roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Bra ide, vet själv att min kontaktperson fick jaga hyfsat länge innan han hittade en vettig försäkring för mig. Och då exkluderar den fortfarande tävling, därav är mitt eget "steg sexande" något som ligger i gråzonen, jag har faktiskt endast licensförsäkringen. Vetskapen påverkar otroligt nog körningen, man sticker inte in nosen varsomhelst......Nu är det som det är vilket är beklagligt. Det är ju bra att de seriösa arrangörerna har gjort vad de kunnat genom att teckna motortävlingsförsäkring.
Återstår att reglera hur man ska reglera ansvaret deltagarna har mot varandra. Det räcker ju inte att skriva att var och en tar sin egen risk om vi ska vara helt ärliga. Det finns scenarion där den typen av villkor skulle betraktas som oskäliga som du är inne på. Man borde antagligen låta jurister gå igenom olika scenarion och titta på olika aspekter och försök få nerskrivet villkor som är hållbara och skäliga mot bakgrund av hur motorförsäkringar, olycksfallsförsäkringar och arrangörens försäkringar ser ut. Får man en helhetsbild klar för sig kanske det är lättare att sedan få tillstånd förändringar som kan göra att man inte faller mellan stolarna och tvingas in i ett hörn där man kanske måste stämma en motpart. Det ligger ju inte i någons intresse egentligen.
SMC kanske skulle kunna hjälpa till och titta på olika bolags olycksfallsförsäkringar och publicera en lista som man gjort med de bolag som täcker deras steg 1- 4 kurser. Normala försäkringstagare ställer nog inte alltid de korrekta frågorna och sällan till rätt personer när de tecknar sina försäkringar.
Tar med mig frågan, få se vad som kan göras.
Rent mekaniska skador på materialet tror jag inte är ett större problem att reglera, utan det är fysiska skador somär det knixiga. Visst kan försäkringsbolagen regressa mot individer, därför tror jag det är klokt att involvera bolagen i processen och få dom att förstå produkten och behovet.
När det gäller regelverket och om man jämför med SVEMO är det mycket som behandlar motorcykelns konstruktion. Jag tror inte det skulle behövas mycket mer än 1-2 A4 för att få ihop ett hyfsat reglemente, faktiskt. Självklarheter, javisst! Men som i så många andra sammanhang gäller det ju att beskriva vad vi gör. Kan vara nog så svårt...
Besiktningen - bör man pröva om dagens nivå är tillräcklig eller om ytterligare punkter erfordras? Kan inte undgå att konstatera att inte ens najning skulle ha förhindrat denna olycka, mig veterligt najas inte styrändar... Krav på att föraren inför varje pass okulärbesiktar sin mc enligt morgonens besiktning kan vid behov föras in i reglementet.
Men som sagt personförsäkringfrågan är intressant, återkommer om den...