Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.

69TA

Fullt ös
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Älvsjö
Hoj
Suzuki GSX1100E -82
Det farliga ligger i om gubbdjäveln vinner i tingsrätten för då blir följden att du kommer vid banåkning riskerar att få ersätta fordon som du inte ens har råd att se på bild.

Antag att du är en fattig ensamstående pappa med en gammal gixxer från 85 och du har sparat ihop till den enda banåkningen du har råd med det här året.
Så kör du ihop med gubbdjäveln på en motogp-hoj som han lyckats köpa lös via några outgrundliga vägar.

Sedan kommer han i depån och kräver att du ska lösa in hans hoj för 10 Mkr för enligt honom var det ditt fel.

Inga försäkringsbolag accepterar heller att försäkra banhojar så banåkare det blir för den stora massan av förare helt orimliga ekonomiska risker.

Och det vore dödsstöten för all banåkning.

Det krävs vårdslöshet för att vinna i rätten. Det har alla missat i denna tråden. Att bevisa vårdslöshet inom racing i princip omöjligt. Varför? Racing är vårdslöst i sig:rock
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Det farliga ligger i om gubbdjäveln vinner i tingsrätten för då blir följden att du kommer vid banåkning riskerar att få ersätta fordon som du inte ens har råd att se på bild.

Antag att du är en fattig ensamstående pappa med en gammal gixxer från 85 och du har sparat ihop till den enda banåkningen du har råd med det här året.
Så kör du ihop med gubbdjäveln på en motogp-hoj som han lyckats köpa lös via några outgrundliga vägar.

Sedan kommer han i depån och kräver att du ska lösa in hans hoj för 10 Mkr för enligt honom var det ditt fel.

IRONI:
Jag tycker att om man klantar sig och torpederar omkull någon annan eller liknande och orsakar skrotning av någon annans hoj så får man ersätta den med sin egen, varken mer eller mindre. Jag kör en förgasar-R1:a värd kanske 15.000:-, så kör gärna på mig med en HP4 eller Panigale så jag får lite ordning på varvtiderna sen...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hej, kärt barn har många namn, men jag har valt gubbjäveln med tanke på alla inlägg ;)

Att se så många ta ställning innan man vet vad den andra parten har att säga är häpnadsväckande. Det finns två sidor på allting, här är delar av min sida.
Ptjae, Du väljer själv nick, men känns inte helt okey ändå ;) Ibland tänker man kanske inte igenom konsekvenserna hela vägen ut redan i inledningsskedet, men Du kan ju knappast ha förväntat Dig titeln som depåns populäraste snubbe när Du positionerar Dig med att en förare är personligt skadeståndsansvarig för vad som händer på banan?

Bra att Du ger Din bild, några frågor och reflektioner med anledning av Ditt inlägg:

Efter körpasset så körde jag direkt till NN och talade om att han hade tappat styrvikten, vilket han kollade på hojen och konstaterade att den var borta...
Bra! Så ska det gå till, vi hjälps åt att hålla tillvaron så säker som möjligt.

Då gick jag tillbaka till NN och berättade vad som hänt med min hoj, och tyckte han kunnde sponsra med lite pengar eftersom jag anser att han hade orsakat skadan, han skulle fundera på saken så skulle vi höras senare under dagen.
Bad Du om hjälp eller krävde Du att Marcell skulle pröjsa? Varför skulle Marcell sponsra? Men hur mycket skulle han sponsra, vad ansåg Du var rimligt? 50/50? Sa Du det?

Jag tycker att en så enkel sak som styrvikter och kraschpuckar borde man ha 100%ig koll på eftersom dom har lätt för att börja studsa, jag kände även på den andra vikten o den satt löst den också.
Jaså? Handen på hjärtat - har det aldrig lossnat någon skruv, någon kåpdetalj eller någon mindre del från Din hoj genom åren? Har Du verkligen 100% koll på något i livet ber jag att få gratulera, det har inte jag. Inte heller någon annan jag känner, inte ens min Hustru (fast det skulle hon aldrig erkänna)... Vad har Du för ansvar om en malör skulle inträffa för Dig? Var går gränsen för det Du anser man ska ha koll på? Punkterna som besiktas? Att absolut inget kan lossna, koll med momentnyckel inför varje pass? Skjuter man motorn på grund av att kamkedjesträckaren havererar, vem ansvarar då för konsekvenserna?

Anser Du att vi behöver någon form av licens eller verifikat på vår duglighet att serva och underhålla hojar för att få köra bana? Eller att nybörjare inte ska släppas in på våra kära asfaltslingor?

T ex - min hoj är väl ihopskruvad, ändå tvingades jag avbryta ett pass ifjol på grund av att höger styrända höll på att vibrera loss, ren tur att jag såg det. Var det slarv, enligt Dig?

När jag pratade med honom senare så var han helt ovillig till någon form av ersättning. Under normala omständigheter så hade jag släppt allt där. Jag skulle aldrig tänkt tanken att ens kräva eller stämma någon för något som har inträffat på en bankörning, jag kör ca 20 bandagar om året så jag har ganska bra koll på vad som är rätt o fel, men det finns andra orsaker som har gjort att jag har valt att gå vidare med saken, och det har inget med arrangören att göra heller.
OK, men vilka omständigheter var så onormala att Du beslöt att gå vidare? Med 20 dgr bana per år är Du rätt erfaren, hur kan Du då tolka AP:s villkor till att vi förare ska stå skadeståndsansvariga för vad vi eller våra maskiner orsakar på grund av otur, haveri eller olycka? Förstår Du konsekvensen av den inställningen vid t ex invaliditet? Med 20 bandagar per säsong, kan Du ge exempel på någon arrangör med liknande villkor i sin ansvarsförsäkran? Var Du medveten om att dagen arrangerades under Motortävlingsförsäkring och inte under Trafikskadelagen?

Jag är nyfiken på vilka orsaker som fick Dig att gå vidare? Hämndlystnad? Rättspatos? Principfråga?

För min del har det aldrig handlat om pengarna, jag tror personligen att båda förlorar på saken.
Om det inte är pengar - vad är det då? I det sista är jag verkligen enig med Dig! Kan det verkligen kännas bra? Utvecklas saken som Du tänkt Dig eller hoppats på?

Eftersom jag har det inträffade på film så fick jag rådet av flera på plats att driva det vidare vilket jag har gjort, men eftersom man inte kan det här med rättssaker så kontaktade jag en jurist via SMC, dom hänvisade till kronofogden, sen har det bara rullat på.
Ja, det är enkelt att vara förståsigpåare i depån när man inte är personligen berörd utan bara behöver stå bredvid och tycka till... Men till syvende och sist är det bara kärande resp svarande som ska stå inför skranket och tvätta sin byk offentligt. I rättsfall brukar parterna positionera sig längre och längre ifrån varandra och tenderar att övervärdera sin argumentation resp underskatta motpartens. Nu har Du fått Marcell att bli orolig, skriftväxla med fogden respektive rätten samt vässa sina argument. Det kanske var en del av Ditt mål?

Ibland kan det vara rimligt att lämna prestige, principer och paragrafer vid dörren och i lugn och ro försöka resonera igenom frågan över en fika. Innan ärendet går för långt och situationen eskalerar förbi the point of no return. Men vad vet jag?
Nu är det säkert en del av er som har många frågor, men eftersom det inte är avslutat än så kan jag inte svara på allt
Många frågor blev det:) Men det vore intressant att i alla fall få svar på några.
 
Last edited:

Brallan84

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Linköping
Hoj
1994 Honda CBR600F2
Jag är nyfiken över hur debiteringen på 12.000kr är fördelad, med tanke på att "Gubbjäveln" inte själv upptäckt att kylaren varit trasig, så borde det rimligtvis inte vara mer än just kylaren som gått sönder. Sedan när kostade en kylare 12.000kr inkl. byte?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag är nyfiken över hur debiteringen på 12.000kr är fördelad, med tanke på att "Gubbjäveln" inte själv upptäckt att kylaren varit trasig, så borde det rimligtvis inte vara mer än just kylaren som gått sönder. Sedan när kostade en kylare 12.000kr inkl. byte?
Mja en oem-kylare till en gsxr1000 -12 kostar ca 5500kr från Bikebandit, med lite moms och så är det runt 7000kr. Slå på vinst, annan prissättning i Sverige, ett par packningar och arbete så är inte 12-tusen så långt ifrån vad man kan tänkas få till svar om man frågar en svensk firma vad de skulle ta för jobbet.
 

Brallan84

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Linköping
Hoj
1994 Honda CBR600F2
Mja en oem-kylare till en gsxr1000 -12 kostar ca 5500kr från Bikebandit, med lite moms och så är det runt 7000kr. Slå på vinst, annan prissättning i Sverige, ett par packningar och arbete så är inte 12-tusen så långt ifrån vad man kan tänkas få till svar om man frågar en svensk firma vad de skulle ta för jobbet.

I stand corrected.
Well played Sir. ;)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Självmål. Gubbjäveln, du får ursäkta men din version förändrar inte mitt ställningstagande. Vänligen ange vilka bandagar du ämnar deltaga på fortsättningsvis, så jag kan undvika dem och dig.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kan tänka mig att det sagt en hel del hårda ord parterna emellan när pengar avkrävdes och att det i detta ligger någon "grund" till att ena parter vill driva det vidare så långt det går. Någon variant av "ge tillbaka" attityd.

Inte för att det spelar någon större roll längre egentligen för en stor del av den skada som skulle kunna framkomma av en process på annan ort har ju redan skett.
Större delen av mc-kollektivet som finns på Sporthoj vet ju numera att på ungefär 20 bandagar på år kommer det finnas folk som är redo att kräva pengar av dig, anmäla dig till kronofogden och i slutändan stämma dig ifall de inte får sin vilja igenom.
Bra jobbat....
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jag har fått sten flygande rakt in i hjälmen vid gatkörning från framförvarnade, styrändar har lossnat från framförvarande vid gatkörning. Jag har på film från Brno när en sten slungas från framförvarnade rakt igenom min framruta. OLYCKOR händer!!!, man tappar inte saker med flit!!, vi kör får att ha kul inte för att bli bittra på varandra när olyckor sker!.

Jag tycker att stämningen ska läggas ner!, från han som fick håll i kylaren av en olycks händelse. Motor sporten har redan svårt i sverige.

Du är inte välkommen till mina bankörningar uppe i norr.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Mja en oem-kylare till en gsxr1000 -12 kostar ca 5500kr från Bikebandit, med lite moms och så är det runt 7000kr. Slå på vinst, annan prissättning i Sverige, ett par packningar och arbete så är inte 12-tusen så långt ifrån vad man kan tänkas få till svar om man frågar en svensk firma vad de skulle ta för jobbet.

Eller så kunde han köpt en på e-bay för 1000 spänn (säg 1500 med frakt) och frågat TS om han inte kunde hjälpt honom att skruva dit den, snackat lite rejsminnen och klämt några bira istället...:fyllisar
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Visserligen en intressant fråga. Givetvis vore det bra att få svart på vitt vad som gäller. Jag tror dock inte att vi egentligen vill veta vad som gäller. Sanningen kan vara hård.

Precis detta är nog problemet.

Jag har svårt att se att dom papper som skrivs i samband med bandagar är juridiskt bindande och fråntar alla deltagare från allt ansvar för alla typer av skador som dom avsiktiligt eller oavsiktligt, genom oaktsamhet eller slarv, med tur eller otur tillfogar andra deltagare.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Rekommenderade SMC juristen dig att driva det vidare?

...eftersom man inte kan det här med rättssaker så kontaktade jag en jurist via SMC, dom hänvisade till kronofogden, sen har det bara rullat på.

Var det SMC juristen som uttryckligen rekommenderade dig att gå vidare med ärendet eller bara berättade hur du kan göra om du vill driva det vidare? Det är ju en jävla skillnad. Svårt tänka sig att SMC en av landets största track day arrangörer rekommenderade dig att stämma en annan deltagare för en typisk race incident.
 

moddlaren

Guest
Vinner gubben detta så ligger ju framtiden i att köra licens bandagar. Endast folk med race maskiner och licens är välkomna.

Många arrangörer får nog lägga ner men dom som blir kvar kommer ju vara super seriösa.
Kanske även sporten då får sig ett uppsving när man helt plötsligt måste ha utlöst licens för att köra bana och då är steget till att tävla inte så långt heller!!

Varför skulle det vara dödsstöten för RR om man väljer att ha licens det kan inte vara många 100 lappar om året det gäller, som en uppsättning däck kanske.

Tittar man på motorcrossen så tror jag nog att det större flertalet som tränar har licens och det är inget konstigt, Att man sedan får tillgång till svemos helt värdelösa förarförsäkring är ju ändå lite trygghet typ att ha lyckan att hitta en sopsäck tomburkar att panta.

Men juridiskt hamnar man i en annan situation OM man skulle råka sätta av någon väglus i en kurva och denne slår sig vilket har hänt dom flesta även mej:D

Minns en tävling där jag var först in i första böjen och ca 10 sec senare var den siste som låg kvar överkörd av hela fältet:näsblod, nr2 in i kurvan efter starten torpederade mej fullständigt och resten bara körde på som en flok mus-limer på väg mot mecka:arsele styre, plast ett gäng ekrar i framhjulet var skrot samt en tumme men det var bara att få upp skrotet o linka till bussen för att slicka såren.

när heatet var slut kommer torpeden och kollar hur det gått med mej och ber om ursäkt hjälper till att fixa fram ekrar via någon annan polare och sedan var vi ut o åkte igen som tävlings kamrater,, det är sportsmanchip om något:tummenupp

Detta betendet är väll kanske från fotboll o hockey där har ju en del busar hamnat i tinget efter rena överfall och sågningar som har gett kroppsskador men att dra någon till tinget för en sketen kylare:huvet det är ju helt rubbat helt enkelt.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Sporthojs domstolen har fällt sin dom:hihi

Men jag tycker gubbjäveln gör en sak bra, han tar reda på om det går att bedriva bandagsaktiviteter utan att deltagare kan bli ersättningsskyldig till en annan.

