Ställa hojen på farsan?

#kgc-folke#

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
ystad
Hoj
z750 08
det är fel att skenförsäkra det vet jag, men hur räknar försäkrings bolagen ut sina priser, som tex en kompis till mig som är 22 köpte en gsxr 750-06 och kollade försäkringen på sig själv på if då ville dom ha 106000kr för hel/hel och han köpte sin hoj helt ny för 97000kr då räknar dom med att alla 22 åringar kör och total kvaddar sin hoj en gång varje säsong, och det vet vi alla att så är det inte, är här någon som kan säga hur dom räknar ut ett sådan pris:confused:
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
#kgc-folke# skrev:
2636588 det är fel att skenförsäkra det vet jag, men hur räknar försäkrings bolagen ut sina priser, som tex en kompis till mig som är 22 köpte en gsxr 750-06 och kollade försäkringen på sig själv på if då ville dom ha 106000kr för hel/hel och han köpte sin hoj helt ny för 97000kr då räknar dom med att alla 22 åringar kör och total kvaddar sin hoj en gång varje säsong, och det vet vi alla att så är det inte, är här någon som kan säga hur dom räknar ut ett sådan pris:confused:
Det är inte hojen som är dyr att ersätta utan personskadorna!
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
#kgc-folke# skrev:
2636597 jo det är ju klart men 104000
Jo nog är det fantasipriser som dom har satt för att slippa försäkra vissa (kan man ana). Men en å annan mille sticker snabbt iväg om man är alvarligt skadad.
 

Fredrik i Troll

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
Har en R1-motor
Angående skenförsäkringar så kan man konstatera att det inte är ovanligt med försäkringstagare som inte får ersättning vid skada när det upptäcks. I regel brukar bolaget kvitta ersättning mot att inte stämmer för bedrägeri. Det är svårt att vinna tvist mot f-bolag...
Vad är det då man åker dit på? Jo stöld och vagnskadedelen i försäkringen gäller endast ekonomisk förlust d.v.s. det är endast den som har ekonomiskt intresse i ett motorfordon som kan försäkra detsamma. Registrerad ägare hos vägverket är något helt annat även om det vanligtvis sammanfaller. Finns fall där man ber att få se köpehandlingarna och där då inte farsans namn stått. Snabba ägarbyten inom familjen drar också intresse till sig vid en skadereglering. Speciellt om det handlar om sporthoj, ung kille på dryga 20 och äldre herre på 55+. Skenförsäkringsfamiljerna är ofta grymt stereotypa...
Som sagt, misstänker bolaget skenförsäkring så kan man ge alternativet ingen ersättning, ingen anmälan...
Den som har kört skenförsäkrat och inte fått ersättning brukar för övrigt inte vara pigg på att berätta om det.
 

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
Santo skrev:
2632241 Grejen med SH är att dubbelmoralen finner sig i sitt esse här:

Skenförsäkring - NEJ!
Svartjobb - Ja, klart som fan!














Vad är sskillnaden. Skulle någon vänlig själ kunna upplysa mig mindre vetande... :rolleyes:


Glöm inte att det är olagligt att köra för fort också. :rolleyes:
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
#kgc-folke# skrev:
2636597 jo det är ju klart men 104000
Bara att börja räkna. Ta en enkel vurpa med halv- eller helkvaddad hoj, personskador i form av någon eller några frakturer och/eller krosskador, kanske några mjukdelsskador, som kräver ett par månaders sjukskrivning och rehabilitering, och en tids deltidsarbete innan full arbetsförmåga. En ganska vanlig hojolycka alltså.
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
#kgc-folke# skrev:
2636597 jo det är ju klart men 104000

Ska ju inte bara täcka kostnaderna för polarns hoj, utan fasta kostnader som personalens lön, lokaler, telefon, skadereglering etc. men håller med att det är jävlar vad de kan ta i, i detta fall är det dock uppenbart att de inte hade nån lust att försäkra hojen. Var med om värre, ringde Salus Ansvar angående min R6-99, de ville ha 100-200000 för att halvförsäkring/helår:rolleyes: Jag bad dem skicka en offert:D

SuperSport skrev:
2636595 Det är inte hojen som är dyr att ersätta utan personskadorna!

Stämmer det där verkligen med tanke på att trafikdelen på försäkringen brukar vara billigare jämfört med halv och hel. Betalar själv 4500 för trafik 5500 för halv och skulle behöva lägga drygt 10k till för att få hel.:va
 
Last edited:

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Mr Magsnus skrev:
2636902
Stämmer det där verkligen med tanke på att trafikdelen på försäkringen brukar vara billigare jämfört med halv och hel. Betalar själv 4500 för trafik 5500 för halv och skulle behöva lägga drygt 10k till för att få hel.:va

Ja de här har jag försökt förklara många ggr, det är lag på trafik alltså har alla det. Många personer som betalar trafikförsäkringspengar. Plus att staten subventionerar en del av kostnaderna än så länge.

Det är inte lag på halv och hel, dessutom får försäkringsbolagen stå för dessa kostnader helt själva och har dessutom inte alla personer hel eller halv så blir det mindre pengar inbetalt och dyrare premie.

När nu trafikdelen helt ska bekostas av försäkringsbolagen så ska du se att den premien kommer att ligga i närheten av vagnskadedelen eller mer.

DFMSWEDEN skrev:
2636534 eller så fattade han att det visst går bra att ställa den på farsan, OM fb skrivit i kontraktet att det går bra han lånar ut den....och därmed tjänat en slant också!!!!!!!!!!

Försäkra på vem du vill, men räkna med lite högre självrisk om du klantar dig...:tummenupp

Det beror väl på IQt det

Vad är självrisken på en busa som är reggad på orginal effekt men som egentligen har dubbelt så mkt?
 
Last edited:

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Ort
zero-eight !
Hoj
El såldo !
Mr Magsnus skrev:
2635577 Jo känns ju som FB får ta sitt ansvar om säljaren slarvat. Kommer du få ha kvar Yamaha power insurance (eller vad det heter) sen eller?

Nej, den blir ett minne blått..........Kommer inte vara LF som kör Yama Power ins. i fortsättningen!

Tror det var Bilsport&Mc som skulle ta över!
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Anderzzon skrev:
2636940 Ja de här har jag försökt förklara många ggr, det är lag på trafik alltså har alla det. Många personer som betalar trafikförsäkringspengar. Plus att staten subventionerar en del av kostnaderna än så länge.

Det är inte lag på halv och hel, dessutom får försäkringsbolagen stå för dessa kostnader helt själva och har dessutom inte alla personer hel eller halv så blir det mindre pengar inbetalt och dyrare premie.

När nu trafikdelen helt ska bekostas av försäkringsbolagen så ska du se att den premien kommer att ligga i närheten av vagnskadedelen eller mer.

Jo är med på det att den egentligen kostar mer, tänkte iofs inte på effekten av att just alla har trafikförsäkring och att bara de mer "kraschbenägna" skaffar vagnskadedelen, men den delen (trafikförsäkringsdelen) betalar än så länge samhället så ur försäkringsbolagets kostnadssynpunkt så spelar det väl ingen roll hur mycket pengar skattebetalarna måste punga ut vid en olycka och därför så går det väl inte att säga att det är pga personskadorna som försäkringarna ligger där de ligger idag. Snarare är det kostnaderna för att reparera eller ersätta hojen som kostar för försäkringsbolaget.

Aja jag hajar vad du menar. Ha det :pannkyss

*Jonte* skrev:
2636945 Nej, den blir ett minne blått..........Kommer inte vara LF som kör Yama Power ins. i fortsättningen!

Tror det var Bilsport&Mc som skulle ta över!

Ah segt, Bilsport&MC verkar inte vilja försäkra sporthojar överhuvudtaget.
 
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
69:an skrev:
2636225 Alla som har ett normalavlönat jobb har råd att ha hoj. Däremot kanske inte alla har råd att ha R-hoj, vilket är helt rimligt. Inte för att sporthojsägande per definition är en klassfråga, men för att R-hojar kostar mer än andra hojar att äga (läs: försäkra) - varpå det sekundärt blir en klassfråga, eller iaf en fråga om ekonomi.

Att säga att alla bör ha råd med sporthoj är ungefär lika rimligt som att säga att alla bör ha råd med en Ferrari Testarossa, en Piper PA28 eller en helrenoverad hästgård på Onsala...
Skrev väl lite otydligt. En person på 22år har ett jobb där har får ut ca 12k efter skatt han bodde hemma tills han var 21år och sparade ihop 100k, han har skaffat sig en lägenhet som kostar han 4k i månaden. Han sticker till mc handlaren och köper sig en hoj för sina sparade pengar en R-hoj (för att inte favorisera ett märke) han ringer till FB och han ska betala 7k i trafik per månad, men då ringer han till sin gammelfarmor i haparanda som skulle betala 1k i månaden för trafik, självklart tycker jag det är ok. Hur kul skulle det vara att åka på vägarna där bara bratts åker runt på sin sprillans r-hoj. Skillnad vore om han skulle sätta helförsäkring på som gammelfarmor. Men sen gick hon och dog då får han dela med sig av "sin" hoj till de andra arvtagarna. Ne nu ska jag svammla för mina arbetskamrater istället, dom kommer inte heller fatta vad jag vill ha sagt.:D

Ps. Förstår inte själv vad jag vill ha sagt, så begär inte att någon annan ska förstå det heller. Ds.
 
Last edited:

IronMike

Guest
Lam-Kaka skrev:
2635858 Du har ju råd att betala din lån så jag ser inget fel i det :) , även om jag anser att det är bättre att klara sig utan lån om man kan :) , sen att vi i norrland har mer stålars än ni i sthlm tror jag inte stämer...visst vi har lite biligare hyra, lite biligare försäkring. Men vi har dyrare mat, kläder m.m(visst kläder går beställa på internet men då åker man på frakt), Låg sträka att åka för att komma till en stad(dyrt med bensin), närmaste stad för mig är 8 mil. Städer har sina fördelar och nackdelar, samma med att bo i norrland...totalt i pengar så blir det nog ungefär lika.
Iofs.. men. om man har lån på typ 1,5 mille för en normal 2a, plus hyra, plus dyrare försäkringar etc etc. Snackar typ 10 gånger dyrare boende. Jag åker till stan en gång i månaden =) nevermind :p fan :huvet jag borde bo i norrland...kolla för övrigt på google nyss, pyttipanna kostar typ 1 kr mer per kg än här i sthlm. så himla stor skillnad kan de inte va. å systembolagets priser är ju densamma. man kan ju om man har långt till stan, handla en gång per månad ist för 4 gånger per mån som de flesta gör här... :) *dagens spartips* = bunkra upp :tummenupp
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
det är inte skenförsäkgring om försäkgringsbolagern känner till situationen...
Vi sa att min pappa skulle aldrig köra hojen, jag bor inte hemma men hojen står på honom... är det okey att försäkra på mig (min far)
Svar: JA! iaf på folksam
 

Bonne

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Halmstad, Stenhuggeriet
Hoj
Monster 620 S.ie
Som någon redan sagt: Är det okej för försäkringsbolaget att hojen står på farsan men att du kör den (ibland?) så kör på det :)
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
fahrenheit skrev:
2640947 det är inte skenförsäkgring om försäkgringsbolagern känner till situationen...
Vi sa att min pappa skulle aldrig köra hojen, jag bor inte hemma men hojen står på honom... är det okey att försäkra på mig (min far)
Svar: JA! iaf på folksam


Se till att du får det skriftligt.. så det inte blir tajfs om det händer något sen bara. Försäkringsbolagen har en tendens att ändra sig lite gran ibland.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag frågade på Bilsport och MC hur dom hanterar fall där sonen har vurpat med pappans/farmors/lappgubben dom träffade på semesterns hoj.

Svaret var väl ungefär "Vi skyr absolut inga medel för att ta reda på om det är en skenförsäkring, samma sak gäller vid stöld av hoj på annat än hemma orten, visst får man åka och hälsa på folk, men vi kollar upp hur ofta motorcykeln brukar stå parkerad på hemadressen / adressen där den stals"

"Ibland ringer vi upp den som står som ägare och frågar på vilken sida kicken sitter"
Jaha, men moderna hojar har ingen kick???
"Näe, men det vet inte pappa/mamma/morfar och chansar antingen höger eller vänster"

Det var då jag sa tack, då tar jag en försäkring hos er. :D (dom var dessutom överlägset billigast)
Hon hade humor den tjejen..
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top