Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
Tackar ödmjukast för ert tankesätt, det är en väldigt fin gest med insamling men det är inget jag önskar. Mitt förslag är att samma hundring istället går till årets förbrukning av soppa, däck, knäpuckar eller WD40!

Nu släpper vi detta och tittar framåt... SMC jobbar vidare med nästa steg. Sponsra hellre på ett långsiktigt plan genom att tex bli medlem. Stort tack ändå! :tummenupp

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Jag som aldrig åkt bana ryser av tanken på att råka ut för en stämning pga. man varit ute och haft kul med likasinnade på lika villkor.

Känns ju inte direkt inbjudande att prova på om man riskerar få sånt här hängandes över sig, visst om man har varit grovt oaktsam och brutit mot några regler på banan och därmed orsakat nåt men inte annars.
Finns det inget dokument som skrivs under av deltagare på bandagar?
Eller ett sånt kanske bara skrivs för att hålla arrangören ansvarsbefriad?

Nej, vilket jäkla nedköp för alla parter och särskild alla intresserade av banåkning att det skulle dras till nåt sånt här, det här gagnar nog ingen.

Stort grattis iaf till TS och ett stort beklagande för motparten som förmodligen inte tänkte hela vägen innan han drog det här till sin spets.

Jag tycker absolut inte att du ska undvika att testa bandagar p.g.a. detta.
Det här är en ytterlighet som inte ska hända och inte har hänt tidigare trots tusentals bandagsutövare.
Som nån skrev tidigare - Även om det är en förlikning så ger det en signal till bandagskollektivet att det INTE är OK att stämma varandra för ingen är oaktsam med avsikt eller med uppsåt på bandagstillställningar. Fasiken, vi är ju där alla för att det är det roligaste vi vet att göra med kläder på liksom :)
Och jag kan lova att även den personen som äger den fulaste och billigaste hojen på en bandag är precis lika rädd om den som killen på den dyra S1000RR som alla vill ha är. Alla försöker bry sig och ta hand om sin hoj på bästa sätt, för sin egen skull och andras skull.

Det finns dokument som man skriver på som deltagare, dom skiljer sig givetvis beroende på arrangör. Hurvida Actionpics dokument juridiskt håller eller inte mellan varandra är nu inte prövat helt eftersom det blev en förlikning. Vi har dock en advokat och trafikjurist som kollar på detta för att få klarhet i det så ingen ska behöva hamna i den situation som tyngt Marcell under hösten och jul.

//Nitrous

Last edited:

bbmini

Ny medlem
Gick med
25 May 2010
Hoj
Gixxer K9 och XT660 -08
Om det blivit en dom så hade den varit offentlig, men vad gäller nu när det blev förlikning?
Det vore ju bra att veta vem man inte vill ha att göra med...

Lugn.. Det blir ett domslut av det med som går att hämta ut så fort den blivit offentlig nästa vecka eller så.. :)

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Bäste Herr Gubbjävel!

Om du nu tycker du har så rätt i det du gjort, varför står du inte för din åsikt under ditt rätta nick?
I mina ögon så tycker du själv att du hade fel eftersom du gömmer dig!

Skaffa dig gärna en ny hobby, jag vill inte ha dig i närheten när jag kör bana!

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
IRONI:
Jag tycker att om man klantar sig och torpederar omkull någon annan eller liknande och orsakar skrotning av någon annans hoj så får man ersätta den med sin egen, varken mer eller mindre. Jag kör en förgasar-R1:a värd kanske 15.000:-, så kör gärna på mig med en HP4 eller Panigale så jag får lite ordning på varvtiderna sen...

Varvtiderna hade bara blivit till det sämre!

Till ts grattis :)

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Jag ville egentligen inte ge mig in i denna tråd. För på ett innerligt sorgligt vis känns det som om hela världens djävlighet håller på att ta sig in en av de sista skyddade oaserna av medmänsklighet.

Jag har fostrat mina barn till att köra motorcykel. Och jag minns tydligt deras förvåning över hela grejen med att man hälsar på andra mc-förare när man är ute och kör. Och deras förståelse när jag förklarade att det är en grej som bara är så - oavsett alla smarta förklaringsmodeller om att vi som lever på gränsen enligt Svensson-normen är särskilt måna om att upprätthålla någon form av professionell artighet. Som att hälsa. För att vi kan och fortfarande orkar i ett samhälle av idioter att bära en känsla för vad vi gör och tycker om.

Jag har haft med mina barn i depån på Brands Hatch. Bland hundratals engelsmän som är klädda i svettigt läder och ser ut som de stigit rätt ut ur en ultravåldsam brittisk film. Bara för att upptäcka att de är de snällaste och mest hjälpsamma människorna på planeten. Att en kille med "Ducati" tatuerat i pannan håller upp dörren till kantinen som en absolut självklarhet. Att tanten ropar ut "Is there any team that has an ECU for a Yamaha R?
to spare - please contact the Race Directors Office" och att någon naturligt hjälper till har för mig varit något som för alltid försvarat grundtanken för racing och motorcykelkörandet.

I en värld av obekanta faktorer, komplexa frågor och dumskallar har ändå ändå min motorcykel alltid varit en källa till glädje. Och en biljett in i en gemenskap. En gemenskap som rymmer en massa dumheter och korkade beteenden, en gemenskap som vissa missbrukar, en gemenskap som oavsett allt detta ändå på något lite löjligt vis gett mig mer. Och en tro på att det fortfarande finns områden i livet där man inte måste lusläsa vartenda kontrakt, områden där man är ärlig och rättfram även när det kanske kostar på, och framförallt - en liten, liten yta där man kan vara precis så rakryggad och stark som man önskar att man kunde vara i livets alla andra situationer.

Det handlar inte om vad som står i det finstilta i försäkringsbrevet. Det handlar inte om vad som står i det finstilta hos bandagsarrangören. Det handlar inte om vad som står i lagen. Om man kör på bana tar man en risk och hoppas att det går bra. Om någon uppenbart beter sig farligt ska de av banan. Om någonting går sönder så reparerar man det. Om man tycker att en annans skada på något sätt är kopplat till en brist hos en egna fordonet kan man erbjuda sig inom det rimligas gräns erbjuda sig att hjälpa till med att reparera skadan (efter förmåga).

Men man skickar inte krav via Kronofogden.
Man stämmer inte för en maskinell skada.

(Alltså, om det blev svåra personskador på grund av grov oaktsamhet och farligt beteende och/eller underlåtelse att följa regler/flaggvakter så kanske man kan diskutera rättsliga åtgärder.)

Man biter ihop och lagar. Annars har man inte på bana att göra.
Och då har man nog inte heller förstått grejen med att tillhöra gemenskapen.
Synd.

-

Jag tror att denna tråd är skadlig. Någon har gjort väldigt fel (och då menar jag inte någon vars styrändar jag inte bryr mig om).

Istället för att fortsätta med att konstatera om hur dum den ene är föreslår jag att vi alla ägnar oss åt att bygga gemenskapen istället för att tjöta mera. Om detta går till tinget tycker jag att vi alla ska lägga en peng efter förmåga för att se till att vi har den bästa juridiska expertisen på "vår" sida när det väl blir dags.
Innan dess tycker jag att denna tråd inte kan bidra positivt.

Allt grottande i hur, vilken styrända, vilken filmsnutt eller liknande kommer oundvikligen leda till att andra förleds att tro att det är på detta sätt vi löser våra problem. Och så är det inte. Inte än, i alla fall.

Jag har ett förslag att moderatorerna stänger denna tråden och avslutar med Morris MC:s kloka ord.

En liten passus - OM "Gubben" skulle vilja hålla ett försvarstal kunde det vara intressant att pga detta kort hålla tråden öppen bara för att få läsa, även om 99.9 % av oss tycker han gjorde fel så har han ändå rätt att berätta sin version.

Egentligen är jag inte vän av stängda trådar, men i denna känns det som allt som bör sägas har sagts.

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös stackare
Tackar ödmjukast för ert tankesätt, det är en väldigt fin gest med insamling men det är inget jag önskar. Mitt förslag är att samma hundring istället går till årets förbrukning av soppa, däck, knäpuckar eller WD40!

Nu släpper vi detta och tittar framåt... SMC jobbar vidare med nästa steg. Sponsra hellre på ett långsiktigt plan genom att tex bli medlem. Stort tack ändå! :tummenupp

Tack marcell, då lägger jag "din hundring" på racing, den får sällskap av några till :krama

gubbjäveln

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2013
Hoj
Finns bara en
Jag hade tänkt jag skulle svara på en del frågor, men nu efter förhandlingen så har jag ändrat åsikt och väljer att inte besvara på några frågor på ett öppet forum vilket jag ber om ursäkt för. Efter förhandlingen så tog vi i hand och avslutade det här utan att vara bittra fiender (min uppfattning), Marcell rätta mig om jag har fel. Vi kommer att ha ett gemensamt uppföljningsmöte med SMC för att försöka få ut något positivt av det inträffade.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
gott att det vart förlikning dock kommer jag troligen inte att deltaga i en bandag igen då risken för att träffa på "gubbjäveln" eller likasinnad finns.....

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Lite jobbigt, gubbjäveln i lådan lixom under kommande bandagar. :huvet

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Ja jösses vilken sandlåda...... Bra att folk inte ska åka på bandagar mer för då blir det mer plats och körtid till mig! Förlikning innebär väl "om inte jag fattat det fel" att båda erkänner sin skuld i det hela fast med 0kr i ersättning åt båda hållen.. Hade segern varit total för marcell hade han vägrat förlikning och sedan gått vinnande ur efterföljande rättegång och då hade vi dessutom fått en dom. Nu har vi igentligen ingenting alls.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag hade tänkt jag skulle svara på en del frågor, men nu efter förhandlingen så har jag ändrat åsikt och väljer att inte besvara på några frågor på ett öppet forum vilket jag ber om ursäkt för. Efter förhandlingen så tog vi i hand och avslutade det här utan att vara bittra fiender (min uppfattning), Marcell rätta mig om jag har fel. Vi kommer att ha ett gemensamt uppföljningsmöte med SMC för att försöka få ut något positivt av det inträffade.
Jag tycker du ska lägga ner det du dragit igång och sälj din hoj och börja med en annan sport. Och sen uppta tid på SMC med detta,,, du måste vara en rättshaverist,,, lägg av med dina dumheter nu och låt oss som gillar road racing och bankörning var ifred.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Man kan väl lite diplomatiskt säga att du håller stilen.

Jag har mina aningar om vem som gömmer sig bakom offernicket. Skulle kännas lite tragiskt om det vore någon skribent man gillar.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Och sen uppta tid på SMC med detta,,, du måste vara en rättshaverist,,, lägg av med dina dumheter nu och låt oss som gillar road racing och bankörning var ifred.

Det är väl iofs bra om SMC tar tillfället i akt nu när det finns ett aktuellt ärende att, så gott det går, gå till botten med vad som faktiskt gäller istället för att vi ska åka runt i den eviga juridiska gråzonen.

Personligen så tror jag förvisso att skadeståndslagen i slutänden skulle överrida alla eventuella inskrivningspapper och/eller licensreglementen, men det är väl bra om man mh a detta ärende och de inblandade åtminstone kan komma fram till något som gör att vi kan få så klara regler som möjligt.

gubbjäveln

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2013
Hoj
Finns bara en
Jag tycker du ska lägga ner det du dragit igång och sälj din hoj och börja med en annan sport. Och sen uppta tid på SMC med detta,,, du måste vara en rättshaverist,,, lägg av med dina dumheter nu och låt oss som gillar road racing och bankörning var ifred.
Mötet med SMC är en önskan från deras sida

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...