SSOTYA 2007 - Byggtråd

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Wiseguy skrev:
2641962 Vad det gäller att kapa i dämparen så finns det vissa saker man bör tänka på:

-Ljudet kommer att bli högre.
-Kapa hellre för lite första gången än för mycket. Blev det inte bra kapa lite mer.
-Packa ljuddämparullen lösare och du får mindre ljud ifall du kapade för mycket.
-Kapa inte i enda orginaldämparen du har. Besiktningen blir jobbig annars.

Håller med.

Men min erfarenhet vad avser ull är att ju hårdare packad ull desto bättre dämpning.
Ty nypackad dämpare låter mindre än när det är dax för ompackning pga att ullen luckrats upp och delvis blåst ut genom röret sas.

Tycker jag.

/J

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jörgen Karlsson skrev:
2641971 Håller med.

Men min erfarenhet vad avser ull är att ju hårdare packad ull desto bättre dämpning.
Ty nypackad dämpare låter mindre än när det är dax för ompackning pga att ullen luckrats upp och delvis blåst ut genom röret sas.

Tycker jag.

/J

Du gillar att packa va? :D

:gnissla :huvet :tungan :va :D

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jörgen Karlsson skrev:
2641971 Håller med.

Tycker jag.

/J
Håller med dig en bit på vägen.

Dvs. packar du riktigt hårt som jag gjorde första gången jag packade om en dämpare så letar sig inte ljudet ut i ullen. Ljudet studsar istället ut direkt.
Det optimala är alltså inte stenhårt packad ull utan lite lösare. Men inte för löst eller för lite packad ull heller för den delen.
Utan lite lagom.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
"Lagom" packat tycker jag är ungefär som huvudkudden man sover på...

Brukar ta en lång pinne och linda / trycka ner ullen runt innerröret.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Wiseguy skrev:
2642154 Håller med dig en bit på vägen.

Dvs. packar du riktigt hårt som jag gjorde första gången jag packade om en dämpare så letar sig inte ljudet ut i ullen. Ljudet studsar istället ut direkt.
Det optimala är alltså inte stenhårt packad ull utan lite lösare. Men inte för löst eller för lite packad ull heller för den delen.
Utan lite lagom.
Jag fick förklaringen att man bör packa som en 3-4 dagar gammal skogaholmslimpa. Ungefär.

:tungan

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jörgen Karlsson skrev:
2641976 Du är trasig! :D

:rofl

För att nämna något om mitt bygge så har jag nu grejerna nere i Lund (tack Maffan).

Har tentor till 14e dec. Och efter det är det bygga som gäller.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Vinklade upp dämpen lite också, tyckte det blev OK.

Bifogat

• IMG_0727.jpg
    IMG_0727.jpg
    120.3 KB · Visningar: 87

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Jag drar mig härmed ur tävlingen. Har sålt hojen med blandade känslor.
Hoppas att jag kommer igen vid ett senare tillfälle.
Jag kommer att följa denna tråden med spänning, må bäste byggare vinna:tummenupp

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZwaniZ skrev:
2652247 Jag drar mig härmed ur tävlingen. Har sålt hojen med blandade känslor.
Hoppas att jag kommer igen vid ett senare tillfälle.
Jag kommer att följa denna tråden med spänning, må bäste byggare vinna:tummenupp
Det var synd.
Men nu ökade chanserna för alla andra dock :D

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
fahrenheit skrev:
2636448 Tack! :tummenupp

Blir det inte en ojämn yta om jag blästrar? får inrycket av att ytan bli lite gropig? eller det kanske inte gör något ifall färg jämnar ut allt?

EDIT!: kan man göra något åt sin kedja? typ tvätta med diesel och sedan smörja in igen? Är helt igenomdränkt i fet och smuts....

Jo det blir det. Det är det som är själva poängen med att blästra något, spruta sand/glas/snäckskal med högt tryck för att färgen ska avlägsna sig.

Aluminium blästras fördelaktigt med glas då det ger en finare yta än med vanlig sand. Har du en felfri detalj i aluminium så kan du blästra den med glas och få en snygg, silverfärgad yta. Dock inte särskilt bra om det kommer mycket fettfläckar etc. på detaljen då det kan färga och bli mörkare.

