Att ta 40 mm på svingen är fysiskt möjligt men då krävs det precis kapning, svetsning och allt annat som kommer där i mellan. Allt passar i svingen men ramen var aldrig tänkt att husera ett 160 däck. Alltså blir den avsevärt längre, någonstans mellan 100-200 mm.
rent estetiskt så gillar jag det men en hjulbas på 1650mm känns liiite långt. Typ som att köra en yamaha DT50 som bara är höjd fram...(min första moppe). Bredda ramen ger jag mig inte på. Har läst en tråd om någon brasse som gjorde så med sin RD350 för att få in en R1 bakdel. Men den ombyggnaden känns svår att få igenom av flera anledningar. Vill behålla ramen så pass original som möjligt av besiktningsskäl.
Jag tänker därför tillverka nya svinginfästningar i tjock (10mm) plåt och svetsa fast dem på ramens baksida så nära inpå original infästning som möjligt. Den kommer bli sjukt mycket längre om jag inte kortar svingen etc. Men det har jag räknat med.
Efter det gäller det att lösa hur stötdämparen och underdelen av länkaget ska fästas på plats. Borde tagit med ZXR-ramen så jag kunde mätt avstånden.