En relativt enkel fråga med en ohygglig massa parametrar i svaret
Fråga 1: Du säger att du ställt hänget men misstänker att det är fel? Ställ det rätt, hänget är ju den lätta biten, det är ett konkret värde som man satsar på. Bana fram: 30-35mm Bana bak: 20-25mm. Gata fram: 40-45mm Gata bak: 30-35 mm
Sen finns det ju tycke och smak plus att det kan vara besvärligt bak pga topoutfjädrar i dämparen. Ovanstående är mina riktvärden dvs värden som passar mig, andra kan tycka att man skall ha mer eller mindre på olika ställen och det är det som är min poäng, man måste hitta sina egna värden som passar ens egna bana och körstil.
Sätt ett buntband på ett gaffelben OCH på kolvstången i bakdämparen. Sätt dessa högst upp innan du åker ut och kör ett pass. Kör som du brukar men undvik wheelies vars ladningar pajjar upplägget.
Åk in i depån och kolla om buntbanden är i botten eller inte. Om de ligger en bra bit från botten så har du för hård sag, ligger de i botten så är det för mjuk sag.
Detta värde kan ju ändras beroende på bana och hur guppigt det är, poängen är att hitta rätt sag så fjädringen får jobba i sitt rätta register. Glöm inte att fjädern aldrig ändras vad det gäller hårdhet, sag (häng) höjer eller sänker bara hojen även om det känns som att den blir hårdare. Det som man tycker är hårdare är bara att det krävs mer kraft för att få fjädern att börja röra sig dvs att det blir mer okänsligt, det är därför det är så viktigt att justera häng med rätt fjäder och inte med en massa förspänning.
Nästa steg är dämpningen och det är den svåra biten eftersom det bara är du, din vikt och din körstil som kan avgöra vad som är rätt, dvs du MÅSTE lära dig om fjädring för att få det spot-on, dessutom ändras detta beroende på när man kör, var man kör och hur man kör. Här är det viktiga att du har en pärm och för bok på ALLT du gör.
Du måste skriva upp vad du gör och hur det känns efter att du gjort detta, tar låång tid men betalar sig i slutänden när du har ett personligt register över DIN körning och DINA känslor för hur hojen uppför sig.
Om man då inte ids göra det här jobbet så finns det snabbvägar
Först och främst, ställ hänget efter de värden som jag angett här ovan
Steg två, sätt dämpningen efter default värdena men sänk kompressionen till minimum dvs så lite som möjligt.
Steg tre, åk ut och känn på hojen och känn gunget
Steg fyra, börja jobba med returen, gungar det in i kurvor så ökar du fram, gungar det på gaspådrag ut från kurvor så ökar du bak. Öka ett par klick i taget tills du tycker att det är hyggligt stablit.
Målet är en hoj som skall kännas som när du kastar fast en snus på väggen...
Steg fem, öka kompressionen fram tills hojen inte dyker så förbaskat vid broms.
Steg sex, öka kompressionen bak tills du tycker att det känns som att den inte bottnar när du kör över ett gupp.
Ovanstående är en oerhörd generalisering men det är ett sätt att få till nånting iallafall. Det svåra är alltid att identifiera var problemet ligger. Ett gung i framänden kan lika gärna vara ett problem där bak och tvärtom...
Det viktiga är iallafall hänget dvs rätt fjäder, om det är fel så kan du ha vilka dämparinställningar som helst, det blir inte rätt. Det näst viktiga är returen, det är den som avgör gunget och hur DU upplever hojens stabilitet.
Kompressionen är i många fall ganska överskattad men behövs när det andra är rätt.
Det finns MASSOR av information på internet men det är svårt att rekommendera någon speciell, du bör läsa allt för att lära dig så mycket som möjligt (glöm inte däckslitageläran också) och du måste i slutänden likafullt bilda dig en egen uppfattning.
Jag slänger med en lathund här som jag tycker är bra på att skapa förståelse för hur saker och ting påverkar varandra. Printa den och ta med den på banan, gärna inplastad på tanken
Du som inte bara är duktig på fjädring, utan även dokumentation...
Jag har insett att jag har hela jobbet från scratch framför mig. Hojen var säkert kalasfint inställd när jag köpte den, men inte för mig. Jag har nu ställt hänget, och misstänker att det är alldeles för mjukt i fram som ni sa ovan. Bakdämparen är bytt (WP 4618) och jag har en extra fjäder i en låda så den är säkert också bytt. Enl. WP borde jag förmodligen ha 100 eller 105Nm fjäder.. vad som sitter på har jag ingen aning om.
Men det är mindre viktigt, jag förstår det, tycker bara att det är jobbigt att "hålla på".
När det gäller komp/retur däremot.. Jag har fått spec. på fabriksinställningarna (default). Jag har ju de settings som var när jag köpte den (referens). Frågan är nu i vilken ände jag börjar för att anpassa den till mig. jag upplevde den som alldeles för hård, stutsig både fram och bak (tuggade fram/bak beroende på grad av påslag om vartannat) och framförallt fick jag väldigt dålig feedback. Hojen kändes lite "död" helt enkelt. Jag önskar med "liv" och rörelse så jag får berättelsen från däcken med högre volym.
Jag utgår ifrån att jag måste mjuka upp allt, men jag är väldigt osäker på balansen mellan komp/retur. Om jag defaultar den, i vilken ände ska jag börja styva upp den? Om jag bara backar från status quo, vilka parametrar ska jag fokusera på?
Det här går ju inte att ta över ett par inlägg här, men du som är världsklass på att dokumentera saker. Finns det nån skön manual som man förstår som man kan utgå ifrån lite? Vilka beteenden man ska leta efter, vilka följdjusteringar man ska göra om man t.ex skruvar på compen.. Borde man ta lite retur och duplicera samma förändring bak/fram då också osv?
Hur märker jag att returen är för mjuk t.ex? Vad händer när front/röv är för hård/mjuk (obalans)?
Frågorna är tusen....