Ställa hojen på farsan?

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Skbg
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
AndreasNo skrev:
2633852 O den statistiken kollas på vem som körde eller vem hojen är försäkrad på?.
Tänk på den du!
Tror inte det är försäkringsbolagens statistik som omnäms utan dödsfall. Så vad det gäller den biten så är det knappast "sken".

Har faktiskt också sett siffror på att de äldre knappar in på olycksstatistiken gällande personskador och då följdaktligen med kommande utbetalningar från bolagen både gällande kroppskador som reparationer.
Kromslädar kostar! :blingbling

Tänk på den du! :D
 

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Ort
zero-eight !
Hoj
El såldo !
Mr Magsnus skrev:
2634525 Det du inte hajar är att det inte stämmer. Visst får farsan låna ut hojen, men det ska fortfarande vara försäkringstagaren som är den huvudsaklige brukaren.
Om låt oss säga 18-åringen "lånar" R1an av sin farsa och kör 500 mil en säsong medan farsan kanske kör 100 mil så antar jag att sonen är den huvudssaklige brukaren.:fakta

Ett exempel tidigare nämnt: http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1879576&postcount=51

Och det du inte hajjar är att det som kostar är folket som klotar osv. Samt alla dårar som snor hojjar...........

En skenförsäkring som inte utnyttjas höjer väl inte statestiken, och utnyttjas den så höjer den ju lika mycket som en 40+ försäkring.

PS; farsan kanske inte pallade mer än 100mil på en säsong, hur skulle han veta det innan ( Saida är ju död ) han köpte hojjen! Kanske lessnade o säljer till hösten igen......:pannkyss


Ex. från en kompis!

Farsan ringer till FB!

- Hej, jag vill försäkra denna GSX-R

- FB, Ok! Kommer kosta detta!

- OK, Min son kommer också köra!

- FB, Ok, hur gammal är han?.......Ok, Då blir det lite dyrare! ( Dock hälften av vad han hade fått degat själv!

Vad är det för fel med detta?!?:va
 
Last edited:

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
kan du skenförsökra gör det ,,
det e fan upp till dig men va tyst här ..
för vissa människor här inne e såna dubbelkärringar.
gör va du känner för ..
jävla försökringsbolag finns nog inga värre judar än dom hahha ..
dyra som å kinkiga som fan :D
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
zajtar skrev:
2634768
jävla försökringsbolag finns nog inga värre judar än dom hahha ..
dyra som å kinkiga som fan :D

Och det beror på?? Ser att du kraschat en 929:a. Kan premierna ha nåt samband med såna som du kanske?
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Peterlan skrev:
2634894 Och det beror på?? Ser att du kraschat en 929:a. Kan premierna ha nåt samband med såna som du kanske?
Bara för han krashat behöver det inte vara hans fel!!!!!!
Själv kanske jag blir halt livet ut (Ingen som vet än) pga jag krasha i en krash som INTE var mitt fel.
Döm inte folk innan du vet vad som hänt!
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Peterlan skrev:
2634894 Och det beror på?? Ser att du kraschat en 929:a. Kan premierna ha nåt samband med såna som du kanske?

Så är det nog, sen brukar ju folk som gör antisemitiska uttalanden inte tillhöra begåvningsreserven direkt...:7peta
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
*Jonte* skrev:
2634725 Och det du inte hajjar är att det som kostar är folket som klotar osv. Samt alla dårar som snor hojjar...........

En skenförsäkring som inte utnyttjas höjer väl inte statestiken, och utnyttjas den så höjer den ju lika mycket som en 40+ försäkring.

PS; farsan kanske inte pallade mer än 100mil på en säsong, hur skulle han veta det innan ( Saida är ju död ) han köpte hojjen! Kanske lessnade o säljer till hösten igen......:pannkyss


Ex. från en kompis!

Farsan ringer till FB!

- Hej, jag vill försäkra denna GSX-R

- FB, Ok! Kommer kosta detta!