Glasblästrar du så kan du lacka med grundfärg, topplack och klarlack och få ett bra resultat. Men har du möjlighet att slipa detaljen så gör det, det blir finare yta = går att lägga på tunnare med färg = bättre slutresultat!

gixxer_1255 skrev:
2636455 Hur kul blir det om man vill lacka om något som är pulverlackat? Den är nog ingen höjdare att slip.

Det är inte kul på något plan alls. Jag glasblästrade två alumiumfälgar till min Cagiva Mito 125cc för att kunna polera dessa. Bara bakfälgen tog 24h att få ren från pulverlack. Har dock inte tillgång till den mest optimala blästern heller, firmor som sysslar med sådant har säkert bättre grejer. Men tid kommer det ta iaf!

Last edited:

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Jonathan. skrev:
2652404 Jag glasblästrade två alumiumfälgar till min Cagiva Mito 125cc för att kunna polera dessa. Bara bakfälgen tog 24h att få ren från pulverlack.

Jag SANDBLÄSTRADE två aluminiumfälgar till gixxern, bakfälgen tog 10 min...:)

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Liten lägesrapport.
Jag har hittat en jäkligt snygg kolfiberljuddämpare till ett bra pris som jag tror ska passa, jag ska ta reda på vem som kan hjälpa mig med att svetsa några fästen, sen köper jag den. Den ska skickas från Boden (nästan genom hela sverige, för er som sov på geografilektionerna).

Jag håller på att fixa med röven, en enkel upprensning blir det. Jag har till att börja med lackat reggplåten svart på baksidan eftersom den kommer att synas lite om man kollar frammifrån.

Tror ni ett litet vinkeljärn klarar att hålla skylten? Jag tänkte fästa med en skruv och mutter uppe i mitten på skyllten ( se bild 1). Och med en skruv och mutter i botten på cutslådan(plast) (se bild 2 )

Kommer bilder när jag är klar.

Bifogat

• skylt.JPG
    skylt.JPG
    33.8 KB · Visningar: 40
  • tompil.JPG
    tompil.JPG
    106.2 KB · Visningar: 49
Last edited:

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
Limez skrev:
2653759

Tror ni ett litet vinkeljärn klarar att hålla skylten? Jag tänkte fästa med en skruv och mutter uppe i mitten på skyllten ( se bild 1). Och med en skruv och mutter i botten på cutslådan(plast) (se bild 2 )

Kommer bilder när jag är klar.

det håller säkert, risken finns jue att plåten har hemskt lätt för att "snurra" me bara en i mitten, sätt 2 små ist :)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Limez skrev:
2653759 Jag har till att börja med lackat reggplåten svart på baksidan eftersom den kommer att synas lite om man kollar frammifrån.
Att man inte tänkte på det där själv när man hade plåten monterad så på Blade att den syntes.
En sån liten sak och så smart.
:nicka

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
granath_ skrev:
2653785 det håller säkert, risken finns jue att plåten har hemskt lätt för att "snurra" me bara en i mitten, sätt 2 små ist :)

Ok, men skylten kommer att ligga mot en liten kant så jag ska ha redigt med otur om den lyckas snurra. :tummenupp

Wiseguy skrev:
2653789 Att man inte tänkte på det där själv när man hade plåten monterad så på Blade att den syntes.
En sån liten sak och så smart.
:nicka

Hehe, Japp, jag tänkte bara att det skulle se bäst ut så, det är jäkligt enkelt också. Spray-burk-lack rules (på små detaljer iallafall) :yoparty

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Silverryggen skrev:
2653408 Jag SANDBLÄSTRADE två aluminiumfälgar till gixxern, bakfälgen tog 10 min...:)

Det gjorde det garanterat! Dock fick du större porer med sandblästringen än vad jag fick med glaset = mer slipa innan poleringen, vilket tog lång tid med glasblästringen ändå tyckte jag :)

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
Jonathan. skrev:
2653950 Det gjorde det garanterat! Dock fick du större porer med sandblästringen än vad jag fick med glaset = mer slipa innan poleringen, vilket tog lång tid med glasblästringen ändå tyckte jag :)

tur att man inte gillar polerat!
pulverlack is the shit, snyggt och praktiskt :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar