Ställa hojen på farsan?

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
IronMike skrev:
2635614 Nu tar jag inte några lån på fordon... men de som gör det, är det fel också? isf kan man ju stoppa de i samma fack som de som skenförsäkrar "djävla bastards har inte råd med eget fyfan" :D
:tungan
Har dom råd att betala lånen så har dom råd...
Det är ju inget som fördyrar för oss som inte skenförsäkrar.

Pojkar under 25år är risktagare, gillar att stila, och är inte alltid mogna att stå emot grupptryck och det är väl dokumenterat att de skapar fler olyckor än äldre.
Detta är något som försäkringsbolagen tar hänsyn till i premiesättning och den som skenförsäkrar betalar inte för den risk han utgör och belastar då fel premiegrupp, vid en olycka, som då får högre premier pga av detta (i teorin).
Uppfyller man bolagets villkor och de godkänner föräldrar som ägare medans du är brukare så är det inte fel.

Ni som tror att det bara är att åka utan försäkring bör nog tänka igen för polisen lär ju göra registerslagningar på de få kvarvarande sporthojjarna och hur kul är det att alltid vara beredd på att köra ifrån polisen...

IronMike

Guest
UltraMarine skrev:
Ni som tror att det bara är att åka utan försäkring bör nog tänka igen för polisen lär ju göra registerslagningar på de få kvarvarande sporthojjarna och hur kul är det att alltid vara beredd på att köra ifrån polisen...
Göra registerslagningar ? :va

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
sgtpepper skrev:
2632408 Men herregud, en XT660 kan du försäkra på dig själv hos Bilsport & MC för 6 027 kr/år helförsäkrad och är du med i SMC får du rabatt på det priset. Har du råd med en ny hoj så har du väl för fan råd med 500 spänn i månaden på försäkringen.

BMWs märkesförsäkring via IF: F800ST -07. 2440kr/år helförsäkring. Då står den på mig som är 20 år och fick obegränsat kort i september 2006.
Då finns det ju ändå 85 kusar och 86 Nm i motorn...

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Klipp strängen! Ska du låta dina föräldrar sköta allt?
Farsan på mc.n, morsan på bilen osv...

Kolla premien innan du skaffar MC! Jag har kört Mc sedan -89 och jag har fått köra äldre hojjar tlls jag fyllde 30. Grymt bra lärotid. Andra kan ju inte, och ska inte, sköta ditt liv. Fall inte för nåt grupptryck utan lär dig köra på dit sätt.

IronMike

Guest
Bubbas skrev:
Kolla premien innan du skaffar MC! Jag har kört Mc sedan -89 och jag har fått köra äldre hojjar tlls jag fyllde 30.
Hur gammal ska du behöva bli innan de blir en r-hoj då :va :rolleyes:

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Jag kör klass 7-hoj nu om du missat det...
Kan även berätta att den kostade mig 1600 SEK i helförsäkring i år.
Är 33 år men ung som 17.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Nog för att jag har min hoj på mig själv, men inte ska man behöva bli 30 för att ha råd att köra en r hoj, tycker det är ganska sjuka premier på dom som är unga, förstår om man har ca 2000kr i månaden i trafik och ställer den på far mor osv. Men har man en helförsäkrad hoj på farsan då går man nästan över gränsen. Hellre bor jag i en skokartong än säljer hojen.
Har man ett jobb med ok lön ska det finnas en sportmössa att ha råd att ha en hoj.

Last edited:

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
AndreasNo skrev:
2635651 Kom ihåg att man ska köra utan backspeglar med..tror du glömde påpeka det här. :va

Just det. Glöm inte det. Man kan alltid låna någon annans om man vill fixa frisyren!

IronMike

Guest
Bubbas skrev:
2635649 Jag kör klass 7-hoj nu om du missat det...
Kan även berätta att den kostade mig 1600 SEK i helförsäkring i år.
Är 33 år men ung som 17.
jag skojja sig lite =) din hoj e ball ..de räcker nog med en 125a för en olycka :gnissla om oturen e framme :huvet

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Mr Magsnus skrev:
2634935 LookDock verkar det som att försäkringsförsäljarna inte alltid är så noga med att berätta alla "detaljer" och det kan bli ödesdigert när det sen gäller att få ut pengar vid en olycka.

Stämmer. Länsförsäkringar Skåne okejade att vi försäkrade en bil en mina föräldrars namn och att jag, som dåvarande student (~3 år sedan detta inträffade) på annan ort, fick låna med mig bilen och bruka den periodvis där. "Visst, inga problem. Familjebil och bla bla bla. De e ba kör."

När vi sen fick inbrott i den på annan ort (min studentort) var det andra visor och de skulle jävlas med oss. Detta mot kunder som varit trogna i 25-30 år som aldrig löst ut en försäkring, pga inbrott och skadegörelse på en 20.000-kronorsbil.

Så bara för att ni får ett okej i telefonluren kan ni inte sova lugnt. Skaffa era villkor svart på vitt, kontraktsmässigt i ert försäkringsbrev!

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
IronMike skrev:
2635614 Nu tar jag inte några lån på fordon... men de som gör det, är det fel också? isf kan man ju stoppa de i samma fack som de som skenförsäkrar "djävla bastards har inte råd med eget fyfan" :D

Jag tycker egentligen inget sätt är fel, sålänge man inte snor en hoj. De som skenförsäkrar kan sällan göra försäkringsbedrägeri, och de som har hojjen ståendes på sig själva betalar hög försäkring. Bor man i sthlm så kanske den gemena knegaren har mindre stålars än den som bor i norrland, å kanske därmed är tvungen att ta ngt på avbetalning, eller ställa hojen på en farbror eller så.

Fast jag har noll förståelse för de som ställer en hoj på en farsa, å sen halvförsäkrar. Vafan, vill man inte helre ha den ståendes på sig själv å ha trafikförsäkring :va jag kommer aldrig ha nåt mer än trafik..ska man få utdelning på premien, så måste man ju klota ganska ofta. Det är inget jag förväntar mig göra, och jag förväntar mig inte få den snodd när den står inparkerad bakom två bilar, i låst garage på privat tomt med hundar heller :tungan

Du har ju råd att betala din lån så jag ser inget fel i det :) , även om jag anser att det är bättre att klara sig utan lån om man kan :) , sen att vi i norrland har mer stålars än ni i sthlm tror jag inte stämer...visst vi har lite biligare hyra, lite biligare försäkring. Men vi har dyrare mat, kläder m.m(visst kläder går beställa på internet men då åker man på frakt), Låg sträka att åka för att komma till en stad(dyrt med bensin), närmaste stad för mig är 8 mil. Städer har sina fördelar och nackdelar, samma med att bo i norrland...totalt i pengar så blir det nog ungefär lika.

skerfe

Blåbärspaj
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Sv 650
Många kör sina hojar med annan effekt än regbeviset säger, förmodligen av försäkringsskäl. Vissa är sporthojar, andra är motarder. Jag tycker vi börjar med att lemlästa alla KTM 660-ägare och Husaberg-ägare. :rolleyes:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
skerfe skrev:
2635908 Många kör sina hojar med annan effekt än regbeviset säger, förmodligen av försäkringsskäl. Vissa är sporthojar, andra är motarder. Jag tycker vi börjar med att lemlästa alla KTM 660-ägare och Husaberg-ägare. :rolleyes:

Det funkar inte nu längre :) de går på ursprungs effekten(Vissa bolag kanske det funkar på än)

skerfe

Blåbärspaj
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Sv 650
Lam-Kaka skrev:
2635928 Det funkar inte nu längre :) de går på ursprungs effekten(Vissa bolag kanske det funkar på än)

Och vad är ursprungseffekten för nämnda motarder? :va

Tror ingen kör dessa med strypning. Skenförsäkring i dess ädlaste form.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
skerfe skrev:
2635971 Och vad är ursprungseffekten för nämnda motarder? :va

Tror ingen kör dessa med strypning. Skenförsäkring i dess ädlaste form.

Förstår vi sakta idag? :)

Ursprungseffekten är det tillverkaren uppger att man kan kräma ur hojhelvet. Det är inte många bolag idag som du t.ex. kan köpa en sprallny ZX10R och försäkra som om den körs strypt.

Comprendo? ;)

skerfe

Blåbärspaj
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Sv 650
Zee skrev:
2636034 Förstår vi sakta idag? :)

Ursprungseffekten är det tillverkaren uppger att man kan kräma ur hojhelvet. Det är inte många bolag idag som du t.ex. kan köpa en sprallny ZX10R och försäkra som om den körs strypt.

Comprendo? ;)

Förstår vi sakta idag? :)

Jag ställer frågan igen; vad anger Husaberg för effekt på sina motarder?

Du kan väl ändå inte mena att Husaberg tycker att 6kW? 9kW? är max vad man kan kräma ur motorn. Möjligtvis max avgaskraven tillåter.

Ville inte starta debatt vem som är långsammast i skallen idag, du tycker det är jag och jag tycker det är du :arsele , utan uppmärksamma angiven effekt kontra faktisk effekt.

Comprendo? ;)

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Jag brukar göra tvärtom istället..

Jag bor på landet, strax utanför en liten håla men jag brukar skriva hojen på min syrras son som är sjutton år och bor i centrala Götet istället, självklart så uppger jag att det inte finns nåt garage heller..

På så sätt så åker jag på att betala jättehög premie och det är ju precis sketakul, jag hatar att få pengar över att göra nåt annat skoj för nämligen..

Visst är det gött att betala mer än man absolut måste? :)

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
skerfe skrev:
2636163 Förstår vi sakta idag? :)

Jag ställer frågan igen; vad anger Husaberg för effekt på sina motarder?

Du kan väl ändå inte mena att Husaberg tycker att 6kW? 9kW? är max vad man kan kräma ur motorn. Möjligtvis max avgaskraven tillåter.

Ville inte starta debatt vem som är långsammast i skallen idag, du tycker det är jag och jag tycker det är du :arsele , utan uppmärksamma angiven effekt kontra faktisk effekt.

Comprendo? ;)

Fast du är väl endå felet Husabergs och inte försäkringsbolagen. Alltså skenförsäkrare inte de som har en motard som har felaktigt angiven ursprungseffekt. Eller menar du att försäkringsbolagen ska kolla om tillverkarens effektuppgifter stämmer? Det är ju inte rimligt.

Detta är ju en sidodebatt om Husaberg. Point made. Carry on. :backontop

:)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag