Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Om du jag tryckte av för ett antal år sen på en bandag läser det här:
Tack!

Tack för att du svalde förtreten av pajat avgas på din sprillans Aprilia rs250 när jag vek ner min GpZ900 snabbare än du i sista böjen efter bromsning. Jag gjorde det inte med flit, lokets bromsar var inte bättre än så. Du tog det som en man och inte som en gubbjävel.. Jag bad om ursäkt och du sa när du rullat in i depån, direkt ur sandfållan: "Man ska inte bråka med berg när det finns småsten." Vet att du syftade på min hoj, men tack ändå, jag glömmer det aldrig.:Bugar

Dsg: VAD FAN ÄR "HEN"!!!!?:4skrika
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Om ni ska kalla den ena eller den andra något, så gör det med saklighet. Inte barnsliga påhopp med fula ord osv.

Vänligen håll tråden så ren det går. Diskussionen behövs! Så alla blir medvetna om riskerna. Både dom som tror man ska få ersättning av motpart om dess MC tappar en del (i en krasch eller spontant) som träffar ens hoj. Men även det läger där man vet att man kör med risken för både ens liv och ens bankkonto.

Vi alla behöver inse att vi utför en hobby som har uppenbara risker med sig.

Kör med respekt, behandla andra med respekt. Bemöt andra som du själv vill bli bemött.

:biffenlöst (borde skaffa en ikon för det)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad skulle rättsväsendet säga ifall den där styrändsvikten hamnat rakt i plytet på "gubbjäveln" o denna som en följd av detta kolat vippen?

Då hade man åtminstone kunnat styrka att de varit i kontakt med varandra. Nu finns det inte något som visar på samband mellan styrvikt och skada eller att styrvikten ens skulle ha varit i kontakt med det bakomvarande ekipaget. Det är riktigt vagt.
Fortfarande ingen som förklarat hur en styrvikt som lossnar på en hoj som färdas framåt i 200km/h kan lossna på ett sätt att den slungas bakåt. Enda samanhanget verkar vara att gubbjävelns kylare gick sönder och senare såg han en hoj som saknade styrvikt.

Precis. Hur kan det bli ett ärende av något där det inte finns en tillstymmelse till påvisbart samband? Annars är man ju inte sena att avslå eller lägga ner i brist på bevis. Häpnadsväckande.
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
.....Vi har dock en advokat och trafikjurist som kollar på detta för att få klarhet i det så ingen ska behöva hamna i den situation som tyngt Marcell under hösten och jul...

//Nitrous

Bra där!! Det är väl det enda positiva som kommer att komma ut av det här: Att någon gör sig besvär att ta reda på vad som faktiskt gäller. Inte bara antar att det som alla vill skall gälla, förhoppnings gäller.

Sedan skulle man ju kunna hoppas på att något försäkringsbolag faktiskt plockar upp bollen någon gång. Det finns ju helt klart utrymme för en produkt av typen : Endags trafikförsäkring, giltig vid bankörning/tävling, utan krav på giltig registretring och kontrollbesiktning av fordon. Den kanske inte blir så billig, men jag tror att jag skulle vara beredd att betala en hel del för en sådan försäkring. Om man funderar på vad inkomstborfall i några månader kostar, så borde man bli rätt köpsugen. Skrotad hoj kostar ju 'peanuts' i jämförelse med arbetsoförmåga efter invalidisering.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Fortfarande ingen som förklarat hur en styrvikt som lossnar på en hoj som färdas framåt i 200km/h kan lossna på ett sätt att den slungas bakåt. Enda samanhanget verkar vara att gubbjävelns kylare gick sönder och senare såg han en hoj som saknade styrvikt.

Friktion mellan objektet och vägbanan. Även luftmotståndet.

Vi är inte i rymden. Gravitation och friktion tar stopp på allt till slut, och det kan gå fort.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tycker nog man kan göra skillnad på just race och bandag. Det handlar inte om race på bandagar, då ska man visa hänsyn. Olyckor händer, men om man upprepade gånger uppför sig dåligt på banan och gör sig skyldig till någons olycka, så tycker jag allt att man kan hjälpa till ekonomiskt. Då tänker jag inte på om man tappar något på banan, utan gör dumma omkörningar.

Detta fall är dock löjligt.

Ja. Även om det skulle gå att få till en juridiskt okej friskrivning från ansvar via t ex en inskrivningsblankett så betyder ju inte det att det inte kan finnas lägen där det faktiskt är på sin plats att man antingen ekonomiskt eller på annat sätt försöker att hjälpa till att t ex laga någon annans hoj som enbart pg a min egen klantighet gått sönder (åtminstone när det gäller ren nöjeskörning). I de allra flesta fall så tror jag också att sånt löser sig med sunt förnuft.

Men hela poängen är att vi kan inte ha det så att man skriver på ett intyg om att man kör på egen risk och sen ändå går och drar varandra inför rätta så fort man inte lyckas få någon annan att pröjsa ens trasiga prylar. Man måste vara medveten om att man inte kan kräva någon annan på pengar vid dessa tillställningar.
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Ja. Även om det skulle gå att få till en juridiskt okej friskrivning från ansvar via t ex en inskrivningsblankett så betyder ju inte det att det inte kan finnas lägen där det faktiskt är på sin plats att man antingen ekonomiskt eller på annat sätt försöker att hjälpa till att t ex laga någon annans hoj som enbart pg a min egen klantighet gått sönder (åtminstone när det gäller ren nöjeskörning). I de allra flesta fall så tror jag också att sånt löser sig med sunt förnuft.

Men hela poängen är att vi kan inte ha det så att man skriver på ett intyg om att man kör på egen risk och sen ändå går och drar varandra inför rätta så fort man inte lyckas få någon annan att pröjsa ens trasiga prylar. Man måste vara medveten om att man inte kan kräva någon annan på pengar vid dessa tillställningar.

Det här fallet är ju som sagt löjligt.

Men, det det skulle vara intressant att se vad som gäller när en olycka inträffar eller en materiell skada uppstår på grund av att illa monterad eftermarknadsutrustning eller en dåligt förankrad kamera ramlar av och orsakar en olycka.
 

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Orange.
En parallell: Om jag får en mutter i motorhuven från bilen framför, kan jag stämma honom då? På allmän väg gäller ju diverse regler och ansvarsfrågor som inte gäller på bana (eller?) så det borde vara lättare att stämma någon där.
Är det föraren av bilen som tappat muttern som då blir skyldig att köpa mig en ny motorhuv? Om jag inte har helt fel så går det på min egen försäkring alternativt egen plånbok. Precis som stenskott etc. :va

Jag lider med dig Marcel
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Friktion mellan objektet och vägbanan. Även luftmotståndet.

Vi är inte i rymden. Gravitation och friktion tar stopp på allt till slut, och det kan gå fort.

Det bromsar bara upp styränden, styränden kommer aldrig att flyga i riktning bakåt mot gubbjäveln. Så till sist är det gubbjävelns egen hastighet som avgör med vilken hastighet styränden träffar hans kylare.

Annat är det förstås på en crossbana där bakhjulet spinner.
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Kanske svårt att bevisa att muttern kom från bilen framför. Kan du dock bevisa att bilen framför tappat saker/last som skadat din bil torde det var hans försäkring som ska ersätta skador på bakomvarande bil.
Har han ingen bilförsäkring kan du nog stämma honom.
Har han bilen försäkrad får du nog stämma hans försäkringsbolag om dom inte vill ersätta.



En parallell: Om jag får en mutter i motorhuven från bilen framför, kan jag stämma honom då? På allmän väg gäller ju diverse regler och ansvarsfrågor som inte gäller på bana (eller?) så det borde vara lättare att stämma någon där.
Är det föraren av bilen som tappat muttern som då blir skyldig att köpa mig en ny motorhuv? Om jag inte har helt fel så går det på min egen försäkring alternativt egen plånbok. Precis som stenskott etc. :va

Jag lider med dig Marcel
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Personligen så tror jag förvisso att skadeståndslagen i slutänden skulle överrida alla eventuella inskrivningspapper och/eller licensreglementen, men det är väl bra om man mh a detta ärende och de inblandade åtminstone kan komma fram till något som gör att vi kan få så klara regler som möjligt.
Nja - Du är inne på en viktig och i tråden frekvent förekommande farhåga som förtjänar att kommenteras, enligt kap 1 §1 är skadeståndslagen dispositiv, d v s avtalade förutsättningar gäller före paragraferna i skadeståndslagen enligt sid 2 i denna utmärkta länk.

Så det går förmodligen att hitta en rimlig avtalstext som gäller mellan samtliga parter, inte bara mellan individ och arrangör. Det avtalet regleras och tolkas i så fall under avtalslagen, köplagen, konsumentköplagen etc. Det är minst lika viktigt att alla förstår de möjliga konsekvenserna av det avtalet.

Tycker jag.
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
En parallell: Om jag får en mutter i motorhuven från bilen framför, kan jag stämma honom då? På allmän väg gäller ju diverse regler och ansvarsfrågor som inte gäller på bana (eller?) så det borde vara lättare att stämma någon där.
Är det föraren av bilen som tappat muttern som då blir skyldig att köpa mig en ny motorhuv? Om jag inte har helt fel så går det på min egen försäkring alternativt egen plånbok. Precis som stenskott etc. :va

Jag lider med dig Marcel

motpartens trafikförsäkring som gäller då du fått skada av motpartens utrustning , lass etc. som vållat skada på ditt fordon!

stenskott går på egna försäkringen , plånboken etc.

SMC borde gå in och betala Marcels kostnader i denna komiska tragedi....:fakta


Med vänlig hälsning
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En parallell: Om jag får en mutter i motorhuven från bilen framför, kan jag stämma honom då? På allmän väg gäller ju diverse regler och ansvarsfrågor som inte gäller på bana (eller?) så det borde vara lättare att stämma någon där.
Är det föraren av bilen som tappat muttern som då blir skyldig att köpa mig en ny motorhuv? Om jag inte har helt fel så går det på min egen försäkring alternativt egen plånbok. Precis som stenskott etc. :va

Jag lider med dig Marcel

Jag råkade ut för en tysk turist som tyckte att jag gav honom stenskott när jag körde om honom. Han körde ikapp mig, stoppade mig och tyckte jag skulle lätta på lädret direkt och betala. Jag förklarade för honom att det där får försäkringsbolaget avgöra.
En halvtimme senare ringer polisen hem till oss där brorsan svarar för då är tysken på polisstationen i nästa kommun och gnäller... polisen kunde ju inte hjälpa honom mer efter att det bekräftats att jag var den som kört bilen.

Ytterligare några dagar senare ringer han från Tyskland, han hotade vidare med advokat och tyckte jag skulle förlora bonus och självrisk om jag inte betalade för hans omlackering mm... joråsåatte... Det kunde han ju glömma! Jag förklarade ytterligare igen att han fick ta det hela via försäkringsbolaget.

Därefter hörde jag aldrig nåt mer om den incidenten. Kanske hittade han någon annan att skylla på... :va
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Varför lägger vi inte ner alla domstolar, sporthojsmaffian kan ju ändå det här med ansvarsfrågor, tyda avtalstexter, vilka avtal som är giltiga samt döma ut straff mycket bättre. :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Det bromsar bara upp styränden, styränden kommer aldrig att flyga i riktning bakåt mot gubbjäveln. Så till sist är det gubbjävelns egen hastighet som avgör med vilken hastighet styränden träffar hans kylare.

Annat är det förstås på en crossbana där bakhjulet spinner.


Precis! :tummenupp Gubbjäveln sabbade Marcels styrände genom att torpedera den...:lol men Marcel har väl inte fått ersättning av den sura gubbjäveln....:fakta

Med vänlig hälsning
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...SMC borde gå in och betala Marcels kostnader i denna komiska tragedi....:fakta
Det är lite rörande att SMC, som varken är arrangör eller på annat sätt direkt involverad i denna tragiska trekant, "borde" gå in och reda ut situationen - speciellt med tanke på de bannor som brukar möta föreningens utspel i en del personers inlägg i övrigt på denna sida :)

Men visst, finns det ett medlemsintresse i detta (vilket jag personligen anser det göra) finns i vart fall anledning att försöka bidra till att kasta lite ljus på situationen. Därför stöttar jag fullt ut Danskens tidigare inlägg och ansträngningar:tummenupp
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top