SSOTYA 2007 - Byggtråd

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
wdac skrev:
2633927 Ozeo: Kan du inte göra en glasfiber cuts som går från rämmen på limpan å bakåt så du får den där skapra biten å skit i sadel där? :) tror de skulle bli ballt.. ska du lacka ramen??
joo..ev blir de att jag har kvar limpan till när bönan ska med o kör med en liten sits o cuts.
nopp ramen blir ej lackad då färgen jag ska ha o ramen kommer va ganska enhetliga.
 

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
lägesrapport..

tjahopp då var det visst den tiden på månaden igen..

dom som har läst min projekttråd vet att vid det här laget så är cuts ett jävligt hett tema.. fick ju dock tag på en r1cuts.. som efter starka påtryckningar nu även den skall kapas i stycken *hehe* 1 steg fram femtielva steg bakåt.. bakram nästan färdig..

orkar dock inte lägga ut någon bild på det hela utan bifogar en länk till senaste videodagboken så får ni väll se där vad som händer och fötter med hojen..

http://www.youtube.com/watch?v=eqmRAp9_fD0

framåt går det iallfall.. och för er som itne testat ebay ännu........gör det:yoparty
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Wiseguy skrev:
2634426
Nu behöver jag en pulverlackerare i Sthlms-trakten. Känner ni någon billig så säg till.

Varför pulverlackerar de flesta ram och fälgar? Vad jag vet blir det inte starkare/hårdare - tvärtom. Är det bättre på annat sätt? Är det billigare än vanlig lackering? Enklare förarbete?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fredsfursten skrev:
2636359 Varför pulverlackerar de flesta ram och fälgar? Vad jag vet blir det inte starkare/hårdare - tvärtom. Är det bättre på annat sätt? Är det billigare än vanlig lackering? Enklare förarbete?
Är det inte så att det just blir starkare/hårdare än vanlig lackering...?
Vanlig lackering tenderar väl att spricka ifall man får en repa eller dyl...

Är ingen expert på ämnet men så har jag i varje fall hört.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Wiseguy skrev:
2636381 Är det inte så att det just blir starkare/hårdare än vanlig lackering...?
Vanlig lackering tenderar väl att spricka ifall man får en repa eller dyl...

Är ingen expert på ämnet men så har jag i varje fall hört.
vet inte men jag kommer "våtlacka" el vad de kallas mina fälgar i år..
vet inte om de e bättre men tyckte inte pulverlacken håller såååå bra.
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
Jaha, om sagt så är det väl den tiden på månaden igen då...
Har inte hänt mycket alls på hojen, har kapat sönder min dämpare så den är nu 20cm lång. (undrar hur ljudet blir)
Sen så har jag försökt att hitta ett mindre framdrev... verkar omöjligt så det verkar som att jag får köpa stort barkdrev istället då jag vill ha lite mer axx i hojen..
Lyktan har varit viktigt för mig, har letat och letat men inte hittat vad jag vill ha, är väl det mina tankar har gått åt nu den senaste månaden.. Lutar starkt åt att köpa en x11 gasmask och två stycken projektorlysen precis som den modellen som finns på bimbosfighters.de.
Vet någon en pulverlackeringsfirma nära eller i kalmar så PM:A! Har ingen koll alls på vad som finns på den fronten nämligen..

Tyvär inga bilder, men liknar wiseguys fast mer slitet och i ett stökigare garage. (kameran är på lagning, får komma lite bilder sen)


Sen letar jag lite tips, Sving m.m. är väldigt oljigt och smutsigt! har försökt med ett motortvättsmedel utan resultat så om någon har några ideér så är dom välkommna.
Hur ska jag göra med ram+fälgar inför en pulverlackering? Slipa ner eller?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
fahrenheit skrev:
2636403Sen letar jag lite tips, Sving m.m. är väldigt oljigt och smutsigt! har försökt med ett motortvättsmedel utan resultat så om någon har några ideér så är dom välkommna.
Hur ska jag göra med ram+fälgar inför en pulverlackering? Slipa ner eller?
Aceton tar bort allt. Utom själva lackeringen på svingen då.

Ram+fälgar skall väl blästras. Helst med glasblästermedel har jag hört då sand kan vara lite för hårt för aluminiumet.
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
Tack! :tummenupp

Blir det inte en ojämn yta om jag blästrar? får inrycket av att ytan bli lite gropig? eller det kanske inte gör något ifall färg jämnar ut allt?

EDIT!: kan man göra något åt sin kedja? typ tvätta med diesel och sedan smörja in igen? Är helt igenomdränkt i fet och smuts....
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Fredsfursten skrev:
2636359 Varför pulverlackerar de flesta ram och fälgar? Vad jag vet blir det inte starkare/hårdare - tvärtom. Är det bättre på annat sätt? Är det billigare än vanlig lackering? Enklare förarbete?

Jag har inte heller förtått denna pulverlackshysteri, det exempel på pulverlack jag sett på nära håll blev bedrövligt, en baksving som hade så tjock pulverlack så att markeringarna för kedjsträckningen inte synte. Hur kul blir det om man vill lacka om något som är pulverlackat? Den är nog ingen höjdare att slip. Jag är inte övertygad över pulverlacken förträflighet så jag kommer att våtlacka mina prylar och sedan finns det ingen firma som pulverlacker här inärheten.
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
kommer lite bilder! Gick ut i garaget med flickvännens kamera när hon kom hem!
Några bilder på ljuddämparen och fästet till den, vart fan får jag tag på en ny modern sådan? Det rostiga ska blästras och sedan funderar jag på om jag ska ha färg eller avgasbandage på den... isf något diskret (det är juh så jävla fult!). Resten ska jag polera upp litegrann så den ser lite finare ut.
även en bild på stötdämparen som jag ska fräscha upp lite.
 

Bifogat

  • DSCF3563.JPG
    DSCF3563.JPG
    66.9 KB · Visningar: 73
  • DSCF3565.JPG
    DSCF3565.JPG
    65.5 KB · Visningar: 68
  • DSCF3567.JPG
    DSCF3567.JPG
    39.5 KB · Visningar: 49
  • DSCF3568.JPG
    DSCF3568.JPG
    45.1 KB · Visningar: 56
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
fahrenheit skrev:

Har du 3 eller 4 skruvar till ljuddämparen? Jag har 4 och letar ny ljuddämpare, och hittar ingen specifik till min. Så jag får hitta någon med rätt mått mellan hålen, har nästan bara hittat ljuddämpare med 3 hål.

Om någon vet någon vanligare hoj som har samma avstånd så kan väll den trevliga människan pm:a mig!?

(Bild på min anslutning+ mått)
 

Bifogat

  • avgcm.JPG
    avgcm.JPG
    46.8 KB · Visningar: 83

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
Limez skrev:
2638359 Har du 3 eller 4 skruvar till ljuddämparen? Jag har 4 och letar ny ljuddämpare, och hittar ingen specifik till min. Så jag får hitta någon med rätt mått mellan hålen, har nästan bara hittat ljuddämpare med 3 hål.

Om någon vet någon vanligare hoj som har samma avstånd så kan väll den trevliga människan pm:a mig!?

(Bild på min anslutning+ mått)

Jag har tre..
Jag kan rekomendera digg itll att bygga egen som jag gjorde... det är enkelt.. eller så snor du anslutningen och utmynningen från ditt orginal och byter rör och innehåll efter hur du vill ha det..
 
Last edited by a moderator:

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
om ni ska pulverlackera om ram / sving eller övriga detaljer i alu. så funkar det bra att sandblästra, jag har lämmnat in diverse detaljer / alu.bilfälgar till ett ställe i Gävle som heter målerigruppen, de blästrar framförallt gamla rostiga godsvagnar = ingen jätte snäll & mjuk sand, blästern skjuter väl nästan singel :gnissla
visst, ytan blir knottrig & sträv, men en pulverlack bygger offtast nån mm & flyter ut så att det blir en jämn & fin yta trots att det är små gropar i aluminiumet.

jag tycker dåe iaf att pulverlacken både greppar & håller bättre än en vanlig 2k lack, sen är det väl beroende på utrsutning & vem som lägger pulverlacken oxå. jag "kan" lackera vanlig våtlack jag oxå, men tror inte jag får ställa ut den bilen på elmia :rolleyes:

edit: kanske ska lägga till vart jag är i bygget & det är väl på ruta 0.01% ungefär, har fått hem strypsats (en brick jävel) 1669:-
ikväll åker jag upp te han som sålde hojen & hämtar orginalljuddämparen, sen ska jag montera den & strypningen & reg.besikta nästa vecka..
SEN ska jag börja skruva & riva & börja fundera på utseende & detaljer mm.
 
Last edited:

Zator

Jag är grinig idag...
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Sprint ST -06, 2x yzf 750 r -96, en blivande stealthfighter och en skrotfighter
fahrenheit skrev:
2636448
EDIT!: kan man göra något åt sin kedja? typ tvätta med diesel och sedan smörja in igen? Är helt igenomdränkt i fet och smuts....

Diesel borde väl funka. Jag lägger min kedja i vanlig fotogenolja, smutsen rinner av och skulle något sitta kvar är det bara att borsta lite lätt så försvinner det.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Vet inte om jag blivit "godkänd" än, men slänger in ett par bilder från dagens framgångar iaf...

Kortat dämparn lagom mycket, 1-2 cm till kanske hade varit något, men vill ju kunna använda hojen också inte bara titta på den. :)

Depåstöd ( hem-bygge såklart) , ser ju riktigt bra ut på bild iaf. =)

Jämför bazooka dämpare mot shorty... :tummenupp

Funderar på att kapa slip-on röret i kanske 5-10 graders vinkel, vända på delarna och svetsa ihop. Alltså för att få dämparn lite mer vinklad uppåt. Bygga om till nå high-pipe däremot vill jag icke..

Vad tycker ni??
 

Bifogat

  • IMG_0706.jpg
    IMG_0706.jpg
    133.5 KB · Visningar: 117
  • IMG_0707.jpg
    IMG_0707.jpg
    76 KB · Visningar: 108
  • Fzr-019.jpg
    Fzr-019.jpg
    140.1 KB · Visningar: 123

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Japp, återstår ju att se hur ljudet blir sen, irriterade grannar? :D

Men det är bra mycket mer jobb än vad man tror för att kapa lite ljuddämpare, mäta å hålla på. Kapa i titan var också en ny upplevelse. =)

Tycks om depå stödet då?
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
<micke> skrev:
2641175 Japp, återstår ju att se hur ljudet blir sen, irriterade grannar? :D

Men det är bra mycket mer jobb än vad man tror för att kapa lite ljuddämpare, mäta å hålla på. Kapa i titan var också en ny upplevelse. =)

Tycks om depå stödet då?

jo jag vet, blev mer arbete än man trodde, dock så tror jag att min dämpare kommer att låta mindre än vad den gjorde innan, tror killen använt svinto eller något liknande, allt förutom en bit lika stort som min handflata låg kvar i dämparen, (so thats why i heard an echo!)
Riktigt snyggt depåstöd!! funderat på ett snarlikt, ska se (och vara) stabilt! :D
Rött... vilken fin färg :rolleyes:
Hade jag bara haft fackverksram och Vmotor så skulle nog min sett ut som en ducce när den är klar... :tuttar
skämt åsido, men fan va gutt med lite hojar iår! Får se hur länge budgeten håller med :va

EDIT: glömde skriva det jag kom hit för att skriva.. Har beställt en gasmask ifrån roligt.nu en gasmask av brittiskmodell som jag tyckte såg cool ut, ska bli projektorlysen i ögonen så sparar jag lite på att bygga den själv gemnfört med bimbosfighters version som kostar typ 2000kronor + frakt....
Vet att det inte är helt orginellt, och att de flesta tycker att gasmask endast platsar på turbobyggen... men vafan det är de svaga som kan behöva lite andningshjälp!
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad det gäller att kapa i dämparen så finns det vissa saker man bör tänka på:

-Ljudet kommer att bli högre.
-Kapa hellre för lite första gången än för mycket. Blev det inte bra kapa lite mer.
-Packa ljuddämparullen lösare och du får mindre ljud ifall du kapade för mycket.
-Kapa inte i enda orginaldämparen du har. Besiktningen blir jobbig annars.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top