Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Ehh, odiagnostiserad...???:confused:

Vad är sär skrivningen ett tecken på? Kanske inte dyslexi men kanske faktum att mitt första språk var Engelska.
Alla andra gemanska språk saknar särskrivning på samma sätt.

Du kan betrakta mig som vederbörligen importerad! Får jag ta på dig, du som är så duktig? :rolleyes: Och en kopia på deklarationen, tack... annars har det liksom inte hänt! :fakta

Självklart jag är duktig! :)

PS jag har importerat min 18 år yngre fru från Ukr.

Tillåt mig att betvivla att "SMC" har rekommenderat honom att göra någonting överhuvudtaget. Möjligen hänvisat honom till en "avtalspartner". Sannolikt är det väl i stället så att den jurist han varit i kontakt med, och som tillhandahåller enligt "avtal" 15-minuters gratis konsultation som i akt och mening att generera intäkter rått honom att gå vidare...:rolleyes:

Vad är skillnaden egentligen, vore det fel av SMC att hjälpa en medlem? och rådgivarna refereras av SMC som en gratis rådgivning för medlemmar.
Denna gratis rådgivning hade inte funnits om han inte var SMC medlem.

Sålunda fick han den rådgivningen tack vare SMC.

Visst går det. Rätt tecknade olycksfallsförsäkringar täcker personskador...resten har varit och borde även fortsättningsvis vara: Var och en står för sin hoj och sina kostnader. Skit händer! Uppenbar, påtaglig vårdslöshet är något helt annat...analogt med t.ex ishockeyns "slagsmål" visavi regelrätta överfall...inte samma sak.

Håller med till 100% att risken att få ligga kan nog inte bli större på en bandag.
Bandagar ger föraren möjlighet att tänja på gränserna lite mer fast på ett farligare sätt.
That`s life.

Men borde det då inte vara krav på personförsäkringar precis som du har en hjälm på dig. Vad hade hänt om gubbjäveln avlidit?

SMC har inte gjort något fel...för det är högst sannolikt inte de som tillhandahållit någon juridisk rådgivning! Man har som SMC-medlem, om jag inte kommer ihåg fel, via åtminstone 1 juristfirma en hel kvarts gratis rådgivning. Den har förmodligen getts av .... se en bit längre upp....
Däremot, att påpeka att det rådande rättsläget är...oklart är bra!

Nej SMC har inte gjort fel oavsett om dom tillhandahållit juridisk hjälp eller inte åt gubbfan.

Skriver det igen! SMC verkar ha ett bra arrangemang med tydlighet om vad som gäller.

Jag har svårt att förstå att man ger sig ut på en bana med andra hormonstinna hanar som ska visa varandra vad skåpet ska stå utan en personlig försäkring.
Att bolagen har svårt att ge såna försäkringar kan jag förstå, som att försäkra en snögubbe i öknen. Därför finns licenser med försäkringar som täcker både dig och tredje part.

Allmänna avåkningsdagar (särskrivning?) med knäskrapsbörje som går omkull i måttlig fart och spiller ut sin glykol och allehanda skit på banan kan förstöra för många oförsäkrade.
För vissa kan det vara förenat eviga plågor tyvärr.:(


Trevlig hjul på er allihopa förresten :tomten
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Nu börjar den här tråden bli lite tunn, jag tycker att du "gubbjävel" ska logga in och kommentera din syn på saken och varför inte visa oss filmen?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det där är rätt tänkt Maverick, kör bandagar utan trafiksäkerhetsinslag som raceträning för det är ju vad det är :tummenupp
Det förutsätter ju förstås att alla är medvetna om vad som gäller och att man uppfyller kraven för att banlicens osv skall gälla.
Det förutsätter ju också att det är bara hojar preparerade för bankörning på banan dvs ingen glykol, najade bromsar och oljepluggar som minimikrav.
Lite krav måste man också ställa på förarna tex genomgången licenskurs.
Varför skall man sätta en bandag i ett fack?
Jag kan med säkerhet säga att olika deltagare ser på bandagen helt olika. En förare med licens som skall tävla i SM helgerna efter ser det nog som träning inför tävling medan nybörjaren som blivit nyfiken på hur det är att köra bana efter steg 1 hos SMC nog ser det som en fortbildning i trafiksäkerhet.

Det jag tycker är mycket viktigare är att alla inser att detta är en lek vi leker och att i den får man själv ta ansvar för sitt försäkringsskydd och stå för sina kostnader.
Vi som arrangerar skall se till att denna lek sker på ett superorganiserat sätt och med högsta möjliga säkerhetstänk. I övrigt är det Ansvar, Hänsyn och Omdöme som gäller.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Om man ser det från den lite ljusa sidan så är ju faktiskt en stämning för en torpederad kylare betydligt behagligare än en torpederad pannlob, oavsett hur jävla tråkigt hela denna historia är.

Att det inte är en ickefråga är det som är det mest obehagligt, helt från hjärtat så trodde jag aldrig att jag ens skulle få läsa en sån här tråd där det verkar vara prestige och stolthet som ligger till grund för hela efterspelet till den påstådda händelsen.

Jag hade kunnat ha överseende för att en incident prövats om det tex gällt överlevnaden för familjen till en stackare som legat i koma med en styrvikt planterad mellan hjärnhalvorna, men för pengar, plast och plåt!! Nää då blir det lite osmakligt och grinollevarning.

12000:- är givetvis en hel del pengar, men klarar man inte av en sån summa så skall man nog tänka till mer än en gång innan man hasar ut plogen på en bana...

Dras detta vidare så är jag rädd för att det blir en bajsmacka som vi broderligt får dela på.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Menar du att jag satte era bandagar i ett fack? Det var inte meningen att sätta er i ett fack där ni inte vill vara men jag tyckte du gjorde det själv iom att du skrev att ni inte brydde er om huruvida folk hade giltig trafikförsäkring eller inte utan bara delade upp i fartgrupper. Det får mig att tro att ni accepterar villkoren enligt "Lagen om motortävlingsförsäkring" dvs samma villkor som tävling och träning.
Var det fel uppfattat?

Varför skall man sätta en bandag i ett fack?
Jag kan med säkerhet säga att olika deltagare ser på bandagen helt olika. En förare med licens som skall tävla i SM helgerna efter ser det nog som träning inför tävling medan nybörjaren som blivit nyfiken på hur det är att köra bana efter steg 1 hos SMC nog ser det som en fortbildning i trafiksäkerhet.

Det jag tycker är mycket viktigare är att alla inser att detta är en lek vi leker och att i den får man själv ta ansvar för sitt försäkringsskydd och stå för sina kostnader.
Vi som arrangerar skall se till att denna lek sker på ett superorganiserat sätt och med högsta möjliga säkerhetstänk. I övrigt är det Ansvar, Hänsyn och Omdöme som gäller.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Jag körde bakom en kärring en gång som slängde ut något genom sidorutan och det small i min vindruta. Såg först efteråt att det blev ett litet hål för den började spricka efter ett tag. Jag låg väl 10-20 meter bakom, i runt 100 knyck. Så visst kan det bli skador. Vad hon slängde ut vet jag inte men hårt var det, och inte särskilt stort. Men hann se något komma för jag duckade. :3freak

Jag låg väl för nära tyckte hom, men skulle ju om...
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Du menar att du kör in i en sten som väger några få gram och den spräcker en vindruta på en bil, därtill en sten som färdas längs med bilens sträcka.

Därför.

Väldigt många stenar studsar på rutan, men när kaosteorin slår till, så spricker den.

Beroende på bilens hastighet är det inte säkert att stenen färdas längs med färdriktningen som jag tidigare skrev, däremot så bromsar bilens färdriktning stenen. Jämför att du kastar en sten bakåt, kontra färdriktningen i exempelvis ett tåg.

En tennisspelare kan smasha en boll i över 200 knyck rakt ner i backen men det innebär inte att den far i 200 knyck mot motpelaren. Ett däck kan "plocka upp" en sten i en grym hastighet, men skickar inte den bakåt i samma hastighet. En bil som plockar upp en sten från vägbanan kan lobba över 2-3 bilar och träffa en fjärde.

Så... Kom nu med en av dina besserwisser-retoriska-oneliners, sen har vi båda en God Jul efter det. :hej
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Varför folk väljer att ta licens är ju olika från deltagare till deltagare, jag kan inte redogöra för en sådan sak.
Jag tog min för att kunna flasha den i baren... :D

Touche :tummenupp Ett svar med glimten i ögat. Det gillar vi. Uppsidan jag frågade om var vad man tjänar på att ta licens och köra med Sydskanes eftersom det var så pass många som ett tag tog licens utan att ha för avsikt att tävla eller träna med Hyllinge MS. Det fick jag inget svar på. Du kan förstås inte svara för andra än dig själv. Jag uppskattade säljsnacket. Vet att ni är en seriös aktör. Det tänker jag inte ta ifrån er. Är själv fortfarande medlem. Tänkte försöka ta lite nya tag och boka någon bankörning under nästa säsong.

Vi hade ju den här diskussionen för ett par år sedan på Sydskanes forumdel där jag påpekade att försäkringen är ett avtal mellan försäkringstagare och försäkringsgivare. Frågan var ju då hur man skulle uppfatta det ifall man blandade licensåkare/oförsäkrade med förare som har försäkrade gathojar. Då befann vi oss fortfarande i en gråzon. Läget är lite annorlunda nu när man skärpt villkoren allt mer. Ni som varit aktiva under senaste åren har säkert betydligt bättre insyn i hur problematiken ser ut i detalj. Huvudsaken enligt min mening är att man inte skapar en situation som försämrar läget för deltagarna.

Säkerhetsmässigt är jag helt enig med att man vill få ner hastighetsskillnaderna mellan deltagarna. En annan sak jag påpekade när det begav sig var att man kör med olika inställning. Du var själv inne på det i det senare inlägget i tråden. En licensåkare kan ha en annan inställning till bankörningen än en gatåkare. Jag har själv sett dessa tendenser tidigare år när jag kört. Det har således känts lite olustigt de gånger man kört i blandade grupper. I synnerhet nybörjare och medelgrupper.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Väldigt många stenar studsar på rutan, men när kaosteorin slår till, så spricker den.

Beroende på bilens hastighet är det inte säkert att stenen färdas längs med färdriktningen som jag tidigare skrev, däremot så bromsar bilens färdriktning stenen. Jämför att du kastar en sten bakåt, kontra färdriktningen i exempelvis ett tåg.

En tennisspelare kan smasha en boll i över 200 knyck rakt ner i backen men det innebär inte att den far i 200 knyck mot motpelaren. Ett däck kan "plocka upp" en sten i en grym hastighet, men skickar inte den bakåt i samma hastighet. En bil som plockar upp en sten från vägbanan kan lobba över 2-3 bilar och träffa en fjärde.

Så... Kom nu med en av dina besserwisser-retoriska-oneliners, sen har vi båda en God Jul efter det. :hej

Osäker på vad bilens hastighet har för inverkan på en sten som ligger still på vägbanan, men god jul.:hej
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Jag ville egentligen inte ge mig in i denna tråd. För på ett innerligt sorgligt vis känns det som om hela världens djävlighet håller på att ta sig in en av de sista skyddade oaserna av medmänsklighet.

Jag har fostrat mina barn till att köra motorcykel. Och jag minns tydligt deras förvåning över hela grejen med att man hälsar på andra mc-förare när man är ute och kör. Och deras förståelse när jag förklarade att det är en grej som bara är så - oavsett alla smarta förklaringsmodeller om att vi som lever på gränsen enligt Svensson-normen är särskilt måna om att upprätthålla någon form av professionell artighet. Som att hälsa. För att vi kan och fortfarande orkar i ett samhälle av idioter att bära en känsla för vad vi gör och tycker om.

Jag har haft med mina barn i depån på Brands Hatch. Bland hundratals engelsmän som är klädda i svettigt läder och ser ut som de stigit rätt ut ur en ultravåldsam brittisk film. Bara för att upptäcka att de är de snällaste och mest hjälpsamma människorna på planeten. Att en kille med "Ducati" tatuerat i pannan håller upp dörren till kantinen som en absolut självklarhet. Att tanten ropar ut "Is there any team that has an ECU for a Yamaha R?
to spare - please contact the Race Directors Office" och att någon naturligt hjälper till har för mig varit något som för alltid försvarat grundtanken för racing och motorcykelkörandet.

I en värld av obekanta faktorer, komplexa frågor och dumskallar har ändå ändå min motorcykel alltid varit en källa till glädje. Och en biljett in i en gemenskap. En gemenskap som rymmer en massa dumheter och korkade beteenden, en gemenskap som vissa missbrukar, en gemenskap som oavsett allt detta ändå på något lite löjligt vis gett mig mer. Och en tro på att det fortfarande finns områden i livet där man inte måste lusläsa vartenda kontrakt, områden där man är ärlig och rättfram även när det kanske kostar på, och framförallt - en liten, liten yta där man kan vara precis så rakryggad och stark som man önskar att man kunde vara i livets alla andra situationer.

Det handlar inte om vad som står i det finstilta i försäkringsbrevet. Det handlar inte om vad som står i det finstilta hos bandagsarrangören. Det handlar inte om vad som står i lagen. Om man kör på bana tar man en risk och hoppas att det går bra. Om någon uppenbart beter sig farligt ska de av banan. Om någonting går sönder så reparerar man det. Om man tycker att en annans skada på något sätt är kopplat till en brist hos en egna fordonet kan man erbjuda sig inom det rimligas gräns erbjuda sig att hjälpa till med att reparera skadan (efter förmåga).

Men man skickar inte krav via Kronofogden.
Man stämmer inte för en maskinell skada.

(Alltså, om det blev svåra personskador på grund av grov oaktsamhet och farligt beteende och/eller underlåtelse att följa regler/flaggvakter så kanske man kan diskutera rättsliga åtgärder.)

Man biter ihop och lagar. Annars har man inte på bana att göra.
Och då har man nog inte heller förstått grejen med att tillhöra gemenskapen.
Synd.

-

Jag tror att denna tråd är skadlig. Någon har gjort väldigt fel (och då menar jag inte någon vars styrändar jag inte bryr mig om).

Istället för att fortsätta med att konstatera om hur dum den ene är föreslår jag att vi alla ägnar oss åt att bygga gemenskapen istället för att tjöta mera. Om detta går till tinget tycker jag att vi alla ska lägga en peng efter förmåga för att se till att vi har den bästa juridiska expertisen på "vår" sida när det väl blir dags.
Innan dess tycker jag att denna tråd inte kan bidra positivt.

Allt grottande i hur, vilken styrända, vilken filmsnutt eller liknande kommer oundvikligen leda till att andra förleds att tro att det är på detta sätt vi löser våra problem. Och så är det inte. Inte än, i alla fall.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Menar du att jag satte era bandagar i ett fack? Det var inte meningen att sätta er i ett fack där ni inte vill vara men jag tyckte du gjorde det själv iom att du skrev att ni inte brydde er om huruvida folk hade giltig trafikförsäkring eller inte utan bara delade upp i fartgrupper. Det får mig att tro att ni accepterar villkoren enligt "Lagen om motortävlingsförsäkring" dvs samma villkor som tävling och träning.
Var det fel uppfattat?
Jag reagerade väl mest på din inledning (som fick en trevligt tummenupp, tack för den!) "Det där är rätt tänkt Maverick, kör bandagar utan trafiksäkerhetsinslag som raceträning för det är ju vad det är"

Vi välkomnar alla till våra körningar och så fort man sätter en "label" på den och säger, det vi sysslar med är raceträning, så är jag rädd att vi skrämmer bort våra nybörjare. Detta är en grupp som jag vurmar speciellt mycket för då det är på dessa vi bygger vår framtid. Vi vill därför vara väldigt försiktiga med att säga vi sysslar med ditten eller datten. Vi vill att alla skall få uppleva bandagen på sitt sätt så det var mest det jag reagerade på.

Du har dock helt rätt i att vi inte anser att några försäkringar gäller, inkluderat SVEMO's olycksfallsförsäkring för licensierade förare enligt tidigare förklaring. Alla måste därför ta ansvar för sitt eget försäkringsskydd och inse att vi som förening/arrangör inte har med detta att göra. Vi har fått frågor från några FB typ "körde NN med er detta eller detta datum och har han/hon varit där förr?".
Frågor vi helt enkelt vägrar att svara på då de inte har med det att göra. I alla fall inte så länge de har en sunkig inställning till bankörning och inte gynnar oss som förening genom att låta deras försäkringar gälla på våra arrangemang.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag ville egentligen inte ge mig in i denna tråd. För på ett innerligt sorgligt vis känns det som om hela världens djävlighet håller på att ta sig in en av de sista skyddade oaserna av medmänsklighet.
Oj, oj, oj, oj, oj!!! :Bugar :klappar
Jag önskar att jag en dag kan författa ett enda inlägg i den klassen. :rodnar
 

Falappa926

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2004
Ort
skogen
Hoj
Ducati 851 S -91
Tråkig utveckling med stämning av varandra efter en bankörning.
Har varit en del diskussioner om ev friskrivning av ansvar från arrangörshåll , men om arrangören inte gör en besiktning av deltagarnas hojar alls, utan det är upp till den enskilde deltagaren att ha koll, vilket läge hamnar vi då i? Givetvis blandas sk försäkrade hojar och oförsäkrade i samma grupp. Och resonemanget är att det löser sig för alla är ju "kompisar", åtminstone tills någon har torpederat någons pank&galen

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
 
Last edited:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Tråd låst tills vidare, om "gubbjävel" vill kommentera så skickar du mig ett pm så öppnar jag den igen.
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Då var det äntligen över.

Efter många timmar i Tingsrätten har igår denna långdragna process fått sitt slut. Händelsen, bevisningen och våra olika ståndpunkter kring ansvar togs upp under dagen. Inga direkta nyheter från varken mig eller min motpart har kommit fram. Domaren bildade sig en uppfattning om händelsen och omständigheterna genom att ställa många frågor. Tråkigt nog resulterade detta aldrig i någon sorts klarhet i ”vad som gäller” vid bankörning eller liknande, det var heller inte syftet med denna muntliga förberedelse utan var snarare något som skulle kunnat komma fram vid en eventuell huvudförhandling.

Domaren hade oerhört stark vilja att uppnå en förlikning. Jag förklarade att den enda förlikning som enligt mig är riktig i så fall är 0 kr. D.v.s. att jag erbjuder mig att ta mina egna omkostnader i ärendet och motparten tar sina, men att jag inte under några omständigheter finner anledning att utöver redan upplupna kostnader för ärendet dessutom ska behöva ”köpa mig fri” genom att i praktiken betala för den skadade kylaren. Efter många turer fram och tillbaka (diskussionen om förlikning fördes i enrum med domaren, en part åt gången) slutade det hela i att min motpart godtog mitt förslag på 0 kr och förlikning kunde uppnås i fallet.

Vet inte huruvida min motpart nu i efterhand är villig att besvara de frågor som ställts tidigare i tråden, inga svar framkom under dagen som jag kan bidra med.

2014 började riktigt jobbigt för min del i och med detta, att tvingas slösa bort så enormt mycket tid och kraft på något som detta känns inte alls bra. Nu kan det bara bli bättre. Önskar er alla en lika bra säsong som jag tänker ha!

Btw, håll nu en någorlunda nivå på inläggen fortsättningsvis.. :tummenupp

Ps. SMC var där som åhörare under hela dagen och har ambitionen att i någon form jobba vidare utifrån detta med att underlätta för oss banåkare med bland annat ansvarsfrågan framgent! Ds.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top