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
oFFkeFF skrev:
Det är väldigt få som avslöjar exakta siffror, och man döljer så gott man kunde sina prestanda.
Viggen går betydligt högre än man skrivit.
Flyghöjd har inte jättemycket med hur planet är designat, utan på hur lite syre motorn kan gå på. Eftersom SR71'an och Viggen har samma motor, förutom att man krämade ur ännu lite mer effekt i viggens motor, skiljer inte flyghöjden alltför mycket..


Stämmer verkligen det...att dom har samma motor?
 

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Svart ZX9R -98
fireblade skrev:
För 10 år sedan kunde man med spionsateliter i gynnsamma förhållanden läsa numerplåtar på bilar....

Då fick allt skylten ligga på backen isåfall. Blir lite svårt att läsa den uppifrån annars :hihi
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Maax skrev:
Stämmer verkligen det...att dom har samma motor?

Nej, Viggen har Volvo RM8 (Pratt & Whitney JT8D-22) dubbelströms 1x125 KN dragkraft med EBK

SR-71 har två Pratt & Whitney J58-1 enkelströms med 2x151 KN dragkraft med tänd EBK.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Nej, Viggen har Volvo RM8 (Pratt & Whitney JT8D-22) dubbelströms 1x125 KN dragkraft med EBK

SR-71 har två Pratt & Whitney J58-1 enkelströms med 2x151 KN dragkraft med tänd EBK.

Ska vara samma motor i grund och botten. Mer eller mindre kommersiell motor som man hängde på en EBK på.
 

=Drex=

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Ghettoborg
Hoj
ingen
"Volvo RM8 (Pratt & Whitney JT8D-22) dubbelströms 1x125 KN dragkraft med EBK"

hmm passar den i min gixxers ram?? :D
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
=Drex= skrev:
"Volvo RM8 (Pratt & Whitney JT8D-22) dubbelströms 1x125 KN dragkraft med EBK"

hmm passar den i min gixxers ram?? :D

Allting går om man vill.
Dock får du vara bered på att göra vissa smärre modifikationer på ramen... :rolleyes:
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Ska vara samma motor i grund och botten. Mer eller mindre kommersiell motor som man hängde på en EBK på.

Det är mycket möjligt, jag bara citerade vad som står i Försvarsmaktens Flygplankort.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Chris Ash skrev:
Nej, Viggen har Volvo RM8 (Pratt & Whitney JT8D-22) dubbelströms 1x125 KN dragkraft med EBK

SR-71 har två Pratt & Whitney J58-1 enkelströms med 2x151 KN dragkraft med tänd EBK.

JT8D sitter i några passagerarplan däremot- tex Boeing 727, DC9

SAAB hade ju en hel del grejjer som inte blev av - jag kommer ihåg allt bråk om B3LA i slutet på 70talet - vad vi nu skulle med det till...
 

EisernPferd

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Avliden
Hoj
2006 blir det höjj helvete
eeh sitter det inte hybridramjet-motorer på sr-71.. som dessutom går på specialsoppa. i hög fart fungerar dom enbart som ramjet. fyi sr-71 användes bla som testrigg för scramjetmotorer som borde va det som används idag på liknande flygmaskiner.
 

Bifogat

  • turbojet2.jpg
    turbojet2.jpg
    12.2 KB · Visningar: 130
  • ramjet2.jpg
    ramjet2.jpg
    11.4 KB · Visningar: 112
  • turboramjet.jpg
    turboramjet.jpg
    29.9 KB · Visningar: 123
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hur hemligt var egentligen SR-71 ? Redan i mitten av 70-talet (måste ha varit runt -75) så fanns det en Matchbox-leksak i form av ett litet svart metallplan, väldigt likt SR-71. Jag har ett liggandes någonstans på vinden...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
EisernPferd skrev:
eeh sitter det inte hybridramjet-motorer på sr-71.. som dessutom går på specialsoppa. i hög fart fungerar dom enbart som ramjet. fyi sr-71 användes bla som testrigg för scramjetmotorer som borde va det som används idag på liknande flygmaskiner.

SR-71 går väl på JP-7 men den kan gå på vanlig JP-4 också.

UltraMarine skrev:
JT8D sitter i några passagerarplan däremot- tex Boeing 727, DC9

SAAB hade ju en hel del grejjer som inte blev av - jag kommer ihåg allt bråk om B3LA i slutet på 70talet - vad vi nu skulle med det till...

B3LA hade ju varit klockren i dagens insatsförsvar,som flygande artilleri. Jag tycker ju några hottade SK60 skulle varit väl så bra iofs.
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
UltraMarine skrev:
SR-71 var väl mer att betrakta som en "prototyp" - den gick ju inte ens att tanka utan att det läckte :)

SR-71 var byggd så att tankarna läckte vid havshöjd. När den flög på machfart skapades det mycket värme pga friktionen. Detta ledde till att metall expanderade och därmed blev tankarna täta! :fakta

Jag gjorde lumpen som radarjaktstridsledningsplutonbefäl i ett berg nära F17 i Ronneby....

Sorry... resten är hämligstämplat! :D
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
viggen film

ligger inte där särskilt länge dock...

EDIT, borta nu pga bandbredd
 
Last edited:

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Ort
sthlm
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
har väldigt svårt att tro att en viggen skulle komma över 16000 meter och ens ha en liten chans att komma i kapp den dära 71an...

och några likadana motorer är det ju inte....


går det verkligen att jämföra bågarna? är det inte lite olika användningsområde...?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Infamous skrev:
har väldigt svårt att tro att en viggen skulle komma över 16000 meter och ens ha en liten chans att komma i kapp den dära 71an...


Varför inte? Maximal operationshöjd anges till 18000 meter av SAAB. Det är snarare en undre gräns......med visuell kontakt med SR-71 lär Viggen överstigit 20 000 meter....

Dessutom så behöver inte en Interceptor flyga ikapp, det hörs på namnet att den genskjuter .
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top