- OK, Min son kommer också köra!

- FB, Ok, hur gammal är han?.......Ok, Då blir det lite dyrare! ( Dock hälften av vad han hade fått degat själv!

Vad är det för fel med detta?!?:va

Look, jag är ingen moralkärring, jag har i sommar bl.a. kört utan körkort, alldeles för fort etc. Jag dömer inte dig, om du eller nån kompis vill skenförsäkra så gör det inte mig nåt, funderade själv på att ställa hojen på farsan förut men ändrade mig. Jag försöker bara förklara hur det fungerar...

Men det där med att farsan bara pallade 100 mil, visst så kan det vara, men tror du att FB går på den valsen (även om det kanske skulle stämma) när Pelle 21 har kvaddat "farsans" R1a?:rolleyes: Har de pengar att spara in på utebliven ersättning på säg 70 lax för en kvaddad R1a så kan de nog tänka sig besväret att kolla med Pelles grannar om det faktiskt var hans farsa som körde runt med hojen.

Alltså, när försäkringsbolagen säger att det är ok att låna ut till sonen så menar de inte att det är ok att sonen kör runt med bågen hela tiden utan det är fortfarande farsan som ska vara huvudsaklige brukaren.
Om det handlar om en bil så blir det betydligt lättare att skenförsäkra då det är troligare att en farsa på 45 faktiskt är den huvudsaklige brukaren.

Exemplet som du nämnde nedan med gixxern känner jag igen lite. Dock verkar det som att försäkringsförsäljarna inte alltid är så noga med att berätta alla "detaljer" och det kan bli ödesdigert när det sen gäller att få ut pengar vid en olycka. Hörde bl.a. nåt exempel på en kille som fick en billig Yamaha märkesförsäkring på sin R1. Dock medgav egentligen inte reglerna detta (att få försäkra R-hojar med den försäkringstypen) så när han sedan kraschade fick han kraftigt nedsatt ersättning.

Ha det:pannkyss
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Peterlan skrev:
2634894 Och det beror på?? Ser att du kraschat en 929:a. Kan premierna ha nåt samband med såna som du kanske?


Ja, du kan vara inne på ett spår där. Att han antisemit och dum i huvudet är säkert kopplat till det.
 
Last edited:

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
nått som slår mig när jag läser tråden är att dom som ropar och härjar om dubbelmoral är dom som tycker att det är helt grönt att skenförsäkra.

kan det vara så att dom helt enkelt vet att dom har fel och inte tycker det är kul när någon påpekar detta.

nä som någon sa tidigare.. köp en hoj som du har råd med.. jag ville ha en dyr sportcykel.. har inte råd.. bygger på en 87:a bra försäkring som jag har råd med och jag kan köra mera..
 

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
johannesburg
Hoj
ZX10R 2009
Det skall bli intresant att följa denna debatt när de nya Blåa försäkringsreglerna implementeras, då kommer det att att bli ännu fler som "skenar" tror jag.
Jag har dock alltid försäkrat mina fordon från moped till tung mc. Men jag hadde turen att ärva mormors försäkring och den senaste FZR 1000 lyckades bilprovningen väga in 20kg mer och 45hk mindre på reg bes så jag jag klagar inte .
Men jag tycker det är synn att inte yngre mäniskor skall kuna utöva sin hobby utan att leva på nudlar eller bo hemma tills det växer hår ur öronen.
Jag tänker inte vänta på höjningarna jag flyttar till London där min nyiköppta R6 2006 parkerad på gatan , larm lås. kostar 14000krhel/hel o 1600krtraffik/helår.

O det är i ett land med betydligt fler bågar,olyckor,stölder och dödsfall.

Lycka till med din försökring men kom ihåg vad mor sa "ärlighet varar längst" :tummenupp
 

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Ort
zero-eight !
Hoj
El såldo !
Mr Magsnus skrev:
2634935
Exemplet som du nämnde nedan med gixxern känner jag igen lite. Dock verkar det som att försäkringsförsäljarna inte alltid är så noga med att berätta alla "detaljer" och det kan bli ödesdigert när det sen gäller att få ut pengar vid en olycka. Hörde bl.a. nåt exempel på en kille som fick en billig Yamaha märkesförsäkring på sin R1. Dock medgav egentligen inte reglerna detta (att få försäkra R-hojar med den försäkringstypen) så när han sedan kraschade fick han kraftigt nedsatt ersättning.

Ha det:pannkyss

Ok, intressant! En sådan försäkring sitter jag med just nu hos länsförsäkringar! Kollade upp en sak av en slump då en rådgivare sa till mig att min hoj var felförsäkrad.

Hmmm, kul !! Ja i ett år iallafall........Det är nämligen så att har man tecknat en försäkring får bolaget stå för det felet! Jag har ju ringt deras kundtjänst o bokat, vad mer kan jag göra! I nuläget ingenting förren det händer något, o den dan får man ju hoppas att de håller vad de lovat! Jag har ju ett försäkringsbrev vilket jag tror väger tungt samt en kontakt person på FB-bolaget som hjälp till o godkänt detta....( även med sina chefer )
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Freddola skrev:
2634904 Bara för han krashat behöver det inte vara hans fel!!!!!!
Själv kanske jag blir halt livet ut (Ingen som vet än) pga jag krasha i en krash som INTE var mitt fel.
Döm inte folk innan du vet vad som hänt!

Döm inte andra innan du är friad själv.

Hoppas att det går bra i din rättegång som du ska på.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Lånar RoLLERs bild:
 

Bifogat

  • RoLLER_chips.jpg
    RoLLER_chips.jpg
    19.9 KB · Visningar: 122

Travel

Medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
XL1000
Nedanstående text klippt från IF, enligt den verkar det ok att försäkra på annan person men med vissa vilkor:


1. Om annan än fordonets ägare/försäkringstagare eller person som inte är folkbokförd på försäkringstagarens adress har MC:n i sin besittning och skada uppstår, gäller försäkringen med dubbel självrisk enligt aktuellt skademoment. Dubbel självrisk gäller också om vagnskada inträfffar och föraren är under 25 år.
 

IronMike

Guest
Å andra sidan.... Är man en pojkvasker med försäkring på farsan. Och sålänge man inte klotar med helförsäkring - så kanske et faktum att en förälder är inblandad -> gör det svårare att som så många andra, göra försäkringsbedrägeri å säga att den är stulen, iom att den står i någon annans namn.

Jag har svårt att tänka mig, att en förälder eller släkting, har lust att stå som ägare, eller gå med på att ringa bolaget å säga att den är stulen - när ens son eller dotter har gått av vägen och fått lite repade kåpor.

...en av flera anl till den höga försäkringen, är fusk. Och det förekommer nog mindre fusk bland de som har hojen ståendes på en förälder.

Så det kanske går jämt upp?

Har hört via bekantas bekanta som jobbat med larmtjänst/polisen, att det är flera tiotals % av anmälda stölder som är fusk..som sagt, svårt att tro att en skenförsäkrings-tagare skulle gå med på att ljuga ihop en story och riskera att trilla dit själv.

:rolleyes:
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
*Jonte* skrev:
2635133 Ok, intressant! En sådan försäkring sitter jag med just nu hos länsförsäkringar! Kollade upp en sak av en slump då en rådgivare sa till mig att min hoj var felförsäkrad.

Hmmm, kul !! Ja i ett år iallafall........Det är nämligen så att har man tecknat en försäkring får bolaget stå för det felet! Jag har ju ringt deras kundtjänst o bokat, vad mer kan jag göra! I nuläget ingenting förren det händer något, o den dan får man ju hoppas att de håller vad de lovat! Jag har ju ett försäkringsbrev vilket jag tror väger tungt samt en kontakt person på FB-bolaget som hjälp till o godkänt detta....( även med sina chefer )

Jo känns ju som FB får ta sitt ansvar om säljaren slarvat. Kommer du få ha kvar Yamaha power insurance (eller vad det heter) sen eller?
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Ubbejävel skrev:
2632975 Jag tänkte att jag skulle höja temperaturen lite i den här tråden..

Så här bör man göra..

Man går förstås ihop två och två med samma hojtyp. Sen ser man till så att båda hojarna får samma identitet, regnr och ramnr alltså..
Skitbra!! Man behöver bara betala kostnaderna för den ena hojen, man besiktar bara den som har bäst chans att gå igenom och har man sen försäkringen på den enes farfar som sitter på långvården och inte kan säga emot så blir det ju ännu billigare :)

Bra va?

Nu ska jag ut och köpa en påse popcorn..

Tog några tjyvar(på jobbet) för nått år sedan, de körde den stilen. Deras bil hade fått böter i Malmö samma dag som jag tog reg.nr på den..i Lule. Enligt polisen "vanligt bland öststatspack och zi.....e". Så funderar du på att ta på dig lång, vid kjol och sno allt du kommer åt så funkar den metoden bra. Förutom billigare försäkring... ps ."" betyder att jag citerade polisen och inte står för eller har framfört det som min egen åsikt. Jag respekterar alla folk och folkslags seder och bruk...ds
 
Last edited:

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
125_next skrev:
2632227 Men på vilket sätt stjäl han från dig? Liksom du betalar för din hoj oavsett vem hans hoj står på?

Fast gåller med att man inte ska ha en hoj man inte har råd med man skulle ju inte dirket köpa en bil man inte har råd med...

Premien går upp av att folk skenar. Samma hushåll go for it :tummenupp
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
En sak är ju säker...hade alla haft en farsa som kunde uppfostra sina barn lite bättre så hade inte det här problemet uppståt. Man ska va glad för det man har, man ska klara sig själv. Skulle jag fråga om jag fick ställa min hoj på min far skulle jag få ett givet nej(klara dig själv pojkfan) , ska man inte bara va glad för man inte födes i afrika eller dylikt :va . Mycker vill ha mer värkar det som....snyft snyft jag har inte råd, igentligen är det väldigt patetiskt eller hur ? :)

Vad är rätt då? , smaken är som baken delad...Jag anser jag klarar mig bäst själv. Därför ställer jag inte mina saker på andra. Och jag anser det är mest moraliskt rätt. Jag äger det jag äger...jag äger inte mer än jag har, eller försöker äga mer än jag igentligen har råd med..
 

IronMike

Guest
Lam-Kaka skrev:
Jag äger det jag äger...jag äger inte mer än jag har, eller försöker äga mer än jag igentligen har råd med..
Nu tar jag inte några lån på fordon... men de som gör det, är det fel också? isf kan man ju stoppa de i samma fack som de som skenförsäkrar "djävla bastards har inte råd med eget fyfan" :D

Jag tycker egentligen inget sätt är fel, sålänge man inte snor en hoj. De som skenförsäkrar kan sällan göra försäkringsbedrägeri, och de som har hojjen ståendes på sig själva betalar hög försäkring. Bor man i sthlm så kanske den gemena knegaren har mindre stålars än den som bor i norrland, å kanske därmed är tvungen att ta ngt på avbetalning, eller ställa hojen på en farbror eller så.

Fast jag har noll förståelse för de som ställer en hoj på en farsa, å sen halvförsäkrar. Vafan, vill man inte helre ha den ståendes på sig själv å ha trafikförsäkring :va jag kommer aldrig ha nåt mer än trafik..ska man få utdelning på premien, så måste man ju klota ganska ofta. Det är inget jag förväntar mig göra, och jag förväntar mig inte få den snodd när den står inparkerad bakom två bilar, i låst garage på privat tomt med hundar heller :tungan
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top