Här kommer försäkringsfrågan in i högsta grad, ni som kör bandagar är kanske helt oskyddade.
Är det rimligt? materiellt men inte personligen tycker jag.

Antagligen är risken lite större att incidenter inträffar när gatnisse kommer med sin gathoj.

Försäkringsfrågan är således ett stort problem vid bandagskörning om jag förstår det hela rätt. Få försäkringsbolag vill överhuvudtaget teckna en försäkring som täcker skador då.

Bandagskörningar är ett mellanting mellan race och gatåkning, men ingetdera.

Bandagsåkaren dilemma
"Du har ingen personlig/materiell försäkring så du står dig slätt vid skada.
Du har ingen licens så har du något personligt skydd på banan"


Detta är en våt dröm för en rättshaverist...
 
Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Hej, kärt barn har många namn, men jag har valt gubbjäveln med tanke på alla inlägg ;)

Att se så många ta ställning innan man vet vad den andra parten har att säga är häpnadsväckande. Det finns två sidor på allting, här är delar av min sida.

Efter körpasset så körde jag direkt till NN och talade om att han hade tappat styrvikten, vilket han kollade på hojen och konstaterade att den var borta, det var innan jag visste något om min kylare, det fick jag höra av dom som jag delade box med, dom såg att det droppade från hojen. Då gick jag tillbaka till NN och berättade vad som hänt med min hoj, och tyckte han kunnde sponsra med lite pengar eftersom jag anser att han hade orsakat skadan, han skulle fundera på saken så skulle vi höras senare under dagen. Jag tycker att en så enkel sak som styrvikter och kraschpuckar borde man ha 100%ig koll på eftersom dom har lätt för att börja studsa, jag kände även på den andra vikten o den satt löst den också.
När jag pratade med honom senare så var han helt ovillig till någon form av ersättning. Under normala omständigheter så hade jag släppt allt där. Jag skulle aldrig tänkt tanken att ens kräva eller stämma någon för något som har inträffat på en bankörning, jag kör ca 20 bandagar om året så jag har ganska bra koll på vad som är rätt o fel, men det finns andra orsaker som har gjort att jag har valt att gå vidare med saken, och det har inget med arrangören att göra heller. För min del har det aldrig handlat om pengarna, jag tror personligen att båda förlorar på saken.
Eftersom jag har det inträffade på film så fick jag rådet av flera på plats att driva det vidare vilket jag har gjort, men eftersom man inte kan det här med rättssaker så kontaktade jag en jurist via SMC, dom hänvisade till kronofogden, sen har det bara rullat på.
Nu är det säkert en del av er som har många frågor, men eftersom det inte är avslutat än så kan jag inte svara på allt

du skriver att du under normala omständigheter skulle släppt allt och aldrig fått för dig att kräva någon på pengar. men samtidigt så fort du konstaterar att det är en styrvikt som skadat kylare så det första du gör är att be någon TS betala, sen skriver du att du av andra omständigheter valt att gå vidare med ärendet....

och ditt sätt att gå vidare med ärendet är att göra just det du skriver att du aldrig skulle få för dig att gör--- just det- kräva pengar av någon...

kanske skulle förklara vad det är som gjort att du valt att gå vidare med ärendet och kräva pengar om du nu aldrig skulle få för dig att kräva pengar av någon???.
jag personligen gissar på att anledningen till att du valt att gå vidare med ärendet är för at du ljuger. du kräver alltid folk på pengar för ersättning av skador på din mc, och jag gissar på att detta är ej första gången som du kräver någon på pengar. dock tror jag detta är första gången som någon sagt nej till dig och att denne ej tänker betala och det är anledningen till att du tar det vidare.

hoppas du vet att du troligen kommer förstöra smc´s och andra arrangörers bandagar då jag antar att folk kommer sluta deltaga på dessa med risken för att stöta på dig eller sådana som är likadana som dig.

som tidigare skrivits så tycker jag att du borde gå ut med vilka bandagar du planerar att åka till så vi andra kan undvika att deltaga på dessa. jag skulle aldrig få för mig att deltaga på samma bandagar som du efter detta.

:FU:FU:FU:FU:FU:FU:FU:FU:FU:FU:FU:FU:FU:FU:FU:FU:FU:FU:FU:FU

ps. även om du får rätt så hoppas jag att du blir bannad från bandagar av både smc och andra arrangörer ds.
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top