Allas favorit gubbjäveln beskriver att han fått hjälp av SMC.
Det var just det som var frågan och Gubbjäveln gärna får reda ut.
Sherlock, loligt!
Allas favorit gubbjäveln beskriver att han fått hjälp av SMC.
Detta är ren hypotetisk spekulation från min sida, jag är för dåligt insatt i de villkor som olika arrangörer av bandagar använder sig av idag. Men okey, nu tänker jag fritt:Ja det är tydligt nog. Vad skulle de andra arrangörerna kunna göra för att få bort gråzonen enligt din bedömning?
Ah, förra gången vi snackades vid angående resor var vi på Din planhalva, det medges. Men i detta fall är Du hjärtligt välkommen till min bakgård...Som vanligt stryker du SMC medhårs.
Med all rätt denna gång...
Nej. Som jag skrev tidigare har juristen inte minsta susning om SMC:s strategier eller ståndpunkter. Företagen är fristående och... helt enkelt jurister.Skulle inte förvåna mig, det är en organisation för medlemmarna och vill ha fler medlemmar.
Dom kan vinna på att fler väljer SMC istället för andra bandags arrangörer.
Finns nog ett litet behov av förtydligande här: SMC kör inga bandagar.
SMC steg 1-4 är trafikutbildning, Trafikskadelagen gäller så att landsvägsregler styr juridiken de dagarna.
SMC Sport steg 5-6 lyder under SVEMOs reglemente, licensregler tillämpas och Motortävlingsförsäkringslagen (puh) är det juridiska ramverket.
SMC erbjuder viss juridisk rådgivning via externa byråer (SMC har inte råd med egen jurist) till samtliga medlemmar, oavsett vilken typ av mc-åkning ärendet gäller. Det finns inte många jurister specialiserade på bandagar, ärendet är en sak mellan medlemmen och juristen och rådgivningen har absolut inget med SMC:s officiella hållning i de olika frågorna att göra.
Hoppas detta hjälper till att reda ut begreppen?
Vet att min försäkring inte gäller på trafikutbildning med SMC. Har Länsförsäkringar.
Enligt mig är rätt och fel en objektiv sanning, därför att alla handlingar man genomför bör ha "universalitet", alltså; för att få reda på om din handling är moraliskt korrekt så ska du tänka dig en värld där ALLA gör exakt likadant som dig själv. Om det är ok att alla gör exakt samma sak som dig vid varje likadant tillfälle så är det ok att göra det, annars är det ALDRIG ok att göra det.
Varvid man kommer till konklusionen att gubben har fel, eftersom om alla stämde alla varje gång någonting på deras hoj går sönder under en körning så skulle man skapa kaos. Gubben har objektivt fel.
Jaså? Förhandlingar pågår förvisso, men enligt denna info gällar alltid trafikdelen, vagnskada i steg 1-3: http://www.svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/Vad betyder trafikskadelagen?
Vet att min försäkring inte gäller på trafikutbildning med SMC. Har Länsförsäkringar.
Du har så rätt, Jörgen. Min standard styrs av nivån på besiktningen. Men visst - det har funnits hojar såväl som förare på bandagar och kurser som man valt att inte slipstreama, om jag så säger...Samma gäller förvisso om alla bandagsdeltagare kommer med hojar med dåligt fastsatta detaljer till en bankörning.
(Därmed inte sagt att TS har underlåtit att kolla sin hoj ordentligt, det har jag ingen aning om eftersom jag inte inspekterat den eller ens varit på plats den aktuella dagen)
Däremot vad som inte diskuterats är om jag kör utan försäkring och på egen risk så kan jag fortfarande bli ersättningsskyldig för skador som jag åsamkar andra, det är av den anledningen som försäkring finns på motorfordon.
Men jag kan aldrig till hundra procent välja vilka de andra på banan är, det är kanske det som är "på egen risk".
Samma gäller förvisso om alla bandagsdeltagare kommer med hojar med dåligt fastsatta detaljer till en bankörning.
(Därmed inte sagt att TS har underlåtit att kolla sin hoj ordentligt, det har jag ingen aning om eftersom jag inte inspekterat den eller ens varit på plats den aktuella dagen)
Var det SMC juristen som uttryckligen rekommenderade dig att gå vidare med ärendet eller bara berättade hur du kan göra om du vill driva det vidare? Det är ju en jävla skillnad. Svårt tänka sig att SMC en av landets största track day arrangörer rekommenderade dig att stämma en annan deltagare för en typisk race incident.
Alla här vet vad som gäller utom du och Gubbdjävel.....Risken att bli skadeståndsskyldig finns ju redan nu eftersom ingen vet vad som gäller.
Alla här vet vad som gäller utom du och Gubbdjävel.....
Utan att vara jurist verkar Du nosa på culparegeln https://lagen.nu/begrepp/Culparegeln, som Du kan googla och är ett begrepp inom skadeståndsrätt. Kort från minnet:...Om det krävs najat och du skiter i det, vårdslöst-om tråden av någon outgrundlig anledning går av så skiten lossnar ändå så är det otur.
Men, detta är Min tolkning så någon jurist får gärna ge sin syn på saken.
Sporthojs domstolen har fällt sin dom
Men jag tycker gubbjäveln gör en sak bra, han tar reda på om det går att bedriva bandagsaktiviteter utan att deltagare kan bli ersättningsskyldig till en annan.
Utan att vara jurist verkar Du nosa på culparegeln https://lagen.nu/begrepp/Culparegeln, som Du kan googla och är ett begrepp inom skadeståndsrätt. Kort från minnet:
- olyckshändelse (casus): ej skadeståndsskyldighet
- oaktsamhet lr vårdslöshet (culpa): kan ge skadeståndsskyldighet
- uppsåt (dolus): innebär skadeståndsskyldighet.
Undantagen från principen brukar betecknas strikt ansvar.
Utifrån detta är Dina slutsatser rimliga.
Låter som det är vad jag fiskar efter, strikt ansvar har vi Inte som tur är.
